Gå til innhold

Hva gjør andre for å føle seg «bra nok»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
På ‎01‎.‎05‎.‎2018 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med at alle andre er så mye «bedre» enn meg. At jeg ikke er «bra nok», og det skaper så mange negative følelser om meg selv og gir meg smerte i en eller annen form nesten hver dag. Er så sliten av det, men klarer ikke å endre det fordi jeg ser ting med egne øyne, særlig på fb. Det er vanskelig å stole på at jeg er like bra/god nok, noen prøver å fortellle meg at jeg er det.. 

Jeg er i ferd med å gi opp. Hva gjør andre for å føle og vite at en er bra nok og like god som andre? 

Har slitt med det hele livet, og fb har gjort det verre fordi jeg ser ting med egne øyne, det er ikke bare noe jeg føler lenger. 

Jeg har en fortid med mye smerte pga utestengelse, og det har vært ubeskrivelig vondt, vært 5.hjulet på vogna, folk ville ikke bli sett med meg med andre til stede, de skammet seg sannsynligvis over meg, jeg og familien min ble baksnakket fordi vi var annerledes osv. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Det er en veldig vanlig problemstilling på DOL, så du er i alle fall ikke alene om å føle det sånn.

Jeg gjør masse rent praktisk for å være bra nok på jobb og bra nok hjemme, men det er ikke en problemstilling jeg tenker på. Jeg tror egentlig ikke det komme noe godt ut av å grave seg ned i det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har gitt opp selv, men går til psykolog nå pga dystymi som kommer pga tidligere hendelser, men som holdes vedlike pga lav selvfølelse.

Siden jeg liker å lese anbefalte hun boken "Å bkejmpe lav selvfølelse". Jeg har kjøpt den, og har lest først kapittel, og den ser grei ut hittil. Er jo en selvhjelpsbok, så jeg innser at jeg må være motivert for å starte med den, men kommer vel dit til slutt.

Anonymkode: c1dbe...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De søker seg til et yrke hvor man vet " å snakke seg selv opp". Man ser de ofte på TV.

Anonymkode: 5ab5a...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen jeg er trygg på og som betyr mye for meg har vist meg at andre ikke måler seg med andre og at jeg er like mye verd som andre. Det stoler jeg på. Jeg får også mange positive tilbakemeldinger og signaler fra andre som viser at jeg ikke er dårligere enn andre. Jeg må bare jobbe med tankene når følelsene prøver å fortelle meg noe annet, det endrer seg ikke over natta.. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva man ikke vet har man ikke vondt av er det noe som heter. Hvorfor oppsøker du situasjoner hvor du erfaringsmessig føler du kommer til kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Man må ikke ta alt innover seg. Man vet ikke mye for seg og det kan komme en dag imorgen også. Tidene vi lever i er veldig pressede og hva vet man egentlig om dem man finner det for godt å sammenlikne seg med? Det er ikke gull alt som glitrer. Vår renessanse kan komme jo før vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tenker på hvordan vi alle mennesker ønsker å være en positiv kraft i eget og andres liv ,men hvordan de rådende omstendigheter ofte gjør det vanskelig.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en komplisert og vanskelig person å forholde seg til. Hadde andre visst alt om meg hadde nok ingen orket å ha noen relasjon til meg. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en komplisert og vanskelig person å forholde seg til. Hadde andre visst alt om meg hadde nok ingen orket å ha noen relasjon til meg. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Ja, det godt hende at det er sånn. Eller kanskje ikke. Hvem vet. 

Men driver du ikke akkurat nå og bader deg selv i selvmedlidenhet? Finnes det noe du kan gjøre for få det bedre i stedet for denne badingen?

Anonymkode: 2a622...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det godt hende at det er sånn. Eller kanskje ikke. Hvem vet. 

Men driver du ikke akkurat nå og bader deg selv i selvmedlidenhet? Finnes det noe du kan gjøre for få det bedre i stedet for denne badingen?

Anonymkode: 2a622...b71

Selvmedlidenhet?? Tolk det som du vil. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det godt hende at det er sånn. Eller kanskje ikke. Hvem vet. 

Men driver du ikke akkurat nå og bader deg selv i selvmedlidenhet? Finnes det noe du kan gjøre for få det bedre i stedet for denne badingen?

Anonymkode: 2a622...b71

Uff. Ikke akkurat til hjelp dette. Folk trenger ofte heller trøst og oppmuntring enn at folk påpeker feil på denne måten. Får bare en person til å føle seg enda mindre og i tillegg gi en skyldfølelse. Formaning og realitetsorientering skal man vente med til man kjenner en person godt og den personene er trygg på at du bryr deg. 

Anonymkode: 07ae5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Ikke akkurat til hjelp dette. Folk trenger ofte heller trøst og oppmuntring enn at folk påpeker feil på denne måten. Får bare en person til å føle seg enda mindre og i tillegg gi en skyldfølelse. Formaning og realitetsorientering skal man vente med til man kjenner en person godt og den personene er trygg på at du bryr deg. 

Anonymkode: 07ae5...29f

Etter mange år på dol, så er kanskje ikke slik at vi ikke kjenner vedkommende. Eller det vi kjenner godt, er visse handle- og tenkemåter som gjentar seg. 

Anonymkode: 2a622...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år på dol, så er kanskje ikke slik at vi ikke kjenner vedkommende. Eller det vi kjenner godt, er visse handle- og tenkemåter som gjentar seg. 

Anonymkode: 2a622...b71

Så jeg pleier å bade i selvmedlidenhet?

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år på dol, så er kanskje ikke slik at vi ikke kjenner vedkommende. Eller det vi kjenner godt, er visse handle- og tenkemåter som gjentar seg. 

Anonymkode: 2a622...b71

Men hvorfor mener du at du er den rette til å påpeke det du mener er feil hos denne personen?. Hvis dette med selvmedlidenhet er et tema som mange av oss kunne tenke over burde det bli tatt opp mer generellt som et tema?. Og kanskje på en litt mindre konfronterende måte?. Det er noe helt annet å konfrontere et menneske når man sitter ansikt til ansikt og motparten kan få gi respons. Det er vel det vanskelige med et slikt forum som dette. Jeg spør meg alltid om hva som er hensikten bak det man sier. Er det oppriktig ønske om å hjelpe eller er det mer irritasjon og fordømmelse mot denne personen du mener bader i selvmedlidenhet. Det er vanskelig å vite for mottakeren. Dessuten tror jeg ikke at de som skriver alltid er helt ærlig for de vil selvfølgelig si at intensjonene bare var gode. 

Anonymkode: 07ae5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor mener du at du er den rette til å påpeke det du mener er feil hos denne personen?. Hvis dette med selvmedlidenhet er et tema som mange av oss kunne tenke over burde det bli tatt opp mer generellt som et tema?. Og kanskje på en litt mindre konfronterende måte?. Det er noe helt annet å konfrontere et menneske når man sitter ansikt til ansikt og motparten kan få gi respons. Det er vel det vanskelige med et slikt forum som dette. Jeg spør meg alltid om hva som er hensikten bak det man sier. Er det oppriktig ønske om å hjelpe eller er det mer irritasjon og fordømmelse mot denne personen du mener bader i selvmedlidenhet. Det er vanskelig å vite for mottakeren. Dessuten tror jeg ikke at de som skriver alltid er helt ærlig for de vil selvfølgelig si at intensjonene bare var gode. 

Anonymkode: 07ae5...29f

Det går bra. Jeg tåler tilbakemeldingen. God helg :) 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg pleier å bade i selvmedlidenhet?

Anonymkode: 9f53e...a9b

Nei, det pleier du ikke. Men du surrer deg inn i noen tankemønstre, når følelsene dine raser, som bare gjør deg enda mer fortvilet. 

Anonymkode: 2a622...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går bra. Jeg tåler tilbakemeldingen. God helg :) 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Beklager, da tok jeg feil. Forstår ikke alltid dialogene innpå her. :)

Anonymkode: 07ae5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 1.5.2018 den 21.24, tjohei1 skrev:

Prøve å ikke sammenligne seg med andre. Man blir mer avslappet med årene. Trene, meditere, yoga, mindfullness. Fargerike klær, fine klær, sminke, parfyme, en god dusj, farge håret. Nyte våren og sommeren som kommer. Skriv liste over alt som er positivt med deg. Gjør aktiviteter som er lystbetont og som gir mestring. Lag delmål og mål. Slanke seg. Bli sterkere, bedre kondis. Lære noe nytt. Forbedre seg. Tenk på det du har fått til. Livet er urettferdig, noen har bedre forutsetninger enn andre for å bli lykkelige (gode gener, pågangsmot, positivt livssyn, personlighet). 

Viktig  å ikke sammenligne seg . Og tenke: jeg er jeg, og la andre være andre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det pleier du ikke. Men du surrer deg inn i noen tankemønstre, når følelsene dine raser, som bare gjør deg enda mer fortvilet. 

Anonymkode: 2a622...b71

Takk for at du sier det. Jeg begynte å tro at du mener jeg er en som bader i selvmedlidenhet. Men jeg skjønner at du mente det skjer nå og da. 

Jeg har store problemer når det kommer til dette med å tro at jeg er «bra nok». Fortiden min har formet meg, selv om jeg også prøver å si til meg selv at det ikke skjer idag.

Jeg kan ikke noe for at det er så vanskelig. Jeg prøver virkelig, og jeg prøver å ta til meg tilbakemeldinger jeg får fra andre om at jeg er «bra nok». Jeg klarer innimellom å tro på det, og så skjer det ting som får meg til å føle det stikk motsatte igjen. 

Jeg skal gjøre mitt beste. Jeg er rimelig sikker på at jeg vet hvem du er og du vet jeg setter pris på dine korreksjoner selv om det svir. 

Anonymkode: 9f53e...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...