Gå til innhold

D vitamin spørsmål...


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Jeg har konstatert mangel, har tatt tilskudd i flere år .Bruker nå 20 mikrogram om dagen. Nå ser jeg det har kommet reseptfri 40 mikrogram pakker til nesten samme pris som 20 mikrogram. Er det trygt å ta 40 mikrogram annen hver dag i stedet for 20 mikrogram hver dag?

 

Ligger ca midt i løypa på godkjent verdi på  blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har konstatert mangel, har tatt tilskudd i flere år .Bruker nå 20 mikrogram om dagen. Nå ser jeg det har kommet reseptfri 40 mikrogram pakker til nesten samme pris som 20 mikrogram. Er det trygt å ta 40 mikrogram annen hver dag i stedet for 20 mikrogram hver dag?

 

Ligger ca midt i løypa på godkjent verdi på  blodprøver.

Sønnen min som manglet d.vit tok 80 mg hver dag en periode, nå tar både han og meg 40 mg hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går helt fint. De anbefalte dosene i Norge er langt under det som er anbefalt i andre land. Du kan ta 40 microgram hver dag, om du vil, uten å få for mye D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint ligge i øvre del av normalområde på blodprøver og til og med over normalområdet. Jeg tar 40 mcg hver dag i vintersesongen og 20 mcg resten av året. Mennesker som lever nær ekvator får typisk i seg 500 mcg om dagen bare gjennom sola, og er fortsatt i live.

Men til det du spør om: Hvis dette er et kostnadsspørsmål, kjøp 80 mcg (også reseptfritt) og ta en hver fjerde dag for å spare mer penger. Halveringstiden er meget lang, så det gjør ingenting med dosering annenhver dag eller sjeldnere.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har konstatert mangel, har tatt tilskudd i flere år .Bruker nå 20 mikrogram om dagen. Nå ser jeg det har kommet reseptfri 40 mikrogram pakker til nesten samme pris som 20 mikrogram. Er det trygt å ta 40 mikrogram annen hver dag i stedet for 20 mikrogram hver dag?

 

Ligger ca midt i løypa på godkjent verdi på  blodprøver.

Anbefaler deg nettsiden 123apotek.no. Fraktfritt og helt trygt.  Der får du billigst vitaminer, og mye annet billig også. Sjekk ut ibumetin til rundt 16-17  kroner for eksempel. 

Anonymkode: ad976...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...