Gå til innhold

Har du brukket båtbeinet/skafoid før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Falt i en nedoverbakke og tok meg i mot med hånden. Veldig vondt på tommelsiden av håndleddet den første dagen, så vondt at jeg tenkte at det måtte være brudd, deretter bedring de neste dagene. Nå, ti dager etter, har jeg lite vondt når hånden/armen er helt i ro. Bruker jeg den litt, gjør det litt vondt. Prøver jeg å bruke hånden som normalt, gjør det kjempevondt på et spesifikt punkt nederst i håndflaten. Det stikker til, og tommelen føles også litt stiv og svak. Det er vondt på en måte jeg aldri har kjent før, og det kjennes ut som om det kommer fra skjelettet, og ikke fra bløtere vev.

Er veldig i tvil om jeg skal gå til legen, eller ikke. Jeg synes liksom det er pinlig å komme å be om utredning for brudd hvis det ikker er brudd. Derfor lurer jeg på om noen andre har har hatt brudd i båtbeinet/skafoid? I så fall - klarte du å bevege fingrene og håndleddet? Kunne du f.eks skrive på et tastatur uten store problemer, mens ting som på vri om en nøkkel, ta strikk i håret, trykke ned dørhåndtak, dytte, løfte, vri, trykke og dra gjorde vondt? Kan det være brudd selv om det er normalfunksjon i hånden ved lett bruk?

Anonymkode: f2980...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt båtbeinsbrudd og kjenner meg igjen i beskrivelsen din.

Det var veldig vondt (jeg gled på gulvet, falt bakover og tok meg for) med én gang, men ble bedre i løpet av de neste dagene.

Hånda var verken hoven eller blå, og jeg kunne bevege alle fingre og håndledd, så jeg tenkte som du at det er nok ikke brudd. Jeg kunne bruke hånden til alt som ikke var direkte kraftkrevende, OK å skrive på PC og en del annet. Men veldig vondt å vri om bilnøkkelen og lignende, dessuten hadde jeg litt sånn kvalmevondt om natta.

Etter to uker gikk jeg til lege, han trykket i "snusdåsen" mellom tommel og pekefinger, og det var skikkelig vondt. Han mistenkte brudd men var ikke sikker, men sendte meg rett til røntgen. Der ble det konstatert brudd to steder i båtbeinet, og jeg ble gipset helt opp til albuen med beskjed om at gipsen måtte sitte i minst 9 uker, fordi det er så dårlig blodsirkulasjon/groforhold i dette området.

Men det holdt med gips i 2 måneder (flere kontroller med røntgen underveis, der de skiftet gipsen).

Så ja: Det er fullt mulig å ha brudd selv om kan bruke hånden.

Legen reagerte ikke på at jeg ventet så lenge med å oppsøke ham, faktisk nevnte han at det kan være lettere å oppdage et brudd på røntgenbildene etter 1-2 uker.

Jeg husker godt hvor "dau", opphovnet og ubrukelig hånda var da gipsen ble fjernet, jeg klarte ikke å løfte en kaffekopp en gang. Men jeg fikk time hos fysioterapeut med én gang, tror jeg var der 10 timer til sammen. Dette gjorde underverker, i tillegg til egentrening hjemme, bl.a. med myk liten ball som skulle klemmes på og effektive øvelser for håndleddet.

Jeg ble 100% bra -  ingen stivhet, smerter eller nedsatt styrke i ettertid.

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Babette skrev:

Jeg har hatt båtbeinsbrudd og kjenner meg igjen i beskrivelsen din.

Det var veldig vondt (jeg gled på gulvet, falt bakover og tok meg for) med én gang, men ble bedre i løpet av de neste dagene.

Hånda var verken hoven eller blå, og jeg kunne bevege alle fingre og håndledd, så jeg tenkte som du at det er nok ikke brudd. Jeg kunne bruke hånden til alt som ikke var direkte kraftkrevende, OK å skrive på PC og en del annet. Men veldig vondt å vri om bilnøkkelen og lignende, dessuten hadde jeg litt sånn kvalmevondt om natta.

Etter to uker gikk jeg til lege, han trykket i "snusdåsen" mellom tommel og pekefinger, og det var skikkelig vondt. Han mistenkte brudd men var ikke sikker, men sendte meg rett til røntgen. Der ble det konstatert brudd to steder i båtbeinet, og jeg ble gipset helt opp til albuen med beskjed om at gipsen måtte sitte i minst 9 uker, fordi det er så dårlig blodsirkulasjon/groforhold i dette området.

Men det holdt med gips i 2 måneder (flere kontroller med røntgen underveis, der de skiftet gipsen).

Så ja: Det er fullt mulig å ha brudd selv om kan bruke hånden.

Legen reagerte ikke på at jeg ventet så lenge med å oppsøke ham, faktisk nevnte han at det kan være lettere å oppdage et brudd på røntgenbildene etter 1-2 uker.

Jeg husker godt hvor "dau", opphovnet og ubrukelig hånda var da gipsen ble fjernet, jeg klarte ikke å løfte en kaffekopp en gang. Men jeg fikk time hos fysioterapeut med én gang, tror jeg var der 10 timer til sammen. Dette gjorde underverker, i tillegg til egentrening hjemme, bl.a. med myk liten ball som skulle klemmes på og effektive øvelser for håndleddet.

Jeg ble 100% bra -  ingen stivhet, smerter eller nedsatt styrke i ettertid.

Takk for svar. Så fint at du kom deg helt etter bruddet :) Jeg ser det an over helgen, og hvis det er like vondt da, så får jeg nesten dra til legen og sjekke det ut.

Anonymkode: f2980...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har vært utredet for brudd i båtbein etter fall selv. Ingenting synlig på røntgen, men etter MR fant de ut at smertene skyldtes en delvis avrevet muskel.

Noen runder hos en.dyktig fysioterapeut, så fungerte fingeren fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette er en litt gammel tråd men låner den i håp om at noen vil svare. 

Hadde dere vondt i håndleddet? Og hvor eksakt ligger «snusdåsen»? Har denne et annet navn? 

Mistenker brudd selv etter 5 uker uten bedring. Har samme symptomer som dere, men svært lite symptomer fra håndleddet bortsett fra at hånda er hoven oppå håndleddet og som har vært hoven hele tiden. 

Anonymkode: 99bbb...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en litt gammel tråd men låner den i håp om at noen vil svare. 

Hadde dere vondt i håndleddet? Og hvor eksakt ligger «snusdåsen»? Har denne et annet navn? 

Mistenker brudd selv etter 5 uker uten bedring. Har samme symptomer som dere, men svært lite symptomer fra håndleddet bortsett fra at hånda er hoven oppå håndleddet og som har vært hoven hele tiden. 

Anonymkode: 99bbb...836

Snusdåsen er "gropa" mellom tommel og pekefinger. Hvis du klemmer der, vil du kjenne en skarp smerte ved skafoidfraktur.

Jeg hadde ikke vondt i håndleddet. Det var heller ikke noe som var hovent i mitt tilfelle, selv om jeg hadde brudd to steder i båtbeinet.

Du har ikke vært hos lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Babette skrev:

Snusdåsen er "gropa" mellom tommel og pekefinger. Hvis du klemmer der, vil du kjenne en skarp smerte ved skafoidfraktur.

Jeg hadde ikke vondt i håndleddet. Det var heller ikke noe som var hovent i mitt tilfelle, selv om jeg hadde brudd to steder i båtbeinet.

Du har ikke vært hos lege?

Ok. Har vært hos lege ja. Ble sendt på røntgen og CT etter 6 dager. Ingen brudd. Behandles som kraftig forstuelse uten bedring. Hånda er fortsatt like hoven og jeg har samme symptomer som dere bortsett fra bare vag smerte i snusdåsen. Har vondt akkurat der ringen på bildet viser, og noen ganger stråler smerten opp til albuen når jeg trykker der. En skarp smerte. 

Er nå sykemeldt for kraftig forstuelse og senebetennelse, men vurderer å dra på legevakta i morgen og be om ny røntgen fordi jeg har lest meg frem til at jeg kan ha brudd i båtbeinet. Det synes jo ikke på røntgen på noen dager heller.. er redd legen har oversett et evt brudd siden jeg ikke er bedre. 

Anonymkode: 99bbb...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 6.10.2018 den 0.13, Babette skrev:

Snusdåsen er "gropa" mellom tommel og pekefinger. Hvis du klemmer der, vil du kjenne en skarp smerte ved skafoidfraktur. 

Nei det er ikke mellom pekefinger og tommel, det blir iallefall helt feil å si. Jeg spurte legen på legevakta om det samme og hu sa og at det var der (og blei ikke motsagt av praktikanten heller). 

Snusdåsen ligger på utsia og baksia tommelen eller håndbakken. Om man strekker/bøyer tommelen bakover (altså haiketommel) kan det dukke opp en grop bak, på utsia tommelen, håndbakken, der den går over i håndleddet. 

Vises jo i lenka i forrige innlegg, men om noen kommer over denna tråden som meg, er det greit å legge til. 
Blei nesten sendt hjem av legen da ikke noe syntes på røntgen. Så om jeg ikke hadde lest meg opp og insistert, fått tatt flere bilder kunne hu missa det. Dog vanskelig å se det tydelig på bildene selv med flere bilder. 

Endret av KristianS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på er om det finnes ei skinne eller sånn bårrelås-stoff-gips/fatle/hanske til båtbeins/skafoidbeins brudd? Altså avtagbar når man dusjer osv./f.eks. 

Endret av KristianS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...