Gå til innhold

17de mai.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er du glad i nasjonaldagen? Personlig synes jeg det blir litt "mye". Det er ikke så farlig nå, med at alt dreier seg om det, når man har Netflix og HBO og kan komme seg bort på den måten. Men husker det var ille å være eneboer i filler og hele Norge feiret, unntatt meg, da jeg var psyk.

 

Anonymkode: 85de2...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du glad i nasjonaldagen? Personlig synes jeg det blir litt "mye". Det er ikke så farlig nå, med at alt dreier seg om det, når man har Netflix og HBO og kan komme seg bort på den måten. Men husker det var ille å være eneboer i filler og hele Norge feiret, unntatt meg, da jeg var psyk.

 

Anonymkode: 85de2...2bf

Har ikke noe forhold til 17. mai lenger (syntes det var veldig stas når jeg var sånn 8-9 år).

Anonymkode: 6495d...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 17 mai er en fin dag, med god stemning. Selv greier jeg ikke så mye folk, blir super stressa. Feirer allikevel dagen på min måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt passer ikke for alle å være med på festen eller dansen rundt gullkalven. Sånn er det da alltid. Mange stormleser vel også til eksamen i disse dager. Kanskje eksamen dagen derpå.

Anonymkode: 63ca5...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det er familie jeg besøker om jeg orker. Hvis ikke synes jeg faktisk det kan være litt hyggelig å være hjemme og jeg, se på feiringen på TV. Eller gå ut og se hva som skjer i gatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er en viktig dag. Alt for få tenker på hvor priviligerte vi er med ytringsfrihet, religionsfrihet, stemmerett, likestilling, offentlig helsevesen, velferdsstaten etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som ungene er voksne er dagen mer en vanlig fridag hvor vi møtes, spiser godt og koser oss. :) Men et år en gang har jeg lyst til å se _hele_ barnetoget i Trondheim, det er det mange, mange år siden jeg har gjort. Har også lyst til å se borgertoget en gang, men vi får se - det blir ikke i år i alle fall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

17. mai er en viktig dag. Alt for få tenker på hvor priviligerte vi er med ytringsfrihet, religionsfrihet, stemmerett, likestilling, offentlig helsevesen, velferdsstaten etc

Hvis vi ikke følger med på verdensbildet er det lett å glemme det.

Anonymkode: d08c9...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

17. mai er en viktig dag. Alt for få tenker på hvor priviligerte vi er med ytringsfrihet, religionsfrihet, stemmerett, likestilling, offentlig helsevesen, velferdsstaten etc

Helt enig. Jeg tenker det samme om 1. mai og 8. mars også - her har noen som levde under helt andre vilkår en oss gjort en himla god jobb som har resultert i alle de godene og mulighetene vi har i dag. Alle disse dagene bør vi kjenne ekstra på takknemlighet spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Helt enig. Jeg tenker det samme om 1. mai og 8. mars også - her har noen som levde under helt andre vilkår en oss gjort en himla god jobb som har resultert i alle de godene og mulighetene vi har i dag. Alle disse dagene bør vi kjenne ekstra på takknemlighet spør du meg. 

Helt enig i det @kupton og du skriver. Nå sitter jeg ofte å tenker på hvor godt vi egentlig har det i Norge. Føler jeg har vunnet i det store verdenslotteriet i og med at jeg er født i Norge. Jeg hadde nok ikke greid meg så bra som jeg tross alt gjør, hvis jeg feks hadde vært født i USA .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, kupton skrev:

17. mai er en viktig dag. Alt for få tenker på hvor priviligerte vi er med ytringsfrihet, religionsfrihet, stemmerett, likestilling, offentlig helsevesen, velferdsstaten etc

De verdiene er viktig, tror få tenker eller setter pris på eller er enig i de verdiene i dag desverre.

Yttringsfrihet ble til yttringsansvar og ikke "krenk" sårbare grupper (som er alle grupper bortsett fra hvite menn). Selvsensuren er ekstremt sterk idag ellers får du ikke jobb.Du MÅ ha riktige holdninger noe annet er ikke akseptabelt

Religionsfrihet for barn ble til la oss la kjønnslemlesting av barn bli lov fordi "religionsfrihet" for foreldrene, og å nekte barnemishandling kan vi ikke fordi da gjør en barnemishandlingen ulovlig bare, så legalisering av barnemishandling og kjønnslemlestelse av barn er veien å gå ! Mener du noe annet er du "antisemitt" eller "islamhater" eller andre skjeldsord

Likestilling gikk fra la oss gi like muligheter, til la oss sørge for like utfall, omvendt diskriminering og kvotering på meningsløse og diskriminerende måter.

Kun 13% av uføre tør innrømme at de er uføre, fordi "alle" tror at "veldig mange" trygdemottakere er late snyltere og svindlere, med slike holdninger vil satsene og ytelsene bli senket bit for bit fordi det er det folket vil, velferdsstaten er basert på tillit, en tillit vi ikke har til våre likemenn lenger og da vil det gå som det går, lykke til dere som er avhengige av velferdsstaten i årene som kommer håper dere liker tørt brød og vann !!

Stemmeretten har vi ihvertfall, enn så lenge, men det er tydelig at politikerne prøver å dra strikken så langt de klarer i å ikke lytte til folket og åle seg unna med ting de vet folket er uenig i, og som det ikke er mulig å hindre med stemmeretten for den er på etterskudd i representative demokratier

Får håpe Toget hjelper litt, men jeg har min tvil.

Lykke til !

Anonymkode: 254f7...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, emilie321 skrev:

Helt enig i det @kupton og du skriver. Nå sitter jeg ofte å tenker på hvor godt vi egentlig har det i Norge. Føler jeg har vunnet i det store verdenslotteriet i og med at jeg er født i Norge. Jeg hadde nok ikke greid meg så bra som jeg tross alt gjør, hvis jeg feks hadde vært født i USA .

Det går an å være takknemlig uten å feire som en gal på 17 mai.

Anonymkode: 6495d...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går an å være takknemlig uten å feire som en gal på 17 mai.

Anonymkode: 6495d...0d1

Alle må få lov til å feire på sin måte, men selv synes jeg det er flott at 17 mai blir feiret slik den blir av de fleste (Nå feirer jeg ikke sånn selv, men det er pga psyken min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Alle må få lov til å feire på sin måte, men selv synes jeg det er flott at 17 mai blir feiret slik den blir av de fleste (Nå feirer jeg ikke sånn selv, men det er pga psyken min)

Jeg feirer ikke 17. Mai. Klarer ikke så mye folk og styr og mas.

Anonymkode: 6495d...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å være takknemlig uten å feire som en gal på 17 mai.

Anonymkode: 6495d...0d1

Absolutt. Men den norske feiringen av nasjonaldagen er mye triveligere enn de militærparadene som er vanlige i mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at folk feirer 17. mai. Den dagen betyr mye for Norge, og bør ikke bare glemmes. Men jeg leste en gang, at de fleste ikke vet hvorfor vi feirer 17. mai, og det er jo litt skremmende. Selv klarer jeg ikke store folkemengder, så jeg har satt flagget på sekken og dratt på fjellet. Ligget i lyngen og synget nasjonalsangen for meg selv og hundene. Det er egentlig greit at andre slipper å høre, for den sangen er ikke for hvem som helst å synge. Låter fort litt surt :lol: Men nå har det blitt sånn at en i familien har bursdag på 17. mai, så da har dagen blitt tilbrakt med familien. Må si jeg foretrekker fjellet, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å være takknemlig uten å feire som en gal på 17 mai.

Anonymkode: 6495d...0d1

Det er heldigvis mange nyanser mellom sort og hvitt, og alternativene er ikke enten ignorere eller feire som en gal, hva nå enn dét måtte innebære.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

Det er heldigvis mange nyanser mellom sort og hvitt, og alternativene er ikke enten ignorere eller feire som en gal, hva nå enn dét måtte innebære.

Så det er galt å velge å ikke feire 17. mai nå plutselig?

Anonymkode: 6495d...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er galt å velge å ikke feire 17. mai nå plutselig?

Anonymkode: 6495d...0d1

Jeg tror du bør skrolle bakover og se hva Kupton og jeg skriver om feiring av 17. mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...