Gå til innhold

Diagnose personlighetsforstyrrelse,


Soletti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Soletti skrev:

Har fått personlighetsforstyrrelse men ikke noen spesifikk type. Hva legger de i det?

 

Det finnes videre tre diagnoser som er ment å favne tilstander som åpenbart lar seg definere som personlighetsforstyrrelser, men som ikke klart faller inn under noen av de spesifikke diagnosene nevnt ovenfor:

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/Faglig-veileder-for-barne-og-ungdomsspsykiatri/Del-2/f-60-alvorlige-personlighetsforstyrrelser/

Anonymkode: d3671...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel betyr det at de ser på deg som en plagsom pasient som de har lite å tilby, der de putter personlighetsforstyrrelse på deg så de kan fase deg ut av behandlingssystemet siden mennesker med personlighetsforstyrrelse prioriteres lavt for hjelp. Mao, ville ikke godtatt en ullen personlighetsforstyrrelse diagnose. Det er en alvorlig diagnose, og bør være korrekt om den settes. 

Anonymkode: 48214...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Soletti skrev:

Har fått personlighetsforstyrrelse men ikke noen spesifikk type. Hva legger de i det?

 

Det beste er vel å spørre de som har gitt deg diagnosen? Kan hende du har blandet pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel betyr det at de ser på deg som en plagsom pasient som de har lite å tilby, der de putter personlighetsforstyrrelse på deg så de kan fase deg ut av behandlingssystemet siden mennesker med personlighetsforstyrrelse prioriteres lavt for hjelp. Mao, ville ikke godtatt en ullen personlighetsforstyrrelse diagnose. Det er en alvorlig diagnose, og bør være korrekt om den settes. 

Anonymkode: 48214...ce6

Dette var skremmende lesning og noe jeg ikke var klar over. Hvorfor er det slik? Jeg personlig ønsker og er veldig innstilt på å endre meg for å bli bedre, men trenger hjelp til dette. Vil det si at jeg ikke vil få det da? 

Anonymkode: 16f91...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var skremmende lesning og noe jeg ikke var klar over. Hvorfor er det slik? Jeg personlig ønsker og er veldig innstilt på å endre meg for å bli bedre, men trenger hjelp til dette. Vil det si at jeg ikke vil få det da? 

Anonymkode: 16f91...9bc

Synes ikke du skal ta noen hensyn til det svaret du fikk, for det er ikke slik. Det er sannsynligvis fra en bitter person. 

Anonymkode: de1ac...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så mye klokere men takk for svar. Fant ikke koden som ble satt noe sted i linken fra ab litt lengre oppe her. Det skal være en p diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline
5 timer siden, Soletti skrev:

Jeg ble ikke så mye klokere men takk for svar. Fant ikke koden som ble satt noe sted i linken fra ab litt lengre oppe her. Det skal være en p diagnose. 

Er det P.80 det står har, evt p.80.8 p.80.9 ? Tror fastlegene bruker andre merkelappen enn psykiatrien så han har sikkert bare oversatt kodene, vil jeg anta, eller fikk du diagnosen fra fastlegen ikke hos psykiatrien ?

https://finnkode.ehelse.no/#icpc/0/0/0/2854535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline

Hva slags papirer er det du leser og hvorfor, synes du heller bør snakke med behandler og få klarhet i hva slags behandling de kan tilby for å hjelpe deg med problemene du opplever, eller kastet de deg ut på en måte og du leser papirer for å forsøke å forstå hva som skjedde ? Hva slags problemer har du i hverdagen som medfører utfordinger? Det kan være mye forskjellige utfordinger bak samme merkelapp, så ville ikke lest for mye på internett da kan du fort få feil inntrykk

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegene bruker et enklere diagnosesystem som heter ICPC med andre koder enn ICD-10 som psykiatrien bruker.

Når en har fått diagnosen uten at det er spesifisert, skyldes det enten at en ikke har fullført utredningen og dermed må være litt mer generell, eller at en tenker på en blandet pf som betyr at en fyller de overordnede  krev til pf, men at en enkelt spesifikk pf ikke peker seg ut.

Svaret til anonym ...ce6 er regelrett bare tull. Storparten av ressursene i psykiatriske poliklinikker brukes på pf enten som hoveddiagnoser eller som kompliserende komorbid/samtidig lidelse. De aller fleste som følger opp behandlingen opplever betydelig fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, innlagtonline skrev:

Er det P.80 det står har, evt p.80.8 p.80.9 ? Tror fastlegene bruker andre merkelappen enn psykiatrien så han har sikkert bare oversatt kodene, vil jeg anta, eller fikk du diagnosen fra fastlegen ikke hos psykiatrien ?

https://finnkode.ehelse.no/#icpc/0/0/0/2854535

P80 og legen sier det er psykolog som satte den. Jeg sa ifra til legen at jeg ikke hadde fått diagnose i forbindelse med at jeg ba legen om å skrive til nav ang aap. Så legen sendte brev til nav og nav lagde en arbeidsevnerapport og det var i den p80 sto. Jeg gikk tilbake til legen og sa at jeg ikke var informert på riktig vis men via nav, det fikk jeg ingen forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎03‎.‎2018 den 2.14, Soletti skrev:

Har fått personlighetsforstyrrelse men ikke noen spesifikk type. Hva legger de i det?

 

Ja det er noe rart. Jeg fikk blandet PF for en del år tilbake, men den forsvant når jeg fikk Asperger diagnosen senere.  Trodde det var slutt på  å gi slike diagnoser nå.  Det de legger i det, er at de ikke kan si at dette er noen spesifikk personlighetsforstyrrelse. Hvis du går tilbake i begynnelsen av 90 tallet, så fikk jeg først diagnosen nevrose depressiv, som i i dag kalles for Dystymi . Noen år senere atter mange samtaler, ble det blandet PF, som egentlig ikke er  noen diagnose. Det trengs tydeligvis noen flere kompetente  personer for å kunne gi deg den rette diagnose.  For eksempel så kan AS diagnosen være svært vanskelig å diagnostisere en voksen med, hvis du er høyt fungerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, FGT skrev:

Ja det er noe rart. Jeg fikk blandet PF for en del år tilbake, men den forsvant når jeg fikk Asperger diagnosen senere.  Trodde det var slutt på  å gi slike diagnoser nå.  Det de legger i det, er at de ikke kan si at dette er noen spesifikk personlighetsforstyrrelse. Hvis du går tilbake i begynnelsen av 90 tallet, så fikk jeg først diagnosen nevrose depressiv, som i i dag kalles for Dystymi . Noen år senere atter mange samtaler, ble det blandet PF, som egentlig ikke er  noen diagnose. Det trengs tydeligvis noen flere kompetente  personer for å kunne gi deg den rette diagnose.  For eksempel så kan AS diagnosen være svært vanskelig å diagnostisere en voksen med, hvis du er høyt fungerende. 

Jeg hadde også dystymi for noen år tilbake. Da fikk jeg en god forklaring på hvorfor diagnose ble satt. Jeg føler den stemmer ennå men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maggie55 skrev:

Alle mennesker forandrer seg hele livet også personlighet tror jeg.

Ja noe bevisst og noe ubevisst 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man vet aldri hva " man har i bagasjen". Alle mennesker har utviklingsmuligheter tror jeg. Det er ofte slik at alle mennesker gjerne vil klare seg selv og heldigvis gjør de fleste av oss det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener sånne diagnoseskjema kan vel lett bli for fasttømmrede eller fastlåste også og dermed kanskje " hindre utvikling" fordi pasienten bare lever opp til hva pasienten tror forventes av omgivelsene. Pasienten ser kanskje ingen mulighet til å fungere i noen jobb og vet at denne diagnosen ofte utløser en økonomisk støtte fra samfunnet. Jeg ser ingen andre løsninger selv og jeg er ikke lege og på den annen side er kanskje dette hva pasienten er best tjent med på lengere sikt da pasienten aldri vil kunne " hente inn igjen" de hovedbildet av de andre i sin generasjon. Som sagt jeg er ikke lege eller har jaldri jobbet noe med helse bare prøvd å ta psykologi grunnfag med stryk for førti år siden. Faktisk vel fortjent men det kunne kanskje vært bedre muligheter for noen " å snakke med om saken".Men ingen fare. Alt trenger man ikke. God påske.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at jeg fungere i jobb nå. Tilrettelagt men ordinær. Hverken jeg eller andre på jobb merker noe rart med meg. Jeg trives men er sliten etter jobb (korte dager) og må gjerne ha en stund alene etterpå. Det er ingen sterke personligheter på jobben, det er herlig det. 

Og jeg som trodde at en pf skulle være ganske tydelig i livet generelt men det er det ikke hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...