Gå til innhold

Ap = opp i vekt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått opp 4 kg HVER gang jeg har gått på Zyprexa. Uten ulvehunder. Ført dagbok og spist nøyaktig som før. Trente mye, og økte treningsmengden, og gikk likevel opp 4 kg. Ned igjen i løpet av kort tid når jeg har sluttet. Så jeg tror noen medisiner gjør at enkelte legger på seg uansett. 

Anonymkode: 9c1d7...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått opp 4 kg HVER gang jeg har gått på Zyprexa. Uten ulvehunder. Ført dagbok og spist nøyaktig som før. Trente mye, og økte treningsmengden, og gikk likevel opp 4 kg. Ned igjen i løpet av kort tid når jeg har sluttet. Så jeg tror noen medisiner gjør at enkelte legger på seg uansett. 

Anonymkode: 9c1d7...bca

ulvehunger* 

Anonymkode: 9c1d7...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har ikke gått opp på Seroquel (quetiapin). Jeg tar mesteparten av dosen min i form av en depottablett pr dag + noe ekstra med vanlige tabletter på kvelden for å få sove. Skal sies at dette er det eneste ap jeg har erfaring med å bruke over tid. Så vidt prøvd Zyprexa som behovsmedisin. Ble ikke veldig sulten på de heller, men jeg fikk problemer med å regulere diabetesen min så de var ikke riktige for meg.

Dette med ulvehunger høres slitsomt ut - jeg vet ikke om det f.eks. kan hjelpe å drikke godt med vann? Bytte ut kaloririke varer med mer kalorifattige?

Det er bra. Jeg tar seroquel om kvelden,likevel har jeg klart å gå ned i vekt. Men våkner jeg om natten er jeg veldig sulten. Ja ulvehunger er slitsomt og jeg takler det ikke, bare spiser og spiser og putter i meg alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier til meg selv st det er jo bare å kutte ned på matinntaket. "Våg og vinn" som det heter i ordtaket. Også kan man jo skaffe seg bunad som alle andre liksom.

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lett å kutte på matinntaket uten ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått opp 4 kg HVER gang jeg har gått på Zyprexa. Uten ulvehunder. Ført dagbok og spist nøyaktig som før. Trente mye, og økte treningsmengden, og gikk likevel opp 4 kg. Ned igjen i løpet av kort tid når jeg har sluttet. Så jeg tror noen medisiner gjør at enkelte legger på seg uansett. 

Anonymkode: 9c1d7...bca

Ja det har jeg erfart også, og andre skriver det samme. Det er ikke alltid jeg har spist mer som da jeg tok solian, men vekten gikk opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet av erfaring at det er så lett å legge lista for høyt. Det er ofte så mye å passe på og så " ofres" vekta da det gjelder jo mat som jo alle trenger. Jeg har bestemt meg om fremover å passe vekta som en smed som det heter. Kan nesten høre meg selv si :Nei, takk som byr . Jeg må følge med på vekta som en smed". Kanskje en unnskyldning de fleste forstår.? Alkohol eller noe rus rører jeg ikke uten problemer men sigarettene klarer jeg ikke å legge på hylla. Er redd for at vekta da isåfall bare ble enda mere "dødelig."

Jeg har vel alltid opplevet det slik at jeg blir den samme uansett liksom i mitt tilfelle uavhengig av im man tok kirurgi på hele kroppen osv. Man hadde gjenkjent mitt uperfekte selv oppi suppedassen "so to say." Håper ikke jeg bare blir som et barn igjen å begynner å teke rundt med tegneblokk eller annet rart.  Man må bare ikke gi opp.

Så flott du tok opp dette Stjernestøv.

I dag skal jeg ha torsk og poteter til middag!😊

Mkanskje skaffer jeg meg en festdrakt eller lignende også en gang når de økonomiske utsiktene en gang blir bedre.😊

 

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet av erfaring at det er så lett å legge lista for høyt. Det er ofte så mye å passe på og så " ofres" vekta da det gjelder jo mat som jo alle trenger. Jeg har bestemt meg om fremover å passe vekta som en smed som det heter. Kan nesten høre meg selv si :Nei, takk som byr . Jeg må følge med på vekta som en smed". Kanskje en unnskyldning de fleste forstår.? Alkohol eller noe rus rører jeg ikke uten problemer men sigarettene klarer jeg ikke å legge på hylla. Er redd for at vekta da isåfall bare ble enda mere "dødelig."

Jeg har vel alltid opplevet det slik at jeg blir den samme uansett liksom i mitt tilfelle uavhengig av im man tok kirurgi på hele kroppen osv. Man hadde gjenkjent mitt uperfekte selv oppi suppedassen "so to say." Håper ikke jeg bare blir som et barn igjen å begynner å teke rundt med tegneblokk eller annet rart.  Man må bare ikke gi opp.

Så flott du tok opp dette Stjernestøv.

I dag skal jeg ha torsk og poteter til middag!😊

Mkanskje skaffer jeg meg en festdrakt eller lignende også en gang når de økonomiske utsiktene en gang blir bedre.😊

 

Anonymkode: bc1c0...ec9

Torsk og poteter er sunt og godt :) Jeg er ikke like flink i dag, det blir pizza men unner meg det iblandt. Så lenge det ikke er hver dag går det nedover fordet. Jeg kan bare ikke huske opp jeg gikk opp i vekt av latuda, ellers er jo det et alternativ. Var nok verst på risperdal og xeplion sist tror jeg,men husker jo ikke. Jeg pleier ikke spise kake i selskaper og det forstår de :) Spiste bare litt når mitt barnebarn ble et år, det er jo verdt å feire :) 

Lykke til med vekta :) Man må følge med hva man putter i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går på nevroleptika må man jobbe dobbelt så hardt for å holde vekta.

Sånn er det for de aller fleste medisinene og en stor prosent av pasientene. 

Jeg tror jeg ville valgt å følge et kosthold med lite karbohydrater og sukker, mer protein og grønnsaker, for da holder du deg mettere lenger og det kan motvirke noe ulvehunger.

Du må spise masse grønnsaker og drikke mye vann. Beveger deg. Og ha en plan på f.eks kvelden (hvis det er da du mister kontrollen). 

Så hvis medisinen kan gi deg bedre livskvalitet, ville jeg kanskje sammen med en ernæringsfysiolog eller lege laget en matplan som du kan følge samtidig som du starter på medisin. Det er lettere å holde vekten enn å gå ned, og det er som du sier mye vanskeligere å gå ned i vekt når du går på nevroleptika.

Lykke til!

Her står det litt om utfordringen:

"Fettsyntesen aktiveres
- En medikamentindusert aktivering av fettsyntese kan være en av flere mulige mekanismer for at pasienter legger på seg når de behandles med antipsykotiske medikamenter. Fra før er det kjent at antipsykotika binder seg til ulike reseptorer i hjernen som kontrollerer sultfølelse og forbrenning av kalorier. De kan også påvirke biokjemiske prosesser i kontrollsenteret i hypotalamus, sier Fernø.

Han mener økt fettproduksjon som følge av inntak av psykotika ikke bare skyldes en sedat livsstil."

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2007/07/06/antipsykotika-skrur-pa-lipidproduksjonen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
45 minutter siden, Tuulli skrev:

Hvis man går på nevroleptika må man jobbe dobbelt så hardt for å holde vekta.

Sånn er det for de aller fleste medisinene og en stor prosent av pasientene. 

Jeg tror jeg ville valgt å følge et kosthold med lite karbohydrater og sukker, mer protein og grønnsaker, for da holder du deg mettere lenger og det kan motvirke noe ulvehunger.

Du må spise masse grønnsaker og drikke mye vann. Beveger deg. Og ha en plan på f.eks kvelden (hvis det er da du mister kontrollen). 

Så hvis medisinen kan gi deg bedre livskvalitet, ville jeg kanskje sammen med en ernæringsfysiolog eller lege laget en matplan som du kan følge samtidig som du starter på medisin. Det er lettere å holde vekten enn å gå ned, og det er som du sier mye vanskeligere å gå ned i vekt når du går på nevroleptika.

Lykke til!

Her står det litt om utfordringen:

"Fettsyntesen aktiveres
- En medikamentindusert aktivering av fettsyntese kan være en av flere mulige mekanismer for at pasienter legger på seg når de behandles med antipsykotiske medikamenter. Fra før er det kjent at antipsykotika binder seg til ulike reseptorer i hjernen som kontrollerer sultfølelse og forbrenning av kalorier. De kan også påvirke biokjemiske prosesser i kontrollsenteret i hypotalamus, sier Fernø.

Han mener økt fettproduksjon som følge av inntak av psykotika ikke bare skyldes en sedat livsstil."

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2007/07/06/antipsykotika-skrur-pa-lipidproduksjonen/

Jeg vet ikke om jeg vil ta ap, blir bare tull med meg da. Jeg blir jo aldri fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker som innehar en psykisk lidelse har jo på så mange områder lett for å begrense seg. Nesten så det går til det sykelige. Det skulle jo tyde på at enkelte medisiner betyr mye for "unormal "vektøkning eller kanskje mye vann i kroppen. Jeg vil uansett prøve å bli flinkere til å begrense spesielt alt det søte. Også prøve noen gåturer midt på dagen med de flotte stavene.

Feire barnebarnet bør man ikke la en mulighet gå fra seg for nei.😊

Som sagt. Frossen og benfri torsk og potet og issalat og tomat. Godt for voksne smaksløker iallefall.😊

Jeg vil prøve å lese det dere skriver om karbohydrater om igjen. Tror også på dette.😊

 

Anonymkode: bc1c0...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg vet ikke om jeg vil ta ap, blir bare tull med meg da. Jeg blir jo aldri fornøyd. 

Hva med å prøve en ny runde med terapi, nå som du først prøver å klare deg uten AP og har klart å gått ned såpass mye i vekt? Du kan jo alltids gå tilbake til medisiner, men når du først prøver ut alternativer, hvorfor ikke gi det en sjanse, om du har mulighet til det? Forstår det sånn at kontakten din med psykiatrien nå dreier seg om medisinvurdering og støttesamtaler.  

Det er ikke usannsynlig at mye av dine plager, både uro, overveldelse og slitenhet kan skyldes angst og ubearbeidede traumer. 

Anonymkode: 2a0ed...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve en ny runde med terapi, nå som du først prøver å klare deg uten AP og har klart å gått ned såpass mye i vekt? Du kan jo alltids gå tilbake til medisiner, men når du først prøver ut alternativer, hvorfor ikke gi det en sjanse, om du har mulighet til det? Forstår det sånn at kontakten din med psykiatrien nå dreier seg om medisinvurdering og støttesamtaler.  

Det er ikke usannsynlig at mye av dine plager, både uro, overveldelse og slitenhet kan skyldes angst og ubearbeidede traumer. 

Anonymkode: 2a0ed...efe

Det er vel terapi jeg får tror jeg,men orker ikke gå inn i fortiden igjen og en ny runde med det. Men føler jeg aldri kommer meg på beina, kanskje jeg aldri har vært det heller. Har jo alltid slitt psykisk, men hva er det liksom med meg? Blir ikke akkurat frisk av medisiner heller. Det som jeg sliter med nå er jo at jeg tåler lite, skulle gjerne hatt barnebarnet mer og hjulpet dem mer. Overnatting osv,men jeg tåler jo ikke å være uten søvn f.eks. Jeg har gått gjennom fortiden før og skrevet mye om det til psykologer, fått mye ut. Det må da en gang ta slutt? Legge fortiden bak meg og leve her og nå? Men ja, ting kan vel skyldes annet enn psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tuulli skrev:

Hvis man går på nevroleptika må man jobbe dobbelt så hardt for å holde vekta.

Sånn er det for de aller fleste medisinene og en stor prosent av pasientene. 

Jeg tror jeg ville valgt å følge et kosthold med lite karbohydrater og sukker, mer protein og grønnsaker, for da holder du deg mettere lenger og det kan motvirke noe ulvehunger.

Du må spise masse grønnsaker og drikke mye vann. Beveger deg. Og ha en plan på f.eks kvelden (hvis det er da du mister kontrollen). 

Så hvis medisinen kan gi deg bedre livskvalitet, ville jeg kanskje sammen med en ernæringsfysiolog eller lege laget en matplan som du kan følge samtidig som du starter på medisin. Det er lettere å holde vekten enn å gå ned, og det er som du sier mye vanskeligere å gå ned i vekt når du går på nevroleptika.

Lykke til!

Her står det litt om utfordringen:

"Fettsyntesen aktiveres
- En medikamentindusert aktivering av fettsyntese kan være en av flere mulige mekanismer for at pasienter legger på seg når de behandles med antipsykotiske medikamenter. Fra før er det kjent at antipsykotika binder seg til ulike reseptorer i hjernen som kontrollerer sultfølelse og forbrenning av kalorier. De kan også påvirke biokjemiske prosesser i kontrollsenteret i hypotalamus, sier Fernø.

Han mener økt fettproduksjon som følge av inntak av psykotika ikke bare skyldes en sedat livsstil."

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2007/07/06/antipsykotika-skrur-pa-lipidproduksjonen/

Dette var svært interessant. Jeg skal til psykiateren min i dag. Da skal jeg ta opp dette. Det ap jeg tar (fluanxol) kan jeg sjonglere med så mye jeg vil. Kanskje jeg kan kutte det helt ut og bruke det som akuttmedisin? Jeg får spørre ham. Jeg er også en av dem som strever med vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som innehar en psykisk lidelse har jo på så mange områder lett for å begrense seg. Nesten så det går til det sykelige. Det skulle jo tyde på at enkelte medisiner betyr mye for "unormal "vektøkning eller kanskje mye vann i kroppen. Jeg vil uansett prøve å bli flinkere til å begrense spesielt alt det søte. Også prøve noen gåturer midt på dagen med de flotte stavene.

Feire barnebarnet bør man ikke la en mulighet gå fra seg for nei.😊

Som sagt. Frossen og benfri torsk og potet og issalat og tomat. Godt for voksne smaksløker iallefall.😊

Jeg vil prøve å lese det dere skriver om karbohydrater om igjen. Tror også på dette.😊

 

Anonymkode: bc1c0...ec9

God mat det :) Pizzaen var ikke god så den kunne jeg spart meg, first price. Vet ikke om jeg trenger medisiner i grunn, har jo bare fått det fra dag 1. Kanskje det ikke er løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

God mat det :) Pizzaen var ikke god så den kunne jeg spart meg, first price. Vet ikke om jeg trenger medisiner i grunn, har jo bare fått det fra dag 1. Kanskje det ikke er løsningen. 

Jeg tenker at det med medisinering ikke er gjort en gang for alle. Vi blir eldre, vi forandrer oss, livssituasjonen forandrer seg osv. Det burde i grunnen bli tatt opp som tema hos behandler med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg tenker at det med medisinering ikke er gjort en gang for alle. Vi blir eldre, vi forandrer oss, livssituasjonen forandrer seg osv. Det burde i grunnen bli tatt opp som tema hos behandler med jevne mellomrom.

Ja det burde det, hos meg har alltid ap vært deres løsning. Men det må jo finnes andre måter å løse ting på,og jeg klarer meg jeg så lenge jeg tar det med ro og skjermer meg. Men må jo leve litt også, er jo sammen med andre mennesker og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...