Gå til innhold

Kjøring og parkering i Oslo


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Oslo i helga, og er usikker på hvordan det funker med dieselbil? Er det helt forbudt, også for turister, å kjøre dieselbil i Oslo nå? Kan en evt betale et gebyr, slik at en ikke får bot dersom en bil kontrollert (liknende piggdekkgebyret?)?

Har noen et forslag til hvor en kan parkere en del timer, gjerne i nærheten av Grünerløkka? Parkeringshus eller stor parkeringsplass? Tenkte å ta utgangspunkt derfra, og så heller ta t-banen inn mot byen etter at vi har gjort det vi skal på Grünerløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er slett ikke forbudt å kjøre dieselbil, det er "bare" forhøyede satser i bomringen. Alt går av seg selv hvis du har brikke.

Prøv å parkere i Københavngata langs Grünerbanen, like ved Freialand og Joker / Anker Apartments (jeg nevner disse stedene slik at du kan se at du har kommet riktig). I det området (kjør evt. litt rundt i nabokvartalene) kan det være mulig å finne ledig plass, men det spørs selvfølgelig når du kommer.  Da kan du gå inn langs Birkelunden til Markveien og trikken til øvrige deler av byen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg skal til Oslo i helga, og er usikker på hvordan det funker med dieselbil? Er det helt forbudt, også for turister, å kjøre dieselbil i Oslo nå? Kan en evt betale et gebyr, slik at en ikke får bot dersom en bil kontrollert (liknende piggdekkgebyret?)?

Har noen et forslag til hvor en kan parkere en del timer, gjerne i nærheten av Grünerløkka? Parkeringshus eller stor parkeringsplass? Tenkte å ta utgangspunkt derfra, og så heller ta t-banen inn mot byen etter at vi har gjort det vi skal på Grünerløkka.

Bare en liten sidekommentar: Det er ikke t-bane på Grünerløkka, men du kan ta blåtrikken. Evt. gå, litt avhengig av hvor du er og hvor du skal (både sentrum og Løkka er relativt stort, og en kan vel si at Løkka grenser mot sentrum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å bruke en av innfartsparkeringene. Parker på utsiden av Oslo og ta toget inn.  

Da slipper du å kjøre i sentrum i det hele tatt, og betaler mye mindre i parkereringsavgift. 

F.eks. Sande eller Asker  (Det står at det er for de med månedskort, men om man leser litt til kommer det fram at mot en liten avgift kan også andre parkere der.)

http://www.banenor.no/Jernbanen/pendlerparkering/

Endret av Kalevaala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Det er slett ikke forbudt å kjøre dieselbil, det er "bare" forhøyede satser i bomringen. Alt går av seg selv hvis du har brikke.

Prøv å parkere i Københavngata langs Grünerbanen, like ved Freialand og Joker / Anker Apartments (jeg nevner disse stedene slik at du kan se at du har kommet riktig). I det området (kjør evt. litt rundt i nabokvartalene) kan det være mulig å finne ledig plass, men det spørs selvfølgelig når du kommer.  Da kan du gå inn langs Birkelunden til Markveien og trikken til øvrige deler av byen.

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kalevaala skrev:

Et alternativ er å bruke en av innfartsparkeringene. Parker på utsiden av Oslo og ta toget inn.  

Da slipper du å kjøre i sentrum i det hele tatt, og betaler mye mindre i parkereringsavgift. 

F.eks. Sande eller Asker  (Det står at det er for de med månedskort, men om man leser litt til kommer det fram at mot en liten avgift kan også andre parkere der.)

http://www.banenor.no/Jernbanen/pendlerparkering/

Takk for tips. Det blir litt tungvint, fordi vi skal ha med bilen inad i Oslo etter handleturen, og da blir det litt tungvint å dra helt ut til Asker eller et annet sted langt utenfor byen for å hente den. Men skal ha det i mente til neste gang, kanksje det passer bedre en annen gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cathlin skrev:

Det er et parkeringshus på Vulkan. En liten spasertur over elva og du er på Grünerløkka.

Takk! Det skal jeg kikke på :-) Prøvde å finne et kart over parkeringshus i Oslo, men det fant jeg ikke. Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Bare en liten sidekommentar: Det er ikke t-bane på Grünerløkka, men du kan ta blåtrikken. Evt. gå, litt avhengig av hvor du er og hvor du skal (både sentrum og Løkka er relativt stort, og en kan vel si at Løkka grenser mot sentrum).

Godt mulig vi bare kan gå fra Grünerløkka og over til sentrum og tilbake igjen. Tror ikke vi skal så langt oppover i byen.

Dattera bestemmer :-) Det er visst særlig vintage-butikker hun er interessert i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, påskelilje skrev:

Godt mulig vi bare kan gå fra Grünerløkka og over til sentrum og tilbake igjen. Tror ikke vi skal så langt oppover i byen.

Dattera bestemmer :-) Det er visst særlig vintage-butikker hun er interessert i!

NED til byen, OPP til Grünerløkka fra sentrum  :P

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg vet om en gratis parkeringsplass i Nydalen. Hvis du skal til Grunerløkka får du en fin gåtur nedover langs Akerselva. Om du vil vite om denne parkeringsplassen, må du sende meg en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettest å finne parkeringsplass ved Cuba.  Kjør inn Sofienberggata ved Olav Ryes plass og sving opp Fossveien.  Men det er fjernet utrolig mange parkeringsplasser nå og særlig i helga er det nesten umulig å finne noe ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, påskelilje skrev:

Takk! Det skal jeg kikke på :-) Prøvde å finne et kart over parkeringshus i Oslo, men det fant jeg ikke. Vet du noe om det?

Det er bare å Google parkering Oslo eller Grünerløkka og velge Google Maps så får du opp mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 4/17/2018 den 8.30, påskelilje skrev:

Jeg skal til Oslo i helga, og er usikker på hvordan det funker med dieselbil? Er det helt forbudt, også for turister, å kjøre dieselbil i Oslo nå? Kan en evt betale et gebyr, slik at en ikke får bot dersom en bil kontrollert (liknende piggdekkgebyret?)?

Har noen et forslag til hvor en kan parkere en del timer, gjerne i nærheten av Grünerløkka? Parkeringshus eller stor parkeringsplass? Tenkte å ta utgangspunkt derfra, og så heller ta t-banen inn mot byen etter at vi har gjort det vi skal på Grünerløkka.

Man tar ikk t-bane fra grûnerløkka til byen, man går, man er jo da i sentrum. dvs være noe sånt som en holdeplass om den eksiterte.

Best er å parkere på en komunal plass, men jeg tror du kun kan stå der 2 timer.

Eller du parkerere utenfor mitt hus, og tar bussen ned til oslo s, ta 20 min, da er parkering gratis.

Oslo er så liten at man kan gå til alt i sentrum.

 

Anonymkode: 23694...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet om en gratis parkeringsplass i Nydalen. Hvis du skal til Grunerløkka får du en fin gåtur nedover langs Akerselva. Om du vil vite om denne parkeringsplassen, må du sende meg en pm :)

Da er hun like ved meg, og her er det meste gratis., dessueten skal hun sove i mitt hus.

 

 

Anonymkode: 23694...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er hun like ved meg, og her er det meste gratis., dessueten skal hun sove i mitt hus.

 

 

Anonymkode: 23694...88a

Da hadde jeg parkert der og tatt trikken ned til Grünerløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tar ikk t-bane fra grûnerløkka til byen, man går, man er jo da i sentrum. dvs være noe sånt som en holdeplass om den eksiterte.

Best er å parkere på en komunal plass, men jeg tror du kun kan stå der 2 timer.

Eller du parkerere utenfor mitt hus, og tar bussen ned til oslo s, ta 20 min, da er parkering gratis.

Oslo er så liten at man kan gå til alt i sentrum.

 

Anonymkode: 23694...88a

Det var jo kjempelurt å parkere hos deg! Tenkte ikke på det! Jeg sender SMS når vi drar hjemmefra lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dorthe skrev:

Da hadde jeg parkert der og tatt trikken ned til Grünerløkka.

Veldig lurt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎04‎.‎2018 den 17.43, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet om en gratis parkeringsplass i Nydalen. Hvis du skal til Grunerløkka får du en fin gåtur nedover langs Akerselva. Om du vil vite om denne parkeringsplassen, må du sende meg en pm :)

Takk for tilbudet, men jeg tar i mot råd og parkerer hjemme hos hun jeg skal overnatte hos og tar trikken ned. Tenkte ikke på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎04‎.‎2018 den 14.25, Xtra skrev:

NED til byen, OPP til Grünerløkka fra sentrum  :P

OK da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...