Gå til innhold

Fremtidsfullmakt og eller testament. Er det klokt??


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Saken med testament er avklart og i boks. Jeg føler jeg har gjort så langt jeg kan i alt i livet. Hva gjelder fremtidsfullmakt valgte jeg å tenke mer på dette da jeg ikke har noe kjent livstruende tilstand i øyeblikket som jeg har grunn til å frykte. Noe stritter imot for meg her da jeg føler man eventuelt  i en institusjon eventuelt bør være så trygg at man ikke trenger dette men jeg ser at der kan være praktiske ting som kan være vanskelig men de er neppe løst via bare dette. Min erfaring med andre menneskers institusjonalisering har vært helt uverdige så her er alt ikke som det skal tror jeg. Mange forstår ikke helt hva slags samfunn vi har fått tror jeg. Klart det materielle er av ingen betydning mot menneskeliv men allikevel er det ditt samfulle ansvar å sørge for også dette. Tannbørster oavs.Hva gjør egentlig folk som ingen nærmeste har som kan slipoe alt de har i henda for å skaffe klær og følge i drosjer og prlve å redde restene av det kognitive funksjonsnivå egentlig?

Men hvorfor bekymre seg egentlig. Som du er inne på. Verden i fremtiden er sikkert mye annerledes ettersom vannviddet bare mer og mer topper seg i verden i dag i korte nyhetsglimt så man blir kvalm. Sannheten er som du er inne på. Man vet ikke mye for seg uansett. Likt for alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For noen mennesker kan det være en svært god løsning å gi fremtidsfullmakt til en person man stoler på. Jeg har en venninne med alvorlig bipolar lidelse, og hun har opprettet en fremtidsfullmakt som gir meg muligheten til å sperre hennes bankkonti i tilfelle hun bli manisk. Likeledes har hun gitt meg fremtidsfullmakt mht. alle medisinske forhold, noe som kan gjøre det mye enklere for meg å bidra til at hun får god helsehjelp ved evt. alvorlig sykdom i fremtiden. 

Jeg er usikker på i hvilken grad folk flest kjenner til de mulighetene ordningen med fremtidsfullmakt gir. 

Anonymkode: 9dc7a...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Så bra at dere tenker sammen på de uventede ting som kanskje kan skje henne i noe større grad.

Jeg tenker for egen situasjon mere slik at alle har seg og sine i dag som før i historien vår. Og hviler trygt i det.

På den annen side er det betenkelig synes jeg at mennesker som kanskje er veldig utsatte som følge av skader som innebærer mye praktisk omsorg og pleie vil bli veldig stressa og kanskje føle seg tvunget til å inngå avtaler og løsninger som kanskje korter livet deres og livskvaliteten deres. At de føler at de må spare ressurser for samfunnet på eget initiativ. At de føler seg som bare søppel liksom som de selv må tenke på i ytterste konsekvens. En veldig farlig og dum utvikling synes jeg.

At jeg selv begynte å tenke på disse problemstillingene i første hånd var de mange kommentarene fra pleierne og deres fokus når jeg hjalp til i egne pleietrengende nærmeste tilfeller i nær fortid. 

Årsakene ligger i rettssystemet virker det som og så mange som slipper billig i politikken. Og sikkert ressursmangel og kanskje for høye krav.

Alle har seg og sine i dag. Man hører jo hvordan politikerene selv opptrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror det er tenkt å fungere slik at hvis noen som ikke har noen livsarvinger eller "nærmeste "pr dato vedkommende kanskje plutselig forulykker og dør så vil politi eller prest kanskje kontakte fastlege hvis noe skal gjøres rent praktisk i den anledning utover det sykehusvenet bidrar med til den forulykkede. Fastlegen vil da kunne henvise til advokatens kontor  som den forulykkede har henvist til i sitt testament eller fremtidsfullmakt.Eventuelle utgifter kan da trekkes fra boet til den forulykkede og man har en form for garanti for at så blir gjort. Dette er slik jeg har forstått det så langt. Det sparer jo mye ressurser for tingrettene som slipper jobben det er å finne slektninger kanskje 19 - 16 som helst kanskje ikke ønsker å " finnes". Men hvor langt går egentlig vårt ansvar som enkeltmennesker?  Alle kan jo rammes nårsomhelst og de fleste er ikke så ressurssterke egentlig? Men alt skal visst tinglyses iamsv og da er det kanskje trygt nok? Jeg er utslitt av å tenke på alt dette. Det hendte visst at tilogmed svært unge mennesker måtte komme for å skrive testament . Nå følte ikke jeg at jeg måtte men at jeg så det som nødvendig slik jeg oppfatter vår verden av i dag. Godt det finnes løsninger også for sånne som oss.( snakker for meg selv).Kanskje nettopp fordi vi ikke har de store verdier av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men etter å ha studert disse spørsmålene litt nærmere så langt tør jeg ikke tenke på de som virkelig har store verdier å forvalte. Systemet virker mye utilgjengelig og komplisert og jeg tror de fleste vil trenge noe  hjelp av juridisk karakter.

Men det viktigste er og blir god helsehjelp til de som trenger det. Det rare er at det var nettopp helsepersonell som brakte opp disse spørsmålene i andre familiens tilfeller og kritiserte oss pårørende for å prøve å snakke om det. Et sykehus eller en institusjonsopphold som for noen kommer veldig uventet er ikke for oss alle noen naturlig sted å ha private samtaler. Også om ting vi vet lite om da altt er jo i så endring av regelverk .Vi er ikke alle helt like. Ikke lett å vite hvordan man skal agere på alt som skjer i en kanskje kaotisk situasjon for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Har ikke lyst til å fremstå som person som flykter fra ansvaret sitt. Drømte meg mye vekk i mye ungdomsfasen.Sånt blir bare hull i cv av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

"Paradiset finner du i ditt hjerte" som Thor Heyerdahl sa.

Dere virker så likesæle så dere er sikkert enige deri.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er så mye fortvilet som skjer i dag og så mye man ikke vet. 

Når det gjelder dette med fremtidsfullmakt leste jeg at skattebetalerforeningen ikke alltid anbefaler bruk av fremtidsfullmakt annet enn blant de aller nærmeste. Vist nok ikke alle det er lov  å gi fremtidsfullmakt til.

Dette virker som noe ofte forandres hva gjelder praktisering og  jus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maggie55 skrev:

Når det gjelder dette med fremtidsfullmakt leste jeg at skattebetalerforeningen ikke alltid anbefaler bruk av fremtidsfullmakt annet enn blant de aller nærmeste.

Som jeg skrev i denne tråden tidligere i sommer: Snakk med legen din om dette, men det har trolig ingen hast hvis du ikke har noen alvorlig sykdom. Jeg ville vært veldig forsiktig med å gi en slik fullmakt til noen som ikke sto meg svært nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt dette bak meg. Men det med skatt tror jeg mange ikke er klar over. Derfor tok jeg det opp igjen. For å bøte på skaden om jeg skulle ha kommet i skade for å forvirre noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg har også lagt dette bak meg. Men det med skatt tror jeg mange ikke er klar over. Derfor tok jeg det opp igjen.

Jeg tenkte på framtidsfullmakt først og fremst for helsemessige tema, f.eks. søknad om hjemmebaserte tjenester, omsorgsbolig og annen bistand, og det har vel ingenting med skatt å gjøre.

Jeg vet man kan utstede slik fullmakt angående økonomi også, men det ville jeg ikke gjort hvis jeg ikke hadde noen nærstående slektninger jeg stolte på. Jeg ser ikke helt hvilke skattemessige konsekvenser en slik fullmakt ville fått heller, men jeg kan forstå at fagpersoner ikke anbefaler det for alle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iflg skattebetalerforeningen er det ikke lov å gi andre slik fullmakt utover helt nærstående.

Selv tenker jeg ikke på noe sånt. Det er for mange i dag som ikke driver annet enn jug og bedrag. Alt trenger man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...