Gå til innhold

Fastlegen vil ikke skrive ut valium?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, MagneU skrev:

Hei. Jeg kommer med et rask innsmett her. Vival, Valium og Stesolid (diazepam) kan ha litt ulike virkningsmåter og har endt opp med Stesolid (raskere virkning enn Vival) og det har hatt en veldig gunstig muskelavslappende virkning, jeg bruker det mot kronisk krampetilstand. Før ble jeg gitt - for meg -  destruktive medikamenter som Truxal og Nozinan. Stesolid har vært en snill medisin og jeg har ikke måttet gå opp i dosering for å få samme effekt. Det skal visstnok også være lite toksisk (giftig) ifølge min tidligere og nylig avgåtte lege.

Men hjelp - hva skjer i samfunnet? Min nye fastlege vil heller ikke skrive ut resept og skylder på juridiske hindringer!

Istedet tilbyr han mye "annet rart" som jeg ikke ser på som relevante. Farmasøyten på apoteket er enig med meg og sier at misbrukerne bruker disse stoffene kombinert med andre medikamenter - men jeg er da ingen rusmisbruker heller! Jeg opplever ikke medikamentet som utpreget sløvende. Det kan ha med toleranse å gjøre, men har aldri opplevd det plagsomt.

SPM: Kan noen det nye regelverket om dette? Man kan da ikke skjære alle under samme kam!? Jeg kan påvise til et kontrollert forbruk også og det er dette medikamentet som har hjulpet meg til å fungere i jobb (egentlig sammen med sprøyter til løsne muskelinfiltrasjoner). Legen skylder altså regelrett på at det juidiske hindrer ham.

PS: Mulig jeg burde lagd en egen tråd om dette.

 

 

 

Håper du får svar! 

Jeg har også opplevd at Valium (til bruk svært sjelden, feks fly ) er vanskelig å få, mens Nozinan og gjengen er helt greit. Sistnevnte er helt uaktuelt for meg, da er jeg heller våken om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, cilie skrev:

Håper du får svar! 

 

Takk for det cilie:)

Jeg lover å legge inn her relevante opplysninger. Vurderer å ta kontakt med en tidligere overlege som oppfattes veldig empatisk. Han driver en innskrenket privatpraksis og har lang erfaring, drevet bl.a. med smertebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos en tidligere overlege i anestesi og det oppklarte mye. 

OBS: Alle opplysninger jeg gir må ses på som veiledende.

Vival etc.: En alménpraktiker kan skrive ut enkeltresepter, men trenger man over tid må en psykiater ta over. Så er man prisgitt at psykiateren forstår ens situasjon

og behov (inkl. det fysiske) da. Men dette vil tydeligvis ikke fastlegene si så mye om. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MagneU skrev:

Jeg har vært hos en tidligere overlege i anestesi og det oppklarte mye. 

OBS: Alle opplysninger jeg gir må ses på som veiledende.

Vival etc.: En alménpraktiker kan skrive ut enkeltresepter, men trenger man over tid må en psykiater ta over. Så er man prisgitt at psykiateren forstår ens situasjon

og behov (inkl. det fysiske) da. Men dette vil tydeligvis ikke fastlegene si så mye om. 

 

 

Er ikke begrensninger for fastleger til å kun skrive ut enkeltrespter. Har både hos min nåværende og forrige fastlege fått dette regelmessig. Hvis en overlege hatt fortalt deg dette er det feil.

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MagneU skrev:

Jeg har vært hos en tidligere overlege i anestesi og det oppklarte mye. 

OBS: Alle opplysninger jeg gir må ses på som veiledende.

Vival etc.: En alménpraktiker kan skrive ut enkeltresepter, men trenger man over tid må en psykiater ta over. Så er man prisgitt at psykiateren forstår ens situasjon

og behov (inkl. det fysiske) da. Men dette vil tydeligvis ikke fastlegene si så mye om. 

 

 

Det har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 15b09...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke begrensninger for fastleger til å kun skrive ut enkeltrespter. Har både hos min nåværende og forrige fastlege fått dette regelmessig. Hvis en overlege hatt fortalt deg dette er det feil.

Anonymkode: 62249...4fc

På en viss type medikamenter, er de det. 

Det har kommet nye regler med restriksjoner, tror dette er ganske ferskt. Både ex. overlege og fastlege visste om dette. Noen leger er kanskje dårlig orientert - eller gir "blaffen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, MagneU skrev:

På en viss type medikamenter, er de det. 

Det har kommet nye regler med restriksjoner, tror dette er ganske ferskt. Både ex. overlege og fastlege visste om dette. Noen leger er kanskje dårlig orientert - eller gir "blaffen"?

Det kommer vel an på om det er daglig bruk, eller sporadisk ved behov.

Anonymkode: 15b09...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på om det er daglig bruk, eller sporadisk ved behov.

Anonymkode: 15b09...58e

Det går sikkert en grense et sted, kjenner ikke utformingen av lovverket. Jo yngre legen er desto mere restriktiv kan man også regne med h*n er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, MagneU skrev:

På en viss type medikamenter, er de det. 

Det har kommet nye regler med restriksjoner, tror dette er ganske ferskt. Både ex. overlege og fastlege visste om dette. Noen leger er kanskje dårlig orientert - eller gir "blaffen"?

Høres veldig rart ut, tviler sterkt på at fastleger er blitt fratatt rettet til å skrive ut benzodiazepiner etter behov til sine pasienter.
Leger som skriver ut store mengder blir jo kontrollert, slik har det vel alltid vært.
At alle som bruker dette fast nå må få dette av en psykiater tror jeg ikke noe på. 
Hadde vært fint om du hadde noen link til denne lovendringen.

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut+++

Anonymkode: 62249...4fc

Det blir jo bare spekulasjoner her nå, men kanskje det er i samarbeid med fastlege?

PS: Hvorfor så mange AnonymBruker, vi er jo anonyme i utgangspunktet? Jeg vet jo ikke om det er fra samme person responsen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MagneU skrev:

Det blir jo bare spekulasjoner her nå, men kanskje det er i samarbeid med fastlege?

PS: Hvorfor så mange AnonymBruker, vi er jo anonyme i utgangspunktet? Jeg vet jo ikke om det er fra samme person responsen kommer.

Du kan se det på den anonyme koden.

Anonymkode: 15b09...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MagneU skrev:

Det blir jo bare spekulasjoner her nå, men kanskje det er i samarbeid med fastlege?

PS: Hvorfor så mange AnonymBruker, vi er jo anonyme i utgangspunktet? Jeg vet jo ikke om det er fra samme person responsen kommer.

Trodde det var din fastlege som ikke ville skrive ut, så om han samarbeider om ett opplegg for deg vet jeg ikke, er jo kanskje lettere for noen leger å skylde på regelverk istedet for å si blank nei til en pasient.

Når det kommer til bruk av benzodiazepiner så er det jo mange leger som har ganske ekstreme synspunkter.
Finnes jo besserwisser leger som Dr. Skavlan etc. hvor der går sport i å skrive ut minst mulig medikamenter og sykemeldinger .

 Psykiatrien i Norge opererer vel nesten med en 0 vision når det kommer til vanedannende beroligende selv om det for mange ikke finnes noen bedre alternativer. 

Vet ikke om bruken av vanedannende beroligende medikamenter er urovekkende høyt her til lands, men skulle alle de som får benzodiazepiner fast måtte fases over til psykiatere tror jeg helsevesenet hadde brutt sammen :).

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjekanskjeikke
8 timer siden, MagneU skrev:

På en viss type medikamenter, er de det. 

Det har kommet nye regler med restriksjoner, tror dette er ganske ferskt. Både ex. overlege og fastlege visste om dette. Noen leger er kanskje dårlig orientert - eller gir "blaffen"?

Dette er blant annet regulert av https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/vanedannende-legemidler

Fastleger kan skrive ut, men det advares mot alle former for "lettvint" utskrivning av vanedannende medikamenter. De oppfordres også til å ta opp med sine pasienter den bekymring de måtte ha vedk. pasientens medikamentbruk: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/vanedannende-legemidler/seksjon?Tittel=dialog-mellom-lege-og-10076

Endret av Kanskjekanskjeikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant hva min første lege på dette sa, en spesialist i nevrologi - fritt sitert: Man er mer redd for eventuelle bivirkniger enn hva gavn medisinen totalt gjør for pasienten. 

Bare synd at noens misbruk skal ødelegge for andre. Jeg nevnte vel tidligere at en farmasøyt sa misbrukerne blander flere medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, MagneU skrev:

Interessant hva min første lege på dette sa, en spesialist i nevrologi - fritt sitert: Man er mer redd for eventuelle bivirkniger enn hva gavn medisinen totalt gjør for pasienten. 

Bare synd at noens misbruk skal ødelegge for andre. Jeg nevnte vel tidligere at en farmasøyt sa misbrukerne blander flere medikamenter.

Ja, noen leger tror jo att dersom noe kan misbrukes så vil alle gjøre det. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen medisin med færre bivirkninger enn benzodiazepiner. En nevrolog vil jo sikkert skrive ut både neurontin og lyrica over en lav sko selv om disse har noen av de værste bivirkninger man kan tenke seg, da det kan hjelpe noen med psyken. Bivirkinger som plutselig død er jo ikke så nøye når det ikke kan missbrukes :).

Anonymkode: 62249...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...