Gå til innhold

Høyre liker å pine de svake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De nye reglene om arbeidsavkalringspenger gjør vondt verre for mange på arbeidsavklaringspenger. Har man passert maksgrensen, kan nav gjøre som de vil med brukeren. Uten beskjed på forhånd og med en forklaring, kan vedtak som tidligere var på et halvt år eller ett år, plutselig bli 1 eller 2 måneder! Og dette tror de da vil hjelpe med å få folk ut i jobb som allerede sliter med helsen, mange sliter psykisk og forutsigbarhet er viktig for å fungere normalt. De snakker om tettere oppfølging, men saksbehandler kan ikke gi tettere oppfølging. Det er vanskelig å få kontakt og man må gjerne vente opp til 2 uker før man får svar på en henvendelse på aktivitetsplanen når man der får beskjed om at man skal få svar i løpet av noen dager. Aktivitetsplaner skal lages med 3 måneders mellomrom, men det virker som at det er brukeren som må minne saksbehandeleren på at nå nærmer det seg slutten på både vedtak og aktivitetsplan og at det bør holdes møte før vedtaket går ut. Det virker som at etter maksgrensen har man ikke lenger noe rettsikkerhet. Nav kan gjøre som de vil. Er dette god politikk? 

Anonymkode: 8a034...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    25

  • laban

    2

  • kupton

    2

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De nye reglene om arbeidsavkalringspenger gjør vondt verre for mange på arbeidsavklaringspenger. Har man passert maksgrensen, kan nav gjøre som de vil med brukeren. Uten beskjed på forhånd og med en forklaring, kan vedtak som tidligere var på et halvt år eller ett år, plutselig bli 1 eller 2 måneder! Og dette tror de da vil hjelpe med å få folk ut i jobb som allerede sliter med helsen, mange sliter psykisk og forutsigbarhet er viktig for å fungere normalt. De snakker om tettere oppfølging, men saksbehandler kan ikke gi tettere oppfølging. Det er vanskelig å få kontakt og man må gjerne vente opp til 2 uker før man får svar på en henvendelse på aktivitetsplanen når man der får beskjed om at man skal få svar i løpet av noen dager. Aktivitetsplaner skal lages med 3 måneders mellomrom, men det virker som at det er brukeren som må minne saksbehandeleren på at nå nærmer det seg slutten på både vedtak og aktivitetsplan og at det bør holdes møte før vedtaket går ut. Det virker som at etter maksgrensen har man ikke lenger noe rettsikkerhet. Nav kan gjøre som de vil. Er dette god politikk? 

Anonymkode: 8a034...c41

Men hvorfor er du ikke avklart når maksgrensen er nådd? Hva sier NAV til det?

Anonymkode: 8612d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er du ikke avklart når maksgrensen er nådd? Hva sier NAV til det?

Anonymkode: 8612d...dab

Hvis jeg ikke hadde satt foten ned og ønsket å søke om uføretrygd, hadde vel saksbehandler fortsatt å sette meg på nye vedtak så lenge aktivitetsplanen blir godkjent. Det var det som var planen fremover. 

Anonymkode: 8a034...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke hadde satt foten ned og ønsket å søke om uføretrygd, hadde vel saksbehandler fortsatt å sette meg på nye vedtak så lenge aktivitetsplanen blir godkjent. Det var det som var planen fremover. 

Anonymkode: 8a034...c41

Er det du som har gått 14 år på AAP?

Anonymkode: 8612d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som har gått 14 år på AAP?

Anonymkode: 8612d...dab

Jeg har gått 18 år på AAP. Egentlig 20 år siden jeg fikk en jobb via nav hvor de visste om min situasjon. 

Anonymkode: 8a034...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått 18 år på AAP. Egentlig 20 år siden jeg fikk en jobb via nav hvor de visste om min situasjon. 

Anonymkode: 8a034...c41

Da er det på tide sette ned foten.

Anonymkode: 8612d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt sikker på at ingen partier har noen ønsker om å pine folk. Tvert imot er jeg sikker på at alle partier ønsker å gjøre det bedre for folk. De er bare uenige om måten å gjøre det på.

I denne saken er jeg faktisk enig med de som ikke ønsker at AAP skal kunne vare i årevis. Sannsynligvis er det knapt noen som kommer i arbeid om det ikke har skjedd innen 6-8 år. Da bør de som ikke har greid å komme i jobb få uføretrygd. Så kan ressursene i rehabiliteringen settes inn på de der det enda er håp om å komme i jobb.  18 år på AAP er meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg er helt sikker på at ingen partier har noen ønsker om å pine folk. Tvert imot er jeg sikker på at alle partier ønsker å gjøre det bedre for folk. De er bare uenige om måten å gjøre det på.

I denne saken er jeg faktisk enig med de som ikke ønsker at AAP skal kunne vare i årevis. Sannsynligvis er det knapt noen som kommer i arbeid om det ikke har skjedd innen 6-8 år. Da bør de som ikke har greid å komme i jobb få uføretrygd. Så kan ressursene i rehabiliteringen settes inn på de der det enda er håp om å komme i jobb.  18 år på AAP er meningsløst.

Enig i det, men det er ingen selvfølge å bli uføretrygdet etter 18 år på AAP. Saksbehandler måtte overtales av meg, fastlegen og spesialist. Hadde hun bestemt ville jeg fortsatt på tiltak. 

Anonymkode: 8a034...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig rart ja. For behovet for hjelp har vel aldri vært større er mitt inntrykk.

Anonymkode: 338a5...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Å tilbakeføre folk til samfunnet koster. Ingenting er vel mere kostbart vil jeg tro. Friske penger må til her dom så mye innen helse. Ingenting har noensinne vært gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det, men det er ingen selvfølge å bli uføretrygdet etter 18 år på AAP. Saksbehandler måtte overtales av meg, fastlegen og spesialist. Hadde hun bestemt ville jeg fortsatt på tiltak. 

Anonymkode: 8a034...c41

Så hun hadde fortsatt trua etter 18 år. Det var spesielt. Hvordan har du fungert i de tiltakene du har vært i?

Anonymkode: 509a3...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hun hadde fortsatt trua etter 18 år. Det var spesielt. Hvordan har du fungert i de tiltakene du har vært i?

Anonymkode: 509a3...e5d

Forskjellig. Med tilrettelegging bra, men vanskelig å få til i praksis da nesten ingen arbeidsgivere vil ansette en som trenger tilrettelegging. Dessuten var det en midlertidig ryddejobb, en praksisplass, ikke en vanlig jobb. Kontorjobber er også vanskeligere å få siden det har blitt færre av dem.

Anonymkode: 8a034...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har det så ulikt. Noen synes det er best å bare komme seg på jobb.

Anonymkode: 338a5...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er absolutt grunn til å varsko i dag. Jeg har inntrykk av at mange har ikke råd til å hente medisinene sine engang og det er veldig alvorlig synes jeg. Alt koster så altfor mye og det rammer alle. Alt går til dagen folk blir syke.

Anonymkode: 338a5...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte ting bør bare vernes om. Slik som at alle har god nok tilgang på livsnødvendige og andre medisiner de trenger. Slik føler jeg det. 

Anonymkode: 338a5...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På den annen side er det sikkert ikke lett å være styresmaktene heller. Man må ta høyde for så mye i dag. Det ser man bare når det kommer til en selv. Men å gamble med livet og helsa til folk er jeg sterkt imot. Jeg føler vi som folk gambler med for mye i dag. Men det er ofte så mye man ikke vet.

Anonymkode: 338a5...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man kan alvorlig talt ikke skjønne å forstå hvorfor noen overhodet er i yrkeslivet når de har et sånt menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.5.2018 den 20.16, kupton skrev:

Jeg er helt sikker på at ingen partier har noen ønsker om å pine folk. Tvert imot er jeg sikker på at alle partier ønsker å gjøre det bedre for folk. De er bare uenige om måten å gjøre det på.

I denne saken er jeg faktisk enig med de som ikke ønsker at AAP skal kunne vare i årevis. Sannsynligvis er det knapt noen som kommer i arbeid om det ikke har skjedd innen 6-8 år. Da bør de som ikke har greid å komme i jobb få uføretrygd. Så kan ressursene i rehabiliteringen settes inn på de der det enda er håp om å komme i jobb.  18 år på AAP er meningsløst.

Feil. For Erna og Siv er det nok revnende likegyldig om de som har minst får det enda verre. 

Anonymkode: c659f...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...