Gå til innhold

Bro"hopper" rettssaken.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Foreldrene flyttet til Norge før hun ble født. Det står i rapporten fra fylkesmannen.

Kan skyldes kulturforskjeller for det. 

Anonymkode: 687ed...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan skyldes kulturforskjeller for det. 

Anonymkode: 687ed...3e8

Jeg påstår ikke at det er uvesentlig å vokse opp med familievold, men sørlandssamfunnet rundt henne var veldig forskjellig fra Afghanistan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, laban skrev:

Jeg påstår ikke at det er uvesentlig å vokse opp med familievold, men sørlandssamfunnet rundt henne var veldig forskjellig fra Afghanistan. 

Vi vet jo at muslimer fra de trakter gjerne ikke menger seg med nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at enkelte har hatt en så hard medfart i barndommen at det er vanskelig eller umulig å hjelpe dem. Ikke fordi at barna/ungdommen ikke ønsker hjelp, men fordi de er så "skadet" at de ikke klarer å utnytte seg av hjelpen de får. 

Anonymkode: f8ec1...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en 16 årig gutt med afghanske foreldre har jeg en mistanke om at diskusjonen hadde sett annerledes ut. Jeg syns det blir mye føleri og «stakkars lille jente», og da i langt større grad enn når en gutt med dårlige oppvekstvilkår foretar samme handling. 

Denne jenta har drept en uskyldig jente og knivstukket en annen, og slik jeg forstår det vurderes hun som tilregnelig. Hun har hatt store utfordringer siden hun var liten, har fått en god del hjelp, men hjelp og tiltak ser ut til å ha truffet dårlig på behovene hennes - uvisst av hvilken grunn.

Som flere sier tror jeg det er mye å lære av saken for BV/BUP etc. For meg er det imidlertid en straffesak, der mine tanker først og fremst går til pårørende av den drepte ungdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, Kayia skrev:

Hadde dette vært en 16 årig gutt med afghanske foreldre har jeg en mistanke om at diskusjonen hadde sett annerledes ut. Jeg syns det blir mye føleri og «stakkars lille jente», og da i langt større grad enn når en gutt med dårlige oppvekstvilkår foretar samme handling. 

Denne jenta har drept en uskyldig jente og knivstukket en annen, og slik jeg forstår det vurderes hun som tilregnelig. Hun har hatt store utfordringer siden hun var liten, har fått en god del hjelp, men hjelp og tiltak ser ut til å ha truffet dårlig på behovene hennes - uvisst av hvilken grunn.

Som flere sier tror jeg det er mye å lære av saken for BV/BUP etc. For meg er det imidlertid en straffesak, der mine tanker først og fremst går til pårørende av den drepte ungdommen. 

Jeg er helt enig i alt du skriver her. 

Anonymkode: f80cc...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, heisenberg skrev:

Vi vet jo at muslimer fra de trakter gjerne ikke menger seg med nordmenn.

Uansett hvem foreldrene "menger seg med", er det tryggere for et barn å vokse opp på Sørlandet enn i Afghanistan, hva ytre miljøfaktorer angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at enkelte har hatt en så hard medfart i barndommen at det er vanskelig eller umulig å hjelpe dem. Ikke fordi at barna/ungdommen ikke ønsker hjelp, men fordi de er så "skadet" at de ikke klarer å utnytte seg av hjelpen de får. 

Anonymkode: f8ec1...0f4

Det er poenget ! Man kan ikke hjelpe henne, desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Kayia said:

Hadde dette vært en 16 årig gutt med afghanske foreldre har jeg en mistanke om at diskusjonen hadde sett annerledes ut. Jeg syns det blir mye føleri og «stakkars lille jente», og da i langt større grad enn når en gutt med dårlige oppvekstvilkår foretar samme handling. 

Denne jenta har drept en uskyldig jente og knivstukket en annen, og slik jeg forstår det vurderes hun som tilregnelig. Hun har hatt store utfordringer siden hun var liten, har fått en god del hjelp, men hjelp og tiltak ser ut til å ha truffet dårlig på behovene hennes - uvisst av hvilken grunn.

Som flere sier tror jeg det er mye å lære av saken for BV/BUP etc. For meg er det imidlertid en straffesak, der mine tanker først og fremst går til pårørende av den drepte ungdommen. 

Det første du sier er jo ikke selve poenget i saken hvilket kjønn det var ://. Men jeg ser hva du prøver å si.  Som sagt tidligere i denne diskusjonen, skal hun få den straffen hun får, det finnes ingen unnskyldning for det å ta livet til en annen, det finnes bare forklaringer bak handlingen, som er det vi vil fram til i rettssaken, men dette har ingen berettigelse, er konklusjonen de fleste her har kommet fram til.

Det at man viser medfølelse for henne er i tilknytning til hvordan psykiatri-systemet/barnevern etc... fungerer dårlig, (forklaringer bak handlingen) og hvordan det er bare nødt til å bli bedre for å unngå en situasjon som denne videre i framtiden. Når det kommer til det du sier at hun fikk god del hjelp og slik fra systemet, også underliggende grunn for at hun gjorde det hun gjorde, anbefaler jeg at du leser fylkesmannens rapport på henne (Noter at det har vært litt kritikk på at han ikke skrev om hans egen innblanding, ifølge noen artikler), også innlegget hun la ut offentlig i samarbeid med psykmagasinet.

Noter også at det er svært vanskelig å prøve å vise empati for noen som har en slags mental lidelse, generellt, uansett hva sagt mental lidelse er, så det er forståelig at man ikke helt kan forstå hvorfor  (OCD, Ekstrem angst etc..) Til og med de nærmeste forstår ikke alltid hva feiler deres barn når det kommer til f.eks ekstrem angst, og hvorfor noe som ikke gjør dem redd, gjør barnet deres avskrekket.

Det er mye som må bli avklart i rettssaken før man kan helt trygt si om hun fikk eller ikke fikk den hjelpen som hun selv synes hun trengte. Det som en anonym bruker også svarte tidligere er svært relevant for situasjonen:

 

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at enkelte har hatt en så hard medfart i barndommen at det er vanskelig eller umulig å hjelpe dem. Ikke fordi at barna/ungdommen ikke ønsker hjelp, men fordi de er så "skadet" at de ikke klarer å utnytte seg av hjelpen de får. 

Anonymkode: f8ec1...0f4

 

Anonymkode: 44340...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du sier er jo ikke selve poenget i saken hvilket kjønn det var ://. Men jeg ser hva du prøver å si.  Som sagt tidligere i denne diskusjonen, skal hun få den straffen hun får, det finnes ingen unnskyldning for det å ta livet til en annen, det finnes bare forklaringer bak handlingen, som er det vi vil fram til i rettssaken, men dette har ingen berettigelse, er konklusjonen de fleste her har kommet fram til.

Det at man viser medfølelse for henne er i tilknytning til hvordan psykiatri-systemet/barnevern etc... fungerer dårlig, (forklaringer bak handlingen) og hvordan det er bare nødt til å bli bedre for å unngå en situasjon som denne videre i framtiden. Når det kommer til det du sier at hun fikk god del hjelp og slik fra systemet, også underliggende grunn for at hun gjorde det hun gjorde, anbefaler jeg at du leser fylkesmannens rapport på henne (Noter at det har vært litt kritikk på at han ikke skrev om hans egen innblanding, ifølge noen artikler), også innlegget hun la ut offentlig i samarbeid med psykmagasinet.

Noter også at det er svært vanskelig å prøve å vise empati for noen som har en slags mental lidelse, generellt, uansett hva sagt mental lidelse er, så det er forståelig at man ikke helt kan forstå hvorfor  (OCD, Ekstrem angst etc..) Til og med de nærmeste forstår ikke alltid hva feiler deres barn når det kommer til f.eks ekstrem angst, og hvorfor noe som ikke gjør dem redd, gjør barnet deres avskrekket.

Det er mye som må bli avklart i rettssaken før man kan helt trygt si om hun fikk eller ikke fikk den hjelpen som hun selv synes hun trengte. Det som en anonym bruker også svarte tidligere er svært relevant for situasjonen:

Anonymkode: 44340...d20

Jeg har lest svaret ditt flere ganger, men skjønner ikke helt sammenhengen med mitt innlegg. 

Som deg har jeg veldig vondt av det denne unge jenta har opplevd, og som jeg sier bør BV/Bup mfl. studere saken nøye, her er det mye å lære. Likevel er det en straffesak der jeg syns det ser ut som hun bør straffes for drap. 

Tilslutt, jeg lurer fremdeles på om mange syns mer synd på fordi det er en ung jente. Jeg syns observere at tonen er hardere når det er snakk om unge gjerningsMENN. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutes ago, Kayia said:

Jeg har lest svaret ditt flere ganger, men skjønner ikke helt sammenhengen med mitt innlegg. 

Som deg har jeg veldig vondt av det denne unge jenta har opplevd, og som jeg sier bør BV/Bup mfl. studere saken nøye, her er det mye å lære. Likevel er det en straffesak der jeg syns det ser ut som hun bør straffes for drap. 

Tilslutt, jeg lurer fremdeles på om mange syns mer synd på fordi det er en ung jente. Jeg syns observere at tonen er hardere når det er snakk om unge gjerningsMENN. 

For å gjøre det mer simpelt:

- Hvilket kjønn det var kan spille en underliggende rolle i hvordan vi de offentlige, ser henne, men det er ikke det som er poenget med saken og har heller ikke blitt tatt opp i media, så vidt jeg har sett, heller ikke bakgrunnen hennes altfor mye. "Vi" er interesserte i hvorfor hun gjorde det hun gjorde, som er vel selve poenget med en rettsak. og det er det vi burde ha fokus på i plenum.
- At det ser ut som at "vi" har mye empati for jenta har med basisinformasjonen vi har fått fra fylkesmannens rapport, også innlegget hennes (Altså: Informasjonen som noen spesifikke personer her på DOL, inkludert meg visste om og fikk måneder før rettssaken startet, også før fylkesmannens rapport. For "de" som leste dette da har da fått et sterkt inntrykk av det med medfølelse av alle de overveldende hendelsene som er beskrevet i innleggene og rapporten, enn å tenke det at hun ble gal av "ubevisst grunn".)
Når det kommer til diskusjoner er det veldig viktig å ha all basisinformasjonen før en rettssak har startet.. Det hadde det vært til utrolig nytte å lese og det var derfor jeg anbefaler dette). 

Hva som blir skrevet i media akkurat nå mens rettsaken er i gang, må bli tatt lett på med "nesten" "en klype salt" til rettssaken er ferdig og dommen er satt før vi kan lage våre egne tanker rundt den nye informasjonen som blir gitt til oss fra pressen, så vi kan se på situasjonen i plenum, istedenfor å skifte mening over hvordan man tenker om jenta med hver ny informasjon man får, i min personlige mening.

- At det er en straffesak har mesteparten allerede sagt seg enige i
- At dette er en situasjon som barnevern/psykiatri etc.. skal lære av har mesteparten allerede sagt seg enige i.

Dette er ikke et svar som prøver å gå imot det du sier, det er en forklaring på noen av de tingene du listet opp.


 

Anonymkode: 44340...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg vet ikke hvor mye hjelp hun har fått, men dett er sikkert mye, da hun har hengt utafor bruer flere ganger....

 

Hun er tydeligvis ganske intelligent, og ressurssterk, men svært manipulerende. En narsissist kan jo rettferdiggjøre mye av det de gjør, fordi de ikke har empati med andre mennesker.

 

Så det er mange andre min sympati faller for enn den jenta der. Hun hørte ikke på fornuft da hun var her på forumet heller, men pratet bare om "hvor lite hjelp hun fikk" når hun utagerte. Så det er noen koblinger i den hjernen hennes som ikke funker.

 

I ett samfunn der utagering forstås ihjel, kan man fort få en trend om att lite modne selvopptatte mennesker synes at vold det er en løsning en gang de føler seg dårlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.6.2018 den 20.40, issomethingwrong skrev:

Jeg synes hun skal dømmes til lovens strengeste straff, uten noen som helst form for formildende omstendigheter. Hun har reagert på en totalt uakseptabel måte, like uakseptabel som Breivik. Du bør ikke slippe unna med at du drepte et menneske og nesten drepte et annet som "et rop om hjelp".

Klart det var synd på henne. Men disse to menneskene hadde da ingen skyld i at hun hadde det vanskelig.

 

Kunne ikke vært mer enig. Det er på grensen til respektløst overfor den dreptes etterlatte at folk står i kø for å forstå morderen ihjel. 

Når alle synsere, etatsledere, fylkesmenn, psykologer, barnevernspedagoger og miljøterapeuter er ferdig med å dele ut skylden for det bestialske drapet, er den eneste som står igjen uten ansvar hun som forsettlig knivstakk en 17 åring til døde. 

Morderen er ikke et offer på lik linje med menneskene hun med vilje drepte og skadet. Det bør snart også reflekteres i media. Den velskrevne "rop om hjelp"-historien som hun har fått regissere, har fått nok repriser nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutes ago, AnonymBruker said:

For å gjøre det mer simpelt:

- Hvilket kjønn det var kan spille en underliggende rolle i hvordan vi de offentlige, ser henne, men det er ikke det som er poenget med saken og har heller ikke blitt tatt opp i media, så vidt jeg har sett, heller ikke bakgrunnen hennes altfor mye. "Vi" er interesserte i hvorfor hun gjorde det hun gjorde, som er vel selve poenget med en rettsak. og det er det vi burde ha fokus på i plenum.
- At det ser ut som at "vi" har mye empati for jenta har med basisinformasjonen vi har fått fra fylkesmannens rapport, også innlegget hennes (Altså: Informasjonen som noen spesifikke personer her på DOL, inkludert meg visste om og fikk måneder før rettssaken startet, også før fylkesmannens rapport. For "de" som leste dette da har da fått et sterkt inntrykk av det med medfølelse av alle de overveldende hendelsene som er beskrevet i innleggene og rapporten, enn å tenke det at hun ble gal av "ubevisst grunn".)
Når det kommer til diskusjoner er det veldig viktig å ha all basisinformasjonen før en rettssak har startet.. Det hadde det vært til utrolig nytte å lese og det var derfor jeg anbefaler dette). 

Hva som blir skrevet i media akkurat nå mens rettsaken er i gang, må bli tatt lett på med "nesten" "en klype salt" til rettssaken er ferdig og dommen er satt før vi kan lage våre egne tanker rundt den nye informasjonen som blir gitt til oss fra pressen, så vi kan se på situasjonen i plenum, istedenfor å skifte mening over hvordan man tenker om jenta med hver ny informasjon man får, i min personlige mening.

- At det er en straffesak har mesteparten allerede sagt seg enige i
- At dette er en situasjon som barnevern/psykiatri etc.. skal lære av har mesteparten allerede sagt seg enige i.

Dette er ikke et svar som prøver å gå imot det du sier, det er en forklaring på noen av de tingene du listet opp.


 

Anonymkode: 44340...d20

Edit: Det har kommet en annen sak til lys som handler om en gutt som er dømt for "spytting, vold trusler mot politiet" som også hadde en vond erfaring i barnevern/institusjon. "Da straffen ble avgjort, la retten vekt på hans vanskelige oppvekst i forskjellige fosterhjem og barnevernsinstitusjoner, skriver Bergens Tidende."

Føler akkurat det samme at personer som har en slik vanskelig oppvekst, så er det ingen som kan si at det var bare "too bad, too sad". Som tidligere sagt flere ganger, denne situasjonen med jenta er en straffesak og det finnes ingen unnskyldning på å ta et liv. Medfølelsen/empati kommer fra informasjonen "vi" har fått fra innlegg/fylkesmannens rapport etc...

Som et punkt til alle her på forumet:
Det er ingen her som sier at hun er et 100% uskyldig offer og at hun har aldri gjort noe galt i denne saken. "Vi" sier hun er både offer og gjerningsperson. Offer ved det hun opplevde på de forskjellige institusjonene og volden fra familien da hun var yngre, men Gjerningsperson ved at hun indirekte eller direkte valgte å ta et liv. Det finnes ingen unnskyldning på det hun har gjort, og "hjelpen" hun har fått er semi-debaterende og kan ikke sies noe om før senere etter rettssaken er ferdig og all informasjonen er ute. Det er viktig å lese fylkesmannens rapport for de som skriver her men ikke har gjort det enda av en eller annen grunn.

Anonymkode: 44340...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg blir så forbanna av å lese dette at jeg er tilbøyelig til å irritere meg over at hun ikke tok sitt eget liv i stedet. Da hadde ikke en uskyldig jente blitt drept og en annen uskyldig jente alvorlig skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg blir så forbanna av å lese dette at jeg er tilbøyelig til å irritere meg over at hun ikke tok sitt eget liv i stedet. Da hadde ikke en uskyldig jente blitt drept og en annen uskyldig jente alvorlig skadet.

Det er en god idé. Jeg har lest videre og hun er manipulerende og tilregnlig. Stenger inn og kaster nøkkelen i fjorden.

Anonymkode: 860f0...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...