Gå til innhold

Estalis og blødninger


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Estalis i 1 år, i starten hadde jeg blødninger ca 2.hver mnd .. så ble det hyppigere og nå har jeg hatt blødning i sammenhengende 5 uker  blør ikke mye noen dager bare spor, men slitsomt og hemmende for sexlivet. Jeg er 56 år og hadde ikke hatt mens de siste 5mnd når jeg begynte med plaster. Er det et annet preparat som passer bedre for meg? Ser ikke for meg å gå tilbake til de voldsomme hetetoktene og depresjonen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Estalis er et hormonplaster som inneholder både østrogen (østradiol) og gestagen (noretisteron) i samme kombinasjon kontinuerlig. Østrogen er effektivt mot hetetokter, gestagen er for å beskytte livmorslimhinnen mot unormal vekst. Gestagen kan tilføres syklisk i 12-14 dager per 28 dager, men det vil gi månedlige blødninger. Hvis gestagen gis kontinuerlig, vil blødingene som regel stoppe helt opp etter 3-4 måneder, men hos noen (10-15 % ?) vil småblødning fortsette. I det første året etter menopausen (siste menstruasjon) som du kanskje hadde 5 måneder før du startet, så kan du fortsatt ha periodvis østrogenproduksjon. Ekstra østrogen harmonerer ikke med Estalis-kombinasjonen og det blir småblødninger i tide og utide. Det anbefales derfor å vente med Estalis til det ikke har vært blødninger i ett år. Det kan være lenge å vente, men i det første året anbefales derfor syklisk behandling. Da vil evt ekstra stimulering av livmorslimhinnen bli ‘vasket ut’ ved de regelmessige blødninger. Det finnes et slikt syklisk plaster. Jeg ser ulike muligheter for deg:

  1. Holde ut med Estalis, evt. holde en pause på en uke for å få en skikkelig blødning og rense opp i livmoren

  2. Syklisk plaster i et halvt års tid

  3. Bruke ren østrogenplaster sammen med en hormonspiral. Det kan dessverre også gi småblødninger i starten, men er nok den beste behandling for kroppen

  4. Bruke ren østrogenplaster og bare bruke gestagen (Proveratabletter i 14 dager) hver 3.-4 måned og få kontrollert menstruasjon 

 

I dag regner vi plaster som den beste behandling fordi det sannsynligvis ikke øker risiko for blodpropp eller slag. Ren østrogen (uten gestagen) ser ikke ut til å øke risiko for brystkreft. Ja, det er studier som tyder på at det beskytter mot brystkreft. Vi tror at kombinasjon av østrogen med gestagenspiral er gunstig, men har ikke gode nok data. Gestagen gitt daglig sammen med østrogen i form av tabletter er det som mest øker risiko for brystkreft. Østrogen behandling som er startet tidlig etter menopausen har gunstig effekt på hjertet, og østrogen gir beskyttelse mot beinskjørhet.

Viktigst er at det at behandling gir deg bedre livskvalitet.

Hvis din fastlege synes at det er vanskelig å råde deg (og det er det med så mange forhold å ta hensyn til), så be om henvisning til gynekolog som kan følge deg opp. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

PS uventet blødning under hormonbehandling krever grundig gynekologisk undersøkelse for å utelukke andre årsaker, så også av den grunnen er det aktuelt med henvisning til gynekolog.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for informativt og utfyllende svar.

Prøver en ukes pause, og om det ikke gir seg så kontakter jeg gynekologen min.

Mvh Vigdis

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 år senere...
Derr

Hei. Jeg er 47 år gammel. I 2017 ble fjernet eggstokkene p.g.a. arvelig kreft. Jeg bruker trisekvens, men jeg mister så mye hår, det sliter jeg veldig med dette. Jeg prøvde activelle, estalis plaster, men jeg fikk for lite estrogen og hadde ingen energi, nedstemt, dårlig konsentrasjon. Jeg begynt igjen med trisekvens. Legen sa, at jeg kan ikke bruke estradot p.g.a at jeg bruker wellbutrin og kan ikke sette in hormon spiral. 

Kan du hjelpe meg å fine en løsning på dette? 

På forhånd hjertelig takk 

Mvh R

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
Derr skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg er 47 år gammel. I 2017 ble fjernet eggstokkene p.g.a. arvelig kreft. Jeg bruker trisekvens, men jeg mister så mye hår, det sliter jeg veldig med dette. Jeg prøvde activelle, estalis plaster, men jeg fikk for lite estrogen og hadde ingen energi, nedstemt, dårlig konsentrasjon. Jeg begynt igjen med trisekvens. Legen sa, at jeg kan ikke bruke estradot p.g.a at jeg bruker wellbutrin og kan ikke sette in hormon spiral. 

Kan du hjelpe meg å fine en løsning på dette? 

På forhånd hjertelig takk 

Mvh R

Det er ingen fagfolk som svarer her inne lengre så du må finne deg en gynekolog og be om time der. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...