Gå til innhold

Å finne frem på nye steder


påskelilje

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Kalevaala skrev:

Sånn har jeg det!  Huff. 

Ikke så mye man får gjort med det! Det bare fremstår merkelig for meg som alltid vet hvilken retning ting utenfor bygget er :-)

Men har man såpass dårlig retningssans som de to venninnene jeg nevnte, burde man jo ta konsekvensene av det og sjekke kart/se på skilt etc, så man ikke går 180 grader i feil retning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
17 timer siden, morsan skrev:

Hva gjelder andre folks dårlige stedssans er det nok litt uforståelig for oss hvor det faller helt naturlig, herunder det når folk sitter i kantina eller et møterom på en jobb de har hatt i åresvis, men likevel ikke klarer å peke i riktig retning for nærliggende bygninger. 🙄

Vel... eh... det er en HELT annen sak :rolleyes:

Min muligensovergjennomsnittlige stedssans er ikke like godt utviklet inni et bygg.

Jeg blir forvirret når jeg går opp en trapp og svinger og det indre kompasset kobles da ut. Må innrømme at jeg faktisk mange ganger har pekt i gal retning når jeg har vært inne et sted. Men med en gang jeg kommer ut, har jeg oversikten.

Så - der datt jeg kanskje ned fra min høye hest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bilen har jeg derimot Waze, den liker jeg mye bedre enn google maps, for den husker hvor jeg kjører, også foreslår den "mine" veier nesten gang jeg skal ut på tur om de ikke er alt for stor omvei!

Anonymkode: 035a1...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Vel... eh... det er en HELT annen sak :rolleyes:

Min muligensovergjennomsnittlige stedssans er ikke like godt utviklet inni et bygg.

Jeg blir forvirret når jeg går opp en trapp og svinger og det indre kompasset kobles da ut. Må innrømme at jeg faktisk mange ganger har pekt i gal retning når jeg har vært inne et sted. Men med en gang jeg kommer ut, har jeg oversikten.

Så - der datt jeg kanskje ned fra min høye hest :P

Haha! Men gjelder det også steder du har vært i i åresvis? Jeg skjønner godt man kan miste oversikten om man fx går inn i et ukjent shoppingsenter hvor man typisk ikke ser ut av engang og går hit og dit og opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, morsan skrev:

Jeg husker en gang jeg hadde hatt to venninner på besøk på en hybel i Oslo, i nærheten av Voldsløkka for de lokalkjente. De skulle gå hjem i retning Blindern, men presterte nedi veien fra meg å ta to venstresvinger etter hverandre slik at de gikk tilbake nøyaktig samme retning de kom fra, bare en parallellvei ett hakk lenger ned. De skjønte ikke de gikk i feil retning før de kom til Akerselva!!

Hva serverte du dem? :D  Man trenger ikke ha stedsans for å forstå hva som skjer hvis man svinger 90 grader i samme retning to ganger etter hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forundret meg over folk som ikke vet retninger i bygninger de er godt kjent. Også på min jobb i Oslo finnes det folk som har jobbet i mange år og som ikke vet hvilken retning sjøen er, uten å måtte tenke seg om. Sånt er underlig :P .

 

Når det er sagt er jeg håpløs selv når jeg f.eks. kommer ut av t-bane eller Metro, jeg aner ikke hvilken retning jeg skal med mindre jeg kjenner meg igjen med en gang.  Jo mer jeg har gått rundt under jorden, jo verre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.6.2018 den 18.34, morsan skrev:

Jeg husker en gang jeg hadde hatt to venninner på besøk på en hybel i Oslo, i nærheten av Voldsløkka for de lokalkjente. De skulle gå hjem i retning Blindern, men presterte nedi veien fra meg å ta to venstresvinger etter hverandre slik at de gikk tilbake nøyaktig samme retning de kom fra, bare en parallellvei ett hakk lenger ned. De skjønte ikke de gikk i feil retning før de kom til Akerselva!! Haha! Sånt er meg komplett uforståelig. 🤣 

Dere som har vært her en stund husker jo SDD - han fortalte en gang om da han og en kompis skulle kjøre over Dovre sørfra, de satt og flirte og lo over en kompis av dem som hadde kjørt så innmari feil en gang. Og oppdaget etter en lang kjøretur at de befant seg langt nede i Romsdalen... 😂😂😂 (mulig de skulle ned Romsdalen og kjørte opp på Dovre, de tok i alle fall feil på Dombås!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 27.6.2018 den 13.54, morsan skrev:

Haha! Men gjelder det også steder du har vært i i åresvis? Jeg skjønner godt man kan miste oversikten om man fx går inn i et ukjent shoppingsenter hvor man typisk ikke ser ut av engang og går hit og dit og opp og ned. 

Stort sett har jeg oversikten. Men jeg kan gjøre feil på kjente steder også... må innrømme det 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎06‎.‎2018 den 14.08, laban skrev:

Hva serverte du dem? :D  Man trenger ikke ha stedsans for å forstå hva som skjer hvis man svinger 90 grader i samme retning to ganger etter hverandre...

Haha! De kunne nok ikke skylde på serveringen ;-) Var grenser for hvor mye man kunne skjenke andre under studietiden. Og også meg selv, for så vidt - jeg var ikke blant dem som svei av studielånet på flatfylla! :D Men henger det ikke sammen med stedsans/retningssans å skjønne at man har snudd 180 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎06‎.‎2018 den 14.39, Xtra skrev:

Jeg har også forundret meg over folk som ikke vet retninger i bygninger de er godt kjent. Også på min jobb i Oslo finnes det folk som har jobbet i mange år og som ikke vet hvilken retning sjøen er, uten å måtte tenke seg om. Sånt er underlig :P .

 

Når det er sagt er jeg håpløs selv når jeg f.eks. kommer ut av t-bane eller Metro, jeg aner ikke hvilken retning jeg skal med mindre jeg kjenner meg igjen med en gang.  Jo mer jeg har gått rundt under jorden, jo verre er det.

Enig i begge deler. Dvs sistnevnte plages jeg ikke med i Oslo, men i andre byer hvor jeg ikke er like kjent er det ikke alltid jeg skjønner hvilken side av gata/krysset jeg kom opp av bakken på - må typisk sjekke med kart og skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, morsan skrev:

Men henger det ikke sammen med stedsans/retningssans å skjønne at man har snudd 180 grader?

Tja, kanskje på en måte - men det er jo et langt stykke fra å ha himmelretningene i ryggmargen og til å ikke forstå hva som skjer hvis man tar 90 grader i samme retning opptil flere ganger.  Det siste er logikk / matematikk (kombinert med et minimum av hukommelse), man trenger ikke ha noe innebygd kompass for å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

Tja, kanskje på en måte - men det er jo et langt stykke fra å ha himmelretningene i ryggmargen og til å ikke forstå hva som skjer hvis man tar 90 grader i samme retning opptil flere ganger.  Det siste er logikk / matematikk (kombinert med et minimum av hukommelse), man trenger ikke ha noe innebygd kompass for å skjønne det.

Nei, det er sikkert andre mekanismer som gjør det. :-) De "skyldte" i hvert fall på dårlig retningssans når de endte opp med å ta taxi fra bortved Akerselva og hjem. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, morsan skrev:

 Dvs sistnevnte plages jeg ikke med i Oslo,

Jeg klarer fint å plages av dette i Oslo også når jeg kommer opp steder jeg ikke har kommet opp før og ikke kjenner meg igjen umiddelbart 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎27‎.‎06‎.‎2018 den 20.51, Lillemus skrev:

Dere som har vært her en stund husker jo SDD - han fortalte en gang om da han og en kompis skulle kjøre over Dovre sørfra, de satt og flirte og lo over en kompis av dem som hadde kjørt så innmari feil en gang. Og oppdaget etter en lang kjøretur at de befant seg langt nede i Romsdalen... 😂😂😂 (mulig de skulle ned Romsdalen og kjørte opp på Dovre, de tok i alle fall feil på Dombås!)

Hehe.. Husker ikke den historien, men selv om det er fort gjort å ta feil, så skjønner jeg ikke at man rekker å kjøre så innmari langt før de skjønner feilen! Iallfall i Norge, der man forutsetningsvis burde ha en tanke mer oversikt over hvordan ting ligger i forhold til hverandre (som at fx Dovre ligger lenger øst enn Romsdalen). Jeg har selv for mange år siden kjørt Rv4 ut fra Oslo når jeg skulle på E6. Skjønte fort fadesen og tok en vei østover/tversover. Det ble en irriterende omvei, men jeg endte ikke opp på Gjøvik akkurat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg klarer fint å plages av dette i Oslo også når jeg kommer opp steder jeg ikke har kommet opp før og ikke kjenner meg igjen umiddelbart 🙂 

Nei, da blir det jo sammenlignbart med andre byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, morsan skrev:

Nei, da blir det jo sammenlignbart med andre byer.

I Oslo har vi også den fordelen at landskapet ofte skråner mot sjøen/fjorden, og i sentrale deler av byen vet vi da umiddelbart retningen. Men ikke over alt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

I Oslo har vi også den fordelen at landskapet ofte skråner mot sjøen/fjorden, og i sentrale deler av byen vet vi da umiddelbart retningen. Men ikke over alt ;) 

Ja. Pluss at dersom man kommer litt utenfor gryta ligger t-banene opp i dagen. Og Oslo er en nokså liten by sammenlignet med f eks London. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg beregner alltid kjempegod tid på forhånd spesielt om jeg skal på jobbintervju. Innganger til bygninger kan være andre steder enn det står på kartet. Spør også bussjåføren om nærmeste holdeplass til hvor jeg skal for jeg verken har eller kjører bil. Alt trenger man ikke.

En tidligere kollega da oppi årene fortalt hun dro stedet hun skulle noen dager i forveien eller kvelden før for liksom å " gå opp løypa".

Man kan jo også bare ta en taxi om man er usikker og det ikke skjer så ofte at man er på ukjente områder. Men ingenting er selvsagt gratis. Den nye teknologien bringer selvsagt med seg nye muligheter hvis man kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...