Gå til innhold

Vanlig? Ang. pust


Lillemus

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at man - flere ganger i løpet av døgnet - må ta i godt for å få til å trekke pusten skikkelig? Sånn at man føler at man får nok luft. På samme måte som når man trekker pusten dypt når man samler mot til noe, men her er det ikke snakk om angst, redsel eller noe slikt - bare lurer på om skoliosen (skjevheten i ryggen) kan ha noe med dette å gjøre (at skjevheten trykker mot lungene) eller om det er normalt å puste på denne måten. Jeg aner jo ikke hvordan folk flest puster! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kayia skrev:

Nei det er ikke vanlig. Eller det vil si, om det der er vanlig er jeg i såfall uvanlig :D 

Jeg har ikke tenkt over det før en kjenning nevnte at hun hadde skoliose og derav 60% lungekapasitet og da begynte jeg å lure. Skal ta meg tur til legen over sommeren, har ingen bråhast og jeg gidder ikke gå til vikar for noe som på ingen måte er akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det skjer meg en gang i blandt også, hvis jeg er veldig stressa på jobb. Er du stressa for tiden ?

Jeg har også skoliose, men har ikke tenkt at det kan være en sammenheng. Da ville jeg hadde jeg nok hatt dette hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med dette, nei. Har også en skjevhet i ryggen, men neppe skoliose. Har god lungekapasitet 💪🏻🤗😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg puster bare med øvre del av lungene, så det hender jeg må ta i for å trekke pusten ordentlig. Men jeg er jo ikke normal da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har slitt med pusten siste måned jeg, tenkte det var noe med lufta fra plantene eller noe (pollen?) siden det ble varmt og sommer og så kom problemet, men vet ikke, jeg får ihvertfall vondt i halsen om jeg puster dypt inn og føler at jeg har lite luft spessielt om jeg beveger ørlite meg da får ikke kroppen nok oksygen og blir tungpustet.

Men det er meg vet ikke hva som er vanlig da :P Godt mulig jeg har noe sykdom også så ikke ta det som at det er vanlig du får dra til legen kanskje

Anonymkode: 096a8...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Har ingen erfaring med dette, nei. Har også en skjevhet i ryggen, men neppe skoliose. Har god lungekapasitet 💪🏻🤗😊

Vet ikke om jeg har det jeg heller egentlig. Jeg er selvdiagnostisert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det skjer meg en gang i blandt også, hvis jeg er veldig stressa på jobb. Er du stressa for tiden ?

Jeg har også skoliose, men har ikke tenkt at det kan være en sammenheng. Da ville jeg hadde jeg nok hatt dette hele tiden.

Har hatt dette i mange år, kommer ikke av stress - kan like gjerne komme når jeg har lagt meg og er helt avslappet. Jeg er overhodet ikke en stresset person. :) Og jeg har fått diagnosen skoliose av flere leger så den er høyst reell. Har skremt vannet av noen gymlærere opp gjennom årene med en meget synlig høydeforskjell på skuldrene når jeg står oppreist. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, Lillemus skrev:

Er det vanlig at man - flere ganger i løpet av døgnet - må ta i godt for å få til å trekke pusten skikkelig? Sånn at man føler at man får nok luft. På samme måte som når man trekker pusten dypt når man samler mot til noe, men her er det ikke snakk om angst, redsel eller noe slikt - bare lurer på om skoliosen (skjevheten i ryggen) kan ha noe med dette å gjøre (at skjevheten trykker mot lungene) eller om det er normalt å puste på denne måten. Jeg aner jo ikke hvordan folk flest puster! :) 

 

Jeg synser at det ikke er noe fysisk. Tipper pusten din bare går litt sakte noen ganger, og så henter du deg inn med et kjempepust.

Hvis du hadde fysisk redusert lungekapasitet ville du vel vært i skikkelig dårlig form, og det har jeg ikke inntrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, Lillemus skrev:

Har hatt dette i mange år, kommer ikke av stress - kan like gjerne komme når jeg har lagt meg og er helt avslappet. Jeg er overhodet ikke en stresset person. :) Og jeg har fått diagnosen skoliose av flere leger så den er høyst reell. Har skremt vannet av noen gymlærere opp gjennom årene med en meget synlig høydeforskjell på skuldrene når jeg står oppreist. :) 

Jeg har også høydeforskjell på skuldrene. På den siden av skuldra som er lavest, er hofta høyest, så også hoftene er skjeve. På barneskolen var det meningen at jeg skulle bruke innleggsåle, men det ville jeg ikke. 

Når jeg legger meg på ryggen på gulvet og tar armene rett ut, går den ene armen i gulvet, mens den andre blir hengende i løse lufta. Jeg har nok skoliose jeg også, men har ikke gått til legen med det voksen alder og fått diagnosen. 

Mener det var på en skolekontroll en gang i tiden at skjevheten ble oppdaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, Gargamel skrev:

Så rart. Alle dol-damer har visst skjev rygg. 

Men legg merke til at det bare er de du finner på treningsforumet 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lillemus skrev:

Har hatt dette i mange år, kommer ikke av stress - kan like gjerne komme når jeg har lagt meg og er helt avslappet. Jeg er overhodet ikke en stresset person. :) Og jeg har fått diagnosen skoliose av flere leger så den er høyst reell. Har skremt vannet av noen gymlærere opp gjennom årene med en meget synlig høydeforskjell på skuldrene når jeg står oppreist. :) 

Mamma sliter med veldig skjev rygg som definitivt presser mot lungene, og hun har noe av det samme problemet, at hun ofte ikke får nok luft. Så det er absolutt en sammenheng. Hun kjenner det spesielt godt når hun går turer, da sliter hun mer og mer etter hvert som ryggen har blitt mer skjev og presser på lungene. Men fint lite å gjøre med det da, annet enn å ta det litt mere med ro og avpasse aktiviteten etter lungekapasiteten som en nå engang har. Håper du ikke vil slite så altfor mye med din skjeve rygg. Det er no herk når jeg ser hvor mamma sliter. Hun har fått mer og mer smerter etter som hun har blitt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke si om skoliose er grunnen i ditt tilfelle. Jeg puster slik men for min del er det psykisk. Dessuten er det mange som har lagt seg til et feilt pustemønster og puster slik. Overvekt og dårlig fysisk form kan virke inn. Men selvfølgelig er det lurt å få dette sjekket hos lege. Tror kanskje at du også ville ha merket det på andre måter hvis lungekapasiteten din var mye redusert. 

Anonymkode: 94ede...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

https://www.fysionett.no/skoliose-skjev-rygg/

Hvis du leser linken her, så er det riktig som du sier Lillemus. Da er du nok ganske hardt angrepet. 

 

Hoftene er ikke så skjeve som på bildet hos meg for skjevheten sitter noe lengre opp, men skuldrene er skjeve til gagns.. Det ble oppdaget på ungdomsskolen og jeg var på sykehuset og tok røntgenbilder husker jeg. De konkluderte med at de ikke ville foreta seg noe fordi det satt såpass høyt opp mot nakken at de var redd jeg kunne bli lam fra nakken og ned om noe skjedde under operasjonen. Nå er dette 35 år siden så operasjonsmetodene er nok bedre i dag, uten at jeg tror det vil være aktuelt på noen måte. :) Men de siste årene har jeg jo merket litt til den, det er noe som virker som det presser mot en nerve eller noe for i visse posisjoner kan jeg kjenne at det skjer noe med nervene i venstre arm. Har vært hos legen for dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
46 minutter siden, Lillemus skrev:

Hoftene er ikke så skjeve som på bildet hos meg for skjevheten sitter noe lengre opp, men skuldrene er skjeve til gagns.. Det ble oppdaget på ungdomsskolen og jeg var på sykehuset og tok røntgenbilder husker jeg. De konkluderte med at de ikke ville foreta seg noe fordi det satt såpass høyt opp mot nakken at de var redd jeg kunne bli lam fra nakken og ned om noe skjedde under operasjonen. Nå er dette 35 år siden så operasjonsmetodene er nok bedre i dag, uten at jeg tror det vil være aktuelt på noen måte. :) Men de siste årene har jeg jo merket litt til den, det er noe som virker som det presser mot en nerve eller noe for i visse posisjoner kan jeg kjenne at det skjer noe med nervene i venstre arm. Har vært hos legen for dette da.

Du kan jo sjekke opp dette med operasjon. Det er jo ikke bra at du har pusteproblemer. 

Hun på bildet var ekstremt skjev da. Jeg tror ikke noen kan se det på meg bortsett fra de som kjenner meg godt og vet om det. Men det er slik min rygg er . Hofta høyere på den siden skuldra er lavere. Jeg har ikke pusteproblemer, men kan få det en veldig skjelden gang, slik som den dagen jeg hadde 750 telefoner :) Jeg regner med det ikke er pga skjevheten, men stress. 

Interessant det du skrev om venstre arm. Den venstre armen og venstre skulder  har jeg hatt i mange år. Helt siden jeg gikk gravid med hun første. Noen ganger føler jeg det kryper maur i venstre skulder og arm når jeg skal sove, men det har fsktisk blitt bedre etter at jeg begynte å trene så mye styrke. 

Men stivheten i nakken ( og da spesielt venstre side)  har nok kommet for å bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Den venstre armen og venstre skulder har jeg hatt i mange år.

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...