Gå til innhold

Ang å slutte med brintellix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter å ha brukt 20 mg Brintelix i nesten tre år trappet jeg veeeldig langsomt ned. Gikk til og med på 5 mg i to mnd før jeg sluttet helt for en uke siden. Jeg føler meg dårlig. Økt angst og mer deprimert. Orker ingenting. Uvell og rar. Kan jeg få en slik reaksjon etter å ha sluttet med 5 mg Brintellix?. Psykiateren mente at 5 mg er så lite at jeg ikke ville merke noe. 

Anonymkode: 580d6...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 mg er faktisk en del.

Du må trappe enda roligere ned fra 5 mg til null. Del en tablett en stund, ta deretter 1/4. Det er ikke bare bare å slutte med SSRI. 

5 mg gir fortsatt >50% blokkering av serotonintransportøren (kilde: Felleskatalogen)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Da forstår jeg reaksjonene mine bedre. Og da er det jo håp om bedring etter hvert. Jeg begynnte med Brintelix etter tips fra NHD og spurte min psykiater om å få prøve denne.  Desverre hadde min psykiater ingen erfaring med brintellix så han har ikke kunnet svare på spørsmål eller gi meg råd underveis. Har du noen tanker om hvor lang tid det tar før ettervirkning av seponering gir seg?. 

Anonymkode: 580d6...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok gi seg i løpet av 14 dagers tid, men: 

Husk at angst ofte er en kronisk tilstand. SSRI kurerer ikke angsten permanent. Hvis Brintellix hjalp, er det ikke sikkert det er så lurt å seponere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det skal nok gi seg i løpet av 14 dagers tid, men: 

Husk at angst ofte er en kronisk tilstand. SSRI kurerer ikke angsten permanent. Hvis Brintellix hjalp, er det ikke sikkert det er så lurt å seponere den. 

Hvis det ikke blir bedre tar jeg kontakt med psykiater. Tusen takk for svar, setter virkelig pris på det. 

Anonymkode: 580d6...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om de fungerte.  For angst . Skal starte på de etter at Cipralex har null effekt etter noen års bruk ☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, Anijens72 skrev:

Kan jeg spørre om de fungerte.  For angst . Skal starte på de etter at Cipralex har null effekt etter noen års bruk ☺☺

Det virket jo litt mot angst .Min personlige erfaring er at cipralex virket bedre mot angst enn brintellix. Men det var mindre bivirkninger med brintellix. Og kanskje fordi jeg var mindre flat og likegyldig av brintellix så følte jeg generellt mer. Men det kan jo hende at virker bra for deg. Vanskelig å si på forhånd. 

Anonymkode: 580d6...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar . Cipralex fungerte for meg med angst . Men virkningen er borte så da får jeg satse på at jeg får virkning av brintelix hvertfall . Blir så sliten av å ikke fungere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg er virkelig dårlig. I det siste har jeg faktisk tenkt at jeg ville leve. Klart å tenke fremtid og hadde glede av å gjøre ting selv om psyken har vært svingende. Men nå er jeg tilbake i dette tunge mørket. Har jobbet imot i hele dag. Prøvd å gjøre litt husarbeid og tatt meg av unger men det er som å gå en maraton. Gått en tur men måtte hele tiden sette meg ned, følte meg svimmel og redd. Prøvd å tenke positivt men dette er kanskje utenfor min kontroll ?Jeg gir etter til dette tunge håpløse. Orker ikke en runde til. Psykiateren kommer sikkert til å bli skuffet over meg. Vet ikke om jeg tør ta kontakt igjen. 

Anonymkode: 580d6...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enn trenger egentlig ikke trappe ned på brintelix da halveringstiden er 66 timer dvs at du ganger det med 5 og finner ut hvor mange dager det tar før den er halvert . Dvs nesten 14 dager fra du slutter så er den halvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.6.2018 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg er virkelig dårlig. I det siste har jeg faktisk tenkt at jeg ville leve. Klart å tenke fremtid og hadde glede av å gjøre ting selv om psyken har vært svingende. Men nå er jeg tilbake i dette tunge mørket. Har jobbet imot i hele dag. Prøvd å gjøre litt husarbeid og tatt meg av unger men det er som å gå en maraton. Gått en tur men måtte hele tiden sette meg ned, følte meg svimmel og redd. Prøvd å tenke positivt men dette er kanskje utenfor min kontroll ?Jeg gir etter til dette tunge håpløse. Orker ikke en runde til. Psykiateren kommer sikkert til å bli skuffet over meg. Vet ikke om jeg tør ta kontakt igjen. 

Anonymkode: 580d6...77a

Nei! Psykiateren skal ikke bli skuffet over deg! 

Ser det er en stund siden du skrev her sist, hvordan går det med deg?

-Mika

Anonymkode: cba51...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...