Gå til innhold

Hvilken bok tar jeg m på ferie?


 cilie

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, cilie skrev:

 

Jeg er sikkert enig med barna...  Skal leses. 

Vedr. mengden på bøker: Det var for at dere skulle konkretisere ned til en bok - altså «BOKEN» man virkelig anbefaler. Jeg har både Mytting, Paasilina, Nilsen og Hjorth her og har kjøpt Kjærstad. I utgangspunktet  har jeg ikke tenkt til å lese så veldig mye, men kjekt m tips til sommerferien!

Nei, jeg tror ikke du er enig med barna. Godt voksne  (og meget egoistiske) "barn" som blir aldeles hysteriske fordi foreldrene skal skilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Lillemus skrev:

 

Enig ang. "Skinnet bedrar", ingen direkte krim, men en god bok. Når det gjelder "En moderne familie" ble jeg sittende og sukke oppgitt over de voksne barnas reaksjon på foreldrenes skilsmisse, men det er kanskje bare meg. :) 

Og enig ang. mengden bøker - på en vanlig sydentur med kjæresten leser jeg gjerne 3-4-5 bøker. :D 

Men du: (Sorry at jeg kødder med tråden din, cilie) Kan jeg spørre og grave litt om Ladestien? Regner med at du er lommekjent. Jeg løp  den en gang, mener da vi parkerte ved et Statoil-bygg, og at dette var ved nordenden av stien.

Hvor starter stien i den søndre enden? Og går den ved Ringve museum og bukta der, altså går det an å parkere der for å komme til  Ladestien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Babette skrev:

Men du: (Sorry at jeg kødder med tråden din, cilie) Kan jeg spørre og grave litt om Ladestien? Regner med at du er lommekjent. Jeg løp  den en gang, mener da vi parkerte ved et Statoil-bygg, og at dette var ved nordenden av stien.

Hvor starter stien i den søndre enden? Og går den ved Ringve museum og bukta der, altså går det an å parkere der for å komme til  Ladestien?

Finnes ikke lommekjent på Ladestien, den ligger nemlig på feil side av byen. :) Må med skam innrømme at jeg ikke vet hvor den starter i den andre enden, det må være 20 år siden jeg var i den søndre (det blir vel vestre??) enden... I østenden ved Rotvoll / Statoil var jeg for noen dager siden faktisk, men vi gikk videre østover. Den går jo langs sjøen hele veien omtrent så jeg vil tro man fint når den fra Ringve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Lillemus skrev:

Finnes ikke lommekjent på Ladestien, den ligger nemlig på feil side av byen. :) Må med skam innrømme at jeg ikke vet hvor den starter i den andre enden, det må være 20 år siden jeg var i den søndre (det blir vel vestre??) enden... I østenden ved Rotvoll / Statoil var jeg for noen dager siden faktisk, men vi gikk videre østover. Den går jo langs sjøen hele veien omtrent så jeg vil tro man fint når den fra Ringve.

Jaså feil side, hehe. Nå fikk jeg litt sånn Flettfrid Andresen - assosiasjoner.

Men du har sikkert rett i at stien går fra vest mot øst, det er bare jeg som ser for meg all kyst eller fjordlinje som sør - nord. Jeg tror også at stien kan være forlenget siden jeg var der (kun en gang til nå).

Men jeg husker et parti av stien med en koselig liten kafé som Anne B Ragde forteller om i en av bøkene sine, Nattønsket kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Babette skrev:

Jaså feil side, hehe. Nå fikk jeg litt sånn Flettfrid Andresen - assosiasjoner.

Men du har sikkert rett i at stien går fra vest mot øst, det er bare jeg som ser for meg all kyst eller fjordlinje som sør - nord. Jeg tror også at stien kan være forlenget siden jeg var der (kun en gang til nå).

Men jeg husker et parti av stien med en koselig liten kafé som Anne B Ragde forteller om i en av bøkene sine, Nattønsket kanskje?

Den eneste veldig kjente kafeen jeg kan tenke meg må være Sponhuset - stemmer at hun var på den siden av byen i Nattønsket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg leser ikke mye lenger fordi jeg synes alt handler om svikefulle menn og troll til kjærringer ,men jeg har begynt å lese John Steinbeck " Dagdrivergjengen" og den er min sånn innimellom sommerlesning.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Husker min mor spurte alltid etter reiseskildringer når jeg var barn og vi to var på biblioteket sammen. Jeg oppfattet dette som litt " sært" og var litt flau på hennes vegne men var nok vel så sær i smaken selv med mye Hjortefot som jeg synes om og Jack London sine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tok fram denne tråden igjen, etter å ha «brak-landet» hjemme med litt negative tanker etter at jeg kom hjem fra ferie i går. Her er det mange gode tips, som forhåpentligvis kan sysselsette meg videre utover sommeren. Legg gjerne inn nye anbefalinger om det dukker opp noen. Jeg har ikke klart å samle meg til å lese på aldri så lenge, men nå har jeg dykket ned i Hjorths Arv og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 timer siden, cilie skrev:

Tok fram denne tråden igjen, etter å ha «brak-landet» hjemme med litt negative tanker etter at jeg kom hjem fra ferie i går. Her er det mange gode tips, som forhåpentligvis kan sysselsette meg videre utover sommeren. Legg gjerne inn nye anbefalinger om det dukker opp noen. Jeg har ikke klart å samle meg til å lese på aldri så lenge, men nå har jeg dykket ned i Hjorths Arv og miljø. 

Jeg tok med meg Arv og miljø på ferie 😊 Har bare kommet til side 50 foreløpig. Skal lese litt nå før jeg skal sove (ligger et par timer etter Norge i tid). Liker den godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det koster for mye å understøtte alt så kultur hopper jeg glatt  over.

Denne tråden handler om bøker. De lånes fortsatt gratis ut på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 16.5.2018 den 8.12, cilie skrev:

Den siste jeg leste og likte var «Talte dager» av Heidi Linde.

Vil helst lese realistisk litteratur med setting fra våre dager. Ikke typ kiosk-litt., men heller ingen tunge klassikere nå. 

Tips? 

Hei!

Brødrene Karamasov. 

Det er ikke så mange nordmenn som har lest, og selv om det ikke er akkurat fra vår tid, er det aktuelt.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.5.2018 den 18.57, Babette skrev:

Men du: (Sorry at jeg kødder med tråden din, cilie) Kan jeg spørre og grave litt om Ladestien? Regner med at du er lommekjent. Jeg løp  den en gang, mener da vi parkerte ved et Statoil-bygg, og at dette var ved nordenden av stien.

Hvor starter stien i den søndre enden? Og går den ved Ringve museum og bukta der, altså går det an å parkere der for å komme til  Ladestien?

 

På 16.5.2018 den 20.45, Lillemus skrev:

Finnes ikke lommekjent på Ladestien, den ligger nemlig på feil side av byen. :) Må med skam innrømme at jeg ikke vet hvor den starter i den andre enden, det må være 20 år siden jeg var i den søndre (det blir vel vestre??) enden... I østenden ved Rotvoll / Statoil var jeg for noen dager siden faktisk, men vi gikk videre østover. Den går jo langs sjøen hele veien omtrent så jeg vil tro man fint når den fra Ringve.

 

På 16.5.2018 den 21.47, Babette skrev:

Jaså feil side, hehe. Nå fikk jeg litt sånn Flettfrid Andresen - assosiasjoner.

Men du har sikkert rett i at stien går fra vest mot øst, det er bare jeg som ser for meg all kyst eller fjordlinje som sør - nord. Jeg tror også at stien kan være forlenget siden jeg var der (kun en gang til nå).

Men jeg husker et parti av stien med en koselig liten kafé som Anne B Ragde forteller om i en av bøkene sine, Nattønsket kanskje?

 

På 17.5.2018 den 8.17, Lillemus skrev:

Den eneste veldig kjente kafeen jeg kan tenke meg må være Sponhuset - stemmer at hun var på den siden av byen i Nattønsket ja.

Jeg er kjent på Lade - eller rett side av byen som det heter :P - og det stemmer at du kan parkere på Rotvoll/Statoil og løpe/gå/trille mot byen. Men - du kan like gjerne parkere i Korsvika og bevege deg mot Rotvioll, parkere i byen og bevege deg via Solsiden og videre mot Lade etc etc. Det er ikke en start og stopp på Ladestien,men jeg holder en knapp på at de beste løpepartiene er ute ved Rotvoll/Statoil.

Kafeen du sikter til er nok Sponhuset ja, men de siste årene er det desidert beste stedet for kaffe/vaffel/nyyyydelig kak, middag eller eller øl/qviz Ladekaia. Her finner du info om Sponhuset: http://www.sponhuset.no/ og her om Ladekaia: http://www.ladekaia.no/. Sponhuset er typ "tradisjonell og koselig" mens Ladekaia er kul.

I byen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Støtter man ikke indirekte forfatteren ved å låne?

Jeg tror ikke forfattere får noe honorar basert på biblioteksutån, i hvert fall ikke papirbøker (stemmer det, @Lillemus?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2018 den 1.28, påskelilje skrev:

Jeg tok med meg Arv og miljø på ferie 😊 Har bare kommet til side 50 foreløpig. Skal lese litt nå før jeg skal sove (ligger et par timer etter Norge i tid). Liker den godt!

Sånn. Ferdig. Da blir vel neste Helga Hjorths Fri vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, laban skrev:

Jeg tror ikke forfattere får noe honorar basert på biblioteksutån, i hvert fall ikke papirbøker (stemmer det, @Lillemus?)

Ikke ut over det boka koster i innkjøp, evt. det de får i støtte fra Kulturfondet om boka kjøpes inn der og deles ut til bibliotekene. De får ikke penger pr. utlån nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, cilie skrev:

Sånn. Ferdig. Da blir vel neste Helga Hjorths Fri vilje. 

Jeg også. Lenge siden jeg har blitt så bergtatt av en bok. Satt med et konstant sug i magen hele tiden. Må få tak i søsteras bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...