Gå til innhold

Bro"hopper" rettssaken.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Nå er det om det i media, da saken har startet. Hun som var her på forumet før, og som endte med å knivstikke 2 personer, hvorav 1 døde.

 

Jeg er egentlig litt lettet over att det ikke var så "stakkars henne, vi har sviktet" aktig i nyhetene i dag, som det var i går. Vedkommende hadde googlet knivdrap dagen før.

 

Hva synes du skal gjøres med en slik person? Er en slik person tilregnelig? Det er selvsagt opp til de sakkyndige, men slipper denne personen lett er jeg redd for smitteeffekten, og også kollektiv dømming av lignende personer, som jo ikke ville drept noen.

 

Kanskje er psykiatrien for slepphendt i enkelte saker? Når en person har truet med selvmord og skapt flere utrykninger osv fra nødetater.. Bør en slik person kanskje behandles med litt større ansvarsgjøring? Altså nå er det "alle andre instanser" som har sviktet. Jeg kjenner jeg blir provosert av den type vinkling.

Jeg husker hun var her på forummet, og hun var høyst oppegående intellektuelt sett. Kan hvem som helst bli syk og drepe noen for at man ønsker oppmerksomhet, og slippe unna med det? Jeg kjenner jo ikke saken annet enn via media, men det må jo være psykopatologi hos henne, men er hun tilregnelig? Jeg synes det hele virker veldig overlagt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg synes det er rart å tenke på at hun var med her, at vi "snakket" med henne, og fikk innblikk i noe av hennes hverdagsliv og hennes tanker. Jeg skrev også en del på pm til henne. Jeg så henne også en gang, da hun stod på broa. Saken gjør veldig inntrykk på meg.

Jeg aner ikke hvordan samfunnet bør behandle slike personer som har et handlingsmønster og en adferd som hun har. Selvsagt burde mye vært gjort tidligere, helt fra barndommen hennes (faren ble dømt for vold mot flere familiemedlemmer) - men det var likevel hun selv som valgte å gjøre det hun gjorde. Det inntrykket jeg fikk av henne, var at hun var ekstremt dyktig til å ordlegge seg, men at hun innerst inne var ei lita jente som ønsket en trygg familie som kunne være glad i henne og hjelpe henne i hverdagen og i livet fremover.

Veldig veldig trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun skal dømmes til lovens strengeste straff, uten noen som helst form for formildende omstendigheter. Hun har reagert på en totalt uakseptabel måte, like uakseptabel som Breivik. Du bør ikke slippe unna med at du drepte et menneske og nesten drepte et annet som "et rop om hjelp".

Klart det var synd på henne. Men disse to menneskene hadde da ingen skyld i at hun hadde det vanskelig.

 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg skrev også en del på pm til henne. 

Kjenner politiet til dette? Du burde nesten vurdert å melde fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun er ikke full tilregnlig og har planlagt saken. Hun er kanskje traumatisert og er ødelagt. Hun skulle ikke vare fri eller hun må alltid overvåkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Kjenner politiet til dette? Du burde nesten vurdert å melde fra om det.

Jeg har gjort det. Både like etter drapet, og nå i vår. Har ikke blitt avhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Klart det var synd på henne. Men disse to menneskene hadde da ingen skyld i at hun hadde det vanskelig.

 

Er fullstendig enig med deg. Det å dra andre mennesker inn i sin egen fortvilelse og forferdelige hverdag, er helt utilgivelig.

Helt grusomt å drepe ei 17 år gammel jente som var på jobb. Og helt grusomt å stikke ned ei som stod i kø for å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg synes det er rart å tenke på at hun var med her, at vi "snakket" med henne, og fikk innblikk i noe av hennes hverdagsliv og hennes tanker. Jeg skrev også en del på pm til henne. Jeg så henne også en gang, da hun stod på broa. Saken gjør veldig inntrykk på meg.

Jeg aner ikke hvordan samfunnet bør behandle slike personer som har et handlingsmønster og en adferd som hun har. Selvsagt burde mye vært gjort tidligere, helt fra barndommen hennes (faren ble dømt for vold mot flere familiemedlemmer) - men det var likevel hun selv som valgte å gjøre det hun gjorde. Det inntrykket jeg fikk av henne, var at hun var ekstremt dyktig til å ordlegge seg, men at hun innerst inne var ei lita jente som ønsket en trygg familie som kunne være glad i henne og hjelpe henne i hverdagen og i livet fremover.

Veldig veldig trist...

Hva skal man gjøre da? Jeg vet ikke om man kan hjelpe henne? Je er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 minutter siden, Betti 11 skrev:

Hva skal man gjøre da? Jeg vet ikke om man kan hjelpe henne? Je er i tvil.

Et barn som har blitt frarøvet det mest elementære - kjærlighet og trygghet, risikerer å bli ødelagt. Når det gikk så mange år før hun kom i fosterhjem (var hun ikke rundt 11?), så var det jo veldig mye å ta igjen, og sikkert veldig vanskelig for fosterfamilien å gå henne riktige rammer og riktig type kjærlighet og trygghet. Etter noen år der (husker ikke helt alle detaljer), ble hun jo flyttet fra den familien og til institusjon, og hun flyttet 17 ganger på ett år ( i 2016/2017). Det beste hadde jo sikkert vært å ha en fosterfamilie med ekstra ressurser som kunne hjelpe henne, slik at hun følte seg trygg. Men det er jo vanskelig å få til, når det er gått så galt. Jeg forstår godt at hun var frustrert og sint for å være plassert på enetiltak, der hun skulle bo helt alene sammen med døgnbemanning. Det blir vel et veldig kunstig "hjem". Hun gikk heller ikke på skole, og hadde vel lite "normale" ungdomsaktiviteter sammen med andre. Hun ville bli innlagt på psykiatrisk sykehus, men slik jeg har forstått det, så ville ikke det heller hjelpe henne på sikt. Hun burde vel fått hjelp til å takle hverdagen og livet dag for dag, og hun fikk mye hjelp, - allikevel gikk det så galt som det gjorde.

Jeg kjenner lite til psykiatrien (det meste har jeg lært her på DOL), og vet ærlig talt ikke hvordan hun kunne ha kommet på rett kjøl igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Nå er det om det i media, da saken har startet. Hun som var her på forumet før, og som endte med å knivstikke 2 personer, hvorav 1 døde.

 

Jeg er egentlig litt lettet over att det ikke var så "stakkars henne, vi har sviktet" aktig i nyhetene i dag, som det var i går. Vedkommende hadde googlet knivdrap dagen før.

 

Hva synes du skal gjøres med en slik person? Er en slik person tilregnelig? Det er selvsagt opp til de sakkyndige, men slipper denne personen lett er jeg redd for smitteeffekten, og også kollektiv dømming av lignende personer, som jo ikke ville drept noen.

 

Kanskje er psykiatrien for slepphendt i enkelte saker? Når en person har truet med selvmord og skapt flere utrykninger osv fra nødetater.. Bør en slik person kanskje behandles med litt større ansvarsgjøring? Altså nå er det "alle andre instanser" som har sviktet. Jeg kjenner jeg blir provosert av den type vinkling.

Jeg husker hun var her på forummet, og hun var høyst oppegående intellektuelt sett. Kan hvem som helst bli syk og drepe noen for at man ønsker oppmerksomhet, og slippe unna med det? Jeg kjenner jo ikke saken annet enn via media, men det må jo være psykopatologi hos henne, men er hun tilregnelig? Jeg synes det hele virker veldig overlagt.........

Hun bør dømmes strengt.

Anonymkode: 687ed...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Problemet er att hun reagerer med utagering, først en masse falske selvmordshandlinger og så drap. Hvis denne personen møtes med "stakkars deg" huff du må ha hatt det vondt, vil ikke det bidra til å fortsette denne trenden? Jeg mener hun ikke bør ut i samfunnet igjen, på mange år, tll hun har sonet en lang straff, forutsatt at hun har modnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
52 minutter siden, Betti 11 skrev:

Hvorfor fikk hun ingen terapi?

Fikk hun ikke det?

Anonymkode: 687ed...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er tusenvis av slike folk, vi lar dem gå firitt og ofte går det bra noen ganger smeller det, som regel skaper de bare masse dritt  noen ganger mer ekstremt som drap. Alternativet er å burde dem alle inne, men vi snakker om tusenvis av folk.. Vi har mange IS soldater f.eks gående fritt i norge idag bla.a, ingen klager over det og merker sikkert ikke små rekrutteringen og radikaliseringen de fører til i nærmiljøet, men når det en gang smeller vil folk lure på og beskylde politiet hvorfor lot dere is soldaten gå fri i norske gater og boo hoo. Alle vil være snille og gi alle borgere rettigheter, og det er greit, men gir du folk friheter vil enkelte misbruke dem.

Du må velge, du kan ikke få i pose og sekk. Psykiatri og politi og stat kan ikke gjøre mye her de er bundet av lovverket og rettigheter til individene. Hvis folk ikke liker det, så får dere  endre lovene. Personlig mener jeg at en bør gjøre det de fleste risikomomenter og folk som åpenbart ikke oppfyller kravene samfunnet stiller til borgeres oppførsel i det offentlige rom bør bures inne. Men, jeg er så godt som alene i å mene dette. Så det vil ikke skje, og slike hendelser vil skje gang etter gang. De kriminelles rettigheter, veier tyngre enn fredelige borgeres trygghet. Sånn er det i Norge, sånn vil det norske folkeet ha det, så sånn vil det fortsette å bli. Psykiatrien eller politiet kan ikke redde dere fra slike hendelser pdd.

Anonymkode: c60bb...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, påskelilje said:

Jeg synes det er rart å tenke på at hun var med her, at vi "snakket" med henne, og fikk innblikk i noe av hennes hverdagsliv og hennes tanker. Jeg skrev også en del på pm til henne. Jeg så henne også en gang, da hun stod på broa. Saken gjør veldig inntrykk på meg.

Jeg aner ikke hvordan samfunnet bør behandle slike personer som har et handlingsmønster og en adferd som hun har. Selvsagt burde mye vært gjort tidligere, helt fra barndommen hennes (faren ble dømt for vold mot flere familiemedlemmer) - men det var likevel hun selv som valgte å gjøre det hun gjorde. Det inntrykket jeg fikk av henne, var at hun var ekstremt dyktig til å ordlegge seg, men at hun innerst inne var ei lita jente som ønsket en trygg familie som kunne være glad i henne og hjelpe henne i hverdagen og i livet fremover.

Veldig veldig trist...

Det er det som gjør saken så ekstremt komplisert. Det er så ekstremt mange faktorer som man må tenke over, hva som ledet til at hun gjorde det hun gjorde. Jeg selv, kan forstå hvorfor hun endte opp med å knivstikke to. Hun la ut innlegg over hva hun følte, hennes mentale problemer, innlegg her på doktor online om problemene hennes i håp om hjelp, og om dere har lest fylkesmannens rapport så er det så utrolig mye mer som spiller inn i bildet, om det å bli tvunget ned på gulvet mot sin vilje, og det at de ansatte ikke samarbeidet med henne. Det er bare så utrolig tragisk. Hun har vært isolert mesteparten- om ikke hele livet sitt, og blitt flyttet på og kontrollert, og brutt ned; truet med å hoppe ned fra broer flere ganger, og å faktisk hoppe en gang, men overlevde, å bli angrepet både verbalt og fysisk av andre, å bli avisst medisinsk hjelp, å ha bare negative påvirkninger uten noen stopp, en flom av ekstreme negative følelser om forsømmelse, isolasjon, å bli fryst ut fra samfunnet, å føle at hun ikke er verdt noe. Alt bare forandret henne helt mentalt, snudde henne helt på hode.

Hun fikk ikke hjelpen hun trengte, og det er dette som er det fundamentale poenget med denne saken. "Systemet sviktet helt totalt." På en måte finnes det helt selvfølgelig ikke noen unnskyldning for det hun har gjort mot de to personene hun knivstakk, sammen med de pårørende. Det finnes ingen unnskyldninger for det. En person som henne med alle disse mentale lidelsene går imot nesten alt det går ann av normer, sosiale standarder, og lover. Hun er et grått område i en verden hvor gråe områder rett og slett ikke kan eksistere. Som som en annen anonym bruker her sa: " Psykiatri og politi og stat kan ikke gjøre mye her de er bundet av lovverket og rettigheter til individene." Det er dette som er det grå området. Det er en komplisert sak som drar inn og utfordrer alt det vi vet om moralitet.

Det er en selvfølge at hun fortsatt skal få straff, men hva slags straff hun kommer til å få er veldig vanskelig å si, med tanke på alle disse forskjellige faktorene, og hvordan denne hendelsen kunne blitt avverget. Det jeg tror er sannsynlig er at hun kommer til å være i psykiatrisk institusjon eller noe lignende i det område i en lang stund. Det er ikke sikkert hun klarer å returnere til samfunnet etter denne hendelsen, med mindre hun klarer å få til å etablere en slags personlig forbindelse med noen som kan hjelpe henne å forbedre seg. Men til og med da tror jeg nok ikke at alle de vonde tankene og hendelsene kommer til å avverges. Det kan helt sannsynligvis skje at hun kommer til å oppleve konstante påminnelser over alt det overveldende hun har opplevd, og hva dette har gjort med henne, også påminnelser fra de pårørende og de tusenvis artiklene om henne.

Det er som du sa: "hun var innerst inne ei lita jente som ønsket en trygg familie som kunne være glad i henne og hjelpe henne i hverdagen og i livet fremover."
Dette var alt hun trengte, og hun ble sviktet, og det skjedde en tragedie med alle disse faktorene som grunnlag. På en måte var det ikke hun direkte som gjorde dette, men det handler om hvordan mentaliteten hennes har blitt på denne måten "skrudd".

(Det kan se ut som om jeg ikke legger skyld på henne i det hele tatt. Selvfølgelig var det ting hun kunne det ha vært ting hun kunne ha gjort forskjellig, men poenget er at når man er i den tankegangen som hun var i, er det utrolig vanskelig å tenke klart når det kommer til denne typen situasjon)

Det som kommer til å bli tatt opp ofte i rettssaken nå er nok det at hun hadde googlet stedene som var mest kritiske for knivstikking, siden det viser hun aktivt prøvde å drepe. Er ikke sikker på hva man kan tenke om dette i en så komplisert sak.

Nå er det bare å se hva slags ny informasjon som kommer ut gjennom denne saken, og se hvordan disse blir håndtert, forhåpentligvis finner de en god, men fortsatt rettferdig løsning for ALLE parter, inkludert pårørende og henne selv. I denne saken er hun både offer og gjerningsperson, sammen med alle andre faktorer som spiller inn.

 

Anonymkode: 44340...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hva med hun som ble drept? Jeg er sjokkert over overstående kommentar altså. Stakkars lille uskyldige psykopat liksom... Nei, seriøst så har mange en dårlig barndom. Meg selv inkludert, med utfrysning, mobbing, og omsorgssvikt. Men jeg ville da aldri drept ett annet menneske, til og med en ungdom som et "rop om hjelp".

 

Tenk på signaleffekten.... Jeg blir sjokkert over hvordan ellers empatiske folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Problemet er att hun reagerer med utagering, først en masse falske selvmordshandlinger og så drap. Hvis denne personen møtes med "stakkars deg" huff du må ha hatt det vondt, vil ikke det bidra til å fortsette denne trenden? Jeg mener hun ikke bør ut i samfunnet igjen, på mange år, tll hun har sonet en lang straff, forutsatt at hun har modnet.

Hun gjorde mere enn det og. Hun satte fyr på den ene institusjonen hun bodde på, den brant helt ned. (Står om det i fvn.no men artikkelen er låst). 

Hun er tilregnelig i den forstand at hun vet hva hun gjør når hun setter seg på broa, tenner på og dreper. Hun var ikke psykotisk og kan dømmes til så streng straff lovverket tillater. Slik bør det være. 

Anonymkode: 6c42b...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg mener media bør gi henne minst mulig oppmerksomhet, så man ikke får en smitteeffekt. I ettertid mener jeg det var en tabbe å la henne slippe til i avisen. Man bør ikke belønne utagering på den måten.

Hvis hjelpeapparatet kan lære noe så er det sikkert fint. Det er alltid ting som kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Worrysome plenty said:

Hva med hun som ble drept? Jeg er sjokkert over overstående kommentar altså. Stakkars lille uskyldige psykopat liksom... Nei, seriøst så har mange en dårlig barndom. Meg selv inkludert, med utfrysning, mobbing, og omsorgssvikt. Men jeg ville da aldri drept ett annet menneske, til og med en ungdom som et "rop om hjelp".

 

Tenk på signaleffekten.... Jeg blir sjokkert over hvordan ellers empatiske folk tenker.

Derfor sier jeg jo at det er både hennes og ikke hennes feil lol. Altså hadde situasjonen hennes vært annerledes og hun hadde fått hjelp kunne dette vært avverget. Og igjen gjentar jeg meg at selvfølgelig har man ikke noen unnskyldnng på å drepe en, Det er bare hvordan man kom til den plassen som er viktig sånn at man kan avverge en lik situasjon i framtiden. Hva enn straff hun kommer til å få er det bare å vente på.

Det at jeg er "empatisk" med henne er jo akkurat fordi jeg kan lett forstå hvorfor hun gjør det hun gjør. Jenta hun drepte kommer aldri tilbake og hun skal få straff for det, Det er bare at det finnes også andre faktorer som kommer med i bildet enn "jeg liker å drepe". 

Og når det kommer til at du hadde aldri gjort noe lignende. Alle blir påvirket på ulik måte og gjennom årene kan hun ha blitt utrolig sensitiv til bare at en person lyver en gang til henne (som et kjapt eksempel), og faktumet er at hun mest sannsynligvis har gått gjennom en haug mer enn det du og jeg har og det er akkurat det du burde være glad for.

Anonymkode: 44340...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...