Gå til innhold

Hva tenker du om globalisering?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Er det på tide å kaste nasjonalstaten på historiens gravplass? Eller ikke? Er migrasjon en naturkraft vi ikke kan styre? Det fargerike felleskap er det bare positivt? Gleder du for dine etterkommere når hele Norge har blitt som Oslo øst?

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Verden går gjennom en tøff periode og alle skal tjene sine penger.😊

Anonymkode: 6f017...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken er mye på ideeplanet tror jeg og altruisme er ingen typisk norsk verdi tror jeg om vi selvsagt tenker på oss som gode og det er vi jo. Men hvis den står for respektfullt samarbeid og samkvem og samhandling kan den jo lede oss til noe godt kanskje.

Anonymkode: 6f017...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange rammes samtidig i dag til at man klarer å skape noe innhold og politikk bare mere og mere uforståelig. Men det er jo en vanskelig periode i verden. Allikevel alle vil kanskje ikke si det heller. 

Anonymkode: 6f017...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste politiske retninger snakker varmt om miljø og tenker globalisering i økonomi i sine festtaler men se bare bilismen. Bare her vi bor i mindre tettbygd strøk vil jeg tro at bilismen er økt iallefall 20 ganger siden åttitall. Man skifter ut bilparken med nullutslippsbilen. Javel. Men med eksposensill økning virker det ganske umulig og hvor er man da. Jeg tror man må se på produksjonsprosesser også og ikke så mye i sluttproduktene hvis det er noe i de teoriene da.

Anonymkode: 6f017...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

For enkelte er livet bare en lek virker det som. De behøver ingenting betale ved reisens slutt. Alt er ikke mye å gjøre noe ved dessverre. Dog veldig interessant spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Globalisering fører til et "race to the bottom", det blir ren kapitalisme, fordi alle land konkurrerer med alle land, har ditt land verdige arbeidsforhold,  vil du tape mot land uten verdige arbeidsforhold. Så enten gå konkurs eller gi arbeiderne dårlige arbeidsforhold, det er det det vil ende med. Kapitalisme er bra, men skal helst holdes litt i sjakk av styresmakter, men det finnes ingen global styresmakt, dermed blir det problemer, og til slutt vil det være 1 bedrift som styrer hele kloden, kanskje 1 mann styrer hele klodens økonomi og eier nesten hele klodens verdier til slutt. Men... før det, vil folk bli dritt lei og starte kriger etc, og så er det påan igjenn, slik er mennesket

Kulturelle konflikter oppstår også selvsagt, som kan føre til mye rart

Anonymkode: 1702c...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Veldig enig i mye av dine resonnementer. Alt er ofte ikke så enkelt at alle ønsker for verden kan oppfylles nei. Det viktigste er freden føler jeg så folk får arbeidsro.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2018 den 0.40, Worrysome plenty skrev:

Er det på tide å kaste nasjonalstaten på historiens gravplass? Eller ikke? Er migrasjon en naturkraft vi ikke kan styre? Det fargerike felleskap er det bare positivt? Gleder du for dine etterkommere når hele Norge har blitt som Oslo øst?

Egentlig er det vel på tide at vi begynner å kjempe litt for nasjonalstaten. Vi er så opptatt av at alle andre skal ha det bra, at vi glemmer helt oss selv oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5/2/2018 den 8.48, Xtra skrev:

Jeg er for alt det Trump er mot.

Det er klart det er viktigere å være i mot Trumpen enn sørge for at velferdsstaten består.

Anonymkode: 12939...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5/1/2018 den 0.40, Worrysome plenty skrev:

Er det på tide å kaste nasjonalstaten på historiens gravplass? Eller ikke? Er migrasjon en naturkraft vi ikke kan styre? Det fargerike felleskap er det bare positivt? Gleder du for dine etterkommere når hele Norge har blitt som Oslo øst?

Jeg tenker at globaliseringen sakte men sikkert kveler velferdsstaten.

Lykke til.

Anonymkode: 12939...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at globaliseringen sakte men sikkert kveler velferdsstaten.

Lykke til.

Anonymkode: 12939...f51

Ingen tvil om det. Våre politikere ser ikke ut til å la det gå inn over seg. Det ordner seg vettu, se så fint det har blitt i Oslo øst, ikke noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

At med globaliseringsbegrepet kom også forestillingen av at har man bare mye familie og venner er ingenting noe problem.Det kan virke som det er slik for veldig mange. Hver enkelt av oss kan jo dermed umulig stilles til ansvar for stort og det er kanskje slik de som er mest ressursterke ønsker seg tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

For mange av de som styrer er helt umulige og får ikke til det skapte grann i vår generasjon virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Medaljer har ofte sin bakside.Det er ikke bare bare å bare best i klassen i alt heller. Det ser vi også i Norge tror jeg med så mange ulike syn på det meste og kanskje litt "annerledeslandet i Europa". Kanskje mere demokratiske utfordringer? Når det gjelder det økonomiske er det kanskje også en dag i morgen? Som en godt randomenisert tilfeldig utvalgt innbygger vil jeg vel bare si at jeg føler på konstant utilstrekkelighetsopplevelse og jeg tror dessverre ikke jeg er alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener trenden er mer og mer at alt er bare " rått marked" og " rå markedskrefter" i dag synes jeg og det er få mennesker som har økonomi til annet enn bare å føllge på til noen går av køen.Alle må vi bo et sted og spise vår mat. Alle har vi ansvar for oss selv og vårt. På meg virker det som globaliseringstanken bare har forsterket det negative i denne bølgen kanskje uten å ville det. Så mange andre reguleringsmekanismer har vi vel ikke som sivilisasjon med tanke for hverandres forskjellige behov. Og så skal vi sloss om det er kjøpers marked eller selgers marked i et marked som ikke er sunt for noen tror jeg. Men finnes der egentlig troverdige alternativer.? Selv om det går ut over vår alles helse til slutt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...