Gå til innhold

Er kulturen lik/ ulik nordmenn i Mellom-Europa?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Gjest Mina1

Jeg lurer litt på en sak. Jeg har hatt litt kontakt via nettet med en fra et land i Mellom-Europa, men som bor og jobber i Norge. Er kulturen deres ganske lik vår? Noen som vet? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xtra
3 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg lurer litt på en sak. Jeg har hatt litt kontakt via nettet med en fra et land i Mellom-Europa, men som bor og jobber i Norge. Er kulturen deres ganske lik vår? Noen som vet? 

Kulturen er naturlig nok er ulik fra land til land, og ofte også innen de enkelte land. F.eks. er det forskjeller i kulturen i nord- og sør-Tyskland; vi vil nok oppleve den nordtyske kulturen nærmere vår.  Men naturlig nok er kulturen mer lik innen Europa enn f.eks. sammenlignet med i andre verdensdeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har hatt litt kontakt via nettet med en fra et land i Mellom-Europa, men som bor og jobber i Norge. Er kulturen deres ganske lik vår?

Du må nesten spesifisere nærmere enn "Mellom-Europa".  Det kan være store forskjeller mellom en sveitser og en ungarer, for å ta et tilfeldig eksempel.  Kommer han fra en landsby eller en storby, er han religiøs, hva slags (økonomiske og andre) forhold er han vokst opp i, osv. 

Sånn rent bortsett fra at enkeltpersoner kan være svært avvikende i forhold til hjemlandets "kultur". Tenk for eksempel på ryktet som skandinaviske jenter har i mange "utland" - at de er helt uten seksuelle hemninger eller grenser...  Du trenger ikke reise lenger enn til Storbritannia før du møter det synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Xtra skrev:

Kulturen er naturlig nok er ulik fra land til land, og ofte også innen de enkelte land. F.eks. er det forskjeller i kulturen i nord- og sør-Tyskland; vi vil nok oppleve den nordtyske kulturen nærmere vår.  Men naturlig nok er kulturen mer lik innen Europa enn f.eks. sammenlignet med i andre verdensdeler. 

Ja, det er det jeg har forstått. Altså at kulturen i Europa er mer lik. 

Anonymkode: adbfc...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Du må nesten spesifisere nærmere enn "Mellom-Europa".  Det kan være store forskjeller mellom en sveitser og en ungarer, for å ta et tilfeldig eksempel.  Kommer han fra en landsby eller en storby, er han religiøs, hva slags (økonomiske og andre) forhold er han vokst opp i, osv. 

Sånn rent bortsett fra at enkeltpersoner kan være svært avvikende i forhold til hjemlandets "kultur". Tenk for eksempel på ryktet som skandinaviske jenter har i mange "utland" - at de er helt uten seksuelle hemninger eller grenser...  Du trenger ikke reise lenger enn til Storbritannia før du møter det synet.

Tskjekkia? Polen?

Anonymkode: adbfc...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tskjekkia? Polen?

Anonymkode: adbfc...3a2

Tok på anonym med ffeil... Men foreks Tskjekkia og Polen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Tok på anonym med feil... Men foreks Tskjekkia og Polen? 

Dette vet jeg fint lite om, bortsett fra at de fleste polakker er katolikker (men det betyr ikke at alle er strengt religiøse), mens Tsjekkia er en svært sekulær stat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
9 minutter siden, laban skrev:

Dette vet jeg fint lite om, bortsett fra at de fleste polakker er katolikker (men det betyr ikke at alle er strengt religiøse), mens Tsjekkia er en svært sekulær stat. 

Sekulær stat vil det si at de ikke er religiøse, og lever ganske likt som norske? ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Sekulær stat vil det si at de ikke er religiøse, og lever ganske likt som norske? ... 

Det betyr at de fleste ikke har tilhørighet til noe trossamfunn, i hvert fall ikke "aktivt utøvende".

Om de lever likt som norske, har med mye mer enn religion å gjøre, og i så måte har jeg ikke peiling på Tsjekkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
4 minutter siden, laban skrev:

Det betyr at de fleste ikke har tilhørighet til noe trossamfunn, i hvert fall ikke "aktivt utøvende".

Om de lever likt som norske, har med mye mer enn religion å gjøre, og i så måte har jeg ikke peiling på Tsjekkia.

Samme her. Jeg har ingen anelse. Forsøke å google opp osv.... Har aldri vært i Tskjekkia. De har iallefall varmere temperatur på denne tiden enn oss i landet ;):D 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
2 minutter siden, laban skrev:

Det betyr at de fleste ikke har tilhørighet til noe trossamfunn, i hvert fall ikke "aktivt utøvende".

Om de lever likt som norske, har med mye mer enn religion å gjøre, og i så måte har jeg ikke peiling på Tsjekkia.

Tsjekkia er som du sier sekulært, og kulturen er nok mer lik vår enn i mange katolske land og andre tidligere "østblokkland". Det var ikke uten grunn at Praha-våren fant sted akkurat der. Men som du er inne på - kultur er mer enn både religion og politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Har aldri vært i Tskjekkia.

Det staves "Tsjekkia".  Jeg har vært i Praha, men det var på 70-tallet mens det het Tsjekkoslovakia og var nokså "østeuropeisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
2 minutter siden, Xtra skrev:

Tsjekkia er som du sier sekulært, og kulturen er nok mer lik vår enn i mange katolske land og andre tidligere "østblokkland". Det var ikke uten grunn at Praha-våren fant sted akkurat der. Men som du er inne på - kultur er mer enn både religion og politikk.

Det er det. Kultur er så mye mer. Leste at det er en del ting som er lovlig i Tskjekkia som ikke er lovlig her. 

Jeg har ikke vært i Tskjekkia, men jeg har vært i andre land, men jeg har aldri fått et helhetslig bilde av hvordan de lever annet enn at det minner om Norge. Men blir man sammen med en fra et annet land så kan man nok iblant merke litt forskjell på hvor man er oppvokst og er fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
1 minutt siden, laban skrev:

Det staves "Tsjekkia".  Jeg har vært i Praha, men det var på 70-tallet mens det het Tsjekkoslovakia og var nokså "østeuropeisk".

haha, ja da vet jeg det... :D . Tsjekkia :D . Takk for info hehe. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
2 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er det. Kultur er så mye mer. Leste at det er en del ting som er lovlig i Tskjekkia som ikke er lovlig her. 

Jeg har ikke vært i Tskjekkia, men jeg har vært i andre land, men jeg har aldri fått et helhetslig bilde av hvordan de lever annet enn at det minner om Norge. Men blir man sammen med en fra et annet land så kan man nok iblant merke litt forskjell på hvor man er oppvokst og er fra. 

Jeg har vært i Tsjekkia flere ganger, og har i det hele tatt reist ganske mye. Men jeg har til gode å få et helhetlig bilde av noen andre lands kultur; for å få det må man nok leve mange år der. Mye av kjennskapen jeg har til kulturen i andre land har jeg fått gjennom litteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
6 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har vært i Tsjekkia flere ganger, og har i det hele tatt reist ganske mye. Men jeg har til gode å få et helhetlig bilde av noen andre lands kultur; for å få det må man nok leve mange år der. Mye av kjennskapen jeg har til kulturen i andre land har jeg fått gjennom litteraturen.

Slik er det med meg, og de landene som jeg har besøkt og. Har opplevd meget hyggelig service og hyggelige mennesker i utlandet. Men jeg vet ingenting om hvordan det er å leve sammen med foreks en mann fra Spania / Italia/ Kroatia/ USA, osv 

Eneste jeg merker litt med å skrive med en fyr fra utlandet er at han skriver litt feil som kan missforstås iblant. :D . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye ulik ville jeg si men jeg kjenner ingen.

Anonymkode: 33375...32d

Er helt fortryllet av en mann fra mellom-Europa om dagen. Dån ... han er iallefall søt.. men har ikke møtt han ennå. Kjempelett å skrive med. Skriver om alt mulig .Veldig koselig, men spørs om det er kjemi i virkeligheten. Jeg lurer veldig på om han er akkurat som oss norske. Eller om det merkes forskjell. 

Fikk virkelig kjenne på kroppen en slags forelskelsesrus uten å ha møtt han. Jeg har ikke kjent en slik følelse på lenge. Men kniper meg selv i armen og ber meg være forsiktig nå ;) .Vil helst ikke bli såret igjen.

Grønne øyne, mørkt hår.... den trente fine kroppen.... han er ufattelig søt .... ;) . Men vet lite om kulturen.

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Mina1 skrev:

Er helt fortryllet av en mann fra mellom-Europa om dagen. Dån ... han er iallefall søt.. men har ikke møtt han ennå. Kjempelett å skrive med. Skriver om alt mulig .Veldig koselig, men spørs om det er kjemi i virkeligheten. Jeg lurer veldig på om han er akkurat som oss norske. Eller om det merkes forskjell. 

Fikk virkelig kjenne på kroppen en slags forelskelsesrus uten å ha møtt han. Jeg har ikke kjent en slik følelse på lenge. Men kniper meg selv i armen og ber meg være forsiktig nå ;) .Vil helst ikke bli såret igjen.

Grønne øyne, mørkt hår.... den trente fine kroppen.... han er ufattelig søt .... ;) . Men vet lite om kulturen.

Hvis mannen er kjempelett å skrive med så bør du gi det en sjanse å møte ham.  Dere har da i hvert fall et felles språk å kommunisere på.  Kulturforskjeller er ikke viktige, men kjemi.

Anonymkode: 79655...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen er kjempelett å skrive med så bør du gi det en sjanse å møte ham.  Dere har da i hvert fall et felles språk å kommunisere på.  Kulturforskjeller er ikke viktige, men kjemi.

Anonymkode: 79655...c06

Han er kjempelett å skrive med. Og vannvittig søt på bildene. Får et veldig bra inntrykk av han. Han har bilde av seg på jobben sin og. Har en fast jobb her i Norge. Men det spørs om han liker meg da.... Men jeg får våge en avvisning....Jeg er redd for avvisning .... men det er noe jeg må ta sjansen ellers kommer jeg aldri noen vei. 

Han har veldig like interesser som meg. Liker å trene, turer i naturen, liker naturfoto, liker kunst, liker utrolig mye av det samme som meg... Han er ikke glad i uteliv og byliv! ET stort pluss! Så jepp jeg har lyst å gi han sjansen. Har bestemt meg for å møte han. 

Jeg skal forsøke å våge og mote meg opp til å møte han. Jeg føler at jeg bør forsøke selv om jeg sikkert blir avvist.. Han er en mann som jeg synes er spennende. For første gang på lang tid så ser jeg en mann som er virkelig interessant, og er han slik som jeg håper han er så må det være mannen i mitt liv, og mannen som var verdt alle sorgene jeg hadde før jeg traff han... romantiske meg altså !!!! ;) . Men det gjenstår å se. Hehe. Får håpe at han liker meg da, og at jeg liker han i virkeligheten. Hater dating!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...