Gå til innhold

Folk med dårlig råd bør få færre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det offentlige bør stille krav til fattige familier om hvor mange barn de skal ha, hvor de bosetter seg, og hva de bruker pengene på, mener Frps Christian Tybring-Gjedde.

Antallet barn som vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt, øker her i landet – og har gjort det siden starten av 2000-tallet. Nå er det totale antallet 101.000 barn.

En viktig del av forklaringen er innvandring.

I 2006 var andelen barn med innvandrerbakgrunn i familier med lav inntekt 38,8 prosent.

I 2016 hadde den økt til 54,5 prosent.

Tybring-Gjedde er mest opptatt av at økningen i antallet fattige barn kan forklares med innvandring. Det er barn med bakgrunn fra Somalia, Syria, Eritrea og Afghanistan som utgjør den største andelen barn i lavinntektsgruppen.

– Fire land peker seg ut. Felles for dem som kommer fra disse landene er at de får veldig mange barn, og det bidrar selvsagt til situasjonen. Om du fordeler det du har på veldig mange barn, så blir det selvsagt mindre per barn.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/frp-topp-folk-med-darlig-rad-bor-fa-ferre-barn-1.1128743

Fornuftig utspill, eller et gufs fra 30-tallet?

kjør debatt!

Anonymkode: 5e52d...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Isåfall er det slik det alltid har vært omforent av alle partier. Det ble ikke sagt at de skal overvåkes ekstra nøye og misbrukes til forskningen. I såfall applauderte vel akademikerne og politiet ekstra mye? 

 

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det ikke bare er en " mardrømm"  forhåpentlig. Da er jo alt bare til å gråte av som vanlig.😊

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem ikke alt dette jomet om fødselsunderskudd da. Alt skal jo være så faktabasert i dag så dette må jo falle på sin urimelighet så man må jo håpe at noe motbør kanpåregnes.

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trekker av for den vanlige journalistoverdrivingen, så er det jo helt riktig det han sier. Han sier jo ikke at staten skal kreve, men at folk i større grad må ta ansvar for egne valg.

"– Så mener jeg at hvis du har ansvar for stadig flere barn, og du vet at du har en jobb med lav lønn eller du lever på offentlige ytelser og ikke har framtidsutsikter for å få mer, så har du et ansvar for egen livsførsel. Du gjør dette med viten og vilje. Så kan man selvfølgelig si at det kan være kulturelt press eller andre ting som gjør at du får mange barn. Men allikevel: I Norge har man et ansvar for egen livsførsel, og da mener jeg det er galt å bare fortsette å gi mer penger." Kan jo ikke si jeg er uenig i dette. Det blir som at jeg vil ha 10 hunder, men jeg har bare råd til to. Så da velger jeg å bare ha to. Jeg forventer ihvertfall ikke at staten skal heve trygda mi, sånn at jeg kan ha så mange hunder jeg vil.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så er det dette med frihet og menneskerettigheter. Det er slik at man i dag kan bestemme å ta abort, gifte seg meg hvem man vil, få hjelp til å bli gravid gjennom kunstige metoder osv uten at staten griper inn. Folk bruker også pengene sine på utrolig mye unyttig uten at staten bryr seg. Man kan ikke gå inn å be mennesker om å få færre barn. I noen kulturer er det vanlig å få mange barn og ikke nødvendigvis noe de bevisst velger for å utnytte systemet i Norge. Dessuten er de kanskje vant med at mat , klær og hus er nok for å leve. I Norge krever vi så mye mer. Dessuten har nordmenn aldri fått færre barn enn nå og man har bekymret seg for ubalanse i samfunnet. Vi trenger flere barn i Norge men vi trenger en generasjon som vokser opp med gode verdier, utdannelse, samhørighet  og ansvarsfølelse for det landet de bor i. Nordmenn som har råd burde prioritere det å få flere barn fremfor karriere , materielle goder , egenpleie og det gode liv. Det å få mange barn burde bli «in» igjen. 

Anonymkode: 7e39a...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med FrP-retorikken som gjør at man stritter i mot, om man i utgangspunktet har et annet verdisyn, selv om man ikke er helt uenig i saken. De snur det hele på hodet,og i stedet for å ansvarliggjøre (tæring etter næring), snakker de om sette KRAV til de som mottar ytelser. Det er tydelig at målgruppen for retorikken ikke er de som omtales, men derimot de som ivrer mest etter å begrense ytelsene til innvandrere.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer viser at hvis jentebarna ikke sperres inne eller sendes til hjemlandet, men får utdannelse og blir en del av samfunnet, vil deres generasjon få færre barn.  Så jeg tror ikke det er så lurt å bygge regelverk som understreker at innvandrere er en egen gruppe som ikke har samme rett til å ta avgjørelser om privatlivet slik vi andre har, det øker bare avstanden og "de mot oss"-  følelsene. Samfunnet har mest å vinne på at den avstanden reduseres for hver generasjon.  Da går antall barn også ned.  

Jeg synes det er helt greit med en viss kontroll av at f.eks. sosialstønad brukes av de som blir tildelt den, ikke av noen helt andre - enten de reelle mottakerne bor i Somalia eller på Toten - akkurat som det er regler for at barn må oppholde seg i Norge for å ha rett til barnetrygd.  Det kan tenkes at det burde være bedre system rundt slike ting, jeg er ikke byråkrat.  Det er alltid uheldig å ha regelverk helt uten kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke gå inn å be mennesker om å få færre barn.

Det er ikke snakk om å be folk få færre barn, det er snakk om å la folk selv ta ansvar for å forsørge de barna de velger å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg synes de nevnte gruppene bør få færre barn ,og følge opp de barna de får bedre. Hvordan kan du holde oversikten hvis du får mer en 3 barn, i utsatte områder i Oslo? Når du ikke kan språket en gang? TG sier bare det mange tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Xtra skrev:

Det er noe med FrP-retorikken som gjør at man stritter i mot, om man i utgangspunktet har et annet verdisyn, selv om man ikke er helt uenig i saken. De snur det hele på hodet,og i stedet for å ansvarliggjøre (tæring etter næring), snakker de om sette KRAV til de som mottar ytelser. Det er tydelig at målgruppen for retorikken ikke er de som omtales, men derimot de som ivrer mest etter å begrense ytelsene til innvandrere.

Det jeg leste ut ifra artikkelen, var at DA snakket om krav, FrP snakket om å la folk ta ansvar for egne valg. Og er det en ting jeg har lært, er det at journalister er eksperter på å smøre tykt på for å få folk til å lese. Overskriftene har som regel ikke rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar dette er mest myntet på en del innenfor den somalske delen, der (politisk korrekt) iblant / (ærlig) ofte kvinnen degraderes til å bli en barnefabrikk som svært sjeldent får engasjere seg i livet utenfor døren eller matbutikken. Familiene har gjerne dårlig råd og det er en korrelasjon her. 

Dette er ikke bra verken for samfunnet eller familiene. 

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt er nok ikke bare nå. Tenk bare på å ha utdanning man trenger nå. Alle må tenke. Enig i det.😊

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verden blir nok aldri helt god tror jeg. Er det ikke dem som er for individets frihet?

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verden blir nok aldri helt god tror jeg. Er det ikke dem som er for individets frihet?

Anonymkode: 5f77f...540

Med frihet følger ansvar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør tenke på seg selv og ikke gjøre ting som ikke er bra for en om det er slik han tenker. Prioritere barnas utdanning senere istedet kanskje. Men innvandrere flest er flinke og kloke mennesker tror jeg så de kommer sikkert til å gå foran med gode eksempel tror jeg helt alvorlig.😊

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, emilie321 skrev:

Med frihet følger ansvar.

 

Man bør ikke få flere barn enn man har råd til. Da nytter det ihvertfall ikke å klage på barnefattigdom etterpå.

Så sånn er det.

Anonymkode: 5e52d...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kunne si det samme om mye. Hva med bil for eksempel. Er det noe for mennesker med fra før skrall økonomi. Ikke mange biler på våre veier som" tjener seg inn" for personen bak rattet en gang. Alt som koster mer enn en slant burde kanskje være gjenstand for slik vurdering. Kanskje en kommunal instans burde ta seg av dette etter rettferdige lover. Men egentlig ville vel slike regler bestride menneskerettighetene som er overordnet all lands lover så langt og forhåpentlig for bestandig. I hvertfall så lenge verden klarer å holde på freden og skape mere fred.😊😊

Folk burde heller ta seg en tur på stranden kanskje.😊

Anonymkode: 5f77f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...