Gå til innhold

Ville du ønsket ærlige svar fra alle du kjente om hvordan de oppfatter deg?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg har tenkt litt på dette i det siste. Jeg har tenkt at det hadde vært lettere om jeg hadde fått et ærlig svar fra de jeg forholder meg til om hva de mener er bra og dårlig med meg ut fra relasjonen med dem. Da hadde usikkerheten kanskje blitt mindre og jeg kunne kanskje lettere ha forholdt meg til dem. Alle har gode og dårlige sider, men det er vanskelig å se dette i seg selv. Men så leser jeg at flere mener at mennesker lever uten innsyn i dette av en grunn. Livsløgnen om oss selv og dens viktighet for at vi klarer å holde oss oppe. Det lille håpet om at man kanskje ikke er så ille, hadde jo forsvunnet dersom man hadde fått det svart på hvitt?

Hva tenker du? Ville du ha visst hva alle du har en relasjon med tenker om deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det ville jeg helst ikke.  Jeg stoler på at mine nærmeste forteller meg det om det er noe viktig, og ellers foretrekker jeg å leve lykkelig uvitende om eventuelle småirritasjoner eller andre ting de måtte ha på meg. 

Slik det er nå, grubler jeg ikke over hva folk tenker om meg.   Det tror jeg nok jeg ville begynt med, om jeg hadde fått vite alt folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg har tenkt litt på dette i det siste. Jeg har tenkt at det hadde vært lettere om jeg hadde fått et ærlig svar fra de jeg forholder meg til om hva de mener er bra og dårlig med meg ut fra relasjonen med dem. Da hadde usikkerheten kanskje blitt mindre og jeg kunne kanskje lettere ha forholdt meg til dem. Alle har gode og dårlige sider, men det er vanskelig å se dette i seg selv. Men så leser jeg at flere mener at mennesker lever uten innsyn i dette av en grunn. Livsløgnen om oss selv og dens viktighet for at vi klarer å holde oss oppe. Det lille håpet om at man kanskje ikke er så ille, hadde jo forsvunnet dersom man hadde fått det svart på hvitt?

Hva tenker du? Ville du ha visst hva alle du har en relasjon med tenker om deg?

Tja. Jeg husker da jeg har vært køl ærlig med deg flere ganger, men du har ikke stolt på det :- )  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Der ønsker jeg også å komme tror jeg Kalevaala :) 

Men jeg er redd jeg er plagsom og det medfører en del grubling for meg. Jeg er blitt en del bedre på det, men det er der fremdeles. Jeg har jo noen ganger fått høre at jeg er dårlig på evaluering av meg selv, men vet ikke om det hadde hjulpet at jeg hadde fått ærlige tilbakemeldinger fra andre på mine gode og dårlige sider. 

Det er jo vanskelig å vite når noen er ærlige, Xbellax. Folk har det jo med å være hyggelige og ikke fortelle en om ens dårlige egenskaper/sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

Iblant så er det best å ikke vite. Verste ord jeg har fått er fra menn som jeg hadde vært sammen med..Følte meg helt verdiløs. . Og vil helst ikke høre lignende ord fra folk jeg kjenner. Men iblant er det godt å få noen råd :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine nærmeste har alltid vært direkte. Jeg er det selv også. Men det blir mye krangling av dette.

Anonymkode: feb7b...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, umakenverdt skrev:

Der ønsker jeg også å komme tror jeg Kalevaala :) 

Men jeg er redd jeg er plagsom og det medfører en del grubling for meg. Jeg er blitt en del bedre på det, men det er der fremdeles. Jeg har jo noen ganger fått høre at jeg er dårlig på evaluering av meg selv, men vet ikke om det hadde hjulpet at jeg hadde fått ærlige tilbakemeldinger fra andre på mine gode og dårlige sider. 

Det er jo vanskelig å vite når noen er ærlige, Xbellax. Folk har det jo med å være hyggelige og ikke fortelle en om ens dårlige egenskaper/sider.

Tja. Jeg er ikke helt enig. Jeg setter stor pris på "ærlig og direkte" fordi jeg tror det er måten det sies på som er nøkkelen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Ja, jeg tror også at jeg ønsker at andre skal være ærlige og direkte med meg, men er usikker på om dette er noe jeg faktisk hadde ønsket. Jeg tror det er veldig sjelden mennesker er det, men vi lever kanskje bedre med å lure oss selv? Men det bidrar jo igjen til mye grubling, så jeg vet ikke egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, umakenverdt skrev:

Ja, jeg tror også at jeg ønsker at andre skal være ærlige og direkte med meg, men er usikker på om dette er noe jeg faktisk hadde ønsket. Jeg tror det er veldig sjelden mennesker er det, men vi lever kanskje bedre med å lure oss selv? Men det bidrar jo igjen til mye grubling, så jeg vet ikke egentlig.

Det varierer helt sikkert i hvilken grad folk er ærlig og direkte. 

Jeg tror ikke hovedutfordringen din er å få folk til å bli ærlige og direkte mot deg, men å tørre å stole på at de menneskene du omgås er ærlig med deg når du ber om det. Det sære med deg er at du er usedvanlig lett å like - mens du selv tror det motsatte :-)

Anonymkode: d647c...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, umakenverdt skrev:

Hva tenker du? Ville du ha visst hva alle du har en relasjon med tenker om deg?

Jeg er ikke så interessert i å vite hva alle jeg har en relasjon til, mener om meg. Og noen ganger skulle jeg ønske at enkelte i min familie hadde hatt en noe bedre evne til å holde kjeft. Men det er egentlig mest når de kritiserer noe de vet er en del av diagnosen min, og da spesielt når de tror det er et problem for meg at jeg ikke er flinkere til det de måtte mene jeg hadde hatt nytte av å være flinkere til. Haha, om du forsto den, er du god. Jeg prøver å ikke komme med for mye informasjon, sånn i all offentlighet.

4 timer siden, umakenverdt skrev:

Der ønsker jeg også å komme tror jeg Kalevaala :) 

Men jeg er redd jeg er plagsom og det medfører en del grubling for meg. Jeg er blitt en del bedre på det, men det er der fremdeles. Jeg har jo noen ganger fått høre at jeg er dårlig på evaluering av meg selv, men vet ikke om det hadde hjulpet at jeg hadde fått ærlige tilbakemeldinger fra andre på mine gode og dårlige sider.

Hvorfor tror du at du er plagsom? Og hvorfor tror du at du ikke har fått ærlige svar?

 

5 timer siden, umakenverdt skrev:

Det er jo vanskelig å vite når noen er ærlige, Xbellax. Folk har det jo med å være hyggelige og ikke fortelle en om ens dårlige egenskaper/sider.

En ting er ihvertfall sikkert, du får ærlige svar av XbellaX. Og hadde du tidvis vært skikkelig urimelig eller en real plage, skal jeg love deg at hun ikke hadde vært redd for å fortelle deg det. Snakker av erfaring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror jeg ville foretrekke å fortsette med mine mer eller mindre velfunderte og kanskje misforståtte tanker om hva folk mener om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er faktisk viktigere at man vet hva man syns om seg selv først. At man er trygg på sin egen verdi .At folk skal si rett ut hvordan de oppfatter deg kan være farget av deres meninger og erfaringer og behøver nødvendigvis ikke være sannheten om hvordan du er. Er man utrygg kan en feil oppfatning ødelegge mye. Folk har tatt feil om meg og jeg har tatt feil av andre. Uansett ville jeg ha lagt mest vekt på de positive opplevelsene av en annen person og vært varsom med å snakke om mindre tiltalende sider. Når nær familie har påpekt ting som ikke har vært så bra med meg har det gjort vondt og jeg har gått i forsvar. Men etter å ha tenkt på det har jeg kunnet bearbeide det og det har ført til positiv forandring. Likevel tror jeg ikke at jeg ville ha hatt slike tilbakemeldinger fra alle jeg kjenner. 

Anonymkode: 0c62e...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Generelt har jeg høyere respekt for de som er ærlige, selv om de tør å si til meg at deg liker jeg ikke. Da vet jeg at det ikke er en person jeg trenger å ha noe kontakt med, da det trolig bare blir slitsomt.. Samtidig er jeg egentlig ikke så opptatt av hva mer perifert bekjente nødvendigvis synes om meg; man ser jo ikke mennesker man har den type relasjon til så hyppig. Jeg respekterer det om personkjenmi ikke stemmer, at man ikke deler meninger om ting, har veldig forskjellige interesser, liker å kle seg i rosa hele tida (noe jeg selv ikke liker å gjøre, men det er en annen historie ;) ). Da merker jo begge parter at man er så pass forskjellige at et nært vennskap neppe vil oppstå.

Jeg har opplevd å få høre at jeg er en god lytter og samtalepartner, men også at jeg er en kynisk og manipulerende dritsekk.

De virkelig nære vennene mine er det ikke mange av, men jeg har heller 2-3 virkelig nære venner der alle kan være ærlige med hverandre på en hensiktsmessig måte enn en hel skare av venner og bekjente jeg egentig aner ganske lite om hvem er. Folk som er direkte og ærlige på en saklig måte er rett og slett lettest å forholde seg  til. Ærlighet varer lengst, sies det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ærlig talt lite opptatt av akkurat det. Slo meg når jeg leste spørsmålet at det burde jeg nok tenkt mer på.Trøster meg med at med tida forstår man mer av hva som betyr noe i livet.😊

Anonymkode: 0f335...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen problemer tilhører mennesker med store verdier føler jeg.Alt har man ikke bra av.😊

Anonymkode: 0f335...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Takk for innspill alle sammen :) Interessant at en har forskjellige oppfatninger om dette. Lurer på om det er flest av typen mennesker som grubler veldig mye over sin relasjon til andre, som ønsker ærlig svar fra den andre på hvordan relasjonen oppfattes (både det positive og det negative).

Jeg skjønner at det man eventuelt fikk vite av andre, ikke var den objektive sannheten, men "sannheten" om hvordan de oppfattet meg i relasjon til dem. Vi har vel ingen tilgang på den objektive sannhet.

Når det gjelder det å være plagsom, knytter jeg vel det til alt det rare jeg gjør, og at jeg gnåler masse på andre og fremdeles ber om masse bekreftelser og lignende.

Grunnen til at jeg tenker folk ikke er ærlige, er at jeg ser at det er mange som tenker ting er irriterende/plagsomt/slemt/utenksomt eller lignende, men ikke tar det opp med den det gjelder, bare snakker med andre om det. Når det skjer med andre, må jeg jo regne med at situasjonen er den samme når det gjelder andres oppfatning om meg. Derfor tenker jeg folk ikke er ærlige med meg heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig punkt om en ønsker ærlige tilbakemeldinger, er hvordan en responderer på det. Om en responderer negativt, blir sur, furten, vanskelig, avviser eller endog straffer, vil andre slutte å gi ærlige tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...