Gå til innhold

Jeg vil ta selvmord.


XbellaX

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke forstå hvorfor tråden blir stengt. Jeg forstår at admin har regler å forholde seg til, jeg ber om at disse revurderes. 

Å si/skrive at man ønsker å ta sitt eget liv er en helt vanlig måte å kommunisere sin smerte og fortvilelse på for mennesker som strever psykisk. I stedet for å la andre brukere komme med innspill og forsøke få i gang en dialog, nye perspektiver, tips, veiledning, råd, så kveles tråden. Det er dessverre ikke en fagperson på forum for psykiatri lenger, jeg forstår at det er derfor dere ønsker være strengere. Den praksisen dere nå fører mener jeg kan skade langt mer enn et hvilket som helst feil svar (i den grad det i det hele tatt finnes feil svar). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette forumet har vært til enorm stor hjelp for brukere som sliter psykisk i mange (20?) år. Hvorfor skal dere ødelegge dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dere oppnår det stikk motsatte av det dere ønsker når dere stenger tråder som dette.

I tillegg ødelegger dere hele forumet med denne idiotiske modereringen.

Hva med å få inn noen kompetente moderatorer (det er flere meget kompetente av de faste brukerne her) i steden for disse tullebukkene fra Kvinneguiden?

 

Anonymkode: d1f2e...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg klarer ikke forstå hvorfor tråden blir stengt. Jeg forstår at admin har regler å forholde seg til, jeg ber om at disse revurderes. 

Å si/skrive at man ønsker å ta sitt eget liv er en helt vanlig måte å kommunisere sin smerte og fortvilelse på for mennesker som strever psykisk. I stedet for å la andre brukere komme med innspill og forsøke få i gang en dialog, nye perspektiver, tips, veiledning, råd, så kveles tråden. Det er dessverre ikke en fagperson på forum for psykiatri lenger, jeg forstår at det er derfor dere ønsker være strengere. Den praksisen dere nå fører mener jeg kan skade langt mer enn et hvilket som helst feil svar (i den grad det i det hele tatt finnes feil svar). 

 

Enig. 

Dessuten bidrar dette til en slags tabuisering eller farliggjøring av tanker om selvmord, noe som ikke er ønskelig. Det er heller ikke slik at man trenger spesiell utdannelse eller opplæring i hvordan snakke med en som har tanker om selvmord, vanlig empati og sunn fornuft er tilstrekkelig til å kunne bidra konstruktivt. Og dersom noen skriver noe upassende i en tråd, så går det jo aldri mange minutter før en eller annen sørger for helt tydelig å motsi vedkommende. 

Jeg har ikke sett at tråder blir stengt om noen snakker om sterk hodepine, smerter i ryggen, ekstraslag i hjertet osv. osv. Også dette kan unntaksvis være symptomer på livstruende sykdom, så hvorfor denne særregelen for psykiatri? 

Anonymkode: 258c9...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke er en fagperson som kan svare brukerne her på forumet velger vi å legge oss på en streng linje når det gjelder selvmordstråder, men vi vurderer alvorlighetsgrad fra gang til gang. Det kan være mye god hjelp fra brukerne her inne, det er ikke det, men om man er i en slik sårbar situasjon er ikke veien lang for at et negativt innlegg også kan bikke det den andre veien.

Jeg vet av egen erfaring hvor lite som skal til. Slike tråder har i en lengre periode blitt stengt med samme meldingen, fordi vi mener det er uforsvarlig å ha slike tråder stående åpne så lenge det ikke er en psykiater eller psykolog her som kan følge opp. 

Vi har nå kun én admin og én forumansvarlig, og har ikke anledning til å følge opp slike tråder på den måten som er nødvendig.

Når det gjelder tråder om andre symptomer slik nevnt i innlegget over, har jeg ikke sett disse mens jeg har vært her inne. Men om det dukker opp lignende legges det inn en standard melding om å ta kontakt med lege, da svarene her inne ikke her kvalitetssikret.

Og mtp at vi har kompetente brukere har inne: Det er det ingen tvil om, men om man er moderator skal man i minst mulig grad delta som egen person, og man skal rydde etter forumets regler og kunne svare som en autoritær person i tråder. Det er nok veldig få her inne som ville valgt dette over å delta som en egen bruker.

Avgjørelsen er tatt av ledelsen i Klikk.no på bakgrunn av reglene vi også har på de andre forumene våre. 

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ann Christin skrev:

Såfremt det ikke er en fagperson som kan svare brukerne her på forumet velger vi å legge oss på en streng linje når det gjelder selvmordstråder, men vi vurderer alvorlighetsgrad fra gang til gang. Det kan være mye god hjelp fra brukerne her inne, det er ikke det, men om man er i en slik sårbar situasjon er ikke veien lang for at et negativt innlegg også kan bikke det den andre veien.

Jeg vet av egen erfaring hvor lite som skal til. Slike tråder har i en lengre periode blitt stengt med samme meldingen, fordi vi mener det er uforsvarlig å ha slike tråder stående åpne så lenge det ikke er en psykiater eller psykolog her som kan følge opp.  

Jeg har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon, men jeg synes den praksisen dere fører nå er med på gjøre selvmordstanker mer farlig enn de faktisk trenger å være. I mine øyne er dette med på å kjøre DOL-forumet flere år tilbake i tid.

"men om man er i en slik sårbar situasjon er ikke veien lang for at et negativt innlegg også kan bikke det den andre veien." Problemet med dette er at det er ikke resten av verden sitt ansvar for om et menneske velger å ta livet sitt eller ikke. Andre mennesker skal ikke, og trenger ikke, gå på eggeskall rundt mennesker som strever med selvmordstanker. Det du skriver vitner om en redsel for å gjøre noe feil, jeg tolker det som at du mener det godt men med å ta det standpunktet (og det er naturligvis heller ikke ditt standpunkt men din ansvarlige sjef sitt standpunkt) så gjør du/dere situasjonen mer dramatisk og kritisk enn den egentlig er. Det blir et tydelig signal om at dette er for "voldsomt", men om man ikke kan drøfte tankene sine på nett, hvordan tenker dere da man skal kunne våge å snakke om dem ansikt til ansikt med en fastlege eller en behandler? Å ringe Kirkens SOS kan selvsagt være en mulighet men å ringe å "vise" stemmen sin og våge å si de vanskelige ordene høyt kan være en enorm barriere å komme over når man allerede har det vanskelig.

Å ha tanker om livet er verdt å leve er vanlig. Å ha tanker om å begå selvmord i vanskelige situasjoner, i livskriser, og/eller ved ulike diagnoser er normalt. Å bli møtt med en stengt dør, eller enda verre, - å få tråden sin stengt når man først har våget å kommunisere de tankene som er så skambelagt og vanskelige opplever jeg er å påføre trådstarter unødvendig smerte. Fordi dette er en type smerte psykiatri-forumet og DOL bør kunne takle å se at eksisterer.  

Selvmordstankene forsvinner ikke ved å få tråden sin stengt. Tankene forsvinner heller ikke ved at noen skriver et innlegg tilbake og kommer med råd/tips/ eller bare en liten oppmerksomhet, men i det minste blir vedkommende sett og døren settes på gløtt. 

Jeg har som andre til gode å se "negative innlegg" i tråder som handler om selvmord. Om slikt skjer er andre brukere raske til å korrigere. Det er også uklart for meg hva som menes med "negative innlegg". Et innlegg som oppleves negativt for deg, som kan fremstå krevende/utfordrende, - kan være skrevet bevisst for å få vedkommende til å reflektere. Et vennligsinnet innlegg kan også for noen bli feil og være dråpen som gjør at det renner over fordi det kan trigge frem sårhet over en omsorg man dypt savner. Uansett hvordan man velger å ordlegge seg, uansett hvor mye man forsøker å legge sjel og arbeidet i det svaret man sender -så kan det bli feil. Poenget mitt er at da har man i det minste forsøkt. Den største og trolig eneste feilen man faktisk kan gjøre i dette tilfellet er å bli så overveldet av redselen for å gjøre feil -og dermed velge å stenge tråder og ignorere at der ute et sted finnes et menneske som fikk enda en avvisning å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man drive et psykiatriforum, må man tåle at det kommer diskusjoner om selvmord. 

Hvis det ikke tåles å diskutere tanker om selvmord, bør man gjøre vurderingen hvorvidt man skal ha et psykiatriforum. 

Enig i at konkrete selvmordsplaner ikke bør diskuteres, men jeg mener grensen går DER og ikke her. 

Hva frykter man egentlig? At noen skal svare «ja, gjør det, du kan låne pistol av meg»?

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg også. Denne gangen sa jeg i fra, og nå får jeg god og spesifik hjelp. Det er tungt, og selv om det føles som om alt håp er ute, så taper man ikke noe på å si i fra til legen, for eksempel. Jeg ble tatt veldig seriøst, og en rekke ulike tiltak ble satt i verk. Ønsker deg lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatri er så mye mer enn bare selvmordstanker at å stenge hele forumet pga et tema ikke kan diskuteres blir veldig feil. Å stenge muligheten for å prate om schizofreni, BP, depresjon o.l. fordi det kommer noen innlegg vi anser som alvorlige nok til å stenge fra tid til annen gjør at brukere risikerer og spre seg til andre forum, hvor de kanskje ikke blir møtt av like vennlige brukere. Derfor anbefales også mental helse, som i tillegg har et forum og en chattetjeneste som kan benyttes.

Når det gjelder negative innlegg så mener jeg ikke krevende og reflekterende, men konkrete forslag og ideer til hvordan man lettest kan gjøre det. Linker til andre forum hvor selvmord blir diskutert åpent med suksess historier. Jeg har selv blitt oppfordret til diverse ting i tråder som ikke spesifik handlet om selvmord, men om tanker rundt det.

Men som sagt vurderes innleggene fra gang til gang, og reglemanget vi følger er utstedt fra Egmont.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er rart at en tråd med tittelen «Jeg ønsker å ta selvmord» blir stengt.  Det er fult mulig å ordlegge seg annerledes hvis man ønsker hjelp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg klarer ikke forstå hvorfor tråden blir stengt. Jeg forstår at admin har regler å forholde seg til, jeg ber om at disse revurderes. 

Å si/skrive at man ønsker å ta sitt eget liv er en helt vanlig måte å kommunisere sin smerte og fortvilelse på for mennesker som strever psykisk. I stedet for å la andre brukere komme med innspill og forsøke få i gang en dialog, nye perspektiver, tips, veiledning, råd, så kveles tråden. Det er dessverre ikke en fagperson på forum for psykiatri lenger, jeg forstår at det er derfor dere ønsker være strengere. Den praksisen dere nå fører mener jeg kan skade langt mer enn et hvilket som helst feil svar (i den grad det i det hele tatt finnes feil svar). 

 

Jeg ser ikke forskjellen fra tidligere moderering. Før ville tråden kanskje blitt slettet, nå blir den stengt med oppfordringer og å ta kontakt med helsevesenet om å søke hjelp. Det har så lenge jeg kan huske alltid vært strengt her når man skriver at man ønsker å begå selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Ann Christin skrev:

Psykiatri er så mye mer enn bare selvmordstanker at å stenge hele forumet pga et tema ikke kan diskuteres blir veldig feil. Å stenge muligheten for å prate om schizofreni, BP, depresjon o.l. fordi det kommer noen innlegg vi anser som alvorlige nok til å stenge fra tid til annen gjør at brukere risikerer og spre seg til andre forum, hvor de kanskje ikke blir møtt av like vennlige brukere. Derfor anbefales også mental helse, som i tillegg har et forum og en chattetjeneste som kan benyttes.

Når det gjelder negative innlegg så mener jeg ikke krevende og reflekterende, men konkrete forslag og ideer til hvordan man lettest kan gjøre det. Linker til andre forum hvor selvmord blir diskutert åpent med suksess historier. Jeg har selv blitt oppfordret til diverse ting i tråder som ikke spesifik handlet om selvmord, men om tanker rundt det.

Men som sagt vurderes innleggene fra gang til gang, og reglemanget vi følger er utstedt fra Egmont.

Ann Christin, admin

De eksemplene du her nevner har aldri vært et problem på dol. Du kan da ikke sammenligne det å kommunisere med noen som uttrykker selvmordstanker og det å komme med konkrete forslag til hvordan ta livet av seg?!?

Anonymkode: 258c9...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, cathlin skrev:

Jeg ser ikke forskjellen fra tidligere moderering. Før ville tråden kanskje blitt slettet, nå blir den stengt med oppfordringer og å ta kontakt med helsevesenet om å søke hjelp. Det har så lenge jeg kan huske alltid vært strengt her når man skriver at man ønsker å begå selvmord. 

Nåværende praksis er svært forskjellig fra tidligere praksis på dol. Det har aldri vært akseptert om noen "truer" med selvmord, men så lenge det har vært rimelig å oppfatte en tråd som et ønske om konstruktiv hjelp, så ble tråden stående. Nå har det blitt svært lav terskel for å stenge tråder hvor det uttrykkes tanker om selvmord. Enig i at tittelen på den tråden som her dannet utgangspunkt for diskusjonen, ikke var så lovende, men dersom trådstarter ikke har lang erfaring med å ha denne typen vansker, så er det ikke gitt at vedkommende foreløpig har innsikt i hvordan slike utsagn kan virke på andre mennesker. 

Anonymkode: 258c9...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere er uenige i avgjørelsen, men det er som sagt en avgjørelse som er på følge av regelverk fra Egmont. At det har vært mer akseptert tidligere var fordi det da var kvalifisert helsepersonell her inne som kunne følge opp disse personene. Nå oppstår slike tråder sjeldent og dette er den første jeg har opplevd i min periode her inne.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Ann Christin skrev:

Jeg skjønner at dere er uenige i avgjørelsen, men det er som sagt en avgjørelse som er på følge av regelverk fra Egmont. At det har vært mer akseptert tidligere var fordi det da var kvalifisert helsepersonell her inne som kunne følge opp disse personene. Nå oppstår slike tråder sjeldent og dette er den første jeg har opplevd i min periode her inne.

Ann Christin, admin

Forstår at du må følge reglene. Jeg har jobbet i helsevesenet og vet at det ikke er så lett å ha ansvar i en slik situasjon. Hva som er rett å gjøre er ikke alltid så lett å se. At « tråen» blir stengt kan tråstarter oppleve som avvisning eller det kan oppleves som at noen vil beskytte en. Da man ikke vet hvordan tråstarter vil reagere må man følge retningslinjene for forumet. Regner med at det er kvalifiserte folk som har utformet reglene? . Tror også at tidlig i DOL sin historie ble det «avisskriverier « pga noen som tok selvmord etter å ha diskutert dette på forumet. 

Anonymkode: 7fcc8...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror også at tidlig i DOL sin historie ble det "avisskriverier" pga noen som tok selvmord etter å ha diskutert dette på forumet. 

Det stemmer, men det var helt tilbake til år 2000. 

Det er også mange som rapporterer om at nettfora har en positiv funksjon (OBS: dette er også en veldig gammel link): https://www.vg.no/forbruker/teknologi/mener-nett-moeter-kan-hindre-selvmord/a/2608090/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som har skjedd tidligere i DOL sin historie vet jeg ikke noe om, men reglene er like på alle Egmonts forum og er utarbeidet over tid. Og jeg er enig at det kan føles avvisende, men det har også noe med at forumene ikke skal være et sted hvor de kan samles og diskutere selvmord, på lik linje som at vi ikke tillater tråder om spiseforstyrrelser da vi ikke vil være et forum til inspirasjon for pro-ana.

Vi har tilrettelagt med at vi stenger og legger ut en standard melding hvor de kan få hjelp, men vi kunne like gjerne bare skjult tråden og fjernet den helt uten noen melding. Så vi har lagt oss på en midtlinje av hensyn til de som har selvmordstanker nettopp for at de ikke skal få en brå avvisning.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Ann Christin skrev:

Hva som har skjedd tidligere i DOL sin historie vet jeg ikke noe om, men reglene er like på alle Egmonts forum og er utarbeidet over tid. Og jeg er enig at det kan føles avvisende, men det har også noe med at forumene ikke skal være et sted hvor de kan samles og diskutere selvmord, på lik linje som at vi ikke tillater tråder om spiseforstyrrelser da vi ikke vil være et forum til inspirasjon for pro-ana.

Vi har tilrettelagt med at vi stenger og legger ut en standard melding hvor de kan få hjelp, men vi kunne like gjerne bare skjult tråden og fjernet den helt uten noen melding. Så vi har lagt oss på en midtlinje av hensyn til de som har selvmordstanker nettopp for at de ikke skal få en brå avvisning.

Ann Christin, admin

Jeg tror alle forstår at du må følge reglene til Egmonts, men hva gjør dere med tilbakemeldingene herfra? Bør det kanskje være andre retningslinjer på et helsenettsted med et forum for psykiatri enn feks kvinneguiden? Vi brukere her kan jo dessuten varsle om upassende innlegg. Det samme gjelder for øvrig medisintrådene. Det er mange her inne med god kunnskap og erfaring som kan være til hjelp og nytte for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...