Gå til innhold

Tror dere at det er slik at biologiske foreldre vet best hva barnet sitt trenger av alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var tanker som stod sterkt i samfunnet i sosialfagene tidligere og selv står jeg ved de tankene fremdeles. Spesielt moren bør styrkes i forholdet om der er mye problemer synes jeg ofte.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber ikke med slike ting selv men har reflektert over mye jeg har lest i media.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke bilologiske foreldre har noen større forståelse for et barns behov enn f.els. adoptivforeldre, hvorfor skulle de det?

 

Siste setningen din forstod jeg overhodet ikke.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene (eller de som er i foreldrenes sted, enten det er biologiske foreldre, adoptivforeldre eller andre foresatte som har den daglige omsorgen) som kjenner akkurat sitt barn best.  Så på "høyeste detaljnivå" er det nok ofte foreldrene som vet best.

Men det er jo mange eksempler på at foreldre ikke forstår barns grunnleggende behov, slik at de ikke kommer opp på dette "ekspertnivået" i det hele tatt. 

Eksempelvis er det ofte foreldrene som vet hva som skal til for å få barnet til å sove om kvelden. Men det er ikke noen mystisk eller biologisk årsak til dette, det er erfaringsbasert.  På den annen side er det mange foreldre som trenger kyndig veiledning om barns behov for søvn og fast døgnrytme generelt, før de kan begynne å høste egne erfaringer. 

Det er et godt stykke mellom de foreldrene med dårligst ressurser (ikke nødvendigvis økonomiske), og de som forbereder seg til foreldrerollen som om det var en doktorgrad.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt moren bør styrkes i forholdet om der er mye problemer synes jeg ofte.

Det finnes situasjoner der moren er (en betydelig del av) problemet.  Dessuten finnes det problemer der "vanlige" foreldre, uansett kjønn, trenger støtte fra fagfolk.   

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var tanker som stod sterkt i samfunnet i sosialfagene tidligere og selv står jeg ved de tankene fremdeles.

De tankene sto sterkt tidligere men økt kunnskap om tilknytning (blant annet)  gjør at de har fått mer motstand. Det har vært et omdiskutert område i alle år og vil forhåpentligvis fortsette å være det, jeg tror det er sunt for faget. 

 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt moren bør styrkes i forholdet om der er mye problemer synes jeg ofte.

Anonymkode: 7a54c...647

Barnevernets fokus på forholdet mellom mor-barn er ofte problematisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
22 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Barnevernets fokus på forholdet mellom mor-barn er ofte problematisk.  

Hva mener du med det? At BV er problematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Hva mener du med det? At BV er problematisk?

Jeg mener at BV ofte ensidige fokus på mors prestasjoner/rolle/egenskaper i forhold til sitt barn kan være svært uheldig. Uheldig både for barnet men og for moren selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg mener at BV ofte ensidige fokus på mors prestasjoner/rolle/egenskaper i forhold til sitt barn kan være svært uheldig. Uheldig både for barnet men og for moren selv. 

Ja det er jeg enig i. Og det er jo en far inni bildet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja det er jeg enig i. Og det er jo en far inni bildet også. 

Riktig, ikke bare en far (eller medmor) men og ofte et nettverk  -i større eller mindre grad. Barnet lever i en kontekst og det er ofte noe barnevernet dessverre glemmer og reduserer mye/det meste til "mangler ved mor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna lider under overarbeidede foreldre tror jeg ofte. Både arbeide som ikke gir lønn også.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 minutter siden, XbellaX skrev:

Riktig, ikke bare en far (eller medmor) men og ofte et nettverk  -i større eller mindre grad. Barnet lever i en kontekst og det er ofte noe barnevernet dessverre glemmer og reduserer mye/det meste til "mangler ved mor".

Ja det er jaggu sant. Husker selv at det var meg og min psyke de var opptatt av, ingenting ant faktisk. Men det var jo flere rundt ungene enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var tanker som stod sterkt i samfunnet i sosialfagene tidligere og selv står jeg ved de tankene fremdeles. Spesielt moren bør styrkes i forholdet om der er mye problemer synes jeg ofte.

Anonymkode: 7a54c...647

Ja, mora vet best hva barn trengs, når de har et godt knyttet bånd. Kommunikasjon er likeså viktig som kjærlighet, men ikke alle mor kan knytte et bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke. Hvem ser det best egentlig?  I vår verden har ofte folk flest nok med å holde ulovligheter fra livet tror jeg. Ikke så gode betingelser for å knytte så mye bånd i en vanskelig verden.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Det er ikke alltid biologiske foreldre vet hva barnet trenger nei,men når de har vært sammen med barnet en stund kjenner de barnet best og hva barnet har behov for. Jeg har alltid visst hva barna trengte, men det var ikke alltid jeg kunne gi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror barna som vokser opp i fremtiden lett vil komme til å mangle en trygg forankring med hvordan vi ordner livene våre i dag. Alt trenger man ikke av media og elektronikk og mye annet, men vil de forstå.Uten at jeg tror noen løsrevne slagord fra fortida kan løse problemene. Tvertimot. Mye i fortida fremstilles ofte for unyansert. Igrunnen glad jeg ikke engang er en flue på veggen i fremtida.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også mødre kan kanskje få nok av oppkast og bærsj og bleier og brødskiver med leverpostei? Og dermed misoppfattes som" avvikere"? Her må det være lett å trå feil om man trenger seg på eller oppfattes slik uten klar" samarbeidskontrakt" og hva man kan hjelpe med. Kanskje er det noe man lever bedre med enn uten? Her må de etiske dilemmaer stå i kø ville jeg tenke uten at jeg har frie på det. Men alle tenker jo sitt. Og det er kanskje ikke for ingen ting man er enslig og ingen egne barn.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var tanker som stod sterkt i samfunnet i sosialfagene tidligere og selv står jeg ved de tankene fremdeles. Spesielt moren bør styrkes i forholdet om der er mye problemer synes jeg ofte.

Anonymkode: 7a54c...647

Nei.

Anonymkode: 28a11...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange rare saker i dag synes jeg. Men det skyldes kanskje at man lett får et veldig overflatisk inntrykk og forståelse av sakene i mediene.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror også at det er foreldrene som vet best ,men så ofte velger de jo å skille lag.

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Onde mennesker kan man alltid støte på. De gode er mere sjeldne. Sånn er det med mødre også tror jeg. Og enda mer med fedre. Om de melder seg i barnets liv i det hele tatt.😉

Anonymkode: 7a54c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...