Gå til innhold

Er nav for "snille"? Høyre tar grep!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
21 minutter siden, Trine skrev:

Ja, hun som vannet blomster og var sykemeldt til stadighet. I "Olympisk mester i sykefravær". Skal man ansette folk som ikke er 100% blir det også mer sykefravær. Det er jo logisk.

Hvordan kan du egentlig vite om det er viljen det står på?

Hehe, piggene ute fordi jeg syns du tok litt vel av i den olympiske tråden, og mener at du nå snakker litt imot deg selv? Vel, jeg ville gitt hvem som helst andre de samme svarene. Er jeg ikke enig i noe som blir skrevet, er jeg ikke spesielt redd for å uttrykke at jeg ikke er det. Men om det å være uenig er det samme som å ha piggene ute, har vel du hatt piggene ute i de fleste av mine innlegg. Og det får være ditt problem ;) Selv har jeg igrunn nok av andre ting å plage hodet mitt med, så påståtte pigger ser jeg ikke på som i nærheten av et problem engang.

God påske! :D

Du blander. Nei, det er overhodet ikke henne jeg snakker om. Hun jeg snakker om er på jobb hver dag og er sjelden syk. 

Da synes jeg ikke hun fortjener klaging. Vi som er på jobb må støtte hverandre. Noe klarer å ha mange baller i lufta samtidig ( multitaske) Andre jobber kanskje mest effektiv med å få sitte med en ting av gangen. Det er det jeg mener vi må respektere.

Problemet ligger nemlig ikke hos de som er på jobb. Problemet er de som ikke møter på jobb til stadighet og gjerne rett før ferie, helgevakt osv og at det blir et mønster. Noe vi kan forutse. 

Ja, jeg vet du har en del ting å plage hodet ditt med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det verste er folk som ikke møter på jobb, som er syke før hver ferie, som er syke hver gang det er deres tur til å ha helgevakt osv. Det er en bestemt mønster hos enkelte. 

Det er egentlig litt feigt av ledelsen å la dette passere uten å ta det opp med dem det gjelder.  Det er jobben deres å ta tak i slike tilfeller.  Jeg så du skrev i påskeferie-tråden at du ikke kunne avspasere fordi det var sannsynlig at noen ville bli "syke" på hverdagene i påskeuka - da har det gått ganske langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Du blander. Nei, det er overhodet ikke henne jeg snakker om. Hun jeg snakker om er på jobb hver dag og er sjelden syk. 

Da synes jeg ikke hun fortjener klaging. Vi som er på jobb må støtte hverandre. Noe klarer å ha mange baller i lufta samtidig ( multitaske) Andre jobber kanskje mest effektiv med å få sitte med en ting av gangen. Det er det jeg mener vi må respektere.

Problemet ligger nemlig ikke hos de som er på jobb. Problemet er de som ikke møter på jobb til stadighet og gjerne rett før ferie, helgevakt osv og at det blir et mønster. Noe vi kan forutse. 

Ja, jeg vet du har en del ting å plage hodet ditt med :D

 

På 10.3.2018 den 11.19, Nicklusheletida skrev:

Vi har ei som er innom et par timer i uka vi også. Det har vært slik i mange nåneder. Kjempekoselig jente, men har falt ut av jobben, så hun foretrekker og vanne blomster og slike ting. Det trengs det også, for det er noe vi andre glemmer å tenke på. 

Hun er på jobb et par timer fordi hun synes det er « hyggelig å komme seg litt ut » 

Det er jo helt forståelig og sikkert bra for henne, men vi jo alle at hun aldri vil komme tilbake noen gang, så problemet blir at hun opptar en stilling. Ikke lett dette og jeg har ikke noe svar på hvordan slike ting kan løses. 

Det er du som blander da! Jeg har ikke snakket om denne kollegaen som jobber litt tregere enn de andre, hun var det du som tok opp nå. Altså, du vil ha folk i jobb, men du vil ikke ha de i jobb likevel, for da tar de opp en stilling. Hun er vel på jobb så mye som hun klarer, og om hun blir helt borte fra jobb er faktisk sjansen større for at hun aldri kommer tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, laban skrev:

Det er egentlig litt feigt av ledelsen å la dette passere uten å ta det opp med dem det gjelder.  Det er jobben deres å ta tak i slike tilfeller.  Jeg så du skrev i påskeferie-tråden at du ikke kunne avspasere fordi det var sannsynlig at noen ville bli "syke" på hverdagene i påskeuka - da har det gått ganske langt. 

En av mellomlederne fortalte meg at det har blitt reagert helt øverst i ledelsen over det høye sykefraværet hos oss. Det er ekstremt og de er klar over det. Men mellomlederne går ikke forran som et godt eksempel selv heller. Mye sykdom på de også. 

Jeg fikk vite på slutten av dagen at jeg får feriedag i morgen, så jeg er glad nå . Det er ferie :)

De som blir igjen i morgen er samvittighetsfulle, men man vet aldri . De kan bli syke de også, altså virkelig syke, men har bedt de om ikke være redd for å ringe meg i tillfelle det skjer. Skal ikke reise langt av sted uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, Trine skrev:

 

Det er du som blander da! Jeg har ikke snakket om denne kollegaen som jobber litt tregere enn de andre, hun var det du som tok opp nå. Altså, du vil ha folk i jobb, men du vil ikke ha de i jobb likevel, for da tar de opp en stilling. Hun er vel på jobb så mye som hun klarer, og om hun blir helt borte fra jobb er faktisk sjansen større for at hun aldri kommer tilbake i jobb.

Jeg er usikker på om du krangler med vilje eller om du bare missforstår siden du har sagt at du har problemer med å konsentrere deg om det du leser. 

Ja, jeg vil ha folk i jobb og driter i hva slags tempo de jobber i. Det er mye mer til hjelp for oss at de jobber sakte enn at de holder seg hjemme og ikke jobber i det hele tatt. 

Hun andre som jeg snakket om i den andre tråden er på jobb noen få timer i uka, men er ansatt i 100% stilling. Det har nå pågått i snart 1 år uten at vi har fått noen erstatter. 

Men nå har ikke jeg tenkt å bruke denne kvelden til å diskutere dette med deg. 

Enten forstår du eller du får gruble videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er usikker på om du krangler med vilje eller om du bare missforstår siden du har sagt at du har problemer med å konsentrere deg om det du leser. 

Ja, jeg vil ha folk i jobb og driter i hva slags tempo de jobber i. Det er mye mer til hjelp for oss at de jobber sakte enn at de holder seg hjemme og ikke jobber i det hele tatt. 

Hun andre som jeg snakket om i den andre tråden er på jobb noen få timer i uka, men er ansatt i 100% stilling. Det har nå pågått i snart 1 år uten at vi har fått noen erstatter. 

Men nå har ikke jeg tenkt å bruke denne kvelden til å diskutere dette med deg. 

Enten forstår du eller du får gruble videre :)

Det er slitsomt å ikke få en erstatter. Føler med dere :) 

Anonymkode: 88e68...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er usikker på om du krangler med vilje eller om du bare missforstår siden du har sagt at du har problemer med å konsentrere deg om det du leser. 

Ja, jeg vil ha folk i jobb og driter i hva slags tempo de jobber i. Det er mye mer til hjelp for oss at de jobber sakte enn at de holder seg hjemme og ikke jobber i det hele tatt. 

Hun andre som jeg snakket om i den andre tråden er på jobb noen få timer i uka, men er ansatt i 100% stilling. Det har nå pågått i snart 1 år uten at vi har fått noen erstatter. 

Men nå har ikke jeg tenkt å bruke denne kvelden til å diskutere dette med deg. 

Enten forstår du eller du får gruble videre :)

Nei, jeg gidder aldri krangle med vilje. Men jeg er sikkert litt mer opptatt av at rett skal være rett, enn det "normalbefolkningen" er. Det funker ikke å skylde på at det er jeg som misforstår her. Det er fortsatt du som misforstår hva jeg ville fram til. Du har sagt før at du ikke vil ha dem der, de som ikke kan bidra og som bare tar opp en stilling. Nå sier du at ledighet bidrar til å opprettholde psykdom. Og at de med lettere psykisk sykdom kan jobbe. De kan nok helt sikkert jobbe, men da må dere andre tåle at det blir endel sykefravær og at noen plutselig ikke får til annet enn å vanne blomster. At dere ikke har fått en erstatter er jo ikke den syke sin skyld, det må dere nesten ta videre med lederen deres. Hun som bare jobber litt tregere enn de andre har jeg aldri hørt om eller uttalt meg om.

Jeg grubler ikke på noe med dette jeg, for det er ingenting jeg har misforstått akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Trine skrev:

Nei, jeg gidder aldri krangle med vilje. Men jeg er sikkert litt mer opptatt av at rett skal være rett, enn det "normalbefolkningen" er. Det funker ikke å skylde på at det er jeg som misforstår her. Det er fortsatt du som misforstår hva jeg ville fram til. Du har sagt før at du ikke vil ha dem der, de som ikke kan bidra og som bare tar opp en stilling. Nå sier du at ledighet bidrar til å opprettholde psykdom. Og at de med lettere psykisk sykdom kan jobbe. De kan nok helt sikkert jobbe, men da må dere andre tåle at det blir endel sykefravær og at noen plutselig ikke får til annet enn å vanne blomster. At dere ikke har fått en erstatter er jo ikke den syke sin skyld, det må dere nesten ta videre med lederen deres. Hun som bare jobber litt tregere enn de andre har jeg aldri hørt om eller uttalt meg om.

Jeg grubler ikke på noe med dette jeg, for det er ingenting jeg har misforstått akkurat nå ;)

Hun med blomstene er ikke psykisk syk og kommer aldri tilbake i noe mer enn hun gjør nå. Jeg kjenner ikke reglene her, hvor lenge det er mulig å holde på slik, men her er det jo tydelig at hun ikke kan jobbe samtidig som vi ikke kan ansette nye heller. 

Det er en helt annen sak. Kan du ikke jobbe, så kan du ikke jobbe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
On 3/26/2018 at 9:29 PM, laban said:

Jeg tok opp online lån i 1989, så jeg føler ikke at jeg fikk med meg så mange av fordelene.

Men jeg husker jo at reglene for rentefradrag ble endret.

Siden 1989 er boligprisene endret mye, og dehar blitt mye høyere. Så det er neppe noe lettere for unge som skal kjøpe bolig i dag selv om bankrenta er langt lavere. 

Anonymkode: 078fd...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden 1989 er boligprisene endret mye, og de har blitt mye høyere. Så det er neppe noe lettere for unge som skal kjøpe bolig i dag selv om bankrenta er langt lavere. 

Anonymkode: 078fd...2b5

Hvordan ble det "online lån" i det du siterte, jeg skrev bare "lån" slik det står på forrige side?

Jeg gjentar bare det jeg svarte tidligere i tråden: 

Jeg solgte i samme marked og kjøpte noe langt dyrere, det er derfor jeg husker så godt at renten steg hele tiden. Vi ville gjerne ha en slags kontroll, men visste aldri hvor mye banken kom til å trekke neste gang. Men boligprisene i byene har jo gått helt av skaftet siden da.

Jeg mener på ingen måte å klage, men jeg reagerer på trådstarters framstilling av oss som egoistiske rikinger som ikke har vett til å dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Hvordan ble det "online lån" i det du siterte, jeg skrev bare "lån" slik det står på forrige side?

Jeg gjentar bare det jeg svarte tidligere i tråden: 

Jeg solgte i samme marked og kjøpte noe langt dyrere, det er derfor jeg husker så godt at renten steg hele tiden. Vi ville gjerne ha en slags kontroll, men visste aldri hvor mye banken kom til å trekke neste gang. Men boligprisene i byene har jo gått helt av skaftet siden da.

Jeg mener på ingen måte å klage, men jeg reagerer på trådstarters framstilling av oss som egoistiske rikinger som ikke har vett til å dø. 

Han har nok fått "adware" et slags virus "light" på PCn sin,det hender noen ganger når du laster ned fra litt halvsketchy sider så legger de ved slike programmer i tillegg til det programmet du forsøkte laste ned, så tar det programmet og bytter ut tekst med relevant reklame når du surfer på internett, og det fulgte visst med i siteringen hans også. 

Jeg tror alle generasjoner mennesker er egoistiske og gjør det beste en kan gitt de omstendighetene en har, det gjedler både "dere" eldre og "oss" yngre. Det er det mye som tyder på. Og det er ikke noe galt i det, det er det som har drevet oss fremover dit vi er idag. For folk med høy empati tar egoismen en artig form forøvrig, du føler deg bedre selv, når du er snill mot andre, derfor er du snill. Det tenker ikke folk på, de tror de er snille for de andre, men egentlig er det bare for en selv innerst inne... er mye rart med mennesker om en setter seg ned og tenker :) . I dårlige tider får du frem det værste i mennesker, kriminalitet og borgerkrig etc, det betyr ikke at menneskene plutselig blir onde innerst inne, det er bare håpløshet og få muligheter og en må sikre sin overlevelse, det er dyriske innstinkter, fordi, vi er dyr...

Synes det er bra dere skal leve lenge og synes ikke dere skal dø for å ikke være en byrde beklager om det fremsto slik var ikke min hensikt :P , og heldigvis for de fleste av dere vil dere klare dere selv om velferdsstaten kollapser siden dere sitter på stor formue som kan leves på om nødvendig, ja folk (tidligere i tråden) later som at 4 millioner kroner, ikke er penger om det er låst i et hus, men om velferdsstaten kollapset og pensjonen din ble borte, da ville du merke fort jo 4 millioner kroner er faktisk penger det kan en bruke til å kjøpe mat og leie et billigere bosted om nødvendig og overleve isteden for å være på gata... det kan du ikke gjøre med 0 i formue, men det gjelder ikke alle noen eldre har ingenting i formue, så det er både i den eldre, og yngre, generasjons interesse, at en finner gode ordninger, og unngår kollaps. Ja vi har spilt et pyramidespill som kollapset nå (ja en kan peke på noen generasjoner som er "skyldige i det, lik det eller ei, jeg rokker meg ikke på det punktet noen har brukt stemmeretten sin "feil" imho), det vil få konsekvenser, vi må være ærlige om utfordringene slik at det ikke ender med at de eldre (som ikke har oppsparte penger) bare må legge seg ned å dø, i Sverige begynner vi komme dit for en har tatt på seg så store kostnader i fremtiden, uten å "regne" på det og nå strammes det kraftig inn i utbetalinger til pensjonister i forhold til leveutgifter og eldrebølgen har ikke engang begynt, så det blir spennende tider fremover for svenskene, og vi må prøve å unngå samme skjebne som dem

Lykke til alle sammen !

Anonymkode: 56911...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting er ikke så lett lenger for Norge heller lenger virker det som på noen områder. Man må bare smøre seg med tålmod og prøve å forstå. Flere nedskjæringer vil sikkert komme.

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men at eldre par skal kunne tilbringe siste del av livet sammen på sykehjemmet synes jeg er en selvfølge. Trodde faktisk det alt var slik. Skulle bare mangle. Sikkert ikke mange som er i den situasjon. Men man er kanskje redd det skal bli enda en rettighet som bare finnes i dokumentene og ikke i realitetene. Bare rart om ikke det skulle la seg gjøre. Burde være selvfølge bare.Burde kunne leve et normalt og verdig liv som de har levet tidligere i livet. Bare en skam om man ikke legger seg i selen mere også der for å få det til for de eldre.😊

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enkelte mennesker må selv ha en helse av stål som står bak utviklingen vi ser.Det hele bare trist. Vi har så alle nok med vårt også i Norge tror jeg.

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Formuen eller leiligheten din representerer i høyden to år som pleiepasient uten medisiner.( kun et kjapt estimat av selv køstående på nett og med et nødskrik ståkarakterer til gymnaset som jeg er glad hører barndommen til) Det er gode grunner til at så mange av oss aldri har satt oss ned å finregnet på saken nemlig pensjonen og sikkerhetsnettet vårt. Men kanskje skjebnen er det beste bare de ikke kaller det forskning og vitenskap spør du meg.😊

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formuen eller leiligheten din representerer i høyden to år som pleiepasient uten medisiner.

Hva mener du med det? Sykehjem har ikke lov til å ta noens formue, bare pensjon / inntekt.

Anonymkode: 530b0...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo så mye snakk om at vi alle skal begynne å betale hva varer og tjenester faktisk koster samfunnet , miljøet og naturen og administrere og tilgjengeliggjøre. Bare en måned i pleieposisjon på et sykehus eller annen behandlingssenter har en reell og faktisk kostnad på en million kroner du. Se bare senior- Norge sine sider. Og dette er ikke fantasi. Et sykehus skal bygges og innredes og fås til å fungere etter hensikten. Personer sin arbeidstid og krefter skal medgå selv om det ikke er slik man i oldtiden bygget pyramider og og så mye annet hvor tapte menneskeliv inngikk i et nøye kalkulert regnskap med slaver osv. Skulle gjerne studert videre selv men ønsker ikke å ta opp verdifull studieplass som det jo er mangel på for de yngre.

Men jeg tenker ofte at noen må ha en helse av stål som flagrer på lange utenlandsreiser samtidig som de mottar masse stønader og ikke prøver å finne lovlig geskjeft å drive med som kanskje kan gi noen kroner.

Nei ta vare på helsa og tenk på pensjonen. Det gjør alle andre.😊

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men Høyre holder kanskje på egenandeler fortsatt. Allerede egenandelene er for høye for mange i dag. 

Anonymkode: b0fc1...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...