Gå til innhold

Feirer du pinse på noen måte?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Er det noen som feirer pinse her inne? DVS går i kyrkja eller menigheten og holder helligdagen hellig?

 

Selv må jeg innrømme att jeg knapt vet hvorfor pinse er rød dag. Jeg vet det jo, sånn ca men ikke helt.

 

Sikkert deilig med fri for de som jobber da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Så godt at du minnet oss på det. Jeg drev å sjauer å jobber så mye og rydder i rotet mitt og alt jeg umulig kan få plass til om jeg fant noe mindre og  økonomisk overkommelig at jeg hadde helt glemt at det faktisk er pinse. Glemmer vaskekosten en stund istedet. Problemet vårt er at der er så altfor få av de " Røde dagene" etter mitt syn. Er kirkeåret forandret. Jeg synes å huske det var flere før. Men kanskje bare slip of Mind osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det har med Getsemane å gjøre tror jeg. Og at graven var tom.Noe man alltid har skrevet og studert på. Det forskes på utgravninger stadig tror jeg. Sett på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg feirer ikke pinse og vet ikke hva det betyr, aner ikke hva pinse er. 

Vi minnes da disipplene ble fyllt med Den hellige Ånd. En svært viktig begivenhet i kristendommen. En berøring av den hellige ånd kan alle oppleve og det er en sterk opplevelse. 

Anonymkode: a1bcc...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi minnes da disipplene ble fyllt med Den hellige Ånd. En svært viktig begivenhet i kristendommen. En berøring av den hellige ånd kan alle oppleve og det er en sterk opplevelse. 

Anonymkode: a1bcc...5e0

Ok. Håper den hellige ånd berører og helbreder meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Håper den hellige ånd berører og helbreder meg. 

Du har ingenting å tape på å be om det.

Anonymkode: a1bcc...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

At vi har disse merkedagene i kalenderen kan jo føre til at folk er mere sammen enn de ellers ville vært. Jeg tror faktisk det er sant og er ikke for å gamble med det.Men det kommer en tid til alle tror jeg hvor vi kanskje setter mer pris på det enkle og ikke ønsker å fokusere så mye på virvaret rundt oss. Men det kan være vanskelig da mange føler de ikke lenger har noe hjem engang. De føler seg så invadert. Føler meg selv ofte fremmedgjort og at så mye vi mennesker driver med langt fra er bra for oss. Det er vanskelig å være til i verden i dag. Mye er vanskelig i dag. Ikke minst evt trosforhold og opplevelser. Vi deler kanskje for mye og husker ikke hvordan vi har formulert oss tidligere. Historien vår glipper og vi blir uten konsistens. Tror det er bra med flere " stoppe opp" dager". Tid og rom til å bare være til. Trenger alle individer tror jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har også sett på TV at en del ungdommer besøker Jesu grav og faller inn i en psykose eller syndrom som er kjent fenomen der nede nettopp i pinsen. Disse ungdommene prøver kanskje å forstå mer enn å sanse. Vet ikke men det er visst en kjent og veldig farlig lidelse for den det gjelder spesielt da det ofte er besøkende fra utlandet som kommer for å kanskje avklare endelig sitt trosforhold. Må vel være en spesiell opplevelse å vandre i Jesus liv og lovnad i kontrast til barna født på Gasa stripen.Jeg ville aldri turt å dra selv for jeg har ikke slik psykisk styrke. Bare et mysterium utenfor menneskelig fatteevne tror jeg. Kanskje er det feilen vi gjør.

Tror pinsen er spesiell i den kristne tro ja. Disiplene var vel også uenig om tid og hva som var passert også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Det har med Getsemane å gjøre tror jeg. Og at graven var tom.

Det er påske.

Pinse er sim forklart over - den hellige ånd kom til disiplene.

35 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er vanskelig å være til i verden i dag. Mye er vanskelig i dag.

Vel, jeg tror nok at hvis noen som levde på f.eks. 1300-, 1500- eller 1800-tallet kunne besøkt oss, vile de synes at vi har et fantastisk enkelt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle har vi tenkt vårt om tvil og tro. Den hellige ånd kom til disiplene men medførte det større samstemthet om hva som var skjedd. De forskjellige evangeliene kan jo så tvil om det på en måte. Det virker jo også som der er så mange oversettelser. Enkelte mener jo også at her mangler ting har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingenting å tape på å be om det.

Anonymkode: a1bcc...5e0

Har bedt om det manga ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
12 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Håper den hellige ånd berører og helbreder meg. 

Det er bare å be om det. Da jeg ønsket barn så ba jeg til gud om å få det selv om jeg ikke egentlig er troende. Jeg tror egentlig ikke på noe som helst. Men jeg håper på at det fins noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er bare å be om det. Da jeg ønsket barn så ba jeg til gud om å få det selv om jeg ikke egentlig er troende. Jeg tror egentlig ikke på noe som helst. Men jeg håper på at det fins noe. 

Jeg tror det finnes noe og ber hver kveld, tror på Gud og engler :) De hjelper oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vil alltid være særs skeptisk tror jeg men har forstått at der finnes så mange retninger av troen så ønsker ikke å være bare negativ i sånne ting som har med ofte dypt personlige opplevelser å gjøre. Men det er ofte så mye man ikke vet om Gud og mammon. Det behøver man jo bare lese aviser og se TV for å oppdage. Så alt er ikke bare glamour i den verdenen heller nei dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er ikke så lett å mene så mye om hva som fant sted når folk( Jesus vs Den Hellige Ånd) ikke "er av denne Verden." Dette er jo også først og fremst et kjærlighetsbudskap for mange- den kristne tro eller nestekjærlighet og barmhjertighet og syndsforlatelse men også reformaterer Luther og svikefulle Judas som kanskje bare var litt kunnskapsløs og sen i oppfattelsen slik at han ikke hadde sørget for nok av datidas TV dekning  og arkivlegging og registerføring. Dette vet nok bare de som var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alt er ikke så lett å mene så mye om hva som fant sted når folk( Jesus vs Den Hellige Ånd) ikke "er av denne Verden." Dette er jo også først og fremst et kjærlighetsbudskap for mange- den kristne tro eller nestekjærlighet og barmhjertighet og syndsforlatelse men også reformaterer Luther og svikefulle Judas som kanskje bare var litt kunnskapsløs og sen i oppfattelsen slik at han ikke hadde sørget for nok av datidas TV dekning  og arkivlegging og registerføring. Dette vet nok bare de som var der. 

Det er som du sier et budskap om kjærlighet , barmhjertighet og syndsforlatelse. Og det gjaldt også for slike som Judas. Det er egentlig ikke så komplisert og den hellige ånd er hverken lunefull eller mystisk. Gud blir ofte  betegnet som en barmhjertig far,  Jesus som en nådig frelser og venn og den hellige ånd er den som gir styrke, visdom, og trøst. I dag vil mange mennesker vri på dette og snakke usannheter om Gud. Det er mye forakt og til og med hat mot Gud og kristne. Men uansett hva mennesker mener er Gud trofast og urokkelig i sin kjærlighet til oss. 

Anonymkode: a1bcc...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Takk for din åpenhet om disse vanskelige ting. I min " klasse" eller oppvekstbakrunn har vi med en del overleverte ting i bagasjen  fra generasjonene foran tror jeg. Om at kirkelige menesker svek ganske vanlige alminnelige mennesker under krigen og at fanger omkom på grunn av dette. Ikke langt herfra ligger en topp moderne bilfabrikk på samme sted en av fangeleirene lå. Underlig å tenke på. I enkelte lag av folket kommer løsrevne vitnesbyrd alltid å være der tror jeg. Overleveringer og den lærdom " deres egne" kunne gi før de gikk bort uten mye ståhei. At kirke er ikke noe å stole på for ressurssvake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Maggie55 skrev:

Takk for din åpenhet om disse vanskelige ting. I min " klasse" eller oppvekstbakrunn har vi med en del overleverte ting i bagasjen  fra generasjonene foran tror jeg. Om at kirkelige menesker svek ganske vanlige alminnelige mennesker under krigen og at fanger omkom på grunn av dette. Ikke langt herfra ligger en topp moderne bilfabrikk på samme sted en av fangeleirene lå. Underlig å tenke på. I enkelte lag av folket kommer løsrevne vitnesbyrd alltid å være der tror jeg. Overleveringer og den lærdom " deres egne" kunne gi før de gikk bort uten mye ståhei. At kirke er ikke noe å stole på for ressurssvake.

Det var jo de ressurssvake Jesus oppsøkte først. De fattige, syke , utstøtte, syndere  og kriminelle. Det var jo det som irriterte de religiøse den gang. Og hjelperne hans var helst vanlige arbeidsfolk. Ja mennesker har gjort mye dumt i Guds navn men det forandrer jo ikke Gud. Jeg tror at Gud elsker deg og vil deg alt godt. 

Anonymkode: a1bcc...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...