Gå til innhold

Hvilken bok tar jeg m på ferie?


 cilie

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Haha:D Jeg hadde et opphold før jeg fikk lest ferdig den andre Hjorth-boka, men nå er jeg ferdig. Er glad jeg leste begge, selv om det var den første jeg ble skikkelig fenget av.

I går kveld begynte jeg på "De gales hus" av Karin Fossum. Leste den for 10-15 år siden, men husker ikke så mye. Tror jeg har litt mer kunnskap om psykiatri nå enn da, så jeg får forhåpentligvis noe ut av den 🙂 

Ja, enig i at det var fint å lese begge! 

Jeg har lest «De gales hus» for mange mange år siden selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, cilie skrev:

Noen nye godbiter å anbefale? Ikke orket å lese ett ord siden Hjorth x 2... men vil ha med meg noe i pocket sydover nå. 

Jeg er veldig glad i krim og har i sommer lest "Dominodøden" og "Midnattspiker" av Jonas Moström - en god, ny svensk forfatter. Nå holder jeg på med den nyeste av Sarah Jio, "Hjem til deg" - storkoser meg, selv om det er såkalt kiosklitteratur kanskje. :) Den siste til Jørgen Brekke, "Alle kan drepe" likte jeg også godt.

Sigge Eklund, "Inn i labyrinten" derimot var drepende kjedelig og etter 80 sider gadd jeg ikke mer, smugkikket på slutten, men den ga ingen mening den heller.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er veldig glad i krim og har i sommer lest "Dominodøden" og "Midnattspiker" av Jonas Moström - en god, ny svensk forfatter. Nå holder jeg på med den nyeste av Sarah Jio, "Hjem til deg" - storkoser meg, selv om det er såkalt kiosklitteratur kanskje. :) Den siste til Jørgen Brekke, "Alle kan drepe" likte jeg også godt.

Sigge Eklund, "Inn i labyrinten" derimot var drepende kjedelig og etter 80 sider gadd jeg ikke mer, smugkikket på slutten, men den ga ingen mening den heller.

Takk - om ikke til meg, så gode forslag til reisefølget! Kanskje jeg egentlig burde lese krim selv, så hodet blir «okkupert» av spenningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
28 minutter siden, påskelilje skrev:

Hva slags sjanger er den? Har jo hørt om den, men har ikke helt klart for meg hva slags bok det er.

Vanskelig å beskrive uten at det høres fryktelig kjedelig ut, men den er spennende. Den følger tre personer og deres familier i tre helt ulike tidsepoker: 1800-tallet, nåtid og relativt nær fremtid. Alle har noe med bier å gjøre, og historiene henger tett sammen, viser det seg.

Strengt tatt er det science fiction, siden det ender med at biene dør ut så verden får store problemer med matproduksjon. Den er veldig jordnær. Ingen ny teknologi eller overdrevne greier. Det oppleves ikke som en sci fi bok sånn sett.

Den handler mest om enkeltmennesker. Jeg tror mange kan like den, men mest til folk som kan bli litt fascinert av vitenskap og natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Vanskelig å beskrive uten at det høres fryktelig kjedelig ut, men den er spennende. Den følger tre personer og deres familier i tre helt ulike tidsepoker: 1800-tallet, nåtid og relativt nær fremtid. Alle har noe med bier å gjøre, og historiene henger tett sammen, viser det seg.

Strengt tatt er det science fiction, siden det ender med at biene dør ut så verden får store problemer med matproduksjon. Den er veldig jordnær. Ingen ny teknologi eller overdrevne greier. Det oppleves ikke som en sci fi bok sånn sett.

Den handler mest om enkeltmennesker. Jeg tror mange kan like den, men mest til folk som kan bli litt fascinert av vitenskap og natur.

Høres ut som om det er noe for meg :-) Kanskje jeg skal få med meg den i kofferten når jeg skal ha siste ferieuka mi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
34 minutter siden, Lillemus skrev:

 og etter 80 sider gadd jeg ikke mer, smugkikket på slutten, men den ga ingen mening den heller.

Haha - nei, men Lillemus, er du en sånn en som jukser :lol: ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha - nei, men Lillemus, er du en sånn en som jukser :lol: ?!

Livet er for kort til å lese dårlige bøker. Punktum. Men om boka fenger og jeg tenker å lese ut hele så kikker jeg ikke på de siste sidene før jeg kommer dit nei!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Livet er for kort til å lese dårlige bøker. Punktum. Men om boka fenger og jeg tenker å lese ut hele så kikker jeg ikke på de siste sidene før jeg kommer dit nei!!!!

 

 

Er for så vidt enig med deg.

Jeg begynte på en i vår, som ei på jobben anbefalte. Ei krimbok av engelsk forfatter. Dørgende kjedelig.... Så den gidder jeg ikke lese ferdig. Men jeg har ikke lest slutten heller - plottet fenget ikke i det hele tatt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, påskelilje skrev:

Er for så vidt enig med deg.

Jeg begynte på en i vår, som ei på jobben anbefalte. Ei krimbok av engelsk forfatter. Dørgende kjedelig.... Så den gidder jeg ikke lese ferdig. Men jeg har ikke lest slutten heller - plottet fenget ikke i det hele tatt 😞

Du husker ikke hvilken bok det var? Forfatter? Jeg synes det er litt spennende å høre hva andre liker - særlig hva de ikke liker. :) For det hender jo at folk skryter opp i skyene bøker jeg ikke makter og andre slakter bøker jeg liker kjempegodt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 24.7.2018 den 12.56, Lillemus skrev:

Du husker ikke hvilken bok det var? Forfatter? Jeg synes det er litt spennende å høre hva andre liker - særlig hva de ikke liker. :) For det hender jo at folk skryter opp i skyene bøker jeg ikke makter og andre slakter bøker jeg liker kjempegodt. :) 

Måtte finne den 😀 Det var :"Vårt eget spill" av John le Carré...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Måtte finne den 😀 Det var :"Vårt eget spill" av John le Carré...

Han har jeg faktisk ikke lest, han skriver vel type mafia-krim? Ikke min gate. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Han har jeg faktisk ikke lest, han skriver vel type mafia-krim? Ikke min gate. :) 

Mafia-krim du lissom. Han skriver realistiske spion-romaner. 

Anonymkode: 79c88...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mafia-krim du lissom. Han skriver realistiske spion-romaner. 

Anonymkode: 79c88...f21

Spion-krim ja - det er nok det rette ordet! :D Ikke helt min type krim uansett. Jeg foretrekker egentlig skandinavisk / nordisk krim jeg, men har lest en del engelsk og amerikansk også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

Han har jeg faktisk ikke lest, han skriver vel type mafia-krim? Ikke min gate. :) 

Har du ikke en hang lest spionromanen over alle - «Spionen som kom inn fra kulden»?

 

Sjokkert nå, altså!

🙄😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har lest Byens spor av Saabye Christensen i sommer. Likte den veldig godt. Også gråt jeg meg gjennom Klassen av Marte Spurkeland. Viktig bok for alle som lurer på hvordan det er å jobbe i skolen. Vi mot dere av Fredrik Backman likte jeg også godt, men da må man ha lest Bjørnstad av samme forfatter først. Anbefaler de to bøkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Xtra skrev:

Har du ikke en hang lest spionromanen over alle - «Spionen som kom inn fra kulden»?

 

Sjokkert nå, altså!

🙄😜

Nope. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne tråden! 

Har pløyet gjennom krim denne sommeren: Alle av duoen Kepler og første av Samuel Bjørk/Sander Øien "det henger en engel alene i skogen".

Begynt på "Søvnen og døden" av Kazinski som jeg ikke helt vet om jeg liker like godt som "den siste gode mann" (deres første bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2018 den 11.10, Lillemus skrev:

Jeg er veldig glad i krim og har i sommer lest "Dominodøden" og "Midnattspiker" av Jonas Moström - en god, ny svensk forfatter. Nå holder jeg på med den nyeste av Sarah Jio, "Hjem til deg" - storkoser meg, selv om det er såkalt kiosklitteratur kanskje. :) Den siste til Jørgen Brekke, "Alle kan drepe" likte jeg også godt.

Sigge Eklund, "Inn i labyrinten" derimot var drepende kjedelig og etter 80 sider gadd jeg ikke mer, smugkikket på slutten, men den ga ingen mening den heller.

Takk for tips om Jonas Moström Lillemus, må bestille ser jeg. Det der var helt min kopp te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, XbellaX skrev:

Takk for tips om Jonas Moström Lillemus, må bestille ser jeg. Det der var helt min kopp te.

Bør leses i rekkefølge, den første heter "Den du ikke ser", deretter følger "Dominodøden" og "Midnattspiker". Nr- 4 skal visst komme på norsk til høsten. Det eneste jeg har å utsette er at det norske forlaget kan ansette en korrekturleser som er bedre på anførselstegn enn den som har hatt ansvaret nå - de er plassert litt i hytt og pine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...