Gå til innhold

Er kulturen lik/ ulik nordmenn i Mellom-Europa?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Gjest Xtra
32 minutter siden, Mina1 skrev:

Er helt fortryllet av en mann fra mellom-Europa om dagen. Dån ... han er iallefall søt.. men har ikke møtt han ennå. Kjempelett å skrive med. Skriver om alt mulig .Veldig koselig, men spørs om det er kjemi i virkeligheten. Jeg lurer veldig på om han er akkurat som oss norske. Eller om det merkes forskjell. 

Fikk virkelig kjenne på kroppen en slags forelskelsesrus uten å ha møtt han. Jeg har ikke kjent en slik følelse på lenge. Men kniper meg selv i armen og ber meg være forsiktig nå ;) .Vil helst ikke bli såret igjen.

Grønne øyne, mørkt hår.... den trente fine kroppen.... han er ufattelig søt .... ;) . Men vet lite om kulturen.

Selv om det kan være en fordel å være fra relativt lik kultur, er nok andre ting langt viktigere, som intensjoner og kjemien dere i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mina1
1 minutt siden, Xtra skrev:

Selv om det kan være en fordel å være fra relativt lik kultur, er nok andre ting langt viktigere, som intensjoner og kjemien dere i mellom.

Jeg er helt enig. Jeg har en del ting til felles med han. Blant annet: jeg hater å gå rundt i sentrum... liker ikke uteliv og barliv... Der er vi helt like. Han sa det før jeg sa det. Men kjemien og alt det andre betyr mer enn kulturene. Og kan jo være at jeg passer bedre sammen med  en fra mellom-europa enn med en fra nord . Man vet aldri. 

Jeg er redd for å bli avvist. Men jeg må ta sjanser. Forsøker å lære av tidligere erfaringer, og ta det om et spennende treff der og da, og så ser jeg hvordan det funker. Han sjarmerte meg ihvertfall i senk med bilder, og alt han skriver itillegg. 

Dette med  kulturforskjell  er ofte størst når religion er med i bildet. Men det sies at han kan ikke være av en spesiell religion tilhørende utifra landet han kommer fra forstår jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

Ofte så har en del land en finere kultur når det gjelder å ta vare på kjæresten sin iallefall, enn hva vi kan ha her i norden ;) .

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Mina1 skrev:

Han er kjempelett å skrive med. Og vannvittig søt på bildene. Får et veldig bra inntrykk av han. Han har bilde av seg på jobben sin og. Har en fast jobb her i Norge. Men det spørs om han liker meg da.... Men jeg får våge en avvisning....Jeg er redd for avvisning .... men det er noe jeg må ta sjansen ellers kommer jeg aldri noen vei. 

Han har veldig like interesser som meg. Liker å trene, turer i naturen, liker naturfoto, liker kunst, liker utrolig mye av det samme som meg... Så jepp jeg har lyst å gi han sjansen. Har bestemt meg for å møte han. 

Religioner blir først et problem hvis den ene er religiøs og den andre ikke, eller hvis de tilhører to forskjellige religioner.  Mennesker fra land med forskjellige religioner, men som ikke er særlig opptatt av religioner kan gå helt fint sammen.  Det går an å spørre han om hva han tenker om religioner.

Man kan alltid bli avvist så det er bare å hoppe i det:).  Selv om kjemien stemmer så hender det at noen trekker seg.  Derfor er skilsmisser vanlige

Anonymkode: 79655...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎05‎.‎2018 den 9.25, Mina1 skrev:

Jeg lurer litt på en sak. Jeg har hatt litt kontakt via nettet med en fra et land i Mellom-Europa, men som bor og jobber i Norge. Er kulturen deres ganske lik vår? Noen som vet? 

Jeg har bodd flere steder i verden, Europa, Sør-Amerika  og Afrika. En del europeere i det som er definert som mellomeuropa skiller seg fra oss der vi er mer like søramerikanere og afrikanere. Og en del sørmaerikanere og afrikanere skiller seg fra oss der vi er mer like mellomeuropa. Så her kommer det HELT ann på hva som er viktig for deg eller hva du ser på som viktig!

Jeg er adoptert og ser ikke ut som "nordmenn flest" Jeg opplever feks ekstremt mye mer rasisme i mellomeuropa enn blant afrikanerne og søramerikanere jeg har møtt ( selv om det finnes rasisme der også)- jeg opplever i noen tilfeller mye mer matchomenn blant polakker og tjekkiere enn blant feks etiopiere eller sørafrikanere og noe mer matcho blant en del søramerikanske  menn enn blant sørafrikanske osv osv.

Religiøsitet: opplever en mye sterke tilknytning til religion i polen enn i søramerika men det siste kommer ann på land. Da tenker jeg ikke bare påd et reiligøse i seg selv men der religionen har en stor del å si i hverdagen  og i høytider, bryllup, dåp osv.

Skulle jeg som norsk kvinne feks velge i blinde mellom en polsk og en eriopisk mann hadde jg helt klart valgt en etiopisk mann fordi jeg ville anta jeg opplevde mer aksept for likestilling i forholdet. Men dette er basert på mine erfaringer- og det er store forskjeller innad i landene, kulturene, familiene osv.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Ofte så har en del land en finere kultur når det gjelder å ta vare på kjæresten sin iallefall, enn hva vi kan ha her i norden ;) .

Det kan nok stemme.  En av årsakene er at vi er langt framme når det gjelder likestilling.  En unyansert (og ikke alltid gyldig) kortversjon: Mannen tar vare på kvinnen, kvinnen tar vare på hjemmet og barna.

Men som voksen og ferdig med barn, trenger du ikke bekymre deg i samme grad over dette som hvis du hadde vært 20 år yngre og klar for etablering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
2 timer siden, laban skrev:

Det kan nok stemme.  En av årsakene er at vi er langt framme når det gjelder likestilling.  En unyansert (og ikke alltid gyldig) kortversjon: Mannen tar vare på kvinnen, kvinnen tar vare på hjemmet og barna.

Men som voksen og ferdig med barn, trenger du ikke bekymre deg i samme grad over dette som hvis du hadde vært 20 år yngre og klar for etablering.

Det kan jo ha sine fordeler å treffe en mann fra et annet land. Slik som jeg er så føler jeg ofte at jeg er veldig anderledes enn nordmenn og svensker. En god del norske og svensker er altfor glad i partylivet, og utelivet, tross at de er midt i livet. Jeg ønsker en som liker bedre et roligere liv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Religioner blir først et problem hvis den ene er religiøs og den andre ikke, eller hvis de tilhører to forskjellige religioner.  Mennesker fra land med forskjellige religioner, men som ikke er særlig opptatt av religioner kan gå helt fint sammen.  Det går an å spørre han om hva han tenker om religioner.

Man kan alltid bli avvist så det er bare å hoppe i det:).  Selv om kjemien stemmer så hender det at noen trekker seg.  Derfor er skilsmisser vanlige

Anonymkode: 79655...c06

Det er sant. Jeg har lært at en avvisning kan skje når som helst. 

Jeg har hatt tre forhold. Forhold nr 1 : Jeg ble dumpet etter 15 år sammen. Forhold nr 2.: jeg valgte å gå videre etter 8 måneder sammen pga at han ikke ønsket å gå overens med min sønn. Forhold nr 3. Han dumpet meg etter 9 måneder, fortsatte som fuckfriends i 8 måneder til ,men så bare avviser han meg kaldt og kjølig. Så du har rett: avvisning kan skje når som helst, selv i etablerte forhold. Det er bare å våge.

Ser at jeg kan forelske meg igjen. Det gir meg ihvertfall en deilig følelse å kjenne på.   Går på daten. Og tar det som et hyggelig treff. Dersom jeg blir avvist, så har jeg sett at det er mullig å treffe noen som jeg liker ekstra godt. Og da har jeg i det minste forsøkt. Bedre det enn å aldri forsøke. 

Kulturforskjell.. jaja... kan være det funker helt supert likevel. Jeg er jo litt anderledes enn nordmenn generellt tror jeg. ;) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke men jeg har inntrykk av at tingene i veldig høy grad er arvelig betinget i de land. Veldige og hardt sammenvevet tradisjonsbundethet spesielt overfor " sine egne".

Anonymkode: 33375...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 5.5.2018 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke men jeg har inntrykk av at tingene i veldig høy grad er arvelig betinget i de land. Veldige og hardt sammenvevet tradisjonsbundethet spesielt overfor " sine egne".

Anonymkode: 33375...32d

De virker med opptatt av familieliv enn mange Norske. Mitt inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

De er mer slik som kommer med komplimenter. De forteller mer om hva de tenker osv. Bruker mer hjerteord :)))) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Mina1 skrev:

De virker med opptatt av familieliv enn mange Norske. Mitt inntrykk. 

Feminismen har ødelagt Norge.

Anonymkode: 1d3cb...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feminismen har ødelagt Norge.

Anonymkode: 1d3cb...f84

Merker stor forskjell. Norske er mer kalde og Prater om fester mens de fra lengre syd er mer gammeldagse. Og det liker jeg bedre enn festbargutta :). Gjelder ikke alle Norske/nordiske men mange norske/svenske/nordiske single er for opptatt med prat om fest og barliv I annledning som viktig samtaleemne under dates. Jeg skal UT to ganger I uken for alltid sier de. Akkurat det er jeg Lei av. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xtra
12 minutter siden, Mina1 skrev:

Merker stor forskjell. Norske er mer kalde og Prater om fester mens de fra lengre syd er mer gammeldagse. Og det liker jeg bedre enn festbargutta :). Gjelder ikke alle Norske/nordiske men mange norske/svenske/nordiske single er for opptatt med prat om fest og barliv I annledning som viktig samtaleemne under dates. Jeg skal UT to ganger I uken for alltid sier de. Akkurat det er jeg Lei av. 

Det sier jo litt om hva slags typer du har truffet, dette gjelder jo langt fra flertallet av voksne menn (eller kvinner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
28 minutter siden, Mina1 skrev:

 men mange norske/svenske/nordiske single er for opptatt med prat om fest og barliv I annledning som viktig samtaleemne under dates. Jeg skal UT to ganger I uken for alltid sier de. Akkurat det er jeg Lei av. 

Hæ?

Kjenner meg absolutt ikke igjen. Voksne mannfolk som er i jobb er jo ikke vanligvis ute på byen to ganger i uka? At en kan synes det er gøy med en fest av og til, vil jeg tro er ganske vanlig, men ikke at fest og barliv er det de fleste single mannfolk fokuserer på??? Snakker nå om voksne, på over 35.

Normale kjekke mannfolk, som en treffer i idrettslaget, i nabolaget, på tur i skogen, på jobb eller for den saks skyld i koret :P, er da som regel høyt oppegående, samfunnsengasjerte, morsomme og trivelige folk. Selvfølgelig finnes det unntak - men jeg liker de fleste mennene jeg forholder meg til på jobb og i fritida :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mina1 skrev:

Norske er mer kalde og prater om fester mens de fra lengre syd er mer gammeldagse.

Nå må du bremse generaliseringen litt, du høres ut som en sånn uflidd, uopplyst gubbe som foretrekker russiske og asiatiske kvinner fordi alle de nordiske er kravstore, ukvinnelige rødstrømper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
5 timer siden, laban skrev:

Nå må du bremse generaliseringen litt, du høres ut som en sånn uflidd, uopplyst gubbe som foretrekker russiske og asiatiske kvinner fordi alle de nordiske er kravstore, ukvinnelige rødstrømper :P

Hehe jeg føler utlendinger er lettere å prate med iblant ;). Dette gjelder ikke alle. Jeg gubbe ? Er kvinne ;). Men jeg faller veldig for åpenheten til disse utlendingene iblant når det gjelder forholdsmessig. Eller synes jeg at det er helt fantastiske nordmenn i mitt liv :) så var ikke ment på basis av alle. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
6 timer siden, påskelilje skrev:

Hæ?

Kjenner meg absolutt ikke igjen. Voksne mannfolk som er i jobb er jo ikke vanligvis ute på byen to ganger i uka? At en kan synes det er gøy med en fest av og til, vil jeg tro er ganske vanlig, men ikke at fest og barliv er det de fleste single mannfolk fokuserer på??? Snakker nå om voksne, på over 35.

Normale kjekke mannfolk, som en treffer i idrettslaget, i nabolaget, på tur i skogen, på jobb eller for den saks skyld i koret :P, er da som regel høyt oppegående, samfunnsengasjerte, morsomme og trivelige folk. Selvfølgelig finnes det unntak - men jeg liker de fleste mennene jeg forholder meg til på jobb og i fritida :rolleyes:

Jeg har datet menn som sa at barlivet var viktig for dem før. Og de skulle hele tiden feste. Hver helg og det gidder jeg ikke igjen. Min erfaring men jeg har hatt kontakt med menn som var mer lik meg av norske og. Men jeg faller lett for utlendinger sånn sett i seg selv. De er ofte mer åpen på en annen måte. Nordmenn kan også være åpen og nordmenn er ulike. Men jeg foretrekker ofte det romantiske de fra utlandet viser og sier. De er mye mer romantisk i ord synes jeg. Men dette gjelder såklart ikke alle. Kun dem jeg har møtt innen dating som jeg sammenligner det med. 

Mulig noen kan tro at utlendingene er desperate men er de ikke kresen de og ? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg gubbe ? Er kvinne ;)

Jeg vet jo det, men dette minte meg litt om de generelle påstandene enkelte menn kommer med, om at man må ut av skandinavia for å finne noen som fortsatt har noen kvinnelige verdier og egenskaper, for her er alle sinte feminister som ikke bryr seg om hjem og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
11 minutter siden, laban skrev:

Jeg vet jo det, men dette minte meg litt om de generelle påstandene enkelte menn kommer med, om at man må ut av skandinavia for å finne noen som fortsatt har noen kvinnelige verdier og egenskaper, for her er alle sinte feminister som ikke bryr seg om hjem og familie.

Er ikke slik jeg mente det. Jeg nevner ikke at alle er slik. Er mange bra nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...