Gå til innhold

Diagnose personlighetsforstyrrelse,


Soletti

Anbefalte innlegg

På 14.3.2018 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Dette var skremmende lesning og noe jeg ikke var klar over. Hvorfor er det slik? Jeg personlig ønsker og er veldig innstilt på å endre meg for å bli bedre, men trenger hjelp til dette. Vil det si at jeg ikke vil få det da? 

Anonymkode: 16f91...9bc

Kommer an på alvorlighetsgraden. Noen blir friske. De alvorligste pf er det vanskeligere å bli frisk av. Hva er dine plager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje du har blandet personlighetsforstyrrelse slik som meg. Har symptomer fra flere typer

Anonymkode: ddf46...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maggie55 skrev:

Alt handler om dårlige venner som regel tror jeg.😊

Mener du at man utvikler personlighetsforstyrrelse (som er temaet i denne tråden) på grunn av dårlige venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, laban skrev:

Mener du at man utvikler personlighetsforstyrrelse (som er temaet i denne tråden) på grunn av dårlige venner?

Da skal det være ekstremt. Men jeg har lest at man kan utvikle emosjonelt ustabil PF som konsekvens av nære relasjoner med folk med med mye psykopatiske trekk f.eks fordi det vil trigge behov for bekreftelse og det at en tyr til mer ekstrem oppførsel for å få det fordi den andre ikke har normal empati. Finner dessverre ikke artikkelen jeg leste dette i. 

Anonymkode: 48214...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut tillat jeg noen gang får vite hvorfor diagnosen er satt og hva den betyr for meg. Vurderer å bytte lege nå. Når jeg er tydelig på at jeg ikke har fått diagnose hos psykolog og fastlegen sitter på den og vet men ikke sier noe når jeg spør og svaret jeg får er «det er ikke noe å bry seg om for du er født slik». 

Konfronterte legen senere med at diagnosen sto i papirene fra nav og sa at jeg synes det er en dårlig måte å gjøre det på. Hun beklaget ikke feilen (det hadde jeg trengt å høre). Jeg var bare som en ettåring og måtte slutte å Google alt. Men hvor skal. Man finne ut hva ting betyr da om ikke Google? Psykologen ville ikke inn på dignosesnakk så da mistet jeg hele den lille tilliten jeg hadde. 

Jeg vurderer å skrive en klage til fylkeslegen. Det kan jo ikke være lov å unnlate å informere i den ene enden for så å skrive det i NAVs papirer etterpå. Så skal jeg få info fra nav. Jeg snakket med nav og saksbehandler var helt målløs når hun skjønte at det var henne som gav meg diagnosen og ikke lege eller psykolog. Hun sa at legen hadde gitt beskjed om at jeg var fullt ut informert om alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

At jeg tror at hva omgivelsene noterer som enpersonlighetsforstyrrelse ofte er kommet til som følge av dårlige venner ja. Venner som bare ønsker å utnytte pasienten som " bidrag" i sitt livsprosjekt. Da jeg var barn så ofte andre barns foreldre meg som " bra" selskap for sine barn ( ofte mine klassevenniner) Mine foreldre var lite ressursterke og visste ikke mye om hvor jeg drev rundt.Men dette var jo helt på deres premisser og hadde en del rot i etterkrigsbetraktinger tror jeg. Jeg husker iallefall en del vonde opplevelser som jeg aldri hadde noen å snakke med. Man kan bli veldig henimotandre orienter av denne typer oppvekstvilkår tenker jeg.

Alle har vi noe tror jeg. Jeg føler personlighetsforstyrrelse er så negativt ladet og det fanger et barn opp. Jeg mener å legge vekt på at alle har vi utviklingsmuligheter og er verd å ta vare på mener jeg.

Uttrykket personlighetsforstyrrelse høres så irreversibelt ut noe det kanskje er? At personens utviklingsmuligheter er å finne på andre områder kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maggie55 Jeg anbefaler deg at du leser deg litt opp på ting før du kommenterer alle innlegg med synsing langt på siden av temaet. Dette gjelder ikke bare i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

OK Jeg tar selvkritikk jeg og ønsker ikke å undergrave hva man måtte ha om sann kunnskap på området. Men det kan jo være ganske deprimerende for en person som innehar akkurat denne diagnosen og få så lite motvekt og så mye negativitet som en slik diagnose innebærer og især hvis det gjelder barn.Et poeng er det jo også at om femti år snur man kanskje opp ned på alt.😊

Men jeg ønsker ikke å forstyrre og har mange gulv å vaske i dag etter støvsuging i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men jeg TÅLER det. Jeg er sikkert ikke den eneste i DOL sin historie som er "veiet og funnet for lett." Ikke den første og ikke den siste sikkert. Alle tåler kanskje ikke luke mye og finner seg andre fora. Hvem vet.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men jeg TÅLER det. Jeg er sikkert ikke den eneste i DOL sin historie som er "veiet og funnet for lett." Ikke den første og ikke den siste sikkert. Alle tåler kanskje ikke like mye og finner seg andre fora. Hvem vet.??

Jeg vet ikke hvor sterkt du definerer å bli "veiet og funnet for lett", men du fikk ikke noe verre enn en vennlig anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Soletti skrev:

Det ser ikke ut tillat jeg noen gang får vite hvorfor diagnosen er satt og hva den betyr for meg. Vurderer å bytte lege nå. Når jeg er tydelig på at jeg ikke har fått diagnose hos psykolog og fastlegen sitter på den og vet men ikke sier noe når jeg spør og svaret jeg får er «det er ikke noe å bry seg om for du er født slik». 

Konfronterte legen senere med at diagnosen sto i papirene fra nav og sa at jeg synes det er en dårlig måte å gjøre det på. Hun beklaget ikke feilen (det hadde jeg trengt å høre). Jeg var bare som en ettåring og måtte slutte å Google alt. Men hvor skal. Man finne ut hva ting betyr da om ikke Google? Psykologen ville ikke inn på dignosesnakk så da mistet jeg hele den lille tilliten jeg hadde. 

Jeg vurderer å skrive en klage til fylkeslegen. Det kan jo ikke være lov å unnlate å informere i den ene enden for så å skrive det i NAVs papirer etterpå. Så skal jeg få info fra nav. Jeg snakket med nav og saksbehandler var helt målløs når hun skjønte at det var henne som gav meg diagnosen og ikke lege eller psykolog. Hun sa at legen hadde gitt beskjed om at jeg var fullt ut informert om alt. 

Husk hvordan du reagerte ved forrige diagnose-krise. Jeg er helt enig med deg i at du skal hvite hvorfor den er satt men med tanke på forrige gang tror jeg du gjør lurt i å roe reka noe. Du reagerer sterkt og spinner videre i eget hode, trekk pusten litt og ta en time out. Jeg tror jeg ville henvendt meg per brev i neste omgang, til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎19‎.‎03‎.‎2018 den 2.08, Soletti skrev:

P80 og legen sier det er psykolog som satte den. Jeg sa ifra til legen at jeg ikke hadde fått diagnose i forbindelse med at jeg ba legen om å skrive til nav ang aap. Så legen sendte brev til nav og nav lagde en arbeidsevnerapport og det var i den p80 sto. Jeg gikk tilbake til legen og sa at jeg ikke var informert på riktig vis men via nav, det fikk jeg ingen forklaring på.

Hva ville du at legen skulle ha skrevet? Du kan jo ikke få aap uten at det er sykdom som er årsak til at du trenger hjelp fra nav. 

Anonymkode: f33bb...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du at legen skulle ha skrevet? Du kan jo ikke få aap uten at det er sykdom som er årsak til at du trenger hjelp fra nav. 

Anonymkode: f33bb...c1f

Jeg tolker det som at TS ønsker å vite hvorfor h*n har fått den diagnosen. Det du skriver kan absolutt være tilfelle, men da burde det også være en smal sak for fastlegen å forklare vedkommende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg tolker det som at TS ønsker å vite hvorfor h*n har fått den diagnosen. Det du skriver kan absolutt være tilfelle, men da burde det også være en smal sak for fastlegen å forklare vedkommende det.

Det er jeg selvfølgelig enig i, men fastlegen sier jo at psykologen har satt diagnosen, og da kan vel ikke fastlegen si så mye mer?

Anonymkode: f33bb...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg selvfølgelig enig i, men fastlegen sier jo at psykologen har satt diagnosen, og da kan vel ikke fastlegen si så mye mer?

Anonymkode: f33bb...c1f

Fikk ikke det med meg i det hele tatt, beklager. Trodde det var fastlegen som hadde satt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, XbellaX skrev:

Husk hvordan du reagerte ved forrige diagnose-krise. Jeg er helt enig med deg i at du skal hvite hvorfor den er satt men med tanke på forrige gang tror jeg du gjør lurt i å roe reka noe. Du reagerer sterkt og spinner videre i eget hode, trekk pusten litt og ta en time out. Jeg tror jeg ville henvendt meg per brev i neste omgang, til fastlegen.

Det er ganske rolig nå, det spinner ikke så mye lengre ;) Jeg har begynt i jobb og har det i grunnen ganske bra, bedre enn på de tre siste årene. Legen avkreftet diagnosen jeg trodde jeg hadde så det er OK nå. Men, det hadde ikke behøvd å være ett problem i utgangspunktet hvis bare informasjonen kom via lege/psykolog og ikke via nav. Det er det jeg sitter igjen med nå egentlig. Jeg var i grunnen forberedt på det meste av diagnoser men jeg var også forberedt på at det skulle bli informert om på riktig måte. Det er derfor jeg vurderer å skrive brev til fylkeslegen/pasientombudet. Innsikt i pf kan jeg få hos den kommunale helsetjenesten, jeg har en veldig grei behandler der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du at legen skulle ha skrevet? Du kan jo ikke få aap uten at det er sykdom som er årsak til at du trenger hjelp fra nav. 

Anonymkode: f33bb...c1f

Legen kan skrive sannheten men samtidig krysset av for at jeg ikke var informert om alt. Når legene skriver erklæring til nav må de krysse av for om pasienten er fullt ut informert om det som står skrevet eller ikke. Legen visste jeg ikke var informert men valgte allikevel å krysse av for at jeg var det. Jeg har to andre diagnoser som jeg vet om som jeg har hatt i mange år og de er innforbi å bruke hos nav uten denne siste, iallfall utad til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.3.2018 den 10.12, kupton skrev:

Fastlegene bruker et enklere diagnosesystem som heter ICPC med andre koder enn ICD-10 som psykiatrien bruker.

Når en har fått diagnosen uten at det er spesifisert, skyldes det enten at en ikke har fullført utredningen og dermed må være litt mer generell, eller at en tenker på en blandet pf som betyr at en fyller de overordnede  krev til pf, men at en enkelt spesifikk pf ikke peker seg ut.

Svaret til anonym ...ce6 er regelrett bare tull. Storparten av ressursene i psykiatriske poliklinikker brukes på pf enten som hoveddiagnoser eller som kompliserende komorbid/samtidig lidelse. De aller fleste som følger opp behandlingen opplever betydelig fremgang.

Mmm nei, bare nei. Psykiatrien prioriterer pasienter de mener har best utsikter til bedring. Det er slettes ikke sånn at folk de mener er behandlingstrengende automatisk får hjelp. Mange svært syke pasienter får ingen hjelp fordi psykiatrien mener de ikke kan hjelpe dem/trolig ikke kan hjelpe dem. Svært mange av dem har nettopp personlighetsforstyrrelse. Hvis du skulle tvile på dette har det akkurat vært en lengre artikkel om fryktelig grov sak som omhandler nettopp dette, i Bergens tidene. Det var ingen tvil om at mannen var behandlingstrengende pga personlighetsforstyrrelse. Men i stedet for behandling, ble han satt på glattcelle. Fengselsvesenet gjorde alt i sin makt for at mannen skulle slippe bli behandlet som et dyr hos dem, og prøvde hele veien få han over i psykiatrien. De stod på sitt og gav faen i han.

https://www.bt.no/btmagasinet/i/0EoVzE/Musiker-satt-nesten-1700-timer-pa-glattcelle-i-fengsel--Jeg-trodde-jeg-skulle-do

Anonymkode: 48214...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...