Gå til innhold

Tråden min forsvant, er den slettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Ann Christin skrev:

Beklager at du oppfattet det slik det var ikke slik jeg mente det. Dessverre kan det forekomme at man får sterke medikamenter, men ingen oppfølging av lege, dermed kan doseringer gitt av andre personer på nettet gi i verste fall fatale følger. Ikke alle fastleger er nøye med hvilke medisiner de skriver ut heller, dermed utrykket setter himmel og jord i bevegelse. Jeg mener ikke å si at alle brukerne på forumet er slik, men man vet aldri hvem som skriver/leser her inne og dermed har vi valgt å legge en strengt linje på direkte doseringssvar. Da får man ta kontakt med sin egen lege eller legevakt som kjenner til personens sykehistorikk og som har kapasitet og mulighet til å følge de opp.

Når det gjelder andelen psykisk syke som ikke sier ifra er dette blitt fremmet flere ganger, blant annet av mental helse som nevnt i denne artikkelen:
https://www.nrk.no/norge/tor-ikke-melde-fra-om-psykiske-plager-1.12291220
Også i denne artikkelen er det nevnt:
https://www.kk.no/helse/kvinner-opplever-et-hoyt-press-med-mange-uforenelige-krav-67979781

Og det er også nevnt blant unge:
https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/article11147975.ece

Når det gjelder fagpersoner er dette ikke mitt felt og jeg kan dessverre ikke gi noen tilbakemelding der. Jeg er ikke ansatt redaksjonelt i Egmont, men ansvarlig for at regelverket blir fulgt på deres forum.

Ann Christin, admin

Det er heller ikke alle med psykiske lidelser som har tilgang til psykiater. Det kan i slike tilfeller være kjærkomment både for pasient og fastlege at kompetente fagpersoner gir anbefalinger, slik Kupton og Psykia gjør her. Ettersom det uten unntak er snakk om reseptbelagte medisiner vil det uansett bli foretatt en kvalitetssikring av vedkommendes fastlege (får man tro...). 

Anonymkode: d0adc...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke alle med psykiske lidelser som har tilgang til psykiater. Det kan i slike tilfeller være kjærkomment både for pasient og fastlege at kompetente fagpersoner gir anbefalinger, slik Kupton og Psykia gjør her. Ettersom det uten unntak er snakk om reseptbelagte medisiner vil det uansett bli foretatt en kvalitetssikring av vedkommendes fastlege (får man tro...). 

Anonymkode: d0adc...460

Og derfor er det absolutt ikke noe i veien for at alle brukerne kan komme med anbefalninger og erfaringer om medisiner og sykdommer, men konkrete doseringstips er det som skal unngås. Det er lov å si at jeg har god effekt av Zoloft, eller Lyrica roer ned angsten min, men kan kan ikke skrive at du må ta 600 mg for at det skal fungere o.l.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutes ago, Ann Christin said:

Og derfor er det absolutt ikke noe i veien for at alle brukerne kan komme med anbefalninger og erfaringer om medisiner og sykdommer, men konkrete doseringstips er det som skal unngås. Det er lov å si at jeg har god effekt av Zoloft, eller Lyrica roer ned angsten min, men kan kan ikke skrive at du må ta 600 mg for at det skal fungere o.l.

Ann Christin, admin

Tror du folk som skriver her er komplette idioter???

Anonymkode: 9a8b7...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du folk som skriver her er komplette idioter???

Anonymkode: 9a8b7...5a2

Ser ikke helt at jeg antyder til dette noe sted, med hovedmengden av våre brukere kommer fra google og dermed har vi utarbeidet regler å forholde oss til.

Jeg synes det er nyttig å få tips og råd om medisiner og dosering fra både Psykia og andre på forumet, så hvis det ikke er lov lengre så ser jeg ikke poenget med å være her mer. Takk for meg.

Anonymkode: c2aa0...eac

Som sagt, doseringer annet enn det som befinner seg i felleskatalogen er ikke lengre lov her på forumet, det har heller ikke vært det før, men hvordan reglene har blitt håndhevet da kan jeg ikke svare for da jeg ikke har kunnskap om dette. Om du ønsker å slette din bruker som følge av dette kan du ta kontakt med @HanneMari Egmont eller meg på PM så skal vi ordne dette for deg.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Ann Christin skrev:

Og derfor er det absolutt ikke noe i veien for at alle brukerne kan komme med anbefalninger og erfaringer om medisiner og sykdommer, men konkrete doseringstips er det som skal unngås. Det er lov å si at jeg har god effekt av Zoloft, eller Lyrica roer ned angsten min, men kan kan ikke skrive at du må ta 600 mg for at det skal fungere o.l.

Ann Christin, admin

Det hadde vært en stor fordel med en mer nyansert moderering. Det er neppe konkrete doseringsforslag som er det største problemet når det gjelder omtale av medikamenter; unyansert utbrodering av bivirkninger kan ha mye større skadepotensiale. Som kjent må man ha resept for å få tilgang til medikamenter mot psykiske vansker, så det er mye lettere å slutte enn å starte med medikamenter. Det er også svært sjelden at folk ikke skjønner at de må snakke med egen lege før de gjennomfører omfattende doseringsendringer. 

Anonymkode: 25762...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært en stor fordel med en mer nyansert moderering. Det er neppe konkrete doseringsforslag som er det største problemet når det gjelder omtale av medikamenter; unyansert utbrodering av bivirkninger kan ha mye større skadepotensiale. Som kjent må man ha resept for å få tilgang til medikamenter mot psykiske vansker, så det er mye lettere å slutte enn å starte med medikamenter. Det er også svært sjelden at folk ikke skjønner at de må snakke med egen lege før de gjennomfører omfattende doseringsendringer. 

Anonymkode: 25762...b91

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, men reglemanget sier altså at konkrete doseringstips ikke er lov da vi ikke har autoriserte fagpersoner tilknyttet Egmont som kan si oss om dette er riktig eller helt på vidda. Bortsett fra det er det meste lov å prate om her inne bortsett fra konkrete selvmordstanker.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
42 minutter siden, Ann Christin skrev:

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, men reglemanget sier altså at konkrete doseringstips ikke er lov da vi ikke har autoriserte fagpersoner tilknyttet Egmont som kan si oss om dette er riktig eller helt på vidda. Bortsett fra det er det meste lov å prate om her inne bortsett fra konkrete selvmordstanker.

Ann Christin, admin

I tråder som dette, er det en fordel om det er forumansvarlig som kommenterer. Det er jo ikke slik at retningslinjer Egmont utformer internt på noen måte ikke kan endres av ledelsen. 

Anonymkode: 25762...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tråder som dette, er det en fordel om det er forumansvarlig som kommenterer. Det er jo ikke slik at retningslinjer Egmont utformer internt på noen måte ikke kan endres av ledelsen. 

Anonymkode: 25762...b91

 

Denne regelen vil ikke bli forandret så lenge det ikke er en autorisert psykiater knyttet til forumet. Retningslinjer er jeg med på å utforme ellers.    

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med i dette forumet når jeg har tid, det er mange beskrivelser fra brukere som som er nyttige å få med seg fra et faglig ståsted. 

Dette skaper hos meg ytterligere kunnskap om hvordan utredning og behandling fungerer andre steder. Av og til kan det være noe nytt å lære av beskrivelsene som jeg kan ta med meg videre i behandlingen av pasientene. 

Det er synd at Nils Håvard har sluttet, han er en stor ressurs i norsk psykiatri. 

Jeg har lagt ut spesifikke svar om medikasjon  stort sett i de tilfellene hvor jeg ser at de tiltak som er satt inn ikke er tråd med anerkjent praksis og forskning. Dvs uten en korreksjon på  behandlingen vil risikoen for negative konsekvenser  være vesentlig forhøyet etter mitt skjønn.  Det er jo også slik i Norge at man må ha en lege som står ansvarlig for reseptene, legemidler  er regulert i Norge.

Jeg skal passe på at alle mine fremtidige innlegg signeres med fullt navn. 

Redaksjonen har og kjennskap til hvilken ip-adresse innlegg kommer fra. Så de må gjerne sende en e-post til [email protected] for å få et bekreftende svar på at innlegget stammer fra meg hvis det er tvil om identiteten før det slettes.

Mvh

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Ann Christin skrev:

 

Denne regelen vil ikke bli forandret så lenge det ikke er en autorisert psykiater knyttet til forumet. Retningslinjer er jeg med på å utforme ellers.    

Ann Christin, admin

Denne saken er såpass viktig, at den bør besvares av noen med høyere kompetanse og myndighet enn deg. 

Anonymkode: 25762...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Hei

Vi har denne regelen for å sikre at ikke noen svarer ved fullt navn uten å være den de gir seg ut for. Vi ser her at det navn og firma er dem de sier, men ønsker likevel at brukeren merkes som firmabruker gjennom en avtale, ikke svarer som en vanlig forumbruker. Dette for unngå som Ann Christin sier, at folk kommer utenfra via Google og ikke kjenner til de som svarer.

Vi kan avtale dette på mail.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne saken er såpass viktig, at den bør besvares av noen med høyere kompetanse og myndighet enn deg. 

Anonymkode: 25762...b91

Alt regelverk som settes her på forumet blir laget i samarbeid mellom meg og Hanne Mari. Regelen om at doseringssvar ikke er lov er en klar beskjed fra Egmont sentralt og gjelder alle Egmonts forum, ikke bare oss. Den ble tidligere tillatt da det var en psykiater som hadde oppsyn med forumet, og beskjeden om at dette ikke er lov er fra Egmont, og ikke noe jeg kan spille inn på om jeg så ville. Men som Hanne Mari skriver over her, brukerne kjenner ikke til hvem som skriver om hva og dermed er det ikke lov.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...