Gå til innhold

Når vet man at terapien skal avsluttes ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Lurer på om noen vet hvordan en terapeut vurderer når man avslutter beh. For meg virker det som de tenker at det må gå en viss tid eller noe?. Min psykiater avsluttet behandlingen i en periode jeg følte meg dårlig. Tidlig i behandlingsforløp hadde hun tatt en telefon ( fra NAV eller legen eller noe)mens jeg satt på kontoret hennes. Hun utrykket frustrasjon over en pasient som ikke hadde blitt bedre i løpet av behandlingen og sa at det var pasientens feil. Snakket veldig nedlatende om den pasienten.Jeg har tenkt en del på dette og vært redd for at hun tenker at det er min feil at jeg ikke er bedre. Samtidig syns jeg psykiateren sin innsats har vært uten mål og mening. 

Anonymkode: 3e2c3...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle terapier har en selvsagt ved begynnelsen satt et konkret behandlingsmål :-) Når dette er nådd, er det tid for avslutning.

Det andre alternativet er at en har gjort iherdige forsøk og lagt ned stor innsats uten å komme videre. Da er det også tid for å avslutte. Noen ganger kan det være nyttig å forsøke på et senere tidspunkt.

PS. Konkret behandlingsmål. Hvis en ikke har klart definert hvor en vil, kan en ikke vite om en er fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

I alle terapier har en selvsagt ved begynnelsen satt et konkret behandlingsmål 🙂 Når dette er nådd, er det tid for avslutning.

Det andre alternativet er at en har gjort iherdige forsøk og lagt ned stor innsats uten å komme videre. Da er det også tid for å avslutte. Noen ganger kan det være nyttig å forsøke på et senere tidspunkt.

PS. Konkret behandlingsmål. Hvis en ikke har klart definert hvor en vil, kan en ikke vite om en er fremme.

Venninna mi har bipolar lidelse, og fortalte meg i dag at hun til mandag skal si ifra til sin behandler på dps at hun vil avslutte behandlingen. 

Hun sier hun har fått en slags åpenbaring om at hun fra nå av skal legge alt i Guds hender, og heller høre på og stole på hans rådgivning og helbredelse. Hun har også nå slutta å ta medisinene sine, fordi hun mener at Gud skal helbrede henne. 

Er dette greit? Vil dps bare godta det? Hun er jo åpenbart blitt syk, så jeg håper ikke at de lar henne få bestemme dette. ?

Anonymkode: 9bf42...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

I alle terapier har en selvsagt ved begynnelsen satt et konkret behandlingsmål 🙂 Når dette er nådd, er det tid for avslutning.

Det andre alternativet er at en har gjort iherdige forsøk og lagt ned stor innsats uten å komme videre. Da er det også tid for å avslutte. Noen ganger kan det være nyttig å forsøke på et senere tidspunkt.

PS. Konkret behandlingsmål. Hvis en ikke har klart definert hvor en vil, kan en ikke vite om en er fremme.

Du har nok rett. Føler kanskje helst at psykiateren ikke hadde mer å tilby. Jeg svingte slik mellom å bli verre og bedre at det sikkert var frustrerende. Men vi snakket aldri om noe annet enn medisiner så jeg hadde ikke andre mestringsteknikker. Fikk vel egentlig beskjed om at det ikke var så mye å gjøre med min psyke siden jeg har slitt psykisk i så mange år. Det var vell helst det hun forklarte meg igjen og igjen. Hun er den eneste psykiateren jeg noen gang har snakket med. En avtalespesiallist må nok fokusere på de det er håp for. 

Anonymkode: 3e2c3...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...