Gå til innhold

Ekstremt vond bedøvelse


Mynthon

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt enorm tannlegeskrekk. Det kan virke barnslig og teit, og jeg vet det er urealistisk, men det er bare noe inne i hodet mitt som gjør at jeg får helt panikk så fort jeg bare tar på dørhåndtaket inn til tannlegekontoret. Har to jeksler som må rotfylles, og tannlegen ble sammen med meg enig om at dette bør tas i narkose da skrekken min er så omfattende og jeg tidligere har blitt grovt seksuelt misbrukt. De to tingene kombinert gjør at det å utføre rotfylling eller borring hos meg nærmest umulig i våken tilstand. MÅ likevel ha en akuttime for å lindre smertene, da disse har blitt såpass kraftige nå at jeg ikke fungerer optimalt i hverdagen. Sist jeg gjorde dette, for to måneder siden, gjorde det vanvittig vondt å sette sprøyten. Jeg vridde meg i smerter og det gjorde direkte vondt både der hun satt sprøyta og oppover i tinningen. Dette var sprøyte nummer 2 av 3, som ble satt på innsiden/den siden mot tunga. Det knaste også godt i området hvor hun satt inn bedøvelsen. Er dette vanlig? Sprøyte nummer 1 var også ubehagelig, men ikke vond på samme måte, og sprøyte nummer 3 merket jeg jo ikke engang. Men den andre bedøvelsen var ekstremt vond, så vond at jeg både hylte og gråt... Er det noen flere som har opplevd dette? Er det normalt? Gruer meg SKIKKELIG til akuttimen jeg nå skal ha, da den forrige tanna/rota ikke var like betent som denne, og jeg ikke hadde like mye tannverk da som nå. Så jeg er redd det vil gjøre enda mer vondt denne gangen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mynthon skrev:

Jeg har en helt enorm tannlegeskrekk. Det kan virke barnslig og teit, og jeg vet det er urealistisk, men det er bare noe inne i hodet mitt som gjør at jeg får helt panikk så fort jeg bare tar på dørhåndtaket inn til tannlegekontoret. Har to jeksler som må rotfylles, og tannlegen ble sammen med meg enig om at dette bør tas i narkose da skrekken min er så omfattende og jeg tidligere har blitt grovt seksuelt misbrukt. De to tingene kombinert gjør at det å utføre rotfylling eller borring hos meg nærmest umulig i våken tilstand. MÅ likevel ha en akuttime for å lindre smertene, da disse har blitt såpass kraftige nå at jeg ikke fungerer optimalt i hverdagen. Sist jeg gjorde dette, for to måneder siden, gjorde det vanvittig vondt å sette sprøyten. Jeg vridde meg i smerter og det gjorde direkte vondt både der hun satt sprøyta og oppover i tinningen. Dette var sprøyte nummer 2 av 3, som ble satt på innsiden/den siden mot tunga. Det knaste også godt i området hvor hun satt inn bedøvelsen. Er dette vanlig? Sprøyte nummer 1 var også ubehagelig, men ikke vond på samme måte, og sprøyte nummer 3 merket jeg jo ikke engang. Men den andre bedøvelsen var ekstremt vond, så vond at jeg både hylte og gråt... Er det noen flere som har opplevd dette? Er det normalt? Gruer meg SKIKKELIG til akuttimen jeg nå skal ha, da den forrige tanna/rota ikke var like betent som denne, og jeg ikke hadde like mye tannverk da som nå. Så jeg er redd det vil gjøre enda mer vondt denne gangen. :(

Jeg synes ikke du er hverken barnslig eller teit. Tannlegeskrekk kan være like vanskelig som annen angst.

Jeg vil fraråde deg mot å gjøre dette i narkose. Basert på det du skriver her tror jeg det beste ville vært å gjøre alt i våken tilstand, faren for retraumatisering i oppvåkningen er årsaken. Kanskje du har noen som kan være med deg i stedet, noen du er trygg på.

Jeg kan ingenting om tannhelse men trakk en tann og fikk bedøvelse selv tidligere i vinter. Kjente knapt noe som helst av begge deler. Jeg antar du får mer smerter fordi roten er betent men dette er slikt jeg ville undersøkt med dem på forhånd. Gi uansett beskjed om at du er vettskremt, forhåpentligvis vil det da bli enklere for dem å møte deg underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes ikke du er hverken barnslig eller teit. Tannlegeskrekk kan være like vanskelig som annen angst.

Jeg vil fraråde deg mot å gjøre dette i narkose. Basert på det du skriver her tror jeg det beste ville vært å gjøre alt i våken tilstand, faren for retraumatisering i oppvåkningen er årsaken. Kanskje du har noen som kan være med deg i stedet, noen du er trygg på.

Jeg kan ingenting om tannhelse men trakk en tann og fikk bedøvelse selv tidligere i vinter. Kjente knapt noe som helst av begge deler. Jeg antar du får mer smerter fordi roten er betent men dette er slikt jeg ville undersøkt med dem på forhånd. Gi uansett beskjed om at du er vettskremt, forhåpentligvis vil det da bli enklere for dem å møte deg underveis.

Takk! Tannlegen min er spesialist og selv om det kan være ille i oppvåkningen, så er vi begge enige i at det noe som bare er der og da, etter å ha fikset det som er nødvendig. Også skal jeg etterhvert ta mindre behandlinger hos henne etter narkosebehandlingen for å redusere skrekken, samt at jeg går til psykiater for behandling av traumer etter misbruk. På den måten blir jeg behandlet i narkose, hvor behandlingen tar toppen 3 timer, også er det nødvendigste fikset. Dersom jeg sitter i en tannlegestol vil det bli tatt i forskjellige trinn, det er ikke mulig å få gjort alt på kun èn behandling, og bare det å legge en midlertidig fylling nå tar 1 1/2 time, noe som vanligvis bare tar minutter. Risikoen er stor for at jeg etter første trinn i behandlingen ikke kommer tilbake igjen for de neste trinnene. Beroligende før ordinær tannbehandling er lite effektivt da dette gjør at jeg sliter enda mer med at føler meg neddopet og igjen tar meg tilbake til de episodene med misbruk.

 

Uff, merker jeg bare gruer meg mer og mer til den timen til uka... Vet at denne rota er verre enn den forrige, og det var så utrolig vondt at jeg etter timen var fast bestemt på at jeg aldri skulle tilbake til noen tannlege igjen... Helt forferdelig. Enda jeg innerst inne vet at tannleger ikke er farlige, og at de kun er der for å hjelpe meg, så klarer jeg ikke legge fra meg skrekken.

Anonymkode: 3b3e5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Mynthon skrev:

Jeg har en helt enorm tannlegeskrekk. Det kan virke barnslig og teit, og jeg vet det er urealistisk, men det er bare noe inne i hodet mitt som gjør at jeg får helt panikk så fort jeg bare tar på dørhåndtaket inn til tannlegekontoret. Har to jeksler som må rotfylles, og tannlegen ble sammen med meg enig om at dette bør tas i narkose da skrekken min er så omfattende og jeg tidligere har blitt grovt seksuelt misbrukt. De to tingene kombinert gjør at det å utføre rotfylling eller borring hos meg nærmest umulig i våken tilstand. MÅ likevel ha en akuttime for å lindre smertene, da disse har blitt såpass kraftige nå at jeg ikke fungerer optimalt i hverdagen. Sist jeg gjorde dette, for to måneder siden, gjorde det vanvittig vondt å sette sprøyten. Jeg vridde meg i smerter og det gjorde direkte vondt både der hun satt sprøyta og oppover i tinningen. Dette var sprøyte nummer 2 av 3, som ble satt på innsiden/den siden mot tunga. Det knaste også godt i området hvor hun satt inn bedøvelsen. Er dette vanlig? 

Å få satt bedøvelse i overkjeven på innsiden, i ganen, kan ofte gjøre ganske vondt. Sånn er det bare. :(

Anonymkode: 03e63...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å få satt bedøvelse i overkjeven på innsiden, i ganen, kan ofte gjøre ganske vondt. Sånn er det bare. :(

Anonymkode: 03e63...f93

Dette var nede, men fortsatt helt jævlig. :(

Anonymkode: 3b3e5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette var nede, men fortsatt helt jævlig. :(

Anonymkode: 3b3e5...edc

Å, da har du vært uheldig. Jeg kjenner knapt noe når tannlegen setter bedøvelse der..

Anonymkode: 03e63...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, da har du vært uheldig. Jeg kjenner knapt noe når tannlegen setter bedøvelse der..

Anonymkode: 03e63...f93

:o Heldig!! Skulle ønske det var likedan for meg...

Anonymkode: 3b3e5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var nede, men fortsatt helt jævlig. :(

Anonymkode: 3b3e5...edc

Tannleger har ulik kompetanse når det gjelder å sette bedøvelse skånsomt. Noen har spesialisert seg på dette, og bruker teknikker for å unngå det du opplevde. Siden dette var så vondt sist, så kan du starte med å fortelle tannlegen om det, kanskje kan hun bruke en litt annen teknikk neste gang. 

Anonymkode: 2d4ca...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at tannlegen treffer en nerve når hun setter bedøvelsen.  Det har skjedd meg to ganger i hele mitt liv så jeg tenker at du sannsynligvis bare var uheldig og at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Tannleger har ulik kompetanse når det gjelder å sette bedøvelse skånsomt. Noen har spesialisert seg på dette, og bruker teknikker for å unngå det du opplevde. Siden dette var så vondt sist, så kan du starte med å fortelle tannlegen om det, kanskje kan hun bruke en litt annen teknikk neste gang. 

Anonymkode: 2d4ca...da7

Hun var klar over at bedøvelsen var vond, hun sa hun fikk vondt av meg selv fordi jeg viste så tydelige tegn på smerte. Jeg ville bare rive meg løs fra tannlegestolen, så vondt var det faktisk! Klarte heldigvis å holde igjen, men vet ikke om jeg klarer det på neste time. Tannlegen sa (som de alltid gjør) at jeg bare vil føle stikket i 3 sekunder, men det var nærmere 30 sekunder, kombinert med store smerter allerede fra stikket frem til jeg var ferdig med behandlingen.

Er forresten jeg som er anonym bruker lenger opp her også, er ny her og har ikke helt forstått de knappene nederst. :lol:

På 15.4.2018 den 0.27, Dorthe skrev:

Det hender at tannlegen treffer en nerve når hun setter bedøvelsen.  Det har skjedd meg to ganger i hele mitt liv så jeg tenker at du sannsynligvis bare var uheldig og at det ikke skjer igjen.

Åh, da får jeg håpe på det! Blir bekymra for at det var på grunn av betennelsen... Trodde bedøvelse og tannbehandling skulle være så nærme smertefritt som mulig, betennelse eller ei, så syns vel egentlig det er litt rart at jeg fikk SÅ vondt. Tinningen, kjeven, hodet... Isj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...