Gå til innhold

Vegetaroppskrifter


påskelilje

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Lillemus skrev:

:D Vi skal ha selskap med sodd om en stund og skal da ha kålrot til i tillegg til gulrot og potet. Ikke vanlig, men veldig godt! Og fordelen med sodd er jo at man serverer alt hver for seg slik at den som får krampetrekninger og tilløp til hjerteinfarkt om man tilsetter noe annet kan velge selv. :) Ikke for det - jeg er sær på soddet selv jeg altså, men kålrot slipper gjennom nåløyet.

Kålrot har heg faktisk A L D R I til dags dato hørt i samme setning som sodd! :D Sympatisk å hensynta oss hjernerystelse med å servere hver for seg og ikke blande sammen med gulerlttene feks... ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kayia skrev:

Kålrot har heg faktisk A L D R I til dags dato hørt i samme setning som sodd! :D Sympatisk å hensynta oss hjernerystelse med å servere hver for seg og ikke blande sammen med gulerlttene feks... ;) 

Har et avkom som ikke liker kålrot... Dessuten blir vi såpass mange at det neppe blir plass til å koke gulrot og kålrot i samme kjele heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Har et avkom som ikke liker kålrot... Dessuten blir vi såpass mange at det neppe blir plass til å koke gulrot og kålrot i samme kjele heller. :)

Fortsett sånn, også etter avkommet har flyttet og dere ellers er færre rundt bordet! :P:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kayia skrev:

Fortsett sånn, også etter avkommet har flyttet og dere ellers er færre rundt bordet! :P:D:P

Spørs hvem som kommer til bords. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd er da ikke vegetarmat. I sodd skal det være fårekjøtt.

Livet er for kort til at en skal avstå fra kjøtt, sex og fjellturer med bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kupton skrev:

Sodd er da ikke vegetarmat. I sodd skal det være fårekjøtt.

Livet er for kort til at en skal avstå fra kjøtt, sex og fjellturer med bål.

Både Lillemus og jeg er erketrøndere og vet at sodd ikke er vegetarmat altså, en klassisk dol-avsporing dette... :P 

Jeg er nok strengere oppdratt enn Lillemus på dette punktet og mener at bare Innerøysodd (dvs sodd totalt uten storfekjøtt) er sodd, og at det kun severes med gulrot og poteter til. I tillegg til god skjenning og Ingefærøl selvfølgelig. Har en mistanke om at du deler min mening her... ;) 

Forøvrig helt enig i andre avsnitt, men ville føyd til en del ting i tillegg til dine punkter :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Sympatisk å hensynta oss hjernerystelse

Jeg skjønner at bare tanken på den kålroten fikk umiddelbare konsekvenser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Kayia skrev:

Så artig å høre :D 

Neste gan siler du av både kapers og fetaost i en liten sil før du grovhakket osten men finhakket kapersen. Best med antydning, ikke hele kaperser :) Dessuten er de så salte at de erstatter det meste av vanlig salt. Ps. Jeg lager alltid røren helt ferdig før jeg smaker til med salt og pepper, nettopp fordi kapers har mye salt i seg. 

Og igjen- artig å høre at den falt i smak til alle! :) 

Å ja - kapersen skulle finhakkes :o - det gikk meg hus forbi :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
49 minutter siden, Kayia skrev:

 Innerøysodd (dvs sodd totalt uten storfekjøtt) er sodd, og at det kun severes med gulrot og poteter til. I tillegg til god skjenning og Ingefærøl selvfølgelig.

Det er den typen sodd jeg har fått servert to ganger.

Som sagt - en helt grei middag - men for meg er det ikke akkurat festmat.

---

Men kokt torsk derimot.... med poteter, gulrøtter, erter, smeltet smør med persille i, og en klatt sterk sennep på kanten av tallerkenen - DET er festmat, det! Vi hadde det på julaften gjennom hele oppveksten. Landkrabbe-mannen min fra Vestlandet la imidlertid ned veto om den slags mat på julaften etter at vi ble gift :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, laban skrev:

Jeg skjønner at bare tanken på den kålroten fikk umiddelbare konsekvenser :D

Haha ja! :D Nå skjønner dere sikkert hvor voldsomt kraftig jeg ristet på hodet samtidig som jeg panisk nærmest ropte «nei-nei-nei-nei-nei-NEI!» da jeg leste kålrotinnlegget til Lillemus! :D:D:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

52 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er den typen sodd jeg har fått servert to ganger.

Som sagt - en helt grei middag - men for meg er det ikke akkurat festmat.

---

Men kokt torsk derimot.... med poteter, gulrøtter, erter, smeltet smør med persille i, og en klatt sterk sennep på kanten av tallerkenen - DET er festmat, det! Vi hadde det på julaften gjennom hele oppveksten. Landkrabbe-mannen min fra Vestlandet la imidlertid ned veto om den slags mat på julaften etter at vi ble gift :rolleyes:

Kokt torsk med smør og poteter er da virkelig hverdagsmat! ;) Og de der tørre, salte sauebeina.... Tsk tsk tsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Både den derre suppelapskausen og torsken er da vitterlig hverdagsmat. Ikke noe bedre enn fiskepinnetirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
5 timer siden, mariaflyfly skrev:

Både den derre suppelapskausen og torsken er da vitterlig hverdagsmat. Ikke noe bedre enn fiskepinnetirsdag.

*dødelig fornærmet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Har dere flere vegetaroppskrifter på lager?

Jeg laget en supergod pastasalat i går - veldig godt i varmen (til 5 personer):

Ca 700 gram pasta kokes sammen med 4 fedd hvitløk og avkjøles.

4 egg hardkokes og avkjøles.

Kuttet opp 3 bunter med asparges i biter og stekte i panna sammen med 1/2 rødløk og et par fedd til med hvitløk. Hadde i en klatt mangochutney. Avkjøles litt.

Blandet eddik, olivenolje, 1/2 finkuttet rødløk, salt, pepper, provencekrydder og hadde oppi pastaen. Tilsatte en boks med skyllede bønner.

Kuttet opp 5-6 tomater, en halv agurk, , frisk basilikum, oliven og eggene, og hadde oppi pastaen.

Så skulle dette egentlig stå og bli helt kaldt, men det hadde vi ikke tid til.

Nydelig med kremet balsamico oppå ute på verandaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...