Gå til innhold

Hva har skjedd med oss mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Annethvert barn har en diagnose. Enten er det ADHD, ellers så er de autister og/eller har Aspergers. Hvorfor har det blitt en sånn økning av de siste 30 åra? 

Ja, jeg vet at det var noen unger som egentlig skulle hatt diagnosen ADHD for 40 år siden også. Men de var sjeldne, og det har jeg fra min mor, som har utdanning innenfor dette, og har jobbet med barn med diagnoser i 30 år. Det har bare økt på med diagnosebarn de siste tiårene.

Nå har mange flere unger diagnoser. De må tas hensyn til og forstås, og en kan ikke legge noe press på de. Så hvordan de skal klare seg i voksenlivet, med krav til utdanning og gjennomføring, det aner jeg ikke. Ser vi en ny generasjon med uføretrygdede?

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel. Og minst annenhver ungdom har dårlig psyke, med angst, depresjoner og annet.

Det er disse vi skal stole på i framtida! Det er de som skal føre verden videre, og det er de som skal opprettholde og gi gode jobber, eldreomsorg, skolevesen osv om ikke så mange år. Vi kan jo ikke stole på dem!!! De er mest opptatt av seg selv, men det er altså de som skal bære landet vårt videre.

Er det ikke på tide å vurdere litt bedre både om man selv er egnet til å få barn, og ikke minst HVEM man får barn med?

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 318d3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Teknologien ødelegger oss psykisk, vår hjerne er tilpasset enklere forhold, ja en kan tilpasse seg men når du strekker deg for langt fra naturen så vil flere og flere ikke klare det. Dermed blir det flere med psykiatri diagnoser

Overflod av tilgang til usunn mat fører til dårlig kosthold, vi hadde ikke slik overflod. Det blir flere med livsstilsykdommer som diabetes og overvekt, men samtidig så holder vi oss i live isteden for å sulte ihjel så det er på en måte positivt at en får diagnoser som diabetes isteden for å dø av sult. Men en mellomting ville vært best men , igjenn, vår hjerne er ikke tilpasset overflod av sukker her og fett der og mat tilpasset våre smaksløker for å smake godt, prøv å spis 100 gram sukker, åpne en sukkerpagge og jafs i deg, du vil kaste opp og føle deg dårlig og ekkel og du vil ikke gjenta forsøket, men coca cola kamuflerer sukkeret sliki at det ikke smake så sukker og en bare får den positive følelsen og ikke de negative naturlige responsene som en egentlig skal få av slikt sukkerinntak. Og dermed jafser en i seg.

 

Tror vi vil få mange ekstremister av forskjellige merkelige typer fremover, det er egentlig ganske tilfeldig hva som kan få folk til å utagere ekstremt, en trenger bare misnøye og en følelse av urettferdighet, så er det igang (for mange). Vi har sett "trenden" nyllig med "incels" noe som er så komiskt at en skulle tro det var trolling, og leser du forumet deres vil du tro at det er trolling, og det er sikkert en del trolling/overdrivelser også for morros skyld, men under alt det ser en misnøyen teknologien og de moderne fremskritt fører til hos mange, og hvis "jeg får meg ikke dame" er grunn til å dra å slakte masse tilfeldige folk, så er jo nesten alt mellom himmel og jord grunn til det, det gjelder ikke alle men speislt autister og utviklingshemmede vil lett ty til ekstreme tiltak i ulykkelighetens navn. Det er vel det samme muslimene har gjort med muslimsk terror, ulykkelige tapere i Norge f.eks rekrutterer en og gir en tilhørighet og gir dem (opplevd) mening ved å slakte tilfeldige sivilie, med flere ulykkelige pga teknologien kan nok en få mye rekruttering til litt av hvert fremover tror jeg

Vi må enten slutte med teknologien, eller så må vi vente noen 100'000 av år til vår hjerne genetisk har tilpasset oss teknologien gjennom evolusjonen.

Personlig tror jeg det blir 100'000 år med krig og elendighet før vi har tilpasset oss, og innen da har vi sikkert et nytt problem istedenfor, f.eks at atombomber har gjort planeten ulevelig

Lykke til, er vel alt det er å si.

Anonymkode: a2f6a...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps. Paradise hotel er skuespill, reality != dokumentar. Det er bevisste setninger de blir beordret til å si, og klippet slik at en tar med kun de tingene som stemmer med karikaturen produsentene velger at personene skal bli, så ikke tro at reality deltagere (eller rosabloggere) for den saks skyld er slik de fremstår, det er teknologien som lurer deg

Anonymkode: a2f6a...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS2. Jeg har sett hvordan dere eldre generasjoner har brukt stemmeretten deres, så den der "de unge bryr seg bare om seg selv" kan du dra langt til skogs med, men nice try...

Anonymkode: a2f6a...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Annethvert barn har en diagnose. Enten er det ADHD, ellers så er de autister og/eller har Aspergers. Hvorfor har det blitt en sånn økning av de siste 30 åra? 

Ja, jeg vet at det var noen unger som egentlig skulle hatt diagnosen ADHD for 40 år siden også. Men de var sjeldne, og det har jeg fra min mor, som har utdanning innenfor dette, og har jobbet med barn med diagnoser i 30 år. Det har bare økt på med diagnosebarn de siste tiårene.

Nå har mange flere unger diagnoser. De må tas hensyn til og forstås, og en kan ikke legge noe press på de. Så hvordan de skal klare seg i voksenlivet, med krav til utdanning og gjennomføring, det aner jeg ikke. Ser vi en ny generasjon med uføretrygdede?

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel. Og minst annenhver ungdom har dårlig psyke, med angst, depresjoner og annet.

Det er disse vi skal stole på i framtida! Det er de som skal føre verden videre, og det er de som skal opprettholde og gi gode jobber, eldreomsorg, skolevesen osv om ikke så mange år. Vi kan jo ikke stole på dem!!! De er mest opptatt av seg selv, men det er altså de som skal bære landet vårt videre.

Er det ikke på tide å vurdere litt bedre både om man selv er egnet til å få barn, og ikke minst HVEM man får barn med?

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 318d3...4f8

Dette « henger ikke på greip» som de sier der jeg kommer fra. Så mye rart i dette innlegget at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne. Det er både diskriminerende, nedlatende og en smule egoistisk. Jeg er rystet !!!!!! Hvordan kan noen som har erfaring med slike barn snakke slik !!!!!! 

Anonymkode: cd248...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje er der overdiagnostisering men det kan jo også være for å prøve å forhindre en alvorligere utvikling for den enkelte. Jeg synes nyhetene er vel så fulle av alle de som ingen hjelp får. Det er også ille at alvorlig syke ikke får den hjelp de har rett på. Stadige tilspissede situasjoner med krav om at syke skal jobbe i ambulanser tilogmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

De fleste av oss klarer oss jo selv i det meste men noen har mye større utfordringer i sitt liv og man vil nok prøve å hjelpe. Men det virker som det bare er gjennom erfaring man lærer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vet ikke. Nå er det veldig komplisert.Lønner det seg å leve eller å dø. Alt må regnes på i dag. Nå er det blitt komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Annethvert barn har en diagnose. Enten er det ADHD, ellers så er de autister og/eller har Aspergers. Hvorfor har det blitt en sånn økning av de siste 30 åra? 

Ja, jeg vet at det var noen unger som egentlig skulle hatt diagnosen ADHD for 40 år siden også. Men de var sjeldne, og det har jeg fra min mor, som har utdanning innenfor dette, og har jobbet med barn med diagnoser i 30 år. Det har bare økt på med diagnosebarn de siste tiårene.

Nå har mange flere unger diagnoser. De må tas hensyn til og forstås, og en kan ikke legge noe press på de. Så hvordan de skal klare seg i voksenlivet, med krav til utdanning og gjennomføring, det aner jeg ikke. Ser vi en ny generasjon med uføretrygdede?

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel. Og minst annenhver ungdom har dårlig psyke, med angst, depresjoner og annet.

Det er disse vi skal stole på i framtida! Det er de som skal føre verden videre, og det er de som skal opprettholde og gi gode jobber, eldreomsorg, skolevesen osv om ikke så mange år. Vi kan jo ikke stole på dem!!! De er mest opptatt av seg selv, men det er altså de som skal bære landet vårt videre.

Er det ikke på tide å vurdere litt bedre både om man selv er egnet til å få barn, og ikke minst HVEM man får barn med?

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 318d3...4f8

Stort sett er ungdommen mer pliktoppfyllende og autoritetstro enn før. De vet ikke hva epleslang er en gang. Da jeg gikk på barneskolen var det skriblet og risset inn tabuord, hjerter og peniser på toalettene, på pultene og dørkarmene. Hva har skjedd med det?

Jeg er kritisk til en del ting jeg også, men kjenner ikke igjen det du beskriver. Jeg har to tenåringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Gargamel skrev:

Stort sett er ungdommen mer pliktoppfyllende og autoritetstro enn før. De vet ikke hva epleslang er en gang. Da jeg gikk på barneskolen var det skriblet og risset inn tabuord, hjerter og peniser på toalettene, på pultene og dørkarmene. Hva har skjedd med det?

Jeg er kritisk til en del ting jeg også, men kjenner ikke igjen det du beskriver. Jeg har to tenåringer. 

Veldig enig med deg.

Jeg har absolutt ikke inntrykk av at "annethvert barn" har diagnoser. Synes de aller fleste ungdommer er flotte og greie - de jobber godt med skole og trening/aktiviteter, og har høye mål. Noen ganger kan det nesten blir litt for mye av det gode synes jeg. Savner nesten litt "rampestreker" - både fra barn og russ. Jeg har tre tenåringer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maggie55 skrev:

Stadige tilspissede situasjoner med krav om at syke skal jobbe i ambulanser tilogmed.

Her tror jeg du har misforstått et eller annet. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel.

Jeg tror ikke man skal bruke Paradise Hotel som sannhetsvitne om hvordan dagens ungdom er og oppfører seg. De fleste voksne er ikke som de verste tilfellene i Luksusfellen eller Charterfeber heller.

1 time siden, Gargamel skrev:

Da jeg gikk på barneskolen var det skriblet og risset inn tabuord, hjerter og peniser på toalettene, på pultene og dørkarmene. Hva har skjedd med det?

Det er jo ingen seksuelle tabuer igjen, det er sex overalt og hele tiden ;) Bedre enn da ingenting kunne snakkes om, men det kan bli i meste laget også. 

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg er kritisk til en del ting jeg også, men kjenner ikke igjen det du beskriver.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 318d3...4f8

Som flere andre (Gargamel og Påskelilje i alle fall) sier så kjenner jeg meg heller ikke igjen i det du skriver her. Jeg har to store tenåringer og jeg må si at det jeg har sett av dem og deres venner får meg til å se adskillig lysere på fremtiden enn da jeg var på deres alder.

En del diagnosebarn er det, men når jeg tenker tilbake så var det da sannelig en del unger da som i dag hadde fått diverse bokstaver klistret på seg også. Men det har blitt flotte mennesker av dem også! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg heller ikke igjen. Har en flott tenåring, og synes han har fått seg noen flotte venner også. De studerer og jobber og står på, sparer penger gjør de også. Slikt tenkte jeg knapt på i deres alder.

Anonymkode: b2f0d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Annethvert barn har en diagnose. Enten er det ADHD, ellers så er de autister og/eller har Aspergers. Hvorfor har det blitt en sånn økning av de siste 30 åra? 

Ja, jeg vet at det var noen unger som egentlig skulle hatt diagnosen ADHD for 40 år siden også. Men de var sjeldne, og det har jeg fra min mor, som har utdanning innenfor dette, og har jobbet med barn med diagnoser i 30 år. Det har bare økt på med diagnosebarn de siste tiårene.

Nå har mange flere unger diagnoser. De må tas hensyn til og forstås, og en kan ikke legge noe press på de. Så hvordan de skal klare seg i voksenlivet, med krav til utdanning og gjennomføring, det aner jeg ikke. Ser vi en ny generasjon med uføretrygdede?

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel. Og minst annenhver ungdom har dårlig psyke, med angst, depresjoner og annet.

Det er disse vi skal stole på i framtida! Det er de som skal føre verden videre, og det er de som skal opprettholde og gi gode jobber, eldreomsorg, skolevesen osv om ikke så mange år. Vi kan jo ikke stole på dem!!! De er mest opptatt av seg selv, men det er altså de som skal bære landet vårt videre.

Er det ikke på tide å vurdere litt bedre både om man selv er egnet til å få barn, og ikke minst HVEM man får barn med?

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 318d3...4f8

Jeg føler spørsmålet her er,  hva har skjedd med _deg_?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, påskelilje skrev:

Veldig enig med deg.

Jeg har absolutt ikke inntrykk av at "annethvert barn" har diagnoser. Synes de aller fleste ungdommer er flotte og greie - de jobber godt med skole og trening/aktiviteter, og har høye mål. 

Hvorfor har så mange unge angst og depresjon og må bruke antidepressiva? Samfunnet høres ikke friskt ut.

https://forskning.no/2016/01/bruken-av-antidepressiva-naer-doblet-blant-tenaringsjenter

 

Bruken av antidepressiva nesten doblet blant tenåringsjenter

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/20/unges-bruk-av-antidepressiva-fortsetter-a-oke/

Det har vært en kraftig økningen i bruken av antidepressive midler blant ungdom og unge voksne i perioden fra 2010 til 2016. Blant jenter i alderen 15 til 19 år har økningen vært på hele 85 prosent i denne perioden.

https://www.nrk.no/norge/rekordmange-unge-gar-pa-lykkepiller-1.11831344

Rekordmange unge går på lykkepiller

 

Anonymkode: a57bb...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har så mange unge angst og depresjon og må bruke antidepressiva? Samfunnet høres ikke friskt ut.

https://forskning.no/2016/01/bruken-av-antidepressiva-naer-doblet-blant-tenaringsjenter

 

Bruken av antidepressiva nesten doblet blant tenåringsjenter

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/20/unges-bruk-av-antidepressiva-fortsetter-a-oke/

Det har vært en kraftig økningen i bruken av antidepressive midler blant ungdom og unge voksne i perioden fra 2010 til 2016. Blant jenter i alderen 15 til 19 år har økningen vært på hele 85 prosent i denne perioden.

https://www.nrk.no/norge/rekordmange-unge-gar-pa-lykkepiller-1.11831344

Rekordmange unge går på lykkepiller

 

Anonymkode: a57bb...8f4

Her har du et poeng. Det er mange flere ungdommer som får psykiatrisk behandling enn for noen tiår siden. Ikke sikkert det er flere som sliter psykisk nå enn før, men nå er det mindre tabu å snakke om det, og å etterspørre behandling.

Det kan godt være ting ved samfunnet generelt som gjør ungdommene mindre rustet til å takle livets utfordringer, men det har jeg ikke tid til å reflektere rundt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstandene dine er feil. Det er 3-5 % av barn under 18 år, som har adhd. Det er 0,6-1% som har en autismespekterforstyrrelse (herunder også asperger). At flere har fått diagnosen asperger skyldes at det først ble en diagnose i 1994. Man kan ikke sette en diagnose som ikke eksisterer. ADHD har vel heller ikke eksistert så lenge, før het det MBD.

At man får nødvendig oppfølging og tilrettelegging, slik at man faktisk kan fungere i arbeidslivet må da være langt bedre enn at man pushes til det ikke går å pushe lenger og personen ender opp med tilleggsdiagnoser som angst og depresjon, og med det ikke klarer fungere lenger.

Om du tror det ikke legges et visst press også på barn med diagnoser, tar du grundig feil. Men legger man for stort press på dem, ender man ihvertfall opp med at de blir uføretrygdet.

Hvem er det egentlig som er stokk dum? Selv jeg forstår at de på paradise hotel ikke er en gjennomsnittlig ungdom. Ser du på kravet til utdanning og hvor høy utdanning ungdom faktisk tar nå, så skjønner du at de ikke kan være stokk dumme. Jeg hadde aldri kommet igjennom hverken høyskole eller universitetet. Det bør nok legges mer vekt på nytten av faglærte i dette landet, men her har jo polakkene tatt over markedet. Det er ikke så rart at flere faller utenom, når kravet til utdanning er som det er nå.

Det bor ca 1 130 000 barn og unge under 18 år i Norge. Dersom 34 000 av disse går på antidepresiva, så er det langt under halvparten. Om min regning stemmer, er det 2,6%. Så vet vi jo at det er veldig mange som har både adhd og asperger/autisme, og vi vet at vanlige tilleggsdiagnoser for disse er angst og depresjon. Så alt i alt er nok de fleste unge relativt mentalt friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Den store feilen er at de som styrer og steller ( politikerene som har det overordnede ansavar)vet ikke hva en byrde er. Man kan bare undres hva de faktisk driver med og hvilke media de leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har så mange unge angst og depresjon og må bruke antidepressiva? Samfunnet høres ikke friskt ut.

https://forskning.no/2016/01/bruken-av-antidepressiva-naer-doblet-blant-tenaringsjenter

 

Bruken av antidepressiva nesten doblet blant tenåringsjenter

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/20/unges-bruk-av-antidepressiva-fortsetter-a-oke/

Det har vært en kraftig økningen i bruken av antidepressive midler blant ungdom og unge voksne i perioden fra 2010 til 2016. Blant jenter i alderen 15 til 19 år har økningen vært på hele 85 prosent i denne perioden.

https://www.nrk.no/norge/rekordmange-unge-gar-pa-lykkepiller-1.11831344

Rekordmange unge går på lykkepiller

 

Anonymkode: a57bb...8f4

Jeg var en ung jente på 70-tallet. Jeg hadde angst , depresjon og spiseforstyrrelse. Jeg fikk svært lite hjelp eller oppfølging. Jeg visste nesten ikke hva det var en gang da man ikke snakket så mye om det. Jeg kom meg gjennom skolen og fikk en utdannelse. Jeg jobbet og stiftet familie. Hver dag var preget av psykiske plager men jeg visste ikke om noe annet og holdt ut. Helt til jeg ikke klarte mer og alt stoppet opp. Tenk om jeg hadde fått hjelp som ung jente , kanskje livet mitt hadde sett anderledes ut ?Det er så bra at man i dag tar dette på alvor. 

Anonymkode: cd248...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mange mangler helt etisk bevissthet i dag. Se bare våpenteknologi og narkotiske. Og se hvordan mange tjener seg rike på eldrebølgen og økende ungdomskriminalitet. Tjener på enkeltmennesker kastet kanskje uforskyldt i umulige livssituasjoner og utenom skanse i arbeidslivet. Enkelte hevder styrende myndigheter har planlagt alt for at de rike fortsatt skal være rike og uoppnåelige. Enkelte tjener penger på alt og politikerene fyrer bare opp under galskapen. Alt går ut over syke og kanskje ressursvake. Rått parti og lenge til neste valg om der da var noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...