Gå til innhold

Velferdsstat for de som gidder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle forstår ikke bæret av hvor fortvilet situasjonen er for så mange tror jeg. Folk tvinges ut i situasjon med sykdom og uten rettigheter og dette gjelder mennesker som ikke har buffere i banken. De fleste har hatt helt andre planer og håp for livet. Nå blir de stående som de har satt seg selv i denne elendighet.

Anonymkode: 4f731...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har skjønt det, men folk flest gir faen så lenge det ikke angår dem selv.

Hvor har du det fra at folk flest gir f?  Er ikke artikkelen du linker til og siterer, nettopp et bevis på at ikke alle gjør det?  Blir jeg automatisk Høyrevelger fordi jeg er i jobb? 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du gir åpenbart faen siden du nå selv har sikra deg 100% trygd. Til helvete med resten!

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingen ting om. Du virker heller ikke så syk.

Hvis du tror folk flest gir f fordi de færreste orker å diskutere med deg, kan det tenkes at det har noe med debattformen din å gjøre. Jeg lurer på hva som ville skjedd hvis jeg eller noen av de andre her som ikke er uføre, hadde tatt den tonen der?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og da gikk du plutselig fra å ha jobbet 100% i mange år, til absolutt ikke å kunne jobbe i det hele tatt? Det høres noe rart ut.

Er det ikke det som skjer når noen som har vært i jobb, blir uføre? Bortsett fra at det ikke nødvendigvis skjer så plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og da gikk du plutselig fra å ha jobbet 100% i mange år, til absolutt ikke å kunne jobbe i det hele tatt? Det høres noe rart ut.

Du vet ingenting om meg eller min situasjon, så vær så snill å drit i de jævla spydighetene dine. Hvilken glede har du egentlig av å konsekvent misforstå alt jeg skriver og i tillegg kaste rundt deg med dritt kun ment for å forsøke å såre andre? Jeg gikk ikke rett fra 100% jobb til 0 nei! Jeg har flere funksjonsforstyrrelser (om du har lyst til å forstå, noe jeg tviler på, kan du selv få lese om dem for jeg gidder ikke forklare), i tillegg til at jeg har belastningsskader som gjør at jeg ikke kan stå stille i mer enn et par min. maks, før jeg får møkkvondt.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begrepet «syk» er ikke sort/hvitt, det er ikke enten/eller. Det er mange som ikke er friske som blir presset ut i tiltak av nav,

Det er der legene må inn og rope høyere! I tillegg bør brukeren selv også være mer åpen om sin situasjon, da blir det veldig mye lettere for nav å forstå.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på aktiviteten, og hvor frisk man egentlig er. Det er ikke spesielt helsefremmende å bli kommandert ut på slavearbeid (vært nok av eksempler i media om det i det siste).

Jeg ser noen søppelplukkere på våren, that's it. Alle sosialklienter flyr ikke rundt og plukker søppel.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om mye meningsløse tiltak som hovedsaklig er til glede for arbeidsgiver som får gratis arbedskraft.

Ja, men om man gidder å engasjere seg littselv, kan man garantert få tiltak som bidrar til å styrke sjansen for å få en jobb man vil ha. Det kunne man ihvertfall før. Noe av problemet er jo at folk bare sitter og venter, og engasjerer seg ikke selv. Da gidder ikke nav bruke mye energi heller.
 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det ikke er hobber til alle, uansett hvor mye kompetanseheving man gjennomfører.

Du bør være glad du fikk ufør nå, og ikke om et par år når du kanskje hadde fått 60%, og det ble forventet at du jobbet 40%.

Faktum er at mange sosialklienter er sykere enn mange uføre, men fordi de ikke har riktige diagnoser så havner de mellom alle stoler i systemet, og blir behandlet som en pariakaste. Vi som har full uføretrygd er privilegerte.

Det har jeg ikke undersøkt selv, men der er det tydeligvis delte meninger. Selvfølgelig er det ikke jobb til absolutt alle, men det er heller ikke meningen at absolutt alle skal ut i jobb. Men at de forsøker å fange opp de som faller ut fra skolen, og gjør mer for å få integrert innvandrere, er jo ikke negativt.

Jeg vet at jeg ikke hadde fått 60%, jeg vet at legen min ikke hadde gitt seg om det ble 60%. Jeg har vært i arbeidsutprøving og alle som trenger å vite det, vet nøyaktig hva jeg duger til og ikke.

Og de personene må ikke ut i tiltak! Jeg vet det er mye svikt i systemet. Men det var ikke poenget mitt. Du klarte å lage en vanvittig stor sak ut av at jeg poengterte at artikkelforfatter har skrevet feil, og at det ikke står noe om at uføre skal i aktivitet!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ingen ting om. Du virker heller ikke så syk.

Kanskje fordi jeg ikke er syk, ikke akkurat nå. Men jeg har både en skade og et par lyter, og det er årsakene til min uføretrygd. Kan jo forøvrig si det samme til deg. Du virker overhode ikke syk, bare en smule hissig!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir man.

Da har man kanskje ikke uttrykt tydelig nok at man ikke har helse til det da! Det er desverre mange av dem, som klager, men som ikke klager til dem som trenger å vite det.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at alle arbeidsledige ikke får full stillingsprsent fordi de mangler kompetanse så er du enten naiv, eller rett og slett kunnskapsløs.

Nå var det jo ikke full stillingsprosent som var greia da, men deltidsstilling. Jeg ahr ikke sagt at noenting er lett, men så jævlig svart som du skal ha det til tror jeg heller ikke det er.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis Høyre får viljen sin.

Har du lest partiprogrammet, eller velger du å forholde deg til en artikkel med usannheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis formålet med denne politikken er å skvise ut de som er til mest bryderi og kanskje mest hjelpetrengende tror jeg man gjør helt feil. Noen mennesker som trenger mer omsorg enn andre tror jeg alltid det vil komme til å være iallefall i våre vestlige samfunn. 

Synes nesten allerede jeg hører politikerene og andre styrende makter si " Men dette var jo aldri intensjonen" og da langt i ettertid når skaden alt er skjedd. Hvis de ikke da er fløyet over alle hauger og sitter på sin nyinnkjøpte sydhavsøy og går i Gogins fotefar.

Heldigvis tror jeg folk flest gjenkjenner og velger bort autoritære trekk som de ser og opplever og kommunevalget kan kanskje gi håp. 

Anonymkode: 4f731...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror jeg ville skrevet dette hvis det ikke stemte?

Ja, i aller høyeste grad med tanke på måten du diskuterer på.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer altså fra partiet som prioriterer aller mest å gi svære skattelettelser til de aller rikeste.

Du ønsker aktivitetsPLIKT for uføre også? 

Nei jeg ønsker ikke aktivitetsplikt for uføre. Jeg ønsker aktivitet innført som en reell mulighet for uføre som ønsker det mer enn det er per i dag. Om du leser det jeg har skrevet og lar vær å legge vrangsiden til burde det være greit å forstå. 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du dette vil skape nye arbeidsplasser, eller er det slik at dette vil føre til at arbedsplassene «stjeles» fra friske folk som så vil bli sosialklienter. Eller er du uenig i at det ikke finnes jobb til alle?

Anonymkode: 68875...67a

Noen nye arbeidsplasser skapes, det gjøres allerede enkelte steder for mennesker med særskilte behov, ofte mennesker med psykisk utviklingsh. Der setter man sammen ulike elementer for å kunne tilby dem et godt og verdig ordinært arbeid. 

"eller er det slik at dette vil føre til at arbedsplassene «stjeles» fra friske folk som så vil bli sosialklienter." - For å gjøre det kort. Friske mennesker som mister jobben blir ikke automatisk sosialklienter... Flere av de som mistet jobben i oljenæringen er gode eksempler på det. Selv om ettervirkningene av arbeidsledigheten slo inn både i butikknæringen, cafe og restaurantbransjen ++ klarte mange av disse å skape seg sine egne arbeidsplasser, eller de satt seg på skolebenken for å studere noe nytt eller for å videreutdanne seg. Arbeidsmarkedet er i endring, automatisering tar mange jobber men det kommer også mange nye arbeidsplasser til (men det er det ikke så kult å skrive om på dol for da kan vi ikke spy ut så mye edder og galle). Helsesektoren og videregående fagutdanninger innen feks bygg og anlegg som snekkere, rørleggere -vil samfunnet trenge mange av. En utdanning innen økonomi og administrasjon kan gjøre det vanskelig å få jobb, der blir markedet mer og mer mettet.

Jeg synes heller ikke noe om begrepet  "stjele fra de friske". Om jeg mister jobben til en person som er frisk -eller en som er syk men får tilrettelegging- spiller absolutt ingen rolle for meg. Begrepet nører opp under et vi/de skille jeg synes lite om. Vi mennesker er begge deler. Noen ganger er vi friske, andre ganger går vi gjennom sykdomsperioder og trenger mer tilrettelegging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, XbellaX skrev:

Å få ned antallet på en eller annen stønad er enkel sak, det er bare å gjøre den stønaden så lite lukrativ som overhodet mulig. Jeg har også lest at antallet sosialklienter har gått ned, vel og bra så langt, problemet er at vi per i dag ikke vet hvor disse har tatt veien. Noen har garantert fått et spark bak til å begynne på skole eller komme seg ut i jobb, men det er også endel som ramler mellom alle stoler og bare forsvinner. 

Å innføre aktivitetsplikt for sosialklienter kan være nyttig så lenge det er snakk om ordinært arbeid. Å plukke søppel langs veiene fordi du ikke får livet ditt til å gå rundt økonomisk opplever jeg lett kan bli etisk uforsvarlig.

Men de kan vel ikke bare bli borte? Et eller annet sted må de jo få penger ifra.

Men hvor mange har du sett gå og plukke søppel langs veiene? Jeg fikk selv penger fra sosialen en gang for mange år siden, da valgte jeg selv å jobbe et sted i håp om å få nok praksis til å få jobb. Jeg valgte helt selv hvor jeg ville jobbe. Kan ikke forstå at det skal være anderledes nå. Om man går på NAV og sier hva man vil jobbe med, er jeg ganske sikker på at NAV godtar det dersom man finner en praksisplass selv. Men om man sitter i sofaen og lar NAV gjøre hele jobben, er det vel sannsynlig at man får en eller annen drittjobb.

8 timer siden, XbellaX skrev:

Full uføre trenger noen mennesker så der er jeg helt uenig dersom det du sier er tilfelle (gidder ikke sjekke selv). Jeg er generelt sett for aktivitet, også for AAP og uføre, men det må være mål og mening bak det. Det finnes mennesker som er uføre i dag som virkelig ønsker å arbeide men det er vanskelig å finne arbeidsmuligheter til dem. I tillegg finnes gruppen med funksjonshemmede (husker ikke hvor mange tusen men tallet er høyt) som også ønsker å jobbe. Med andre ord finnes det mange som ønsker å jobbe men som trenger tilrettelegging. - Det er der Nav burde begynt, i samarbeid med arbeidslivet.

Det stemmer ikke. Det er ikke sånn at ingen skal få 100% uføretrygd, men at gradert skal være hovedmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trine skrev:

Men de kan vel ikke bare bli borte? Et eller annet sted må de jo få penger ifra.

Jo, noen forsvinner bare og om jeg husker riktig gjaldt dette spesielt ungdom. Det kan tenkes de går til kriminalitet men per i dag vet vi for lite om dette, dessverre.

2 minutter siden, Trine skrev:

Men hvor mange har du sett gå og plukke søppel langs veiene?

Jeg har sett lite søppelplukking, dvs jeg har sett mange som har plukket søppel men jeg har ikke gått bort til dem og spurt. Men, jeg vet en kommune hadde gressklipping eller noe slikt å tilby.

2 minutter siden, Trine skrev:

Jeg fikk selv penger fra sosialen en gang for mange år siden, da valgte jeg selv å jobbe et sted i håp om å få nok praksis til å få jobb. Jeg valgte helt selv hvor jeg ville jobbe. Kan ikke forstå at det skal være anderledes nå. Om man går på NAV og sier hva man vil jobbe med, er jeg ganske sikker på at NAV godtar det dersom man finner en praksisplass selv. Men om man sitter i sofaen og lar NAV gjøre hele jobben, er det vel sannsynlig at man får en eller annen drittjobb.

Å finne sted selv er strålende men å finne sted dersom du knapt har arbeidserfaring, mye hull i CV`n og ikke en ettertraktet utdannelse fra før kan være vanskelig og i noen tilfeller helt umulig.

 

2 minutter siden, Trine skrev:

Det stemmer ikke. Det er ikke sånn at ingen skal få 100% uføretrygd, men at gradert skal være hovedmålet.

Hva er det som ikke stemmer? Alt stemmer i mitt hode, det bare skjer noe med formidlingen i blant ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper ikke sånne forhold bare eskalerer. Alle må vi bare prøve å ta vare på oss selv.😊

Anonymkode: 4f731...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Hvor har du det fra at folk flest gir f?  Er ikke artikkelen du linker til og siterer, nettopp et bevis på at ikke alle gjør det?  Blir jeg automatisk Høyrevelger fordi jeg er i jobb? 

Nå leser du det som blir skrevet som fanden leser bibelen.

2 timer siden, laban skrev:

 

Hvis du tror folk flest gir f fordi de færreste orker å diskutere med deg, kan det tenkes at det har noe med debattformen din å gjøre. Jeg lurer på hva som ville skjedd hvis jeg eller noen av de andre her som ikke er uføre, hadde tatt den tonen der?

Er det ikke det som skjer når noen som har vært i jobb, blir uføre? Bortsett fra at det ikke nødvendigvis skjer så plutselig.

"De er også medfødte".

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Ja, i aller høyeste grad med tanke på måten du diskuterer på.

Du følger åpenbart ikke særlig godt med i nyhetene hvis du ikke har fått med deg dette. 

Legg merke til at jeg kan dokumentene alt jeg hevder med linker, tall og statistikker. Hvor er din dokumentasjon, eller er det bare personlige synsinger?

1 time siden, XbellaX skrev:

Noen nye arbeidsplasser skapes, det gjøres allerede enkelte steder for mennesker med særskilte behov, ofte mennesker med psykisk utviklingsh. Der setter man sammen ulike elementer for å kunne tilby dem et godt og verdig ordinært arbeid. 

Som gjør at det blir mindre behov for arbeidsplasser på det frie marked. Vi ser allerede dette innen visse bransjer, butikkbransjen bl.a., hvor man i stor grad baserer seg på billig/gratis arbeidskraft fra NAV. Dette gjør det svært vanskelig for andre, altså "friske", å få slike jobber.

http://hk-nytt.no/nyheter/navpraktikanter-erstatter-vanlig-ansatte-i-flere-butikker-mener-hk-6.40.383831.d2ef37edf0

"Handel og Kontor reagerer på at stadig flere butikker bruker praksiskandidater fra Nav som gratis arbeidskraft. "

https://www.tv2.no/a/9547612/

"Antall personer som gjennom NAV jobber helt eller delvis gratis for de store dagligvarekjedene har eksplodert de siste fire årene."

1 time siden, XbellaX skrev:

"eller er det slik at dette vil føre til at arbedsplassene «stjeles» fra friske folk som så vil bli sosialklienter." - For å gjøre det kort. Friske mennesker som mister jobben blir ikke automatisk sosialklienter... Flere av de som mistet jobben i oljenæringen er gode eksempler på det. Selv om ettervirkningene av arbeidsledigheten slo inn både i butikknæringen, cafe og restaurantbransjen ++ klarte mange av disse å skape seg sine egne arbeidsplasser, eller de satt seg på skolebenken for å studere noe nytt eller for å videreutdanne seg.

Hvis det var så enkelt ville det vært så mange ledige. Mange langtidsledige faller også ut av statistikkene fordi de ikke lenger kvalifiserer til stønad. Den reelle ledigheten er langt høyere enn det de påpyntede offisielle tallene viser.

https://www.tv2.no/a/8883412/

Søndag fortalte TV 2 at 88.000 av de 143.000 mottakerne av arbeidsavklaringspenger får opplyst av NAV at de er arbeidssøkere. LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen reagerer. – Dette viser at den reelle ledigheten er langt høyere enn de tallene regjeringen liker å snakke om. 

https://www.tu.no/artikler/er-nedgangen-i-arbeidsledige-ingeniorer-reell-eller-skyldes-den-langtidsledige-som-faller-ut-av-statistikken/398555

mot slutten av 2015 var det mange ingeniører som hadde vært ledige så lenge at de hadde mistet retten på dagpenger - eller sto i fare for å miste retten om de ikke kom seg i jobb.   

https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi-velferdsstat/2017/03/storre-arbeidsledighet-enn-nav-rapporterer

Arbeidsledigheten er høyere enn Nav rapporterer

Norges Bank setter nå mer lit til at arbeidsledigheten er høyere enn Nav hevder. I det siste har tallene mellom SSB og Nav spriket mer enn vanlig, men sentralbanken vet ikke hva avviket skyldes. – Urovekkende, mener sjefanalytiker i Nordea Markets.  

1 time siden, XbellaX skrev:

Arbeidsmarkedet er i endring, automatisering tar mange jobber men det kommer også mange nye arbeidsplasser til (men det er det ikke så kult å skrive om på dol for da kan vi ikke spy ut så mye edder og galle).

Du er naiv. Dette er ønsketenkning. Det kommer til å bli manko på arbeidsplasser.

https://forskning.no/2017/02/star-vi-foran-en-ny-revolusjon-i-arbeidslivet

Vil maskinene stjele jobben din? -  Vi snakker tosifret arbeidsledighet, sier Tor W. Andreassen.

Kunnskapsdepartementet ga Mika Pajarinen og Petri Rouvinen fra finske ETLA og Anders Ekeland fra Statistisk sentralbyrå, oppdraget med å se på hvordan automatiseringen kan slå ut her. De konkluderte med at én av tre jobber står i fare for å bli automatisert i løpet av de neste 20 årene. Spesielt ille kan det bli for de over 240 000 menneskene i Norge som jobber i butikk.

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1978-roboter-og-automatisering-av-arbeidslivet-800-millioner-kommer-til-a-bli-arbeidsledige

Roboter og automatisering kommer til å skape et stort økonomisk vannskille i løpet av de neste 13 årene. En ny rapport fra konsulentfirmaet McKinsey tror at endringene vi står overfor vil medføre at over 800 millioner jobber kommer til å forsvinne verden over innen 2030. 

Når man samtidig vet at verdens befolkning estimeres å øke til 8,5 milliarder mennesker i samme tidsrom, betyr dette at 10 prosent av verdens befolkning vil mangle en jobb å gå til.

Mens langt fremskredne økonomier som USA, Storbritannia, Japan og Sør-Korea har flere midler til å investere i automatisering, vil arbeidsplassene for mennesker faktisk øke i land som for eksempel India, fordi disse landene ikke har like mye penger å bruke på automatisering. 

Det er med andre ord arbeidstagere i den industrialiserte del av verden som vil kjenne brodden av automatiseringen først. 

1 time siden, XbellaX skrev:

Helsesektoren og videregående fagutdanninger innen feks bygg og anlegg som snekkere, rørleggere -vil samfunnet trenge mange av. En utdanning innen økonomi og administrasjon kan gjøre det vanskelig å få jobb, der blir markedet mer og mer mettet.

Jeg synes heller ikke noe om begrepet  "stjele fra de friske".

Det er det som blir resultatet, sagt med rene ord, selv om det ikke er PK.

 

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du følger åpenbart ikke særlig godt med i nyhetene hvis du ikke har fått med deg dette. 

Legg merke til at jeg kan dokumentene alt jeg hevder med linker, tall og statistikker. Hvor er din dokumentasjon, eller er det bare personlige synsinger?

Som gjør at det blir mindre behov for arbeidsplasser på det frie marked. Vi ser allerede dette innen visse bransjer, butikkbransjen bl.a., hvor man i stor grad baserer seg på billig/gratis arbeidskraft fra NAV. Dette gjør det svært vanskelig for andre, altså "friske", å få slike jobber.

http://hk-nytt.no/nyheter/navpraktikanter-erstatter-vanlig-ansatte-i-flere-butikker-mener-hk-6.40.383831.d2ef37edf0

"Handel og Kontor reagerer på at stadig flere butikker bruker praksiskandidater fra Nav som gratis arbeidskraft. "

https://www.tv2.no/a/9547612/

"Antall personer som gjennom NAV jobber helt eller delvis gratis for de store dagligvarekjedene har eksplodert de siste fire årene."

Hvis det var så enkelt ville det vært så mange ledige. Mange langtidsledige faller også ut av statistikkene fordi de ikke lenger kvalifiserer til stønad. Den reelle ledigheten er langt høyere enn det de påpyntede offisielle tallene viser.

https://www.tv2.no/a/8883412/

Søndag fortalte TV 2 at 88.000 av de 143.000 mottakerne av arbeidsavklaringspenger får opplyst av NAV at de er arbeidssøkere. LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen reagerer. – Dette viser at den reelle ledigheten er langt høyere enn de tallene regjeringen liker å snakke om. 

https://www.tu.no/artikler/er-nedgangen-i-arbeidsledige-ingeniorer-reell-eller-skyldes-den-langtidsledige-som-faller-ut-av-statistikken/398555

mot slutten av 2015 var det mange ingeniører som hadde vært ledige så lenge at de hadde mistet retten på dagpenger - eller sto i fare for å miste retten om de ikke kom seg i jobb.   

https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi-velferdsstat/2017/03/storre-arbeidsledighet-enn-nav-rapporterer

Arbeidsledigheten er høyere enn Nav rapporterer

Norges Bank setter nå mer lit til at arbeidsledigheten er høyere enn Nav hevder. I det siste har tallene mellom SSB og Nav spriket mer enn vanlig, men sentralbanken vet ikke hva avviket skyldes. – Urovekkende, mener sjefanalytiker i Nordea Markets.  

Du er naiv. Dette er ønsketenkning. Det kommer til å bli manko på arbeidsplasser.

https://forskning.no/2017/02/star-vi-foran-en-ny-revolusjon-i-arbeidslivet

Vil maskinene stjele jobben din? -  Vi snakker tosifret arbeidsledighet, sier Tor W. Andreassen.

Kunnskapsdepartementet ga Mika Pajarinen og Petri Rouvinen fra finske ETLA og Anders Ekeland fra Statistisk sentralbyrå, oppdraget med å se på hvordan automatiseringen kan slå ut her. De konkluderte med at én av tre jobber står i fare for å bli automatisert i løpet av de neste 20 årene. Spesielt ille kan det bli for de over 240 000 menneskene i Norge som jobber i butikk.

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1978-roboter-og-automatisering-av-arbeidslivet-800-millioner-kommer-til-a-bli-arbeidsledige

Roboter og automatisering kommer til å skape et stort økonomisk vannskille i løpet av de neste 13 årene. En ny rapport fra konsulentfirmaet McKinsey tror at endringene vi står overfor vil medføre at over 800 millioner jobber kommer til å forsvinne verden over innen 2030. 

Når man samtidig vet at verdens befolkning estimeres å øke til 8,5 milliarder mennesker i samme tidsrom, betyr dette at 10 prosent av verdens befolkning vil mangle en jobb å gå til.

Mens langt fremskredne økonomier som USA, Storbritannia, Japan og Sør-Korea har flere midler til å investere i automatisering, vil arbeidsplassene for mennesker faktisk øke i land som for eksempel India, fordi disse landene ikke har like mye penger å bruke på automatisering. 

Det er med andre ord arbeidstagere i den industrialiserte del av verden som vil kjenne brodden av automatiseringen først. 

Det er det som blir resultatet, sagt med rene ord, selv om det ikke er PK.

 

Anonymkode: 68875...67a

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du følger åpenbart ikke særlig godt med i nyhetene hvis du ikke har fått med deg dette. 

Legg merke til at jeg kan dokumentene alt jeg hevder med linker, tall og statistikker. Hvor er din dokumentasjon, eller er det bare personlige synsinger?

Som gjør at det blir mindre behov for arbeidsplasser på det frie marked. Vi ser allerede dette innen visse bransjer, butikkbransjen bl.a., hvor man i stor grad baserer seg på billig/gratis arbeidskraft fra NAV. Dette gjør det svært vanskelig for andre, altså "friske", å få slike jobber.

http://hk-nytt.no/nyheter/navpraktikanter-erstatter-vanlig-ansatte-i-flere-butikker-mener-hk-6.40.383831.d2ef37edf0

"Handel og Kontor reagerer på at stadig flere butikker bruker praksiskandidater fra Nav som gratis arbeidskraft. "

https://www.tv2.no/a/9547612/

"Antall personer som gjennom NAV jobber helt eller delvis gratis for de store dagligvarekjedene har eksplodert de siste fire årene."

Hvis det var så enkelt ville det vært så mange ledige. Mange langtidsledige faller også ut av statistikkene fordi de ikke lenger kvalifiserer til stønad. Den reelle ledigheten er langt høyere enn det de påpyntede offisielle tallene viser.

https://www.tv2.no/a/8883412/

Søndag fortalte TV 2 at 88.000 av de 143.000 mottakerne av arbeidsavklaringspenger får opplyst av NAV at de er arbeidssøkere. LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen reagerer. – Dette viser at den reelle ledigheten er langt høyere enn de tallene regjeringen liker å snakke om. 

https://www.tu.no/artikler/er-nedgangen-i-arbeidsledige-ingeniorer-reell-eller-skyldes-den-langtidsledige-som-faller-ut-av-statistikken/398555

mot slutten av 2015 var det mange ingeniører som hadde vært ledige så lenge at de hadde mistet retten på dagpenger - eller sto i fare for å miste retten om de ikke kom seg i jobb.   

https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi-velferdsstat/2017/03/storre-arbeidsledighet-enn-nav-rapporterer

Arbeidsledigheten er høyere enn Nav rapporterer

Norges Bank setter nå mer lit til at arbeidsledigheten er høyere enn Nav hevder. I det siste har tallene mellom SSB og Nav spriket mer enn vanlig, men sentralbanken vet ikke hva avviket skyldes. – Urovekkende, mener sjefanalytiker i Nordea Markets.  

Du er naiv. Dette er ønsketenkning. Det kommer til å bli manko på arbeidsplasser.

https://forskning.no/2017/02/star-vi-foran-en-ny-revolusjon-i-arbeidslivet

Vil maskinene stjele jobben din? -  Vi snakker tosifret arbeidsledighet, sier Tor W. Andreassen.

Kunnskapsdepartementet ga Mika Pajarinen og Petri Rouvinen fra finske ETLA og Anders Ekeland fra Statistisk sentralbyrå, oppdraget med å se på hvordan automatiseringen kan slå ut her. De konkluderte med at én av tre jobber står i fare for å bli automatisert i løpet av de neste 20 årene. Spesielt ille kan det bli for de over 240 000 menneskene i Norge som jobber i butikk.

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1978-roboter-og-automatisering-av-arbeidslivet-800-millioner-kommer-til-a-bli-arbeidsledige

Roboter og automatisering kommer til å skape et stort økonomisk vannskille i løpet av de neste 13 årene. En ny rapport fra konsulentfirmaet McKinsey tror at endringene vi står overfor vil medføre at over 800 millioner jobber kommer til å forsvinne verden over innen 2030. 

Når man samtidig vet at verdens befolkning estimeres å øke til 8,5 milliarder mennesker i samme tidsrom, betyr dette at 10 prosent av verdens befolkning vil mangle en jobb å gå til.

Mens langt fremskredne økonomier som USA, Storbritannia, Japan og Sør-Korea har flere midler til å investere i automatisering, vil arbeidsplassene for mennesker faktisk øke i land som for eksempel India, fordi disse landene ikke har like mye penger å bruke på automatisering. 

Det er med andre ord arbeidstagere i den industrialiserte del av verden som vil kjenne brodden av automatiseringen først. 

Det er det som blir resultatet, sagt med rene ord, selv om det ikke er PK.

 

Anonymkode: 68875...67a

Tja. Ser ingenting her som jeg er umiddelbart uenig i, jeg ser heller ingen spesiell motsetning i dette og i det jeg skrev. Ja, det vil være vanskeligere å få jobber, vi kan ikke lenger regne med å beholde samme jobb resten av livet, det er gammelt nytt. Automatisering tar jobber. Ufaglærte jobber generelt og butikkjobber spesielt forsvinner mer eller mindre fullstendig, gammelt nytt. Utdanning er viktig for å ha et langt sikrere kort, men ikke hvilken som helst type utdanning.

Jeg vet også at den reelle ledigheten er langt høyere. Har ikke påstått noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Du vet ingenting om meg eller min situasjon, så vær så snill å drit i de jævla spydighetene dine. Hvilken glede har du egentlig av å konsekvent misforstå alt jeg skriver og i tillegg kaste rundt deg med dritt kun ment for å forsøke å såre andre?

Jeg forholder meg til de du selv skriver.

1 time siden, Trine skrev:

Det er der legene må inn og rope høyere! I tillegg bør brukeren selv også være mer åpen om sin situasjon, da blir det veldig mye lettere for nav å forstå.

Legene har nå fått beskjed fra "the powers that be" at de skal bli strengene. Dessuten hjelper det lite hva fastlegen sier hvis NAV sin almektige lege setter foten ned. De har også fått beskjed om å bli strengere.

Dessuten kommer det veldig an på saksbehandler.

https://forskning.no/2017/09/pa-nav-kontoret-sitter-det-bade-regelryttere-og-snille-saksbehandlere

 

På Nav-kontoret sitter det både regelryttere og «snille» saksbehandlere.

Det er fire ting som avgjøre hvor "lett" det er å få uføre: 1. Fastlegen. 2. Diagnose og dokumentasjon fra spesialister. 3. Saksbehandler hos NAV. 4. Overordnet NAV-lege.

Ting er ikke sort/hvitt, enten eller. Her kan en være både "heldig" og "uheldig" ett flere, flere eller alle punkter. Faller en mellom "alle stoler" krever det store personlige ressurser (eller hjelp fra andre) for å nå igjennom i systemet. Det er mange alvorlig syke som havner på sosialen og blir hetset og hundset der (jeg vet om flere).

1 time siden, Trine skrev:

Jeg ser noen søppelplukkere på våren, that's it. Alle sosialklienter flyr ikke rundt og plukker søppel.

"Søppelplukking" er et begrep, det betyr ikke at alle sosialklienter på tiltak bokstavlig plukker søppel. 

1 time siden, Trine skrev:

Det har jeg ikke undersøkt selv, men der er det tydeligvis delte meninger. Selvfølgelig er det ikke jobb til absolutt alle, men det er heller ikke meningen at absolutt alle skal ut i jobb. Men at de forsøker å fange opp de som faller ut fra skolen, og gjør mer for å få integrert innvandrere, er jo ikke negativt.

Jeg vet at jeg ikke hadde fått 60%, jeg vet at legen min ikke hadde gitt seg om det ble 60%. Jeg har vært i arbeidsutprøving og alle som trenger å vite det, vet nøyaktig hva jeg duger til og ikke.

Og de personene må ikke ut i tiltak! Jeg vet det er mye svikt i systemet. Men det var ikke poenget mitt. Du klarte å lage en vanvittig stor sak ut av at jeg poengterte at artikkelforfatter har skrevet feil, og at det ikke står noe om at uføre skal i aktivitet!

Dette er bare begynnelsen på alle de innstramminger som kommer til å komme i årene som kommer. 

1 time siden, Trine skrev:

Kanskje fordi jeg ikke er syk, ikke akkurat nå. Men jeg har både en skade og et par lyter, og det er årsakene til min uføretrygd. Kan jo forøvrig si det samme til deg. Du virker overhode ikke syk, bare en smule hissig!

Nei, jeg er ikke "syk" (av type sengeliggende). Jeg kunne jobbet med tilrettelegging. Men den jobben finne ikke, og NAV ville uføretrygde meg umiddelbart, til og mer før arbeidsutprøving.

1 time siden, Trine skrev:

Da har man kanskje ikke uttrykt tydelig nok at man ikke har helse til det da! Det er desverre mange av dem, som klager, men som ikke klager til dem som trenger å vite det.

Nå var det jo ikke full stillingsprosent som var greia da, men deltidsstilling. Jeg ahr ikke sagt at noenting er lett, men så jævlig svart som du skal ha det til tror jeg heller ikke det er.

Har du lest partiprogrammet, eller velger du å forholde deg til en artikkel med usannheter?

Den artikkelen jeg linket til er ikke full av usannheter. Høyre skal behandle dette på landsmøtet nå etter påske. Normen de ønsker er at folk skal ha gradert uføre.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte mennesker er nå bare misfornøyd med alt. Som regel politikere. Tror ikke man som vanlig menneske er skyld i alt som skjer .

Anonymkode: 4f731...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.3.2018 den 10.39, XbellaX skrev:

Jo, noen forsvinner bare og om jeg husker riktig gjaldt dette spesielt ungdom. Det kan tenkes de går til kriminalitet men per i dag vet vi for lite om dette, dessverre.

Ok, ja, da hjelper det jo ikke.

På 30.3.2018 den 10.39, XbellaX skrev:

Jeg har sett lite søppelplukking, dvs jeg har sett mange som har plukket søppel men jeg har ikke gått bort til dem og spurt. Men, jeg vet en kommune hadde gressklipping eller noe slikt å tilby.

Er det så ikke med gressklipping? Så lenge man ikke har pollenallergi da.

På 30.3.2018 den 10.39, XbellaX skrev:

Å finne sted selv er strålende men å finne sted dersom du knapt har arbeidserfaring, mye hull i CV`n og ikke en ettertraktet utdannelse fra før kan være vanskelig og i noen tilfeller helt umulig.

Jeg hadde null arbeidserfaring og hull i cv'n. Det er jo derfor man trenger praksisplass, for å få erfaring slik at man kanskje kan få en ordentlig jobb etterhvert.

På 30.3.2018 den 10.39, XbellaX skrev:

Hva er det som ikke stemmer? Alt stemmer i mitt hode, det bare skjer noe med formidlingen i blant ;-) 

Det stemmer ikke at ingen skal få 100% uføretrygd, slik som en eller annen ab skriver tidligere i tråden, og som du skrev du ikke gadd å sjekke. Jeg sjekket og det står ikke at ingen skal få hundre 100% uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Trine skrev:

Ok, ja, da hjelper det jo ikke.

Er det så ikke med gressklipping? Så lenge man ikke har pollenallergi da.

Jeg hadde null arbeidserfaring og hull i cv'n. Det er jo derfor man trenger praksisplass, for å få erfaring slik at man kanskje kan få en ordentlig jobb etterhvert.

Problemet er at arbeidsgivere ser på NAV-tiltak som negativt. Det har det stått mye om i media i det siste. Folk på tiltak havner nederst i søknadsbunken.

2 timer siden, Trine skrev:

Det stemmer ikke at ingen skal få 100% uføretrygd, slik som en eller annen ab skriver tidligere i tråden, og som du skrev du ikke gadd å sjekke. Jeg sjekket og det står ikke at ingen skal få hundre 100% uføretrygd.

Det stod at NORMEN skal være ingen skal bli 100% uføre (og 100% sykmeldt). De fleste uføre kan jobbe noe, om det så bare er noe timer i uken. Men finnes disse små stillingene for folk med helseproblemer? Resultatet blir at folk ikke får utnyttet restarbeidsevnen og ender opp med lavere inntekt enn nå.

Dette er foreslått av et Høyre-utvalg. Om det blir gjennomført er annen sak.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stod at NORMEN skal være ingen skal bli 100% uføre (og 100% sykmeldt).

Det er det det står i artikkelen det er linket til her ja, men det er ikke det som står i linken artikkelforfatteren linker til. Det står at hovedregelen skal være gradert uføretrygd og gradert sykemelding. Det står ingen steder at normen er at INGEN skal få 100% uføretrygd/sykemelding.

Jeg ser også problemet med at man ikke får jobb som dekker den delen man ikke får trygd for. Men sånn er det jo egentlig for alle som har mindre enn 50% nedsatt arbeidsevne allerede. Jobber du 51% får du ikke uføretrygd for de nesten 50% du ikke klarer å jobbe. Og egentlig er det også allerede sånn at du får trygd for den graden du ikke klarer å jobbe. Så dette med graderinger og arbeidsplikt er neppe noe Høyre er alene om å mene.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/12-11-hel-eller-gradert-uførepensjon-gjaldt-til-1.1.2015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Trine skrev:

Det er det det står i artikkelen det er linket til her ja, men det er ikke det som står i linken artikkelforfatteren linker til. Det står at hovedregelen skal være gradert uføretrygd og gradert sykemelding. Det står ingen steder at normen er at INGEN skal få 100% uføretrygd/sykemelding.

Det står ikke i den kommentaren i Agena Magasin, men i denne artikkelen fra Dagsavisen:https://www.dagsavisen.no/innenriks/hoyre-vil-skjerpe-nav-krav-1.1121246

partiet inn for å sikre at gradert sykmelding og uføretrygd er hovedregelen samt at de som søker uføretrygd skal vurderes av et tverrfaglig team før godkjenning.

Så får Høyre viljen sin blir det innstramminger.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke i den kommentaren i Agena Magasin, men i denne artikkelen fra Dagsavisen:https://www.dagsavisen.no/innenriks/hoyre-vil-skjerpe-nav-krav-1.1121246

partiet inn for å sikre at gradert sykmelding og uføretrygd er hovedregelen samt at de som søker uføretrygd skal vurderes av et tverrfaglig team før godkjenning.

Så får Høyre viljen sin blir det innstramminger.

Anonymkode: 68875...67a

Hovedregelen ja, det er ikke det samme som at ingen skal få 100% uføretrygd. Og som sagt, det er slik allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Trine skrev:

Hovedregelen ja, det er ikke det samme som at ingen skal få 100% uføretrygd. Og som sagt, det er slik allerede.

Det er det ingen som har sagt, men Høyre ønsker flere på gradert uføretrygd. At du ikke oppfatter det er besynderlig.

Anonymkode: 68875...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel rundt 1/6 av uføre som får delvis uføretrygd idag som regel fordi de har jobb fra før av de vil fortsette i i noen % selv med skaden de har dratt på seg, når dette skal gå opp til hovedregel tolker jeg det som minst 3/6 av de trygdede, det vil si at 2/6 eller flere enn idag av de som søker uføretrygd må skaffe seg en jobb eller ha delvis uføretrygd kombinert med arbeidsledighet og tigge på sosialen etter at all formue (selge huset etc) er borte. Nå vet vel alle at NAV skaffer ikke folk jobb, det må du gjøre selv, så spørsmålet vi må stille oss er, er 2/6 av uføretrygdede idag late navere som med litt mer press og lavere satser vil `klare å finne seg og beholde en jobb i arbeidslivet ? Evt hvilken konsekvens vil det ha for deres helse

Jeg tror nei og at dette vil ende opp med at de fleste vil selge hus og alt de eier før de tigger på sosialen resten av livet, og det er vel ikke helt verdig å behandle uføre slik, kanskje, hvem vet, kanskje 33% av uføre er "Navere", skal en tro folk på online forumz så er det kanskje slik, vi får se hva som skjer tror jeg bare nesten, tiden vil vise

Anonymkode: ede43...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...