Gå til innhold

Ingen mensblødning etter vevsprøve


Trebarnsmor38

Anbefalte innlegg

Trebarnsmor38

Hei! For en måned siden fikk jeg tatt vevsprøve av livsmorhals, med påfølgende store blødninger over flere dager. Blødningene gikk over i ordinær mens, og ukene synes å ha leget området fint igjen. Vevsprøvene viste ingen alvorlige celleforandringer. - For fire dager siden skulle jeg imidlertid fått menstruasjon på ny, og alle symptomer i kroppen tilsier at jeg har fått mens - men blødningene starter ikke, og nå opplever jeg tiltakende press i underlivet og det jeg oppfatter som litt «kynneraktige» småkramper i livmor. Jeg er ellers veldig presis på menstruasjon, og lurer derfor på om det kan være sammenheng med vevsprøvene og det at jeg ikke begynner å blø? Kan livmorhalsen eks innsnevres, eller at det legger seg noe «i veien» for at blødninene kan passere? - Gynekologen er på ferie, og jeg får ikke sjekket dette med ham og begynner å bli bekymret. Er det bare å vente enda lenger, eller ble dette sjekkes ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trebarnsmor38

Jeg er 38 år, og har ellers ingen andre sykdommer/medisiner osv. - Menstruasjon kommer som sagt vanligvis _veldig nøyaktig, og alt i kroppen tilsa at det begynte også nå for fire dager siden. - Noe er veldig merkelig i underlivet nå; murrer, kramper og presser (samtidig som mer ordinære «menssmerter» i tråd med vanlig praksis gikk over etter to dager). - Håper på råd på hvordan jeg skal forholde meg til dette nå. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør i all fall ta en graviditetstest hvis det  er mulighet for graviditet. Hvis det bare er tatt vevsprøve, er det usannsynlig at noe stenger for avløpet (men det kan skje etter en konisering/operasjon på livmorhalsen).

Hvis det fortsetter med smerter og ubehag vil det være aktuelt med en ultralydundersøkelse av livmoren.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trebarnsmor38

Hei igjen, og tusen takk for svar. :) Bra tjeneste, i en rådvill «nød» dette! - Jeg er helt klart ikke gravid (mannen er sterilisert), og alle symptomer på ordinær menstruasjon var/er helt i rute - bortsett fra blødningene. - Forsøkte i dag tidlig å få tak i gyn for UL, men ferietid og ingen har dessverre åpent. Sykehus er neste nivå. - Spørsmålet er da om det er greit å fortsette å gå med dette til det punktet, dersom kanalene er stengt? (Kombinert med smertestillende om smertene blir verre). Kan det plutselig oppstå infeksjon i tilfelle? - Jeg hadde som sagt veldig store blødninger i flere dager etter vevsprøvene (langt over menstruasjonsforekomster, og måtte ligge flatt for å stanse blødningene fordi de fylte alle bind på få minutter), så på den bakgrunn tenker jeg fortsatt at gjengroing/sperring på noe vis vel ikke helt kan utelukkes. Mye måtte åpenbart gro etter biopsien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke akutt krise hvis det skulle samle seg blod opp i livmoren, ikke spesielt risiko for infeksjon, så det kan gjerne vente til du kan få time hos gynekolog som kan undersøke deg med ultralyd. Bruk Ibux og paracet ved smerter.

Det at du bløtte mye behøver ikke å bety at mye må gro igjen, det er som regel et enkelt blodkar som er årsak til blødning.

Det er gammel overtro at blødning stopper fordi man legger seg, men da samler blodet seg opp inne i skjeden. Når man reiser seg tømmes det ut.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...