Gå til innhold

Hva er «særinteresser» (i forbindelse med Aspergers)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Menes det SÆRE (rare) interesser, eller dypdykk og intense interesser for mer «vanlige» ting?

Anonymkode: 6bc28...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tog er en vanlig ting. Men hvis du kan serienummeret på alle belgiske lokomotiv, vil mange si at det er sært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særinteresser er ikke sære interesser, men at man kun har en eller veldig få interesser, som man bruker veldig mye tid på. En interesse som blir altoppslukende. I følge nevropsykologen er hunder min særinteresse. Å interessere seg for hunder er jo ikke sært. Men det er en særinteresse fordi jeg egentlig ikke interesserer meg for noe som helst annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menes det SÆRE (rare) interesser, eller dypdykk og intense interesser for mer «vanlige» ting?

Anonymkode: 6bc28...f71

Ja mer intense, fokuserer mer en vanlig. Kona var min særinteresse i den første tiden.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kupton skrev:

Tog er en vanlig ting. Men hvis du kan serienummeret på alle belgiske lokomotiv, vil mange si at det er sært. 

Det er ikke sært hvis du har andre intresser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FGT skrev:

Det er ikke sært hvis du har andre intresser også.

Jo, det kan det være hvis den andre interessen er å pugge varenummeret på hele utvalget på Jula :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, kupton skrev:

Jo, det kan det være hvis den andre interessen er å pugge varenummeret på hele utvalget på Jula :-)

Ja da så !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 18.53, Trine skrev:

Særinteresser er ikke sære interesser, men at man kun har en eller veldig få interesser, som man bruker veldig mye tid på. En interesse som blir altoppslukende. I følge nevropsykologen er hunder min særinteresse. Å interessere seg for hunder er jo ikke sært. Men det er en særinteresse fordi jeg egentlig ikke interesserer meg for noe som helst annet.

Jeg også intresserer meg veldig for hunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
yellow ledbetter

De fleste av oss som har asperger har særinteresser som er helt vanlige interesser, bare at de tar veldig stor plass og at en kanskje ikke er interessert i så mye annet. De du ser på film er selvsagt de som kan hele bøker på rams eller samler på kjempesære ting, men det er nok heller unntaket. Og særinteresser kan variere i løpet av livet. Det er visst veldig vanlig. En er helt oppslukt av en ting i årevis, til en går lei og får en ny dille.

Det er visst også sånn at jenter og damer ikke så lett blir "avslørt" fordi vi gjerne er interessert i dyr, tegning og bøker, sånn som mange andre er. Spill er en annen typisk særinteresse, både for gutter og jenter, og det har jo eksplodert etter at dataspill ble en greie. Noe som faktisk er veldig bra, siden det er mange "normale" ungdommer som også driver med det, og de med asperger eller autisme dermed har en fin mulighet til å faktisk finne venner å dele interessen med. Sønnen min spiller online med folk fra hele verden og er sosial på den måten. Flink i engelsk er han også, langt bedre enn mange som har gått tilsvarende mange år på skolen med vanlig læreplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

De fleste av oss som har asperger har særinteresser som er helt vanlige interesser, bare at de tar veldig stor plass og at en kanskje ikke er interessert i så mye annet.

Da var det rart psykologen på DPS trodde det dreide seg som interesser som var SÆRE (altså spesielle). Hm,.

Anonymkode: cceba...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da var det rart psykologen på DPS trodde det dreide seg som interesser som var SÆRE (altså spesielle). Hm,.

Anonymkode: cceba...56c

Ja, det var veldig rart. En psykolog burde vite bedre. Dette er jo basiskunnskap, i alle fall for fagfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 2.22, Filicia skrev:

Jeg også intresserer meg veldig for hunder. :P

Jeg har det samme interesse.Kjenner nesten alle hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt fra jeg var liten av så har jeg pugget bilskilt og mange husker jeg den dag i dag. Fortsatt "henger jeg meg opp" i dette når jeg er ute og kjører. Jeg kan liksom ikke la være. Er dette et tegn på Asperger eller er det tvang?

Anonymkode: a9246...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt fra jeg var liten av så har jeg pugget bilskilt og mange husker jeg den dag i dag. Fortsatt "henger jeg meg opp" i dette når jeg er ute og kjører. Jeg kan liksom ikke la være. Er dette et tegn på Asperger eller er det tvang?

Anonymkode: a9246...43f

Den dagen du legger opp timene for å lese flest mulig bilskilt i stede for å gjøre andre ting kanskje. Har en som kan bilnummer på alle busser samt alle rutetabeller utenat. Han sitter langs veien og på busstopp hele døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Soletti skrev:

Den dagen du legger opp timene for å lese flest mulig bilskilt i stede for å gjøre andre ting kanskje. Har en som kan bilnummer på alle busser samt alle rutetabeller utenat. Han sitter langs veien og på busstopp hele døgnet. 

Da skulle han kommer til oss. Folk løper forvirret rund om å finner bussen. Jeg syns det er trist at så mye er uten jobb. Det kan vare en god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Soletti skrev:

Den dagen du legger opp timene for å lese flest mulig bilskilt i stede for å gjøre andre ting kanskje. Har en som kan bilnummer på alle busser samt alle rutetabeller utenat. Han sitter langs veien og på busstopp hele døgnet. 

Ok, da forstår jeg.

Anonymkode: a9246...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da forstår jeg.

Anonymkode: a9246...43f

Altså det er snakk om et t intens overdrevent  oppslukthet av ting som ikke fortjener så mye oppmerksomhet , hvis en skal leve et normalt balansert liv som voksen. Har man ektefelle, og kanskje også barn, så må en bare begrense sine egne interesser, det sier seg bare selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stjernestøv skrev:

Bil bil og bil er sønnen min sin interesse! 

Ja bil, fotball og penger blir mange opptatt av. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Betti 11 skrev:

Da skulle han kommer til oss. Folk løper forvirret rund om å finner bussen. Jeg syns det er trist at så mye er uten jobb. Det kan vare en god erfaring.

Dessverre er han ikke så mye til hjelp bortsett fra at han setter sjåførene på plass hvis de er forsinket. I perioder blir han nektet å kjøre buss, sitte på stasjonen ol. for det tar helt av og blir ubehagelig for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...