Gå til innhold

Terapeuten er så personlig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Opplever psykologen som en hyggelig og snill hen,  men synes det innimellom er vanskelig at hen er så personlig. Hen har fortalt noe om sine egne vonde opplevelser (ikke sex relatert) samt mye om sitt liv.   Synes dette er vanskelig. Føler mye at jeg burde ha greid meg mye bedre enn det jeg har gjort.  Føler meg som en skikkelig taper.  Hen har også bedt meg om ikke å fortelle ting hen sier til andre, da det er få som vet om hens historie. Jeg liker hen, men synes dette er trøblete.

Er det vanlig at psykologen er så åpen om seg selv?

Anonymkode: 10b10...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forteller psykologen ingenting om seg selv til dere?  Vet ikke hvordan jeg skal takle dette.

Anonymkode: 10b10...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig, nei, med unntak av småting hvis det faller seg naturlig (type "ja der har jeg også vært på ferie, god mat...").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forteller psykologen ingenting om seg selv til dere?  Vet ikke hvordan jeg skal takle dette.

Anonymkode: 10b10...cf6

Du skal ta tak i dette ved å drøfte det med ham. Si hvordan du opplever at han forteller det han gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Du skal ta tak i dette ved å drøfte det med ham. Si hvordan du opplever at han forteller det han gjør. 

Kan prøve, men aner ikke hvordan jeg skal greie det. For meg så virker det som en umulig oppgave.

Anonymkode: 10b10...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd at en terapaut har vært veldig åpen. Jeg har følt det både greit og litt dummt. De gjorde at han ble mer menneskelig og at det ble mindre avstand mellom oss som mennesker. Men samtidig følte jeg at han opptok min tid om stadig å snakke om seg selv og det ble litt ukomfortabelt etter hvert. Som person føler jeg lett ansvar for andre sitt ve og vell. Jeg trengte en plass der det dreide seg om bare meg og jeg ikke trengte å forholde meg hans problemer. 

Anonymkode: 02a72...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at en terapaut har vært veldig åpen. Jeg har følt det både greit og litt dummt. De gjorde at han ble mer menneskelig og at det ble mindre avstand mellom oss som mennesker. Men samtidig følte jeg at han opptok min tid om stadig å snakke om seg selv og det ble litt ukomfortabelt etter hvert. Som person føler jeg lett ansvar for andre sitt ve og vell. Jeg trengte en plass der det dreide seg om bare meg og jeg ikke trengte å forholde meg hans problemer. 

Anonymkode: 02a72...d17

Det er akkurat slik jeg føler det. Hvordan løste du det?

Anonymkode: 10b10...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan prøve, men aner ikke hvordan jeg skal greie det. For meg så virker det som en umulig oppgave.

Anonymkode: 10b10...cf6

Heldigvis er det ikke det ..men det krever endel mot. Det han gjør mot deg er slettes ikke greit. Om du gidder og har mot nok til å gripe denne situasjonen og fortelle ham akkurat det du skriver her OG hva det i tillegg gjør med deg serverer du ham viktig kunnskap. Dette trenger ikke være noe mer enn "gode intensjoner", - men gode intensjoner kan være skadelig, derfor er det viktig at du gidder å stå opp for deg selv. Dessuten tror jeg det kan være god trening for deg, ta det som en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Heldigvis er det ikke det ..men det krever endel mot. Det han gjør mot deg er slettes ikke greit. Om du gidder og har mot nok til å gripe denne situasjonen og fortelle ham akkurat det du skriver her OG hva det i tillegg gjør med deg serverer du ham viktig kunnskap. Dette trenger ikke være noe mer enn "gode intensjoner", - men gode intensjoner kan være skadelig, derfor er det viktig at du gidder å stå opp for deg selv. Dessuten tror jeg det kan være god trening for deg, ta det som en øvelse.

Tror psykologen bare mener det vel, hen virker snill på mange måter. Må mote meg kraftig opp hvis jeg skal greie det. Føler at jeg da klager på hen og det har jeg ikke rett til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tror psykologen bare mener det vel, hen virker snill på mange måter. Må mote meg kraftig opp hvis jeg skal greie det. Føler at jeg da klager på hen og det har jeg ikke rett til. "

Og veien til helvete er brolagt med gode intensjoner slik jeg nevnte i sted :-)  Dette er slikt en behandler ikke skal gjøre. Jeg opplever hen som grenseoverskridende, noe som kan være ganske så skadelig for klienter.

Jeg tror du må begynne å øve deg på at å si ifra om urett ikke er "å klage". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, XbellaX skrev:

"Tror psykologen bare mener det vel, hen virker snill på mange måter. Må mote meg kraftig opp hvis jeg skal greie det. Føler at jeg da klager på hen og det har jeg ikke rett til. "

Og veien til helvete er brolagt med gode intensjoner slik jeg nevnte i sted :-)  Dette er slikt en behandler ikke skal gjøre. Jeg opplever hen som grenseoverskridende, noe som kan være ganske så skadelig for klienter.

Jeg tror du må begynne å øve deg på at å si ifra om urett ikke er "å klage". 

 

Tusen takk for gode svar XbellaX. 

Har klaget en gang på en hel sykehus avdeling, men den gangen var overtrampene så åpenbare (det ble en tilsynssak). Selv om jeg føler dette er feil, så synes jeg det ikke er så lett å se at dette er et overtramp fra behandlere side. Selv om jeg føler det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, motorPrøysen skrev:

Snakker psykologen mer enn deg? I så fall er det h*n som er pasienten.

Noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Noen ganger.

Her ser det ut til å være mer å ta tak i enn at h*n kun er utleverende. Spør deg selv om dette er godt nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat slik jeg føler det. Hvordan løste du det?

Anonymkode: 10b10...cf6

Jeg gjorde ingenting nettopp fordi jeg ikke klare å leve med å såre noen. Har « snill pike» syndrom og lar alltid andre være viktigere enn meg selv. 

Anonymkode: 02a72...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det har ikke jeg opplevet når det gjelder personlige data men mye uttrykk for terapeutens egne syn på kanskje utenforliggende samfunnsmessige forhold og sammenhenger. Jeg har også opplevd mye stress og stadige spørsmål om " Hva lever du av" Klart vi trenger alle noe å leve av men vi trenger også alle noe å leve for. Følte mye at menneskene jeg levde for altså mine nærmeste bare ble " gjennomkritisert" og " rakket" ned på.  Terapauten fryktet kanskje at jeg bare ville bryte sammen om jeg ytterligere mistet eller ble igjen utsatt for noe. Man bør kanskje være flinkere til å spørre hvorfor Terapauten sier ditt og datt.

Ikke lett når selv terapeutens ord føles bare som sten til byrden.😊

Men det skal kanskje ikke være lett og også godt at noen bryr seg følte jeg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Såkalt selvavsløring er en terapeutisk teknikk som noen ganger kan være nyttig. Ut fra det du skriver får jeg mistanke om at det din psykolog sier til deg går utover dette. Pasienten skal ikke sitte igjen med en følelse av å måtte ta hensyn til psykologen.

Ta det opp med psykologen hvis du føler du klarer det. Hvis ikke, og hvis psykologen fortsetter å fortelle om egne problemer på denne måten, tror jeg du er best tjent med en annen psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...