Gå til innhold

Har dere for vane å hamstre mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.7.2018 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende? Kjenner dere årsaken bak?

Anonymkode: 65615...9fb

Jeg gjør også dette, og har vel gjort det så lenge jeg kan huske....

Føler liksom at dette er en litt norsk ting. Når jeg var ung, husker jeg alltid at foreldrene mine pleide å hamstre i forbindelse med helg, jul/nyttår, påske (spesielt de røde dagene) osv. I mange andre land spiser de nesten mer ute enn de gjør hjemme.

når jeg da flyttet for meg selv, begynte jeg å hamstre for det var så stress å stikke på butikken hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man heller burde kutte ut å bruke fryseboksen og kjøleskapet da disse trekker mye strøm og derigjennom spare  på husholsbudsjettet og også hvis lite overskudd bruke dette på mat som ikke trengte så mye kjølig oppbevaring. Eller gå ut å spise iblant.( sannsynlig utopi, skal man tro alt)

Anonymkode: 65615...9fb

Om man skulle kutte ut kjøleskap og fryser for ikke å ha mer mat i huset enn man til enhver tid spiser til  neste måltid av ferskmat så vil nok det nok temmelig for bli "vinningen går opp i spinningen" for de aller fleste! Det var rett og slett et dumt forslag. Å ha fryser og kjøleskap er derimot meget bra for å motvirke matsvinn i og med at man da kan oppbevare maten slik at den ikke blir dårlig og må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende? Kjenner dere årsaken bak?

Anonymkode: 65615...9fb

Jeg hamstrer ikke bare for å hamstre nei, men om jeg kommer over noen gode tilbud på ting jeg spiser en del av så havner det gjerne i fryseren. Vi kjøper f.eks. en del vilt rett fra jeger, det tåler jo å ligge i fryseren i årevis siden det er så magert. :) Tørrvarer som holder seg lenge kan man jo gjerne kjøpe en del av om det er tilbud, slik at man har det "på luringa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bor alene og det faller meg ikke inn å hamstre mat.  Før i tiden da vi var familie så handlet vi ofte mye på engang.  Da var det harryturer til Sverige, og vi fikk også kjøpt hele lam, vilt fra jeger og plukket bær.  Av og til lager jeg store porsjoner og fryser ned i passe porsjoner som jeg varmer opp i mikroen, eller jeg har noe som jeg er rask å lage.  Det å gå i butikken hver dag ville aldri falt meg inn.

Nå spsier jeg nesten ikke kjøtt lenger og problemet er at grønnsaker blir dårlige når man må kjøpe store mengder.  Liker ikke å kaste mat.  Fisk spiser jeg mye av og da er det bare å varme opp et stykke i en panne.  Har ofte løk med og den holder seg lenge i kjøleskapet.

Anonymkode: 26eb1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hamstret laks. :) Jeg er veldig glad i laks og fant sto store stykker lakseloins fra Lofoten i kjøledisken, ca. 600 g hver, siste forbruksdag i dag så de var til 40% rabatt. Så nå har jeg 8 flotte stykker laks i fryseren - det blir deilige fiskepanner for meg utover høsten! Nam! :D

Kjæresten har kjøpt en del elg rett fra jeger, det holder seg jo i årevis siden det er så magert, så det har vi lenge av, kjekt å ha på luringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på 10 kroners tilbud å kjøpt bl.a  20 bokser makrell i tomat og  10 krydder smøreost. Pluss noen småting som ikke har så lang holdbarhet. Prøver å spise makrell i tomat iallefall 3 ganger i uka for å få i meg nok fisk. Godt er det også.

Det er jo på maten en kan spare en del , så det gjør jeg når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper mat på tilbud, og fryser gjerne ned brød, frossen spinat, fiskeboller, fiskekaker, karbonadedeig etc. 

Plukker bær og fryser ned til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hamstring å fryse ned mat som er kjøpt i store pakninger.  Det er hamstring å fylle alle skap, skuffer, kjøleskap og fryser av mat som man kanskje ikke trenger.  Jeg kjøper ofte fisk i store pakninger og fryser ned, men jeg spiser også mye fisk.  Brød fryser jeg også ned fordi jeg spiser lite brød, men kan ikke løpe i butikken og kjøpe 1 til 2 skiver om dagen.  Det er ikke hamstring å ha et nedskåret brød i fryseren hvor man henter en og en skive.

Jeg kjenner mange som hamstrer og jeg vet ikke hva det kommer av.  Min eksmann kjøpte alltid store pakninger, uansett om det var noe vi brukte mye eller lite av.  Det irriterte meg ofte grenseløst å ha alle skap fulle av et eller annet vi egentlig ikke trengte.

Anonymkode: 26eb1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...