Gå til innhold

Angst for tinnitus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. Det er ikke sånn at jeg gjerne vil begynne med høreapparat. Det er heller ikke sånn at hørselstapet er dokumentert, jeg bare føler det sånn. Har du eller andre her vært gjennom taleaudiometri eller andre undersøkelser i tillegg til vanlig audiometri?

Anonymkode: 9b32f...fcb

Har bare hatt standard taleforståelse ved test.
Jeg kjenner meg selv igjen i hva du skriver og hvordan du oppfatter dette, og mitt råd som er enkelt, men allikevel vanskelig å gjennomføre er og prøve å fokusere på andre ting enn tinnitusen.

På to tidspunkt i livet mitt var den altoppslukende og jeg gikk til alt av leger og prøvde alt av behandlinger, men løsningen var å få tankene over på noe annet. Vet det virker umulig, men uansett grad av tinnitus så er det fortsatt det beste rådet.

Hvor ekstremt mye angst kan påvirke kroppen imponerer meg fortsatt, både syn og hørsel kan bli påvirket som alt annet.
Under angstanfall har jeg flere ganger opplevd smerte som ved øreverk, som bare har vært forårsaket av angst.

 

Anonymkode: 594d3...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Jeg har tatt både vanlig audiometri og taleaudiometri hos ØNH-lege da min tinnitus ble utredet. Til tross for at jeg hadde svekket hørsel i høyere frekvenser var resultatet for min taleaudiometri bedre enn normalen (skyldes at tale ikke er i spesielt høye frekvenser).

Jeg tror det vil være mer fruktbart for deg å søke hjelp for helseangst enn for tinnitus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, motorPrøysen skrev:

Jeg har tatt både vanlig audiometri og taleaudiometri hos ØNH-lege da min tinnitus ble utredet. Til tross for at jeg hadde svekket hørsel i høyere frekvenser var resultatet for min taleaudiometri bedre enn normalen (skyldes at tale ikke er i spesielt høye frekvenser).

Jeg tror det vil være mer fruktbart for deg å søke hjelp for helseangst enn for tinnitus.

Veldig tusen takk for alle råd. Jeg får se det an litt kanskje, og ikke oppsøke lege igjen i morgen. 

 

Anonymkode: 9b32f...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått foretatt audiometri (hørselstest) som viser at min hørsel ligger innenfor normalområdet. Men jeg syns jeg har problemer med å høre stemmer i støy. I dag var jeg på Rema1000, og da hadde jeg problemer. Det går an å få ta en taleaudiometri hos ØNH lege, er det noen her som har gjort det? Ts 

Anonymkode: 9b32f...fcb

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se om jeg eventuelt kan ha nytte av høreapparat. Jeg er så deprimert nå at jeg ikke går på jobb. På mandag kommer jeg til å oppsøke lege igjen. Kanskje må jeg legges inn. Jeg takler i alle fall ikke dette.

Anonymkode: 9b32f...fcb

Hva skal du med høreapparat? Du har nettopp fått bekreftet at hørselen din ligger innenfor normalområdet og det er ingenting å bekymre seg over.

De aller fleste kan ha problemer med å høre enkelte lyder når man er midt i kaoset på Rema....

Det eneste rådet jeg har er å få spylt ørene dine hos legen, det er utrolig hvor tette de kan bli av ørevoks og min erfaring er at mye ørevoks kan føre til susing i øret og at man hører litt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Lillemus skrev:

 

Hva skal du med høreapparat? Du har nettopp fått bekreftet at hørselen din ligger innenfor normalområdet og det er ingenting å bekymre seg over.

De aller fleste kan ha problemer med å høre enkelte lyder når man er midt i kaoset på Rema....

Det eneste rådet jeg har er å få spylt ørene dine hos legen, det er utrolig hvor tette de kan bli av ørevoks og min erfaring er at mye ørevoks kan føre til susing i øret og at man hører litt dårligere.

Takk for råd, men jeg tror ikke det er ørevoks, det er en blanding av angst og realiteter. Kan hende har jeg ikke skadet hørselen, men bare tanken på det gjør meg helt utslått. Jeg vil nok få meg en time hos ØNH lege, men der er der jo ventetid. I mellomtiden vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 9b32f...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg vært og snakket med fastlegen igjen, og nå er jeg delvis sykmeldt. H*n skrev en henvisning til ØNH lege, og så fikk jeg øredråper. Det er mye angst når det blir noe galt med sanseapparatet. For meg er det kanskje ekstra vanskelig da jeg sliter fra før. Dette har vært en helt forferdelig start på sommeren:(

Anonymkode: 9b32f...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg vært og snakket med fastlegen igjen, og nå er jeg delvis sykmeldt. H*n skrev en henvisning til ØNH lege, og så fikk jeg øredråper. Det er mye angst når det blir noe galt med sanseapparatet. For meg er det kanskje ekstra vanskelig da jeg sliter fra før. Dette har vært en helt forferdelig start på sommeren:(

Anonymkode: 9b32f...fcb

Så du vil heller bruke høreapparat enn å jobbe med angsten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Soletti skrev:

Så du vil heller bruke høreapparat enn å jobbe med angsten? 

Jeg er enig i at det er angst og at dette på sikt er noe  jeg må jobbe med. Men jeg trenger å roe meg ned nå, og jeg tror at med en grundig undersøkelse hos ØNH lege kan jeg slå meg til ro med resultatet. Derfor håper jeg på dette så raskt som mulig.

Anonymkode: 9b32f...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er angst og at dette på sikt er noe  jeg må jobbe med. Men jeg trenger å roe meg ned nå, og jeg tror at med en grundig undersøkelse hos ØNH lege kan jeg slå meg til ro med resultatet. Derfor håper jeg på dette så raskt som mulig.

Anonymkode: 9b32f...fcb

Så bra. Håper du kommer til en ØNH lege som tar seg tid til å lytte og snakke med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...