Gå til innhold

Allergisk mot melk og egg - prøve seg fram?


seqqu

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette ble riktig tema, men prøver meg her :)

Jeg har ganske nylig (i en alder av 26) fått allergier mot melk, egg og peanøtter, men opplever at jeg i etterkant har blitt overlatt litt til "meg selv". Det meste av informasjonen jeg finner og har fått er mer rettet mot foreldre som har små barn med matallergi - men jeg er jo voksen, og har ikke så stor risiko for å bli "feilernært". Jeg fikk beskjed av lege i spesialisthelsetjenesten at jeg skulle kutte ut disse matvarene i 2 måneder, og så teste litt hva jeg tåler. Disse to månedene uten har vært helt fantastisk, og jeg har vært helt fri for "symptomer".  Mine symptomer går mest på magen, og jeg har aldri (bank i bordet) hatt noen alvorlige allergiske reaksjoner tidligere. Dette er jo mat som har vært en del av kostholdet mitt før. 

Andre som har samme allergier - hvordan har dere gått fram med å reintrodusere matvarer, og hvordan gikk det? Jeg har prøvd meg på stekt egg (gikk svært dårlig...) og en dag jeg ikke klarte å holde meg lengre, spist pizza med mozzarella (gikk også svært dårlig...). Jeg vil nok ikke kunne kjøre på med egg, melk og peanøtter som før (da jeg ikke visste at jeg var allergisk og dårlig i magen hele tiden), men det er mulig jeg går feil fram her med å spise større mengder når jeg først tester ut mat. Jeg vil jo gjerne kunne spise litt av dette!

Hjelp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel tilføye at jeg er allergisk mot kumelk/melkeprotein, og dermed er laktosefrie produkter i teorien også utelukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, seqqu skrev:

Må vel tilføye at jeg er allergisk mot kumelk/melkeprotein, og dermed er laktosefrie produkter i teorien også utelukket. 

Du har jo prøvd og funnet ut at du fremdeles reagerer på melk og egg, da er det best å holde seg unna det. Det går nok helt fint, det er ikke noe stort problem å få næringsstoffer fra andre steder enn det. :) Man bør prøve med en og en ting, ikke både melk og egg samtidig, slik at man vet hva man reagerer på. Og det er sikkert lurt å prøve med små mengder av gangen vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...