Gå til innhold

Mitt møte med Nav etter 25 år som yrkesaktiv er nedslående.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Årsaken er at vi har politikere som bare er eventyrere tror jeg. Ressurssvake grupper, eldre som yngre må bare seile sin egen sjø til og med hva gjelder medisinsk oppfølging.

Anonymkode: 43ba3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enkelte av de som ringer fra Nav er bare skumle synes jeg og kan finne på å si det utrolige. Man skulle tatt dem opp på bånd. Heldigvis er det sannsynligvis snart slutt for meg og jeg er kun en ordinær alderspensjonsmottaker.

Anonymkode: 43ba3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan virke som enkelte er troende til alt dersom man ikke innretter seg slik og slik i livet.

Anonymkode: 43ba3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er så mye smertefullt i livet som man først skjønner når man er der selv. Igrunnen en sånn selvfølgelighet vi alle vet men først for alvor forstår ved langtidsarbeidsledighet. Tror knapt de helt unge får særlig mye hjelp fra NAV i dag i retning av å etablere yrkestilknytning av noe lenger varighet. En annen ting er at det ikke er lett å orientere seg om de støttetiltak som fortsatt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Spøkelsets fulle navn er Langtidsarbeidsledighet og det rammer veldig mange totalt sett i løpet av et arbeidsliv. Mange flere enn man tror for det er vel det største skamtema eller " den store elefanten i rommet" for mange fler enn man aner tror jeg. Det er tema man nødigst snakker om og slik nav legger opp til er dette ting som nærmest kringkastes til alle for at ungdommen skal kunne lære av eldres forsvarsløshet og manglende rettsvern. De fleste har jo aldri snakket så mye om at noe hjelp hjemmefra var det heller smått med. De fleste ville være en av gjengen. Og mange fikk erfare disse menneskene og deres idealer om man husker dem overhodet da. Vanskelig å forstå alt hva mange politiske partier skryter på seg da som nå.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Når det gjelder de konkrete nav rådgivere så synes jeg enkelte er litt vel på det kreative og jeg kan mistenke noen for å mangle underholdning i eget liv som jeg tror mange gjør i dag. Noen burde heller vært ansatt i kunst og kulturbransjen synes jeg. De tenker ikke på hva de setter igang hos klienten av funderinger over mulige grep som gjør veien tilbake til " det normale" mulig. Sjelden har de noe hjelp å tilby utover mistenkeliggjøring av personensom kanskje har alvorlige helseproblem de aldri har fått hjelp med. Men de Navarsetes er lojale mot kommune og fornekter eller vil ikke vite Avinor negativt som er funnet sted eller opererer bare med tre måneders historikk overfor klienten. Ikke rart folk blir sjuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Livet blir ofte så mye annerledes enn man tror. Lever jeg til 67 blir det kanskje litt bedre. Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Maggie55 skrev:

Men de Navarsetes er lojale mot kommune og fornekter eller vil ikke vite Avinor negativt som er funnet sted eller opererer bare med tre måneders historikk overfor klienten. 

Autokorrektur-djevelen kommer til å overta verden :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ikke lett å finne noe annet å jobbe med. Mange som har tatt lang utdanning også profesjonsutdanninger må det. Men hvor skal man ta det alt fra når helsa kanskje også svikter. Det er bare fortvilet for mange av oss også for de som jobber i Nav tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

En erfaring jeg kan dele er at man skal ikke tro at andre vet så mye om en selv bestandig. Jeg har vært arbeidsledig i fire år og jeg har ikke tall for sakabehandlerskifter som har vært. Enkelte jeg har snakket med av andre brukere synes å tro at de lokale representantene vet alt om dem. Det tror jeg ofte ikke og jeg tror ikke de prøver engang. Til det " holder de i" for mange klienter. Nettopp det samme argument som fastlegene fører i felten. At de ikke får tid til å følge opp alle. Tror også de informasjonssystemene ikke strekker til. Og hva skjer når klienten får helseproblemer og ikke lenger kan ta en jobb på timen. Ja da ser man problemene  spesielt om man ikke besitter nøkkelkompetanse som samfunnet ønsker å vedlikeholde eller bare er eldre og begynnende problemer med bena kanskje. Da ser man hvordan samfunnet mener at man har vært sin egenulykkes snekker fra man slo opp øynene i fødestuen i sin tid. Å redde liv er ikke lett akkurat men kanskje gi klienten ikke falske  forhåpninger om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt går på et vis til dagen man blir mer alvorlig syk. Da ser man at hele systemet er bare ansvarspulverisering og neonreklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Maggie55 skrev:

En erfaring jeg kan dele er at man skal ikke tro at andre vet så mye om en selv bestandig. Jeg har vært arbeidsledig i fire år 

Hva lever du av da? Dagpenger får en bare i to år.

Anonymkode: 7b37e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nå , tidlig uttatt alderspensjon. Venter tillegg om lever til 67.( Hvis ikke hele pensjonssystemet også veltes da. )Håper det da blir bedre. Nav og helseapparatet forstår ofte ikke at den fysiske helsa kan for alvor begynne å krangle også hos fra før psykisk hardt belastede personer.Hvordan det blir fremover vet jeg ikke. Alle trenger et eksistensgrunnlag uomtvistelig. Problemene er bare kjempestore overalt tror jeg unntatt for utlendinger virker det som. De kjøper jo opp alt som er skal man tro avisene. Ikke rart det blir for mye også for legene som jo har varslet lenge nå. Man må bare ta vare på seg selv så godt man kan. Å bidra noe utover det er vanskelig for så mange i dag tror jeg. Tror mange bare har det jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det er ikke bare seniorene som får lide. Det er ingen som ikke berøres i dag tror jeg. Politikerene styrer hele landet i grus virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maggie55 skrev:

Problemene er bare kjempestore overalt tror jeg unntatt for utlendinger virker det som. De kjøper jo opp alt som er skal man tro avisene. Ikke rart det blir for mye også for legene som jo har varslet lenge nå. Man må bare ta vare på seg selv så godt man kan. Å bidra noe utover det er vanskelig for så mange i dag tror jeg. Tror mange bare har det jævli.

 

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er ikke bare seniorene som får lide. Det er ingen som ikke berøres i dag tror jeg. Politikerene styrer hele landet i grus virker det som.

 

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er stor skam å bivåne alt som skjer i våre dager.

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i elendighetsbeskrivelsene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er ikke like o.k for alle nei. Jeg syntes ikke mitt møte var o.k. Her er ikke uten feil og mangler selv men hadde ventet meg at systemet fungerte mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Autokorrekturen som ingen finner innstillingen på ja. Iallefall ikke individuelt tilpasset eller på brukers premisser ombod noengang var.

Overhodet ingen fare så lenge man har noe å irritere seg over dog.🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mange ganger har jeg vært i sterk tvil om dette er i overensstemmelse med lov og tett. Personlig synes jeg det er grunn for skepsis mer en noengang i samhandling med nav og øvrig helsesystem. Især det lokale. Uten at jeg vil skjære noen over en kam.Det er stor grunn for skepsis i dag er hva jeg vil formidle.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...