Gå til innhold
Worrysome plenty

D vitamin spørsmål...

Anbefalte innlegg

Worrysome plenty

Jeg har konstatert mangel, har tatt tilskudd i flere år .Bruker nå 20 mikrogram om dagen. Nå ser jeg det har kommet reseptfri 40 mikrogram pakker til nesten samme pris som 20 mikrogram. Er det trygt å ta 40 mikrogram annen hver dag i stedet for 20 mikrogram hver dag?

Ligger ca midt i løypa på godkjent verdi på  blodprøver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har konstatert mangel, har tatt tilskudd i flere år .Bruker nå 20 mikrogram om dagen. Nå ser jeg det har kommet reseptfri 40 mikrogram pakker til nesten samme pris som 20 mikrogram. Er det trygt å ta 40 mikrogram annen hver dag i stedet for 20 mikrogram hver dag?

Sønnen min som manglet d.vit tok 80 mg hver dag en periode, nå tar både han og meg 40 mg hver dag. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trine

Ja, det går helt fint. De anbefalte dosene i Norge er langt under det som er anbefalt i andre land. Du kan ta 40 microgram hver dag, om du vil, uten å få for mye D-vitamin.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
issomethingwrong

Du kan helt fint ligge i øvre del av normalområde på blodprøver og til og med over normalområdet. Jeg tar 40 mcg hver dag i vintersesongen og 20 mcg resten av året. Mennesker som lever nær ekvator får typisk i seg 500 mcg om dagen bare gjennom sola, og er fortsatt i live.

Men til det du spør om: Hvis dette er et kostnadsspørsmål, kjøp 80 mcg (også reseptfritt) og ta en hver fjerde dag for å spare mer penger. Halveringstiden er meget lang, så det gjør ingenting med dosering annenhver dag eller sjeldnere.

Endret av issomethingwrong
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Worrysome plenty

Takker for alle svar, da vet jeg det til neste gang jeg kjøper d vit :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
15 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Anbefaler deg nettsiden 123apotek.no. Fraktfritt og helt trygt.  Der får du billigst vitaminer, og mye annet billig også. Sjekk ut ibumetin til rundt 16-17  kroner for eksempel. 

Anonymkode: ad976...ec8

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her