Gå til innhold

Helt fin på kvelden


Jarle

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg har slitt nå i et år med angst og depresjon. MEN det jeg lurer på som ingen leger gir meg noe svar på er hvorfor alltid kveldene mine er fine. Det er også slik noen ganger at deler av dager kan være symptomfrie og glade, ja nesten hele dager. Morgenene mine har de siste åtte månedene vært svært tunge. Går på jobb, men har alltid en vond vond følelse i kroppen. Men som sagt plutselig kan den være borte. Ting pleier å bli bedre når jeg henter sønnen min også - men ikke alltid. Hvordan kan jeg ha det så bra utover kvelden og midt på natten når dagene slett ikke er sånn??? Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette. Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forundrer meg at legene dine ikke vet at dette er en typisk døgnvariasjon ved depresjon.

Forklaringen er litt usikker, men de fleste mener at dette er knyttet til søvnens depressive virkning. Når vi våkner om morgenen etter en lang søvn, er depresjonen på sitt dypeste. Et over senettermiddagen og kvelden avtar depresjonen, spesielt om vi ikke sover i løpet av dagen.

Du kan jo prøve å forkorte den tiden du sover om natten ved å legge deg litt senere og uansett stå tidlig opp. Kanskje det vil gjøre hverdagen lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere - på en måte godt å høre at dette kan skyldes depresjon. Det som likevel er så veldig rart er at jeg kan gå fra å være veldig angstfullt eller depp til plutselig å være temmelig fin deler av dagen. Virker som angsten eller den fæle følelsen kommer i kjappe tak gjennom dagen. Noen dager er mer stabile. Skjønner ingenting og det blir jo veldig ustabilt også. Er det noen andre som har det sånn? Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det plutselig kan være helt fint innimellom?? Jeg hadde fire fem dager helt i starten for et års tid siden som jeg var helt fin i formen. Så lenge har det ikke vært etter det igjen, men da mente psykiateren jeg gikk til at jeg var bipolar med rapid cycling!!!? Har aldri følt meg noe ovenpå som hypomani beskrives heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 1.5.2018 den 10.36, Jarle skrev:

Men at det plutselig kan være helt fint innimellom?? Jeg hadde fire fem dager helt i starten for et års tid siden som jeg var helt fin i formen. Så lenge har det ikke vært etter det igjen, men da mente psykiateren jeg gikk til at jeg var bipolar med rapid cycling!!!? Har aldri følt meg noe ovenpå som hypomani beskrives heller. 

Jeg er bipolar og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har perioder hvor jeg så og si ikke har noen som helst symptomer, men til og med da er kveldene best. Jeg har imidlertid hypomane episoder noen ganger i året.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er bipolar og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har perioder hvor jeg så og si ikke har noen som helst symptomer, men til og med da er kveldene best. Jeg har imidlertid hypomane episoder noen ganger i året.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Hei og takk for svar. Er blitt friskemeldt for bipolaritet da jeg har hatt denne angsten og depresjonen i et helt år nå uten noe som helst topper eller hypomani. Den er der hele tiden, men jeg kan lysne til for minutter eller sekunder for så å få angsten tilbake. Det er vel vanlig med depresjon også at man blir bedre på kveldene? Har du det kjipt hele året liksom? Hvordan føles hypomani??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/30/2018 den 18.51, Jarle skrev:

Hei dere. Jeg har slitt nå i et år med angst og depresjon. MEN det jeg lurer på som ingen leger gir meg noe svar på er hvorfor alltid kveldene mine er fine. Det er også slik noen ganger at deler av dager kan være symptomfrie og glade, ja nesten hele dager. Morgenene mine har de siste åtte månedene vært svært tunge. Går på jobb, men har alltid en vond vond følelse i kroppen. Men som sagt plutselig kan den være borte. Ting pleier å bli bedre når jeg henter sønnen min også - men ikke alltid. Hvordan kan jeg ha det så bra utover kvelden og midt på natten når dagene slett ikke er sånn??? Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette. Jarle

Det kan ha noe å gjøre med at om kvelden er det ingen krav og du kan slappe av med god samvittighet.

Anonymkode: 7388d...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bipolar og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har perioder hvor jeg så og si ikke har noen som helst symptomer, men til og med da er kveldene best. Jeg har imidlertid hypomane episoder noen ganger i året.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Hei og takk for svar. Er blitt friskemeldt for bipolaritet da jeg har hatt denne angsten og depresjonen i et helt år nå uten noe som helst topper eller hypomani. Den er der hele tiden, men jeg kan lysne til for minutter eller sekunder for så å få angsten tilbake. Det er vel vanlig med depresjon også at man blir bedre på kveldene? Hvor lenge kan dine gode perioder vare? Hvordan føles hypomani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Jarle skrev:

Hei og takk for svar. Er blitt friskemeldt for bipolaritet da jeg har hatt denne angsten og depresjonen i et helt år nå uten noe som helst topper eller hypomani. Den er der hele tiden, men jeg kan lysne til for minutter eller sekunder for så å få angsten tilbake. Det er vel vanlig med depresjon også at man blir bedre på kveldene? Hvor lenge kan dine gode perioder vare? Hvordan føles hypomani?

Vanlige dep4esjoner vil være uttalt mer eller mindre hele tiden vil jeg tro. Når jeg er i hypomane faser så bruker jeg å være intens med alt og alle, snakke mye og fort, være utålmodig og lettere irritabel, ikke ha sosial angst og imulsiv samt føle meg sim "kongen på haugen"-:) Når disse periodene har gitt seg, så lengter jeg veldig etter den samme følelsen i meg.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vanlige dep4esjoner vil være uttalt mer eller mindre hele tiden vil jeg tro. Når jeg er i hypomane faser så bruker jeg å være intens med alt og alle, snakke mye og fort, være utålmodig og lettere irritabel, ikke ha sosial angst og imulsiv samt føle meg sim "kongen på haugen"-:) Når disse periodene har gitt seg, så lengter jeg veldig etter den samme følelsen i meg.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Høres frustrerende ut. Mine godstunder varer som regel bare en kveld eller minutter. Hvor lenge varer disse hypomane periodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.5.2018 den 6.19, kupton skrev:

Det forundrer meg at legene dine ikke vet at dette er en typisk døgnvariasjon ved depresjon.

Forklaringen er litt usikker, men de fleste mener at dette er knyttet til søvnens depressive virkning. Når vi våkner om morgenen etter en lang søvn, er depresjonen på sitt dypeste. Et over senettermiddagen og kvelden avtar depresjonen, spesielt om vi ikke sover i løpet av dagen.

Du kan jo prøve å forkorte den tiden du sover om natten ved å legge deg litt senere og uansett stå tidlig opp. Kanskje det vil gjøre hverdagen lettere.

Jeg er ikke tråstarter men har forundrer meg over slike svingninger også. De er liksom helt utenfor min kontroll. Jeg pleide å « holde ut» hele dagen for å få en pause fra lidelsestrykket om kvelden. Men da jeg startet med antidepressiva forandrer svingningene seg og jeg våkner tidlig fordi jeg føler meg så deprimert og angstpreget. Så føler jeg meg fin på formiddagen  men elendig utover ettermiddag og kveld. Kan det ha noe å si at man bruker antidepressiva eller sover om dagen? . Vet du om en plass man kan lese om dette, min psykiater har aldri gitt meg noen forklaring. Jeg har trapper ned på medisinene nå fordi psykiateren opplever meg så mye bedre. Jeg snakker alltid med han på den beste tiden på døgnet. 

Anonymkode: 0c8c1...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bladgrønt
17 timer siden, Jarle skrev:

Høres frustrerende ut. Mine godstunder varer som regel bare en kveld eller minutter. Hvor lenge varer disse hypomane periodene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Medlemmet skrev:

 

De hypomane periodene varer som regel i ca.en uke eller to, men innimellom har jeg de bare noen få dager også.

Anonymkode: 6c6b6...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også er sånn: snur gjerne døgnet pga av det. Jeg tror det er fordi man slipper forholde seg til andre, stress og ting man må gjøre. Det er få eller ingen lyder, og mange rolige timer. Jeg liker dag på mange måter, men hater alt støyet fra maskiner, folk, biler osv. Det er stressende. Alt det er bort på natta.

Anonymkode: bf04e...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 den 19.29, Jarle skrev:

Hei og takk for svar. Er blitt friskemeldt for bipolaritet da jeg har hatt denne angsten og depresjonen i et helt år nå uten noe som helst topper eller hypomani. Den er der hele tiden, men jeg kan lysne til for minutter eller sekunder for så å få angsten tilbake. Det er vel vanlig med depresjon også at man blir bedre på kveldene? Har du det kjipt hele året liksom? Hvordan føles hypomani??

Det er typisk bipolar depresjon å føle seg bedre utover kvelden. 

Det er også typisk bipolar depresjon å sove mer/få økt søvnbehov. Mindre og dårligere søvn, f. eks pga negativt tankekjør, er typisk unipolar depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alle sier meg at både angst og deperesjon blir fin på kvelden. Ved bipolar depresjon - hvordan har man det da? Jeg jobber og er aldri noe trett? Har energi selvom jeg er mørk i hodet. Våkner tidligere enn vanlig, men det er vel vanlig grunnet angst og depresejon ? Har heller liksom aldri hatt perioder med knallform og masse energi - bare vanlig lugn form i mellom slagene. Er såå rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Janus30 said:

Det er typisk bipolar depresjon å føle seg bedre utover kvelden. 

Det er også typisk bipolar depresjon å sove mer/få økt søvnbehov. Mindre og dårligere søvn, f. eks pga negativt tankekjør, er typisk unipolar depresjon. 

Takk for svar. Alle sier meg at både angst og deperesjon blir fin på kvelden. Ved bipolar depresjon - hvordan har man det da? Jeg jobber og er aldri noe trett? Har energi selvom jeg er mørk i hodet. Våkner tidligere enn vanlig, men det er vel vanlig grunnet angst og depresejon ? Har heller liksom aldri hatt perioder med knallform og masse energi - bare vanlig lugn form i mellom slagene. Er såå rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2018 den 15.03, Jarle skrev:

Takk for svar. Alle sier meg at både angst og deperesjon blir fin på kvelden. Ved bipolar depresjon - hvordan har man det da? Jeg jobber og er aldri noe trett? Har energi selvom jeg er mørk i hodet. Våkner tidligere enn vanlig, men det er vel vanlig grunnet angst og depresejon ? Har heller liksom aldri hatt perioder med knallform og masse energi - bare vanlig lugn form i mellom slagene. Er såå rart. 

Du har ikke bipolar lidelse om du aldri har vært hypoman/manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...