Gå til innhold

Psykiatrisk sykepleier samtale


Betti 11

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om denne sykepleieren. Hun lyttet og var forsiktig med meg, men en sak irriterer meg. Da jeg fortalte om selvmordtanker sa hun at det meste gjør det ikke. Hvordan skal jeg tolke det? Følte det litt ubehagelig, fordi jeg vet at jeg er veldig nær å gjøre det. Hvordan kan jeg forklare henne hvor alvor det er. Hun sa jeg er sterk, det er jeg ikke. Tok en sobril denne natta før. Så var jeg litt roliger. Må jeg gråte om å sett som alvor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om denne sykepleieren. Hun lyttet og var forsiktig med meg, men en sak irriterer meg. Da jeg fortalte om selvmordtanker sa hun at det meste gjør det ikke. Hvordan skal jeg tolke det? Følte det litt ubehagelig, fordi jeg vet at jeg er veldig nær å gjøre det. Hvordan kan jeg forklare henne hvor alvor det er. Hun sa jeg er sterk, det er jeg ikke. Tok en sobril denne natta før. Så var jeg litt roliger. Må jeg gråte om å sett som alvor? 

Det er forskjell på selvmordstanker og selvmordsplaner, så det er veldig viktig å fra det fram hvis du går rundt med selvmordsplaner. Regner med du vet forskjellen på selvmordstanker og selvmordsplaner. Heldigvis er de fleste mye sterkere enn de selv tror. Det skal ikke være nødvendig å gråte for å bli tatt på alvor, men har du behov for å gråte så er det greit det også. Jeg har gått til behandling i 3 år og har aldri grått, men har fremdeles blitt tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fionys skrev:

Det er forskjell på selvmordstanker og selvmordsplaner, så det er veldig viktig å fra det fram hvis du går rundt med selvmordsplaner. Regner med du vet forskjellen på selvmordstanker og selvmordsplaner. Heldigvis er de fleste mye sterkere enn de selv tror. Det skal ikke være nødvendig å gråte for å bli tatt på alvor, men har du behov for å gråte så er det greit det også. Jeg har gått til behandling i 3 år og har aldri grått, men har fremdeles blitt tatt på alvor.

Jeg vet forskjellen, men det kan ende med fullførte selvmord. Fortalte at jeg har tendenser til kortslutthandlinger. Hun sa bare at vi snakker neste gang om det og det er i tre uker. Forventer jeg for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg vet forskjellen, men det kan ende med fullførte selvmord. Fortalte at jeg har tendenser til kortslutthandlinger. Hun sa bare at vi snakker neste gang om det og det er i tre uker. Forventer jeg for mye? 

Hva forventet du?

Anonymkode: 341d7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg vet forskjellen, men det kan ende med fullførte selvmord. Fortalte at jeg har tendenser til kortslutthandlinger. Hun sa bare at vi snakker neste gang om det og det er i tre uker. Forventer jeg for mye? 

Hva forventer du? Har du hatt mange timer hos behandleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg vet forskjellen, men det kan ende med fullførte selvmord. Fortalte at jeg har tendenser til kortslutthandlinger. Hun sa bare at vi snakker neste gang om det og det er i tre uker. Forventer jeg for mye? 

Jeg synes sykepleieren har tatt for lett på dette. Hvis ikke hun kjenner deg godt, og vet at du f.eks. er en "drama-queen" som truer med selvmord i hytt og pine, synes jeg at hun tar en stor sjanse. (Merk: Jeg sier ikke at du er slik).

Jeg har vært der du er nå, med selvmordstanker, planer, og til og med forsøk. Ved planer har jeg vært innlagt på dps-nivå. Det som skjedde der var at jeg fikk snakke med psykiater som justerte medisiner, psykolog om mine problemer, og miljøpersonale ved behov. Det hjalp meg veldig å være innlagt, men når man kommer hjem så må man igjen kjempe for tilværelsen, men med flere "verktøy" enn før innleggelse. I tillegg blir man i de fleste tilfeller fulgt videre opp poliklinisk.

Etter et forsøk jeg hadde ble jeg innlagt på fylkessykehuset, og det var ingen hyggelig opplevelse. Så før planer blir til handling så bør du be om innleggelse på dps. Hvis du opplever at tankene blir til planer, og du ikke kan vente tre uker til neste time, så ta kontakt med fastlegen eller legevakt. De kan hjelpe deg.

Anonymkode: 53a59...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Ja enig med anonym over her, det finnes hjelp å få hos fastlegen og. Ellers kan du jo ringe sykepleieren, hun burde tatt deg mer på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva forventet du?

Anonymkode: 341d7...7f7

At hun ta meg alvor og at jeg få tak til en psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fionys skrev:

Hva forventer du? Har du hatt mange timer hos behandleren?

Jeg hadde bare en time. Kanskje det er jeg selv som er litt følsom og ta alt bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes sykepleieren har tatt for lett på dette. Hvis ikke hun kjenner deg godt, og vet at du f.eks. er en "drama-queen" som truer med selvmord i hytt og pine, synes jeg at hun tar en stor sjanse. (Merk: Jeg sier ikke at du er slik).

Jeg har vært der du er nå, med selvmordstanker, planer, og til og med forsøk. Ved planer har jeg vært innlagt på dps-nivå. Det som skjedde der var at jeg fikk snakke med psykiater som justerte medisiner, psykolog om mine problemer, og miljøpersonale ved behov. Det hjalp meg veldig å være innlagt, men når man kommer hjem så må man igjen kjempe for tilværelsen, men med flere "verktøy" enn før innleggelse. I tillegg blir man i de fleste tilfeller fulgt videre opp poliklinisk.

Etter et forsøk jeg hadde ble jeg innlagt på fylkessykehuset, og det var ingen hyggelig opplevelse. Så før planer blir til handling så bør du be om innleggelse på dps. Hvis du opplever at tankene blir til planer, og du ikke kan vente tre uker til neste time, så ta kontakt med fastlegen eller legevakt. De kan hjelpe deg.

Anonymkode: 53a59...7c9

Jeg fikk avslag på dps to ganger, men jeg tror fastlegen skrev det ikke godt nok, nevde det til sykepleieren. Hun skal snakke med fastlegen. Kanskje jeg er litt for følsom. Det er litt som stikk i en vepsebål. Jeg vet ikke om jeg takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Betti 11 skrev:

At hun ta meg alvor og at jeg få tak til en psykolog.

Hvordan kan du si at hun ikke tok deg på alvor når hun sier at dette må dere snakke mer om neste gang?

Anonymkode: 341d7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes sykepleieren har tatt for lett på dette. Hvis ikke hun kjenner deg godt, og vet at du f.eks. er en "drama-queen" som truer med selvmord i hytt og pine, synes jeg at hun tar en stor sjanse. (Merk: Jeg sier ikke at du er slik).

Jeg har vært der du er nå, med selvmordstanker, planer, og til og med forsøk. Ved planer har jeg vært innlagt på dps-nivå. Det som skjedde der var at jeg fikk snakke med psykiater som justerte medisiner, psykolog om mine problemer, og miljøpersonale ved behov. Det hjalp meg veldig å være innlagt, men når man kommer hjem så må man igjen kjempe for tilværelsen, men med flere "verktøy" enn før innleggelse. I tillegg blir man i de fleste tilfeller fulgt videre opp poliklinisk.

Etter et forsøk jeg hadde ble jeg innlagt på fylkessykehuset, og det var ingen hyggelig opplevelse. Så før planer blir til handling så bør du be om innleggelse på dps. Hvis du opplever at tankene blir til planer, og du ikke kan vente tre uker til neste time, så ta kontakt med fastlegen eller legevakt. De kan hjelpe deg.

Anonymkode: 53a59...7c9

Jeg skjønner at du hadde en så dårlig opplevelse. Det er trist. Vet du jeg er ingen drama queen, heller det motsatte. Jeg vil ikke lage bråk eller sånn. Jeg kjemper imot men merker det blir vanskeliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja enig med anonym over her, det finnes hjelp å få hos fastlegen og. Ellers kan du jo ringe sykepleieren, hun burde tatt deg mer på alvor. 

Når jeg er dårlig kan jeg få en hastetime med sykepleieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at hun ikke tok deg på alvor når hun sier at dette må dere snakke mer om neste gang?

Anonymkode: 341d7...7f7

Kanskje jeg tolkte det feil. Det er en god argument også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Betti 11 skrev:

Når jeg er dårlig kan jeg få en hastetime med sykepleieren?

Ja. Jeg kan ringe eller sende melding ved behov. Og det var for lenge med tre uker til neste gang når du har det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en "bli tatt på alvor", hjelper det svært godt å uttrykke seg klart og tydelig i stedet for å satse på at den andre skal tolke hint eller endog lese tanker.

I dette tilfellet ville det hjulpet mye å si noe slikt: "Jeg har så sterke selvmordsplaner og -ønsker at jeg er redd for at jeg ikke kan stå imot. Jeg ønsker svært sterkt å komme til en psykolog".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, kupton skrev:

Skal en "bli tatt på alvor", hjelper det svært godt å uttrykke seg klart og tydelig i stedet for å satse på at den andre skal tolke hint eller endog lese tanker.

I dette tilfellet ville det hjulpet mye å si noe slikt: "Jeg har så sterke selvmordsplaner og -ønsker at jeg er redd for at jeg ikke kan stå imot. Jeg ønsker svært sterkt å komme til en psykolog".

Kankje jeg utrykkte meg ikke godt nok. Jeg sa til henne at jeg har selvmordtanker. Hun spurte hvor sterk og svarte veldig sterk. Hun sa at det meste gjør det ikke.Jeg sa at jeg kjemper imot og jeg kan ikke love at jeg holder ut. Er det ikke tydelig nok? Jeg er utlendinger og så er det vanskelig å lese mellom linier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja. Jeg kan ringe eller sende melding ved behov. Og det var for lenge med tre uker til neste gang når du har det sånn. 

Vi få se i morgen skal jeg til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Betti 11 skrev:

Vi få se i morgen skal jeg til fastlegen.

Ok. Da må du jo si det til fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Da må du jo si det til fastlegen. 

Jeg snakker med fastlegen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...