Gå til innhold

Sakshandler på nav presser meg til å fortsette i tiltak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som gjør meg syk enda jeg har fått sykemelding av legen? Jeg ønsker å søke om uføretrygd men hun presser meg til å fortsette i tiltak. Både jeg og legen mener det er på tide å søke om uføretrygd etter 14 år på arbeidsavklaringspenger. Hun tror fortsatt at jeg kan få jobb enda nav og tiltaksbedrift har lite hjelp å tilby i forhold til å komme seg ut i jobb. Det stopper opp hos arbeidsgiver. Hva gjør man i slike situasjoner? Nå går det mot nye kamper mot nav. Det blir snart møte med saksbehandler, lege, veileder på arbeidsmarkedsbedrift og meg. Jeg er forberedt på at saksbehandler vil overkjøre meg og legen, kanskje med hjelp fra veilederen for han jobber også for nav. Saksbehandler har for mye makt og for lite kunnskap om diagnoser. Har de virkelig rett til å overkjøre alle? Tidligere saksbehandlere har vært mer ydmyk og sagt at jegj har prøvd nok og at det er en avtale mellom meg og nav at jeg kan trekke meg når som helst. Jeg bør kanskje bytte saksbehandler? Jeg har Asperger syndrom. Har jeg ingen rettigheter? 

Anonymkode: 2882a...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som gjør meg syk enda jeg har fått sykemelding av legen? Jeg ønsker å søke om uføretrygd men hun presser meg til å fortsette i tiltak. Både jeg og legen mener det er på tide å søke om uføretrygd etter 14 år på arbeidsavklaringspenger. Hun tror fortsatt at jeg kan få jobb enda nav og tiltaksbedrift har lite hjelp å tilby i forhold til å komme seg ut i jobb. Det stopper opp hos arbeidsgiver. Hva gjør man i slike situasjoner? Nå går det mot nye kamper mot nav. Det blir snart møte med saksbehandler, lege, veileder på arbeidsmarkedsbedrift og meg. Jeg er forberedt på at saksbehandler vil overkjøre meg og legen, kanskje med hjelp fra veilederen for han jobber også for nav. Saksbehandler har for mye makt og for lite kunnskap om diagnoser. Har de virkelig rett til å overkjøre alle? Tidligere saksbehandlere har vært mer ydmyk og sagt at jegj har prøvd nok og at det er en avtale mellom meg og nav at jeg kan trekke meg når som helst. Jeg bør kanskje bytte saksbehandler? Jeg har Asperger syndrom. Har jeg ingen rettigheter? 

Anonymkode: 2882a...6cb

14 år på AAP burde være nok.

Få en uttalelse fra en spesialist på Aspergers. 

 

Anonymkode: b5d52...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som gjør meg syk enda jeg har fått sykemelding av legen? Jeg ønsker å søke om uføretrygd men hun presser meg til å fortsette i tiltak. Både jeg og legen mener det er på tide å søke om uføretrygd etter 14 år på arbeidsavklaringspenger. Hun tror fortsatt at jeg kan få jobb enda nav og tiltaksbedrift har lite hjelp å tilby i forhold til å komme seg ut i jobb. Det stopper opp hos arbeidsgiver. Hva gjør man i slike situasjoner? Nå går det mot nye kamper mot nav. Det blir snart møte med saksbehandler, lege, veileder på arbeidsmarkedsbedrift og meg. Jeg er forberedt på at saksbehandler vil overkjøre meg og legen, kanskje med hjelp fra veilederen for han jobber også for nav. Saksbehandler har for mye makt og for lite kunnskap om diagnoser. Har de virkelig rett til å overkjøre alle? Tidligere saksbehandlere har vært mer ydmyk og sagt at jegj har prøvd nok og at det er en avtale mellom meg og nav at jeg kan trekke meg når som helst. Jeg bør kanskje bytte saksbehandler? Jeg har Asperger syndrom. Har jeg ingen rettigheter? 

Anonymkode: 2882a...6cb

Dette høres håpløst ut, og jeg blir skikkelig provosert på dine vegne. Håper legen og du + evt som det foreslås ovenfor - med hjelp fra en spesialist - får gjennomslag for det dere mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som gjør meg syk enda jeg har fått sykemelding av legen? Jeg ønsker å søke om uføretrygd men hun presser meg til å fortsette i tiltak. Både jeg og legen mener det er på tide å søke om uføretrygd etter 14 år på arbeidsavklaringspenger. Hun tror fortsatt at jeg kan få jobb enda nav og tiltaksbedrift har lite hjelp å tilby i forhold til å komme seg ut i jobb. Det stopper opp hos arbeidsgiver. Hva gjør man i slike situasjoner? Nå går det mot nye kamper mot nav. Det blir snart møte med saksbehandler, lege, veileder på arbeidsmarkedsbedrift og meg. Jeg er forberedt på at saksbehandler vil overkjøre meg og legen, kanskje med hjelp fra veilederen for han jobber også for nav. Saksbehandler har for mye makt og for lite kunnskap om diagnoser. Har de virkelig rett til å overkjøre alle? Tidligere saksbehandlere har vært mer ydmyk og sagt at jegj har prøvd nok og at det er en avtale mellom meg og nav at jeg kan trekke meg når som helst. Jeg bør kanskje bytte saksbehandler? Jeg har Asperger syndrom. Har jeg ingen rettigheter? 

Anonymkode: 2882a...6cb

Kan være lurt å bytte saksbehandler siden hun overkjører deg og legen, trodde ikke det var lov en gang. De må jo høre på legen, det er jo han som stiller diagnose og vet hvordan du har det. Det skal jo ikke være en kamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 år på AAP burde være nok.

Få en uttalelse fra en spesialist på Aspergers. 

 

Anonymkode: b5d52...bb0

Jobber med saken. Empati er fraværende hos en del som jobber på nav. Mennesker laget av stål. Jo hardere de er, jo bedre jobb føler de sikkert at de gjør. Unge mennesker uten kompetanse på diagnoser, men med alt for mye makt virker det som.

Anonymkode: 2882a...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din må bare være enda hardere enn nav. Saksbehandleren kan ikke bare overkjøre legen uten videre. Sier legen din at dette er uforsvarlig og at du ikke skal i tiltak, er saksbehandleren nødt til å høre på det. Det er heller ikke gitt at tiltakslederen vil støtte saksbehandleren, så det kan like godt være at tiltakslederen får banket litt fornuft inn i saksbehandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Det er jo ikke meningen at man skal gå på aap i så lang tid. Det som er så pill råttent med NAV-systemet er at det er helt personavhengig hvor god hjelp du får. Jeg hadde f.eks. en (som knapt nok burde kalles) en saksbehandler som bare snakket nedsettende til meg. I alle fall opplevde jeg det slik når essensen var "nå har du trygd, så da får du være fornøyd. Det var rart at den forrige saksbehandleren din lot deg gå på et kurs..." De skifter jo ofte saksbehandlere og, så av og til går man jo helt i surr. Men heldigvis finnes det en sjelden saksbehandler her og der som faktisk kan regelverket og gidder å bry seg. Det er bare så synd at de er i et slikt fåtall.

Jaja, nok om det. Jeg synes det virker helt merkelig at denne saksbehandleren skal ha lov til å overkjøre deg slik. Et kriterie for trygd er jo å ha forsøkt i tiltak uten at det har ført fram. Saksbehandleren din kan ikke nekte. Jeg ville skaffet meg søknadsskjemaet, innehntet det nødvendige av lege/spesialisterklæringer og sendt søknaden. Så får bare saksbehandleren din si hva hun vil så lenge. Det er viktig å vite at erklæring fra en fastlege alene ikke holder. Man må ha noe fra spesialist. Psykolog/psykiater f.eks. Nevropsykolog som utredet deg, ev. epikrise fra vedkommende om du ikke har kontakt med denne nå. Saksbehandlere som vurderer trygdesøknaden din er ikke den saksbehandleren du har nå. NAV arbeid og NAV trygd er to forskjellige divisjoner med hver sine saksbehandlere. Så drit i hva saksbehandleren du har mener, send søknaden selv om hun er imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe da? Asperger syndrom i seg selv gjør i de fleste tilfeller ikke folk ute av stand til å jobbe..

Anonymkode: d5c78...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe da? Asperger syndrom i seg selv gjør i de fleste tilfeller ikke folk ute av stand til å jobbe..

Anonymkode: d5c78...bef

Pussig da at mer enn 2/3 av aspies er uføre.

Anonymkode: b5d52...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd mye lingnende. Det er mulig de mener det positivt. Andres beveggrunner til ting er det ofte vanskelig å si stort om.

Anonymkode: 9be50...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pussig da at mer enn 2/3 av aspies er uføre.

Anonymkode: b5d52...bb0

Det er vel fordi nav og leger generelt har en helt feil oppfatning av hva asperger er for noe. De tenker med en gang autisme og rain man og begynner å påtvinge folk uføretrygd. Men asperger er såpass mild form for autisme og man kan fint jobbe når man har asperger.

Anonymkode: d5c78...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fordi nav og leger generelt har en helt feil oppfatning av hva asperger er for noe. De tenker med en gang autisme og rain man og begynner å påtvinge folk uføretrygd. Men asperger er såpass mild form for autisme og man kan fint jobbe når man har asperger.

Anonymkode: d5c78...bef

Jeg forstår du er ute etter å provosere.

Ellers tar du helt feil.

Anonymkode: b5d52...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sliter du psykisk på en slik måte at du mener du bør ha uføretrygd, så må du jo ta kontakt med psykiater. Man får ikke uføretrygd ved at bare en fastlege har uttalt seg, de kan litt om alt og er ikke spesialister. Det blir som om du har Als, og får uttalelser fra en kirurg. Synes det er rart at du har gått på aap i 14 år og ingen har fortalt deg at du må kontakte en spesialist på din sykdom? Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: b5f07...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: b5f07...db7

Alle med asperger er forskjellige, rundt 20% av dem kan ikke ta vare på seg selv og bolig og må ha daglig oppfølging fra helsepersonell, rundt 20% er slik du tror aspergere er, litt småsære men fungerer i normal fulltids-jobb og har sosialt liv og gjerne utdanning også. Problemet er, hva med de 60% i midten der, i teorien (hypotetiskt sett) kan en del av dem jobbe, men jobbene finnes ikke, så da må lege/psykiater vurdere, er det best for pasienten min å tigge på sosialkontoret resten av livet, eller er det best å søke uføretrygd så pasienten kan få trygghet og forutsigbarhet som er enda viktigere for slike personer enn "normale" folk..

Lege/psykolog vil derfor søke/anbefale trygd for disse 60%. Så kommer NAV, de har andre prioriteringer, om du lider i X antall år spiller ingen rolle de skal maksimere "mål" som er statistikk, ved bare en ørliten marginal økning i unge uføre ble det full panikk fra politikere og  medier og det er tydelig at her skal det strammes inn selv om det ikke er i pasientenes fordel, fordi optikken er viktig. Derfor haler en ut og har du asperger og er enten ung ,"smart" har utdanning kler deg pent lukter ikke ille utagerer ikke etc får du avlsag i veldig veldig mange år, til de til slutt gir opp og setter deg på trygd. 66% av asperger er helt utenfor arbeidslivet, og av de som er innafor er det mye deltid/VTA, samt som nevnt rundt 20% "normale" deltagere i arbeidslivet.

Det handler ikke om at folk settes på trygd av uvitenhet, de fleste de settes IKKE på trygd men drasses ut i årevis på tiltak etter tiltak selv om NAV ser at dette vil ikke gå, fordi de har mål de må oppnå, mennesket er ikke i fokus for dem, de har retningslinjer de følger, personlig gir det meg litt nazi følelse hele greia, "følger bare ordre", men det er nå meg, og hva jeg mener spiller ingen rolle.

TS har nok snakket med spesialist ja tror alle må det for å få diagnose, grunnen til at Aspergere (unntatt de 20% som ikke klarer ta vare på seg selv) kontakter fastlege er fordi en blir kastet ut fra DPS/autismesenter etter noen uker evt litt lengre om en melder seg på "koseprat med andre asperger", etter det må en klare seg selv og får ingen hjelp/oppfølging fra dem

 

Håper dette var avklarende.

Lykke til

Anonymkode: 6ca83...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer av og til om forholdene er bedre i storbyene enn på mindre tettsteder hvor forholdene er mye gjennomskinnelige og " alle kjenner alle" og " alle vet alt". Jeg tror enkelte mennesker som nok er mere utsatte enn meg nå har det helt ufattelig vondt i dag. 

Man snakker mye om den enkeltes  historikk men har man lest den?

Det er mye fortvilende i dag synes jeg. Jeg er veldig usikker på hvordan det går i min sak men er mest opptatt av det akutte helsemessige i øyeblikket. Men jeg føler også at alt er ikke som det burde være så dessverre. Og tenker mye på dem som bare må ha sten til byrden slik systemet er blitt eller " virker". Det er mye bare trist i dag. Godt om man har noen å snakke om det med. Mange av dem har aldri selv opplevet for eksempel arbeidsledighet og hva det medfører selv om folk kanskje har stått på for å skaffe seg både arbeid og utdanning hele livet til tross for lite hjelp og støtte. Ønsker selvsagt ikke å skjære alle over en kam. Forhåpentlig vil det alltid finnes lyspunkt og enkelte har store oppgaver å løse.

Anonymkode: 9be50...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men som min mor ofte sa når det "stod på som værst for oss " at mye skyldes sikkert rot i systemene til de  som ringer og kommer for å hjelpe.

Anonymkode: 9be50...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.4.2018 den 23.45, FjellOgDalar skrev:

Det er jo ikke meningen at man skal gå på aap i så lang tid. Det som er så pill råttent med NAV-systemet er at det er helt personavhengig hvor god hjelp du får. Jeg hadde f.eks. en (som knapt nok burde kalles) en saksbehandler som bare snakket nedsettende til meg. I alle fall opplevde jeg det slik når essensen var "nå har du trygd, så da får du være fornøyd. Det var rart at den forrige saksbehandleren din lot deg gå på et kurs..." De skifter jo ofte saksbehandlere og, så av og til går man jo helt i surr. Men heldigvis finnes det en sjelden saksbehandler her og der som faktisk kan regelverket og gidder å bry seg. Det er bare så synd at de er i et slikt fåtall.

Jaja, nok om det. Jeg synes det virker helt merkelig at denne saksbehandleren skal ha lov til å overkjøre deg slik. Et kriterie for trygd er jo å ha forsøkt i tiltak uten at det har ført fram. Saksbehandleren din kan ikke nekte. Jeg ville skaffet meg søknadsskjemaet, innehntet det nødvendige av lege/spesialisterklæringer og sendt søknaden. Så får bare saksbehandleren din si hva hun vil så lenge. Det er viktig å vite at erklæring fra en fastlege alene ikke holder. Man må ha noe fra spesialist. Psykolog/psykiater f.eks. Nevropsykolog som utredet deg, ev. epikrise fra vedkommende om du ikke har kontakt med denne nå. Saksbehandlere som vurderer trygdesøknaden din er ikke den saksbehandleren du har nå. NAV arbeid og NAV trygd er to forskjellige divisjoner med hver sine saksbehandlere. Så drit i hva saksbehandleren du har mener, send søknaden selv om hun er imot det.

Jeg har forstått det slik at jeg kan ikke sende søknaden før arbeid og ytelse på nav har godkjent at jeg kan søke. Saksbehandler skal nå sende anmodning om å søke uføretrygd til dem, men hun advarte oss (fastlegen og meg) om at den kunne bli overprøvd. Ifølge en jeg kjenner som også har Asperger har de ikke rett til det. Skjønner ingenting jeg. Blir nesten paranoid av alt dette. Stoler ikke på de som skal være til hjelp. 

Anonymkode: 2882a...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.4.2018 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Sliter du psykisk på en slik måte at du mener du bør ha uføretrygd, så må du jo ta kontakt med psykiater. Man får ikke uføretrygd ved at bare en fastlege har uttalt seg, de kan litt om alt og er ikke spesialister. Det blir som om du har Als, og får uttalelser fra en kirurg. Synes det er rart at du har gått på aap i 14 år og ingen har fortalt deg at du må kontakte en spesialist på din sykdom? Eller har jeg misforstått noe?

Anonymkode: b5f07...db7

Jeg fikk diagnosen høsten 2017. Har hatt en annen diagnose tidligere. Jeg har søkt om oppfølging hos psykiater som ga meg den, dps og nevrohabiliteringen, men fikk avslag. Nevrohabiliteringen anbefaler vta og uføretrygd. Det finnes ingen behandling for  Asperger. Den er medfødt, en hjerneskade og varer livet ut. 

Anonymkode: 2882a...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare NAV og enkelte psykodynamikere som tror at «more of the same» vil kunne virke i fremtiden når det ikke har virket på 14 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...