Gå til innhold

Leste tilfeldig om asberger


Betti 11

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på "svak sentral koherens".

Anonymkode: 89589...4e9

Det står i tidligere inlegget men ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan jo ikke si noe om hva du kanskje eller kanskje ikke har, men uansett kan det være verdt å få en utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Trine skrev:

Vi kan jo ikke si noe om hva du kanskje eller kanskje ikke har, men uansett kan det være verdt å få en utredning.

Ja du har rett men det forklarer mye hvorfor jeg har sosiale problemer. Selfølgelig ka dere ikke stille en diagnose. Jeg spurte meg hele livet hva er galt med meg og nå fand jeg en hint hva det kan være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Betti 11 skrev:

Snill av deg. Tusen takk!

Det som stå der er 90% jeg. Som barn hadde jeg alle kjenntegnene som beskrives der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trine skrev:

Vi kan jo ikke si noe om hva du kanskje eller kanskje ikke har, men uansett kan det være verdt å få en utredning.

I hvilken alder ble du utredet for asberger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Betti 11 skrev:

I hvilken alder ble du utredet for asberger?

Jeg var 36 da jeg ble utredet. Selv om det ikke finnes noen behandling, syns jeg det hjelper å ha en forklaring på det jeg strever med. Nå er det lettere å tilrettelegge livet slik at jeg mestrer det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på "svak sentral koherens".

Anonymkode: 89589...4e9

Det er mulig å ha godt evnenivå/IQ og samtidig svak sentral koherens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Det er mulig å ha godt evnenivå/IQ og samtidig svak sentral koherens. 

Prøvde å google jeg, men ble ikke klokere. Hva er sentral koherens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Jeg var 36 da jeg ble utredet. Selv om det ikke finnes noen behandling, syns jeg det hjelper å ha en forklaring på det jeg strever med. Nå er det lettere å tilrettelegge livet slik at jeg mestrer det bedre.

Jeg tror at det er god å ha en  forklaring for det. Det ønsker jeg meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Det er mulig å ha godt evnenivå/IQ og samtidig svak sentral koherens. 

Jeg syns det stemmer. Jeg leste Spilberg ha også asberger. Jeg vet ikke om det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Prøvde å google jeg, men ble ikke klokere. Hva er sentral koherens?

Jeg fant dette

Moderne kohærens ser sentral sammenheng som evnen til å integrere individuelle perceptuelle elementer i en samlet sammenheng og oppsummere dem som et sann-til-livet enhetlig bilde. Stimuli og informasjon er riktig knyttet sammen og fanget og lagret som en helhet. Helse mennesker kan svare logisk og konsekvent. 
Denne mentale evnen er moderat til alvorlig svekket hos schizofrene og Asperger-pasienter, så vel som hos andre personer med autisjonsspekterforstyrrelser, og derfor svake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg fant dette

Moderne kohærens ser sentral sammenheng som evnen til å integrere individuelle perceptuelle elementer i en samlet sammenheng og oppsummere dem som et sann-til-livet enhetlig bilde. Stimuli og informasjon er riktig knyttet sammen og fanget og lagret som en helhet. Helse mennesker kan svare logisk og konsekvent. 
Denne mentale evnen er moderat til alvorlig svekket hos schizofrene og Asperger-pasienter, så vel som hos andre personer med autisjonsspekterforstyrrelser, og derfor svake.

Takk. Men jeg ble ikke noe særlig klokere. Jeg er ikke noe god på sånne avanserte ord og setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Trine skrev:

Takk. Men jeg ble ikke noe særlig klokere. Jeg er ikke noe god på sånne avanserte ord og setninger.

Betyr kort og godt detaljfokus, vanskelig med å se helheter.

Anonymkode: 08c77...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Trine skrev:

Takk. Men jeg ble ikke noe særlig klokere. Jeg er ikke noe god på sånne avanserte ord og setninger.

Når en frisk menneske ser tree og konkluderer det er en hel skog. En asberge se treet og spør seg hvor bredd det er. Så erkenner han ikke det hele skogen. Disse evne har en asberger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr kort og godt detaljfokus, vanskelig med å se helheter.

Anonymkode: 08c77...2ef

Tusen takk! Hvorfor enkel når det gå komplisert 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr kort og godt detaljfokus, vanskelig med å se helheter.

Anonymkode: 08c77...2ef

Ok, takk! Da forstår jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...