Gå til innhold

Trump-presidenten i USA... For og imot hans meninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
På ‎07‎.‎04‎.‎2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg hører veldig mange kritisere Trump, presidenten i USA. Selv så har jeg ingen meninger om han. Jeg følger ikke med i politikk. Men jeg har vært turist i USA,, og etter at jeg var der fikk jeg høre en haug med kommentarer om at en del vil ikke reise dit fordi de liker ikke Trump sine holdninger og meninger. Men jeg vet ikke hva det er som gjør at han er så dårlig likt. 

Noen som vet litt om dette? Hva er det positive med Trump- sitt styre og hva er det negative? Ønsker gjerne å vite litt om hva han står for. Ble nyskjerrig... Noen som kan fortelle meg litt om det?  

Anonymkode: 002dc...5c9

Ja, jeg har lest tre bøker om Trump, så jeg vet litt om det.

Meningene hans er det ikke så lett å få tak på. Han er business-mann og ikke politiker. Enkelte ting er ganske klart:

- Han er (hovedaklig) motstander av at USA skal drive krig i andre land. F.eks har han vært sterkt kritisk til Irak-krigen. Først og fremst fordi han synes det er sløsing med penger. Han er imot at USA skal dra lasset alene i NATO.

- Han er veldig opptatt av USAs evne til å konkurrere økonomisk. Dermed imot Paris-avtalen, og for en hard linje mot Kina, Mexico etc. 

- Han er/var motstander av Obamacare, som er en regulering av forsikringsbransjen. Obamacare innebærer at folk kan (og må) kjøpe rimelig og god helseforsikring, med mindre de er så fattige at de får gratis hjelp. Han liberaliserer den på noen punkt og kaller det "Trumpcare".

- Han kjører en hard linje mot ulovlig innvandring. Alt pratet om en "mur" var kanskje mest et retorisk grep for å etablere seg som innvandringsmotstander. I så fall var det et genialt grep som gjorde at han "eide" den saken.

I mot:

- Han benekter/bagatelliserer global oppvarming. Trekker USA ut av Paris-avtalen.

- Han kaller fattige land for "Shithole countries".

- Han spiller et høyt spill i forhandlinger med NK, selv om han har hatt suksess så langt.

- Når USA slutter å være verdenspoliti og sprer tvil om NATO vil kanskje Putin og andre bli frekkere og mindre redde for å starte kriger.

For:

- Han har et poeng angående Paris-avtalen: Det er for drøyt at Kina, USAs konkurrent og verdens største forurenser, skal ha fritt leide til å forurense mens USA selv får masse restriksjoner.

- Han er fredelig. Han har ikke starten noen kriger og han har fått Nord-Korea til forhandlingsbordet. Han vil trekke USA ut av Irak

- Han vant handelskrigen mot Kina: https://www.nettavisen.no/nyheter/kina-lover-lavere-toll-pa-biler-og-apnere-konomi/3423435639.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er bare glad jeg ikke er i hans sko for å si det slik. Ikke bare blåbær å være Amerikansk president i vår tid tror jeg. Iallefall bra at han virker som å være " en multitasker". Bra for Amerika mener jeg. At han konsentrer seg om diverse handelsvirkemiddel er vel kanskje naturlig med hans store bakgrunn i økonomifaget. Hele verden krysser bare tommene tror jeg.Selv om fornuftens stemme tviler på at dette går bra.

Anonymkode: 0d9ea...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle forstår ikke helt hvor utvalgte politikerpersoner generelt er tror jeg. Jeg tenker at jeg lurer på om valgprosessene er så rå og tøffe at de blir for preget av det de må igjennom for å bli valgt. Kanskje man burde se på valgprosessene ikke for å styre valget men for å se på umenneskelige belastninger som ikke er bra for noen og som kan gjøre at de utvalgte blir nærmest ubalanserte.

Anonymkode: 0d9ea...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vell. Alt kan skje Anytime med Trump med roret. Håper at det blir mere postitivt og kanskje han er personen som kan være "the turning point "i verden. Ingen kommer jo sovende til slik posisjon. Så håper fremdeles bare det beste.

Anonymkode: 0d9ea...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...