Gå til innhold

Hvilken bok tar jeg m på ferie?


 cilie

Anbefalte innlegg

Den siste jeg leste og likte var «Talte dager» av Heidi Linde.

Vil helst lese realistisk litteratur med setting fra våre dager. Ikke typ kiosk-litt., men heller ingen tunge klassikere nå. 

Tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterende, men også knakende god: "Lofotveggen"av Stig Aasvik (men hos meg fikk irritasjonen overtaket i mellom).

 

Merkelig, men veldig god: Kazuo Ishiguro: "Gå Aldri fra meg".

 

Ketil Bjørnstad: "Verden som var min" (begynn med 60-tallet). Litt langdryg og oppramsende til tider, men god likevel.

 

Også irriterende i sin enkelhet og forutsigbarhet: "Et helt halvt år", "Etter deg" og "Fremdeles meg" av Jojo Moyes. Nærmer seg faretruende kjosklitteratur, men underholdende og passer kanskje på stranden når man trenger noe lett., evt. som avløser til mer seriøs litteratur.

 

"Trilogien om gutten" av Jón Kalman Stefánsson. 

 

Fornøyelig: "Nei og atter nei" av Nina Lykke.

 

Om du ikke allerede har lest den: To søstre av Åsne Seierstad.

 

Litt merkelig blanding dette, og kanskje ikke helt motiverende kommentarer, men lesverdige alle :)  Om du mot formodning skulle lese noen av dem - meld gjerne tilbake hva du synes.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

Jeg har ingen interesse for bøker normalt sett. Men å lese om land, geografi, natur, dyreliv og historie kan iblant være interessant. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Xtra skrev:

Irriterende, men også knakende god: "Lofotveggen"av Stig Aasvik (men hos meg fikk irritasjonen overtaket i mellom).

 

Merkelig, men veldig god: Kazuo Ishiguro: "Gå Aldri fra meg".

 

Ketil Bjørnstad: "Verden som var min" (begynn med 60-tallet). Litt langdryg og oppramsende til tider, men god likevel.

 

Også irriterende i sin enkelhet og forutsigbarhet: "Et helt halvt år", "Etter deg" og "Fremdeles meg" av Jojo Moyes. Nærmer seg faretruende kjosklitteratur, men underholdende og passer kanskje på stranden når man trenger noe lett., evt. som avløser til mer seriøs litteratur.

 

"Trilogien om gutten" av Jón Kalman Stefánsson. 

 

Fornøyelig: "Nei og atter nei" av Nina Lykke.

 

Om du ikke allerede har lest den: To søstre av Åsne Seierstad.

 

Litt merkelig blanding dette, og kanskje ikke helt motiverende kommentarer, men lesverdige alle :)  Om du mot formodning skulle lese noen av dem - meld gjerne tilbake hva du synes.

Nei og atter nei likte jeg, dog kanskje bortsett fra at slutten var litt ekstrem. Jeg er glad i bøker med litt eksistensielle/livskriser spm. Leste nettopp «Pust for meg, og den var ok. 

Takk for tips! Kommentarene blir kanskje litt førende da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

Den siste jeg leste og likte var «Talte dager» av Heidi Linde.

Vil helst lese realistisk litteratur med setting fra våre dager. Ikke typ kiosk-litt., men heller ingen tunge klassikere nå. 

Tips? 

Jeg likte godt «Bli hvis du kan» - triologien til Helga Flatland. Er å få i en samlet pocketutgave. 

Endret av Mari-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, cilie skrev:

Den siste jeg leste og likte var «Talte dager» av Heidi Linde.

Vil helst lese realistisk litteratur med setting fra våre dager. Ikke typ kiosk-litt., men heller ingen tunge klassikere nå. 

Tips? 

"Berge" av Jan Kjærstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, cilie skrev:

Nei og atter nei likte jeg, dog kanskje bortsett fra at slutten var litt ekstrem. Jeg er glad i bøker med litt eksistensielle/livskriser spm. Leste nettopp «Pust for meg, og den var ok. 

Takk for tips! Kommentarene blir kanskje litt førende da :) 

Gulp, jeg så ikke at du hadde lest Pust for meg. Men jeg skal se litt i hyllene, tydeligvis har du samme smak som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bøker av Agnes Lovise Matre: Kledd naken og Skinnet bedrar. Sistnevnte er merket med krim på omslaget, men jeg vil nå hevde at den ikke er så veldig krimmete.

Men kun én bok med på ferie? Kort ferie, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av Helga Flatland: Vingebelastning og En moderne famiie. Hun skriver veldig bra.

Og så kan jeg anbefale to bøker av amerikanske Lisa Genova: Alltid Alice (Alzheimer) og Se til venstre (hjerneskade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Babette skrev:

To bøker av Agnes Lovise Matre: Kledd naken og Skinnet bedrar. Sistnevnte er merket med krim på omslaget, men jeg vil nå hevde at den ikke er så veldig krimmete.

Men kun én bok med på ferie? Kort ferie, da?

 

24 minutter siden, Babette skrev:

To av Helga Flatland: Vingebelastning og En moderne famiie. Hun skriver veldig bra.

Og så kan jeg anbefale to bøker av amerikanske Lisa Genova: Alltid Alice (Alzheimer) og Se til venstre (hjerneskade).

Enig ang. "Skinnet bedrar", ingen direkte krim, men en god bok. Når det gjelder "En moderne familie" ble jeg sittende og sukke oppgitt over de voksne barnas reaksjon på foreldrenes skilsmisse, men det er kanskje bare meg. :) 

Og enig ang. mengden bøker - på en vanlig sydentur med kjæresten leser jeg gjerne 3-4-5 bøker. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lillemus skrev:

 

Enig ang. "Skinnet bedrar", ingen direkte krim, men en god bok. Når det gjelder "En moderne familie" ble jeg sittende og sukke oppgitt over de voksne barnas reaksjon på foreldrenes skilsmisse, men det er kanskje bare meg. :) 

Og enig ang. mengden bøker - på en vanlig sydentur med kjæresten leser jeg gjerne 3-4-5 bøker. :D 

Når det gjlelder Flatlands bok om de voksne barnas reaksjon på foreldrenes skilsmisse, ble jeg veldig imponert over hennes evne til å gå inn i de to ulike søstrenes hoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Mari- skrev:

Jeg likte godt «Bli hvis du kan» - triologien til Helga Flatland. Er å få i en samlet pocketutgave. 

Den kan nok tenkes at jeg leser senere- takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mariaflyfly skrev:

Bjørnstad av Fredrik Backmann

Jeg har ventet på deg av Mirjam Kristensen

 

Fikk ikke tak i, men noteres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Babette skrev:

To bøker av Agnes Lovise Matre: Kledd naken og Skinnet bedrar. Sistnevnte er merket med krim på omslaget, men jeg vil nå hevde at den ikke er så veldig krimmete.

Men kun én bok med på ferie? Kort ferie, da?

Nei, men ønsket tips om hva folk vil karakterisere som «boken over alle bøker!» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Nei, men ønsket tips om hva folk vil karakterisere som «boken over alle bøker!» 

Det vil man heldigvis aldri kunne enes om. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Babette skrev:

To av Helga Flatland: Vingebelastning og En moderne famiie. Hun skriver veldig bra.

Og så kan jeg anbefale to bøker av amerikanske Lisa Genova: Alltid Alice (Alzheimer) og Se til venstre (hjerneskade).

 

1 time siden, Lillemus skrev:

 

Enig ang. "Skinnet bedrar", ingen direkte krim, men en god bok. Når det gjelder "En moderne familie" ble jeg sittende og sukke oppgitt over de voksne barnas reaksjon på foreldrenes skilsmisse, men det er kanskje bare meg. :) 

Og enig ang. mengden bøker - på en vanlig sydentur med kjæresten leser jeg gjerne 3-4-5 bøker. :D 

Jeg er sikkert enig med barna...  Skal leses. 

Vedr. mengden på bøker: Det var for at dere skulle konkretisere ned til en bok - altså «BOKEN» man virkelig anbefaler. Jeg har både Mytting, Paasilina, Nilsen og Hjorth her og har kjøpt Kjærstad. I utgangspunktet  har jeg ikke tenkt til å lese så veldig mye, men kjekt m tips til sommerferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Det vil man heldigvis aldri kunne enes om. :) 

Selvsagt ikke. - Men det kan gi inspirasjon til å sjekke ut bøker man ellers ikke ville lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...