Gå til innhold

Neglisjerte sykdommer. Ville du vært venner med noen eller nærmeste familie med noen uansett sykdomslidelse???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ofte ikke alt man orker å tenke på av ofte underlige sykdommer som både er myteomspunne og veldig skambelagt og av. Før var det jo livet om forbud som løsgjengerloven og beruselse på åpen gate o.l. Ville du unngått sykdommer som alkoholisme, psykoselidelser også om det var nærmeste fordi det ville være pinlig for deg selv i omgang med andre eller forsøke å holde dette skjult? Om noen av de nærmeste får besøk av politiet kanskje en fartsbot eller liv ende. Hva ville du da gjort selv om det ikke resulterte i sak? Hva om du treffer din egen mor dinglende og full av sår i ansikt og hender og du forteller om dette til legen din og dette blir lekket gjennom journalen til medstudenter som ikke vil deg vell??

Hvilke sykdommer ville du i ditt eget liv bare tatt avstand fra og fornektet alt sin vesen av og kanskje bare flyktet fra om du selv var frisk nok til det???

 

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte ikke alt man orker å tenke på av ofte underlige sykdommer som både er myteomspunne og veldig skambelagt og av. Før var det jo livet om forbud som løsgjengerloven og beruselse på åpen gate o.l. Ville du unngått sykdommer som alkoholisme, psykoselidelser også om det var nærmeste fordi det ville være pinlig for deg selv i omgang med andre eller forsøke å holde dette skjult? Om noen av de nærmeste får besøk av politiet kanskje en fartsbot eller liv ende. Hva ville du da gjort selv om det ikke resulterte i sak? Hva om du treffer din egen mor dinglende og full av sår i ansikt og hender og du forteller om dette til legen din og dette blir lekket gjennom journalen til medstudenter som ikke vil deg vell??

Hvilke sykdommer ville du i ditt eget liv bare tatt avstand fra og fornektet alt sin vesen av og kanskje bare flyktet fra om du selv var frisk nok til det???

 

Anonymkode: 48b11...556

Ingen. Fordi heldigvis er vi kommet lenger i 2018. 

 

Anonymkode: 1f4b7...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om bare alle passet sine egne saker, ja Rent optimalt.

Tror også det er mye vi ikke vet og har god nok kunnskap om også i dag. Vi er kanskje bare blitt litt mer bevisst alt vi ikke vet føler jeg. Fremtidens sykdommer vet vi jo også lite om. Bare de siste tiår er det jo kommet mange fler diagnoser og kunnskap som ikke har nådd vårt land ennå kanskje.

Tenk også hvor slitsomt det er å få en i klassen eller i nabolaget med mye allergier osv. Trær som må skjæres ned på grunn av frø . Hunder som bare må flytte osv. Kanskje er vi mindre tolerante enn noen gang tror jeg. Og hva om det er tettpårelasjon. Vil man ikke prøve å styre langt unna. Skikkelig stålsette seg for om ikke annet selv få et slags liv. Kanskje er det ting der ingen kur finnes må. Man får bare beskjed om å leve med hele greia og ingenting blir bedre. Sykdommen kvalifiserer kanskje ikke til noen økonomisk støtte og vedkommende får ingen plass i arbeidslivet. Familien må dermed bekoste mat og losji. Det har vært situasjonen for så mange også her til lands tror jeg opp gjennom tidene. Man skulle bare ikke klage og syte i vestlandsk ånd. Tror dette kommer mer til syne nå. Dette gjelder mer enn innvandrere. Mener ikke vi skal lå være å hjelpe noen men dette er ikke tøys.

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mener jo at "blod er tykkere enn vann" også i 2018. Det virker som man i økende grad søker gode familiære løsninger på så mye. Den økonomiske biten henger mer i løse luften og praktiseres litt ulikt ettersom hvor ressurssterke klientene er virker det på meg fra års avislesing.

Enkelte politiske partier er jo også mange som føler er sykdommer de heldt  vil unngå mye med rette synes jeg. Noen ligger jo nede for tellinga til evig tid. Takk og pris.

Flere byer i Belgia ... Er der ingen sykdommer du ikke ville vært venner med??

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje blir utviklingen slik den var før at folk hadde ikke økonomi til å skilles men skrangler bare videre med skjulte løsninger. De fleste trenger jo også gravferdstønader som vi er så heldige å ha i dag og tyder ikke dette på at alt er ikke bare glansbilde Norge. Ikke mange tiår siden vi så på "Falcon crest"og heiet på Krystel eller hun andre som kvinneidealer.Var det noen som satt tilbaketrukket og ikke levet seg inn som oss andre?? Som nå er de store vinnere i foreningslivet kanskje?

Men jeg mener samtidig at vi bør hjelpe mer enn kvoteflyktninger? Det er mulig å ha mange tanker i hodet på en gang. 

Narkomanisme er det kanskje den største ut- lidelsen i dag??

Jeg vet ikke. Tror bare det kan bli for mye for alle.

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte ikke alt man orker å tenke på av ofte underlige sykdommer som både er myteomspunne og veldig skambelagt og av. Før var det jo livet om forbud som løsgjengerloven og beruselse på åpen gate o.l. Ville du unngått sykdommer som alkoholisme, psykoselidelser også om det var nærmeste fordi det ville være pinlig for deg selv i omgang med andre eller forsøke å holde dette skjult? Om noen av de nærmeste får besøk av politiet kanskje en fartsbot eller liv ende. Hva ville du da gjort selv om det ikke resulterte i sak? Hva om du treffer din egen mor dinglende og full av sår i ansikt og hender og du forteller om dette til legen din og dette blir lekket gjennom journalen til medstudenter som ikke vil deg vell??

Hvilke sykdommer ville du i ditt eget liv bare tatt avstand fra og fornektet alt sin vesen av og kanskje bare flyktet fra om du selv var frisk nok til det???

 

Anonymkode: 48b11...556

Jeg hadde ikke unngått familie uansett sykdom, basert på at det var pinlig. Det kan hende jeg hadde unngått dem dersom de hadde gjort livet mitt vanskelig, men ikke fordi jeg er redd for hva andre måtte mene. Jeg hadde en narkoman i familien. Det var ingenting jeg noengang var flau over. Men jeg tror ikke det hadde vært så bra for meg å ha for mye kontakt med ustabile mennesker. Hadde min mor vært slik du forteller og jeg hadde trodde det ville ha noe for seg å ta det opp med legen min, hadde jeg gjort det selv om andre kunne finne på å lese journalen. For meg er det viktigere å hjelpe et familiemedlem, enn å skjule problemene/sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ting er ofte så lett så lenge det ikke berører en selv. Så lenge en  selv ikke blir smittet av sykehusstreptokokker osv.

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mange tiår siden vi så på "Falcon crest" og heiet på Krystel eller hun andre som kvinneidealer. Var det noen som satt tilbaketrukket og ikke levet seg inn som oss andre?? Som nå er de store vinnere i foreningslivet kanskje?

Ja, jeg levde meg ikke inn i verken Falcon Crest eller Dynastiet (jeg tror Krystle og Alexis var i Dynastiet?), jeg har vel sett én episode av hver, sånn omtrent.  I hvert fall for få til å skjønne hva disse seriene har med resten av tråden å gjøre, og uten at jeg dermed er noen vinner.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter i glasshus selv, så da er det veldig dumt å kaste steiner.

 

Anonymkode: 79452...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På den tiden. Hvordan var mors og farsidealet da?? Kanskje ikke så ulikt Krystal og Blake. Blake med høy toleranseterskel fra omgivelsene Ikke ulikt Trumf i dag( som forøvrig har en kone som har vært og kanskje er fremdeles meget alvorlig syk) Ikke at folk liknet men at det nok var med på å forme kanskje helt urealistiske idealer om familien. Hva former våre idealer i dag? Hvilke sjanser lar vi gli forbi fordi vi er så bundet av kanskje læreren på skolen sine idealer eller tvil og tro.

Når det gjelder sykdommer så er det en rekke sykdommer som i noen miljø regnes for lidelser og fullt ut sykdommer som folk har i ulik grad og styrke ofte i kronisk form og i andre miljø ikke.I foraet her er kanskje mye kronikere som aldri kom tilbake til friskhet eller aldri var der. Enkelte sykdommer regnes av mange for veldig lavstatus og er ofte nettopp disse i gråsoneområdet som for eksempel narkomani og alkoholisme og psykoser. Neppe tilfeldig like lite som hvem som skriver lærebøker er det. Eller hvem som studerer medisin er det. Oftest er det sykdom som gjør det vanskelig for folk tror jeg. Direkte eller indirekte. Der alt begynner.

Lurer på om andelen kronikere i psykisk lidelser er økende. Om det fanges opp noe sted. Sånne randsykdommer er det lite penger å tjene på tror jeg.  Hvorfor noen må bare ha en øl før de orker å gå på jobben. 

(Alt trenger man ikke av stortingsrepresentanter tror jeg. Her kunne vært frigjort mye midler.)

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om antallet kronikere  i et land er økende anses en krise for å være av annen karakter enn når antallet kronikere er avtagende henimot null. Det står en del om det i psykologi litteratur uten at jeg husker akkurat hvor.

Enkelte mener dette er fasiten for å si det slik.

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Trine skrev:

Jeg hadde ikke unngått familie uansett sykdom, basert på at det var pinlig. Det kan hende jeg hadde unngått dem dersom de hadde gjort livet mitt vanskelig, men ikke fordi jeg er redd for hva andre måtte mene.

Dette var en veldig rar og nokså uforståelig tråd, men @Trine uttrykker det jeg mener om (det jeg oppfatter av) saken - sitat over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde unngått sykehusstreptokokker om jeg hadde kunnet. Beklager hvis ingen rød tråd. Men noe må man bare lure på.

Anonymkode: 48b11...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 12.55, Trine skrev:

Jeg hadde ikke unngått familie uansett sykdom, basert på at det var pinlig. Det kan hende jeg hadde unngått dem dersom de hadde gjort livet mitt vanskelig, men ikke fordi jeg er redd for hva andre måtte mene. Jeg hadde en narkoman i familien. Det var ingenting jeg noengang var flau over. Men jeg tror ikke det hadde vært så bra for meg å ha for mye kontakt med ustabile mennesker. Hadde min mor vært slik du forteller og jeg hadde trodde det ville ha noe for seg å ta det opp med legen min, hadde jeg gjort det selv om andre kunne finne på å lese journalen. For meg er det viktigere å hjelpe et familiemedlem, enn å skjule problemene/sykdommen.

 

4 timer siden, morsan skrev:

Dette var en veldig rar og nokså uforståelig tråd, men @Trine uttrykker det jeg mener om (det jeg oppfatter av) saken - sitat over.

Stemmer i her :) 

 

God sommer! ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

God sommer! ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️😎

Riktig god sommer :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...