Gå til innhold

Hva gjør du om når du får selvmordstanker? Andre som sliter med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Andre her som sliter med selvmordstanker?

Hva gjør dere når de tankene kommer? Har dere ringt hjelpetelefon før eller noen??

Eller lar dere bare selvmordstanker gå sin gang..

 

Anonymkode: b0c5a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blir fulgt opp av psykiatrien i kommunen og har en avtale på at jeg kan ringe de 24/7, så når jeg føler at jeg trenger det ringer jeg dem.

Anonymkode: 5209b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir fulgt opp av psykiatrien i kommunen og har en avtale på at jeg kan ringe de 24/7, så når jeg føler at jeg trenger det ringer jeg dem.

Anonymkode: 5209b...af9

Det samme har jeg. Har ogsp en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Har ingen avtale i helgene. Har ambulant team som samarbeider med døgnavdelingen på dps. Så kan ringe dem.

Anonymkode: b0c5a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme har jeg. Har ogsp en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Har ingen avtale i helgene. Har ambulant team som samarbeider med døgnavdelingen på dps. Så kan ringe dem.

Anonymkode: b0c5a...d08

Godt å høre at du har noen du kan ta kontakt med, håper at du ringer dem hvis det er det du føler at du trenger nå. 

Anonymkode: 5209b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Andre her som sliter med selvmordstanker?

Hva gjør dere når de tankene kommer? Har dere ringt hjelpetelefon før eller noen??

Eller lar dere bare selvmordstanker gå sin gang..

 

Anonymkode: b0c5a...d08

Du bør kontakte hjelp om det kommer. Jeg ville ha tatt kontakt med legen om jeg fikk det. 

Jeg sliter litt med en tom ensomfølelse for tiden. Men jeg er heldigvis ikke sucidal. Men det er veldig vondt å kjenne på en slags tom ensomhetsfølelse og en følelse at en ikke passer inn.. Blir redd for å bli sucidal av det men er ikke det.Men hadde det skjedd så hadde jeg kontaktet legen. Så dersom du har selvmordstanker.. kontakt legen eller hjelpeapparat. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Andre her som sliter med selvmordstanker?

Hva gjør dere når de tankene kommer? Har dere ringt hjelpetelefon før eller noen??

Eller lar dere bare selvmordstanker gå sin gang..

 

Anonymkode: b0c5a...d08

Sist jeg hadde det fikk jeg tilbud om innleggelse,men jeg pleier ikke ha det vanligvis. Men er godt det finnes hjelp, hos meg gikk det over av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Andre her som sliter med selvmordstanker?

Hva gjør dere når de tankene kommer? Har dere ringt hjelpetelefon før eller noen??

Eller lar dere bare selvmordstanker gå sin gang..

 

Anonymkode: b0c5a...d08

Ofte vil det beste være å akseptere at sånn tenker og føler du nå, men at du kanskje tenker noe annet i morgen. Hvis du går i behandling, så er det naturlig å drøfte denne typen tanker neste time.

selvmordstanker er ikke i seg selv farlige, men hvis de blir veldig påtrengende og konkrete mht hvordan ta livet av seg, så kan det være at man bør forsøke å ta kontakt med helsevesenet ganske raskt. Mange utarbeider sammen med sin behandler en plan for hva de skal gjøre når livet er ekstra vanskelig eller når selvmordstanker er påtrengende. Dersom du ikke har laget en slik plan, så kan du be om at dere gjør det.

Noen synes det er ok å ringe hjelpetelefoner, for andre bidrar det slett ikke konstruktivt.

 

Anonymkode: f2d78...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvmordstanker i perioder. Jeg kan chatte med Kirkens SOS når jeg har det som verst eller planlegger noe. 

Ellers har jeg kriseplan i kommunen hvor jeg kan ta kontakt med Psyk sykepleier, hjemmetjenesten, legevakten eller fastlegen om tankene blir for ille... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Undulaten skrev:

Jeg har selvmordstanker i perioder. Jeg kan chatte med Kirkens SOS når jeg har det som verst eller planlegger noe. 

Ellers har jeg kriseplan i kommunen hvor jeg kan ta kontakt med Psyk sykepleier, hjemmetjenesten, legevakten eller fastlegen om tankene blir for ille... 

Hva gjør de helt konkret dersom du kontakter de? Bare snakker de med deg i telefonen eller får du tilbud om innleggelse, medisiner e.l.?

 

Anonymkode: 09eb9...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har ikke sjelden selvmordstanker, så da gjelder det å få tankene over på noe annet eller få ventilert. Jeg synes det kan hjelpe å skrive surfe rundt på nettet, prøve å gjøre noe jeg liker, ringe natt-teamet som hører til den psykiatriske hjemmetjenesten i kommunen. Krisetelefoner har vært til hjelp. Og jeg har noen skader etter et tidligere selvmordsforsøk som kronisk har nesatt min funksjonsevne, og det er tidvis svært fysisk smertefullt. Det er en statement om hvor forferdelig galt det kan gå om man mislykkes. Blir det for påtrengende og tanker om å gjøre noe destruktivt, kan jeg ringe pårørende som jeg HELDIGVIS har et tett og godt forhold til.

Det er viktig å vite at tanker ikke er farlige, selv om de kan være forferdelig plagsome. Men begynner det å kretse mye rundt hvilken metode man vil forsøke å ta livet av seg og planlegge konkret rundt det, så er det meget god grunn til å søke hjelp raskt. For meg er slikt gjerne verst på natta, så det er viktig for meg å sørge for god nattesøvn. Det kan nok gjelde for andre også.

Sammen med de relevante aktørene jeg har kontakt med i helsetjenesten, kommunen og pårørende har vi utarbeidet en kriseplan sammen. Den inneholder slikt som tiltak ved tidlige varselssignaler jeg selv er bevisst på eller evt. bekymring fra andre rundt meg. Hva man skal gjøre om tiltakene ikke har noen effekt og symptomer tiltar osv. Det er en trygghet for oss alle, og noe jeg vil anbefale andre å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg tar Sobril og går å legger meg. Muligens ikke det lureste, men jeg tror faktisk det har forhindret selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2018 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Hei.

Andre her som sliter med selvmordstanker?

Hva gjør dere når de tankene kommer? Har dere ringt hjelpetelefon før eller noen??

Eller lar dere bare selvmordstanker gå sin gang..

 

Anonymkode: b0c5a...d08

Holder ut. Tenker på barna, og på faren for at et evt forsøk kan mislykkes og at jeg risikerer å sitte igjen med skammen og skade for livet. Når jeg har sånne tanker har jeg også andre depressive symptom, og tar da kontakt med behandler, men snakker ikke så mye om selvmordstanker spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har ikke sjelden selvmordstanker, så da gjelder det å få tankene over på noe annet eller få ventilert. Jeg synes det kan hjelpe å skrive surfe rundt på nettet, prøve å gjøre noe jeg liker, ringe natt-teamet som hører til den psykiatriske hjemmetjenesten i kommunen. Krisetelefoner har vært til hjelp. Og jeg har noen skader etter et tidligere selvmordsforsøk som kronisk har nesatt min funksjonsevne, og det er tidvis svært fysisk smertefullt. Det er en statement om hvor forferdelig galt det kan gå om man mislykkes. Blir det for påtrengende og tanker om å gjøre noe destruktivt, kan jeg ringe pårørende som jeg HELDIGVIS har et tett og godt forhold til.

Det er viktig å vite at tanker ikke er farlige, selv om de kan være forferdelig plagsome. Men begynner det å kretse mye rundt hvilken metode man vil forsøke å ta livet av seg og planlegge konkret rundt det, så er det meget god grunn til å søke hjelp raskt. For meg er slikt gjerne verst på natta, så det er viktig for meg å sørge for god nattesøvn. Det kan nok gjelde for andre også.

Sammen med de relevante aktørene jeg har kontakt med i helsetjenesten, kommunen og pårørende har vi utarbeidet en kriseplan sammen. Den inneholder slikt som tiltak ved tidlige varselssignaler jeg selv er bevisst på eller evt. bekymring fra andre rundt meg. Hva man skal gjøre om tiltakene ikke har noen effekt og symptomer tiltar osv. Det er en trygghet for oss alle, og noe jeg vil anbefale andre å ha.

Jeg har også hatt tanker om dette og da de samme om igjen om hvordan jeg ser for meg at jeg skal få gjort dette fort og greit og da er jeg veldig oppslukt av disse tankene. Det kommer når jeg har det så innmari vondt inni meg og ikke ellers. Jeg har ikke nevnt dette for noen, ikke engang behandleren min. Kanskje jeg trenger en slik kriseplan jeg også....

Anonymkode: 09eb9...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ringte akutt temaet som dps har og ha om å bli lagt inn.. Så nå fikk jeg en plass. Fikk bli akutt innleggelse.

Anonymkode: b0c5a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte akutt temaet som dps har og ha om å bli lagt inn.. Så nå fikk jeg en plass. Fikk bli akutt innleggelse.

Anonymkode: b0c5a...d08

Bra. Håper du kan få god hjelp der. Masse lykke til. Det kan bare gå oppover herfra.

Anonymkode: 0ad1a...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg har hatt selvmordstanker tidligere og tenker å skrive litt om mine erfaringer med disse, og vil gi en del tips. Så håper jeg virkelig at du blir bedre!

Jeg slet med selvmordstanker i omtrent 8 år, det var veldig forskjellig i de periodene jeg hadde disse tankene, enkelte perioder hadde jeg nesten tvangspregede tanker om selvmord og jeg kunne utagere og få skremmende atferd, mens i andre perioder har det vært færre selvmordstanker og jeg har ikke tenkt så mye på disse. For min del kom selvmordstankene kraftigere frem i de periodene jeg ikke hadde det så bra, eller hvis jeg underbevisst hadde det vondt. 

Når det gjelder selvmordstanker så er det noe du ta på alvor, det viktigste når det gjelder slike tanker er å finne ut validiteten i den selvmordstanken du tenker. Er det bare en tanke? I hvilken sammenheng oppstår disse tankene?(oppstår det når du er veldig nedfor?) Hvordan føles kroppen din? Skaper du planer for hvordan livet skal ende? Hva slags handlinger gjør du når du tenker slik? Oppfører du deg annerledes? Hvor ofte tenker du slikt? Ved å finne ut validiteten så spør du deg selv etter du har hatt en slik tanke, hvor mye tror du på den tanken? Jo mer validitet i disse tankene, jo mer er det viktigere at du kommer i kontakt med helsetjenesten så kjapt som mulig. 

Hvis du har mye validitet i disse tankene, planlegger selvmord eller disse tankene føles ukontrollerbare eller at du føler disse tankene blir for mye, så bør du kontakte enten lege, psykolog, dps osv. Så fort som overhodet mulig, IKKE utsett det. Helsen din er verdt å prioritere. Ingen bør gå rundt slik. Dette er veldig viktig for at du skal kunne få det bedre i senere tid. En ting som er veldig viktig å huske på når en har psykiske problemer at det er mange som tenker "er jeg ille nok?", ja du er det. Alle som har selvmordstanker som er ukontrollerbare, eller føles masete bør ta kontakt med helsetjenesten. Dette er fordi det blir verre jo lengre man går rundt med disse tankene uten å ordne opp i disse. Nettopp fordi de gjerne utvikler seg og blir verre og verre, med mindre du jobber med disse tankene. 

Når det gjelder situasjonene disse tankene oppstår vil jeg anbefale deg å tenke; er det hensiktsmessig å tenke på dette nå? Hvordan påvirker/forsterker disse tankene humøret mitt? Som regel vil tankene kanskje virke veldig tvangsmessige/ukontrollerbare i starten, og dermed vil du kanskje føle at du ikke får så mye ut av å tenke slik. Det handler mest om å ikke "dra" tankene for langt, og heller "Oi, der var en slik tanke. Dette bør jeg ikke bruke tid på". I de tidene som er verst vil jeg også si som mange av de over ha sagt, hold deg opptatt med noe du vanligvis liker å holde på med. Se på serie, spille etc. 

Et annet tips er å finne et motargument på disse tankene, for min del så likte jeg tanken på at hvis jeg skulle dø... så kunne jeg like gjerne bare ta opp et lån og så reise rundt til dit jeg følte jeg ikke kunne dratt til ellers. Eller at jeg kunne gått å kjøpt meg masse dyr og tatt vare på disse. Dermed så kjente jeg en liten forandring i meg, og det var nok for meg til å kaste vekk tankekraft fra de vonde tankene. Du finner så klart et motargument du som betyr noe for deg. Dermed kunne jeg jobbe videre med å ta fokuset vekk fra slike tanker, og etterhvert så ble det mindre og mindre fokus på disse tankene, og dermed forsvant de litt etter hvert. 

Jeg ønsker deg lykke til videre, og håper du blir kvitt disse vonde tankene! Stå på!

 

 

Anonymkode: b0aa9...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble akutt innlagt I dag av akutt teamet som dps har jeg.

Så håper det roer seg etterhvert.

Anonymkode: b0c5a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2018 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Jeg ble akutt innlagt I dag av akutt teamet som dps har jeg.

Så håper det roer seg etterhvert.

Anonymkode: b0c5a...d08

Håper det blir til noe godt for deg ❤️

Jeg tar en solid prat med Gud jeg. Det er de gangene jeg ber (med mindre jeg må be for maten hos andre). Det hjelper faktisk. Jeg klager og sier jeg må ha hjelp og så prater vi til det går over. Helt sant. Jeg er ikke personlig kristen men til selvmordstanker er Gud god å ha. Han har alltid tid og stopper meg ikke fordi «vi kan ikke snakke om slikt» 

ja, gjerne en sobril i bunnen 😊😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...